Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Touko 2011 10:28

Voitin tänään itseni.
En halua jostain syystä koskea raakaan lihaan tai kalaan. Hyi.
Tänään nostin kuitenkin lohifileen pakkauksestaan uunivuokaan omin pikku kätösin. Jee!
Ennen en ole tehnyt vastaavaa, vaan aina käyttänyt jotain kapustoja avuksi.

Lohi. :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 04 Touko 2011 12:14

skray kirjoitti:En halua jostain syystä koskea raakaan lihaan tai kalaan. Hyi.

Vähän samaa vikaa. Minä nyt inhoon muutenkin jauhelihaa, mutta siitä kun pitää jotain lihapullia ruveta käsin pyörittelemään, niin hyi helevetti. Epämääräistä kylmää niljaa, josta jää kädet aina rasvakerroksen peittoon. Jotkut vielä syö sitä raakana. :isosilmä:
Kokolihan kanssa ei samanlaisia inhonväreitä mene, vaikka ei sekään kylmänä mukavalta sormissa tunnu.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Touko 2011 18:25

Siks mun lihapullat onkin epämääräisiä kasoja, jotka on koottu haarukoimalla lihapullamassasta ja heitetty sitten paistinpannulle. Joskus painelen niistä minikokoisia pihvin näköisiä juttuja. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 04 Touko 2011 18:49

Mikä siinä sit on niin ällöttävää? Ruokaahan se vain on. :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 04 Touko 2011 18:56

Juu tuleehan siinä jauhelihapullia tehdessä kädet rasvaisiksi, etenkin jos on käyttänyt sikaa siinä joukossa.
Pitää vain muistaa kastella käsiä pullien teon välissä niin ei tartu sitten sormiin liiaksi.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 04 Touko 2011 19:03

Ja jos rasva nyt on niin kamalaa, niin kertakäyttöhanskat kehiin vaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 04 Touko 2011 20:45

Lyyra kirjoitti:Mikä siinä sit on niin ällöttävää? Ruokaahan se vain on. :riips:

Kuten aikasemmin jo kirjoitin se on kylmää niljaa. Vähän sama kuin lapsena järjestetyissä halloween-juhlissa, joissa oli sankossa kylmää keitettyä spagettia ja sieltä piti sokkona kaivella tavaraa pohjalta. Olkoon vain kuinka ruokaa, niin en tykkää silti siitä miltä ne (jauheliha, spagetti) tuntuu kädessä. :sori:
En tunne tarvetta hankkia kertakäyttöhanskoja tuota varten, kun ei mikään maailmaa kaatava juttu ole. Ne harvat kerrat, kun lihapullia tai -pihvejä tulee tehtyä, kestän kyllä irvistellä ajatuksen tasolla. Tarvinneeko sitä nyt kaikesta tekemästään tykätä. :keijo:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Touko 2011 20:57

Niin, ruokaahan se vaan on, mutta silti. :sori:
Ei tee mieli koskea, kun se on limasta ja ällöä. Ja mietin asiaa liikaa. En mäkään tuon takia ala kertiksiä ostamaan, vaan mieluummin oon koskematta niihin ruokiin ja jos pakko on koskea, niin se tehään sitte niinku normaalit ihmiset ilman hanskoja. :virne:

---
Tein makaronisalaattia. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 04 Touko 2011 22:00

Lihapullat /pihvit pystyy tekemään ihan helposti käsiä käyttämättä lusikalla. :lanppu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Annis » To 05 Touko 2011 14:07

Opiskelijasolussa aikoinaan kaveri teki lihapullia sellaisella irtoteelle tarkoitetulla pallolla :friikki:
Toimi ilmeisesti ihan hyvin, mutta eipä tehnyt enää mieli käyttää sitä kapinetta teen laittamiseen :virne:

Itselleni iskee hirveä kutina käsiin kaiken raa-an (kasvisten ja just jauhelihan) käsittelystä,
että pakko käyttää kumihanskoja tai pakottaa mies tekemään kaiken sellaisen :virne:
Annis

ViestiKirjoittaja annastindeli » To 05 Touko 2011 14:20

Eilen oli aika jännä tuntu kun käsittelin kanaa. :pahis: Oli pakkasessa ollut iso paketti kanan rintafileitä joita meinasin paistaa. Paketti oli ollu sulamassa jo jonkun aikaa pöydällä, mutta en jaksanut enää odotella niin laitoin kulhossa mikroon sulatusteholle. Köntsä oli sisältä vielä aika tiukassa jäässä kun otin pois, mutta pinnalta oli alkanu jo kypsyä, niin en laittanu pidemmäks aikaa. Oli varsin hämärä fiilis repiä irti niitä palasia, jotka oli osittain lämpimiä ja lötköjä, osittain jäisiä. :friikki: Sormenpäät oli jäässä ja marinadi luiskahteli :*: Paljon ällöttävämpää kuin lihapullataikina :keijo:

Olkaat hyvät, tiedän että olette kiitollisia tästä tarinasta :pepsodent:
annastindeli

ViestiKirjoittaja heartless » To 05 Touko 2011 18:30

Onneksi lihapullien pyörittelyynkin on keksitty ratkaisu: Lihapullasakset. :D
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 05 Touko 2011 18:38

Lihapullasaksilla saisi ainakin samankokoisia ja -muotoisia pullia aikaiseksi. Ne käsin pyöritellyt on, no, käsin pyöritellyn näköisiä. :virne:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 06 Touko 2011 05:45

Ei ruuan estetiikalla niin väliä ole, kunhan maistuu hyvälle. :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja shaana » Pe 06 Touko 2011 17:57

Note to self 1: Laktoositon maito on karmeeta, älä juo sitä vaikka joku tarjoaisikin.
Note to self 2: Kanasalaatin kanasia paistellessa nakkaa muutama ruisleivän kikare mukaan pannuun, errrrrittäin hjyviä krutonkimaisia sattumia salaattiin mukaan.

:tilt:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja theia » Pe 06 Touko 2011 20:50

shaana kirjoitti:Note to self 1: Laktoositon maito on karmeeta, älä juo sitä vaikka joku tarjoaisikin.

Ai on? :riips:
Meillä juodaan lähinnä rasvatonta laktoositonta maitojuomaa, kun siinä on päiväykset niin paljon pidemmälle, ja mä en maista siinä mitään eroa. Onko mun makuaisti aivan mennyt? :p
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 06 Touko 2011 21:01

theia kirjoitti:
shaana kirjoitti:Note to self 1: Laktoositon maito on karmeeta, älä juo sitä vaikka joku tarjoaisikin.

Meillä juodaan lähinnä rasvatonta laktoositonta maitojuomaa, kun siinä on päiväykset niin paljon pidemmälle, ja mä en maista siinä mitään eroa. Onko mun makuaisti aivan mennyt? :p

Mietin ihan samaa. Mun mielestä se laktoositon maitojuoma on maultaa lähellä oikeaa maitoa. Hyla sen sijaan on kamalaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 06 Touko 2011 21:08

Lyyra kirjoitti:
theia kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Mun mielestä se laktoositon maitojuoma on maultaa lähellä oikeaa maitoa. Hyla sen sijaan on kamalaa.

Mäkin meinasin tulla pätemään, mutta ehditte ensin.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 27 Touko 2011 11:23

Ruoan laittaminen itselleen on usein kovin hankalaa. Ei jotenkin viitsisi.
Onneksi kesä ja edulliset suomalaiset kasvikset ovat jo ovella. Salaatit ja tuoreista tomaateista tehdyt pastakastikkeet... Nam.

Jos jollakulla teistä on vinkkejä nopsaan ja vaivattomaan ruoanlaittoon, niin kuulisin mielelläni.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja theia » Pe 27 Touko 2011 11:44

Pvi kirjoitti:Jos jollakulla teistä on vinkkejä nopsaan ja vaivattomaan ruoanlaittoon, niin kuulisin mielelläni.

Meillä on ollut aika pop nuudelikeitto:

Ensin freesataan kattilassa kasvikset (meillä oli viimeks porkkana, tomaatti, sipuli, valkosipuli), sitten vettä perään, odotetaan että vesi kiehuu, lisätään nuudelit + mausteet, ja kun nuudelit on valmiita on keittokin valmis.

Ja oli tosi nam :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 27 Touko 2011 11:54

Kuulostaa just täydelliseltä. Olen tehnyt samaan tyyliin wokkia, mutta keitosta tulee vähemmän tiskiä!
Mulla ois täysjyvänuudeleita, mutta niiden mukana ei tule mausteita. Pitää siis kehittää itse jotain sopivaa. Ehkä vähän sujauttaa kookoskermaa joukkoon, kun eikö niissä pussieissa ole usein kyseistä tuotetta kuivattuna.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 27 Touko 2011 12:16

Nopsaa, hyvää ja halpaa arkiruokaa saa myös tekemällä sipuli-tomaattikeittoa. :D

Löysin kerran tämän ohjeen, kun yritin netistä selailemalla löytää inspiraatiota jo kaapista löytyvistä aineksista. Reseptiä olenkin sitten aina soveltanut fiiliksen mukaan. Vaihtelua saa lisäämällä linssejä, jauhelihaa, broiskua tai mitä itse haluaakin. Kaveriksi vielä itse tehtyjä sämpylöitä niin täydellinen arkiateria on valmis!
Maija

ViestiKirjoittaja kermit » Su 29 Touko 2011 15:48

Helppo, nopea ja ennen kaikkea halpa arki-illan tee-se-itse-ruoka, jonka aineksia voi säilöä kaapissa pitkäänkin hätätilanteen varalle: tomaattipapukeitto. Purkki valkoisia papuja tomaatissa, toinen tomaattipyrettä tai -murskaa, oman maun mukaan. Kaikki kattilaan, suolaa ja pippuria sekaan, kuumaksi ja lautaselle. Hifistelijä surauttaa kaiken tasaiseksi soseeksi, muut nauttii pienestä hammastuntumasta.

Ken tahtoo ruokansa rinnalle jotain vaihtelua normaaliin kurkkuun, tomaattiin ja rehunlehteen, kokeilee taas tätä. Osta pari kolme tomaattia, pari maissintähkää, tuore korianteri ja tuore chili. Kypsennä maissit. Kerrostalossa keitetään, tilalliset grillaa ne. Jätä jäähtymään ja käy käsiksi tomaatteihin. Pieni tomaatit pieneksi, ota ennen silppuamista siemenet pois. Koko se lötkö ja maukas sisäosa pois. Pilko chilit. Pilko myös korianteri. Leikkaa maissit irti tähkistä ja sekoita kaikki keskenään. Nakkaa mukaan hiukan sormisuolaa, maun mukaan mustapippuria ja kostukkeeksi hiukan sitruuna- tai limemehua. Valmis! Täydellistä grillisapuskojen lisuketta. Seuraavana päivänä maku on vähän kärsinyt, mutta silloin se on oivallista täytettä tortilloihin. Jos tuli liian tulista, syö smetanaa seurana.
I'm not your type. I'm not inflatable.
kermit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 06 Heinä 2011 23:32

Lapsuuden herkku on tullut takaisin. Marjapiimä! :sydän: Pakastin pitäisi saada tyhjenemään tuoreiden marjojen tieltä. Siispä sulatin mustikoita ja ostin piimää. 1,5 dl piimää, runsaasti marjoja ja sokeria. Murskataan jonkin verran marjoja maun mukaan ja sekoitetaan. On muuten hyvää. :kuola:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 11 Heinä 2011 12:51

Olen aivan ihastuksissani viilin ja kuivattujen karpaloiden yhdistelmään :tipahdus:
Ihana aamupala, joka riittää mulla pitkälle päivään.
Samalla aamuhermoinen maha rauhoittuu viilin myötä. Karpalot on yksinään tosi nuivan makuisia, mutta viilissä on kivaa kepeyttä :keijo:
Jugurttiin ne hukkuu :nirppa:

En kyllä haluaisi tätä mitenkään "valmiina" :epäilevä: Että älkää nyt jugurttivalmistajat vielä innostuko lyömään tätä kauppaan :epäilevä: :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina