Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 04 Marras 2013 15:26

Naudan kieli on hyvää. :kyllä:

Lauantaina keitin kielen ja sunnuntaina sitä syötiin kevyesti paistettuna, perunan, keitettyjen porkkanoiden ja sinappisen kermaviilikastikkeen kanssa. Kylmänä se ei ihan niin kovasti ollut mieleeni. Toki käsittely oli pikkuisen ällöttävää, mutta kyllä kannatti! :peukut: Yhdistelin netistä löytyneitä ohjeita ja ohjeeni oli jotakuinkin tällainen:

Keitetty naudan kieli

reilu 1 kg naudan kieli
2,5 l vettä
2 tl suolaa
1 porkkana
1 sipuli
5 valkosipulin kynttä
5 laakerin lehteä
8 mustapippuria
1/3 tl maustepippuria

Laita vesi kiehumaan 5 litran kattilaan.
Harjaa naudan kieli puhtaaksi juoksevan veden alla.
Lisää kiehuvaan veteen suola ja naudan kieli.
Lisää pilkottu porkkana, sipuli ja valkosipulinkynnet sekä muut mausteet liemeen.
Anna kiehua 3 tuntia.
Tarkista välillä, onko kieli noussut pintaan. Jos on, paina se kauhalla alas. Lopussa voit kääntää kielen, että pinnalla oleva puolikin paistuu kunnolla.
Nylje pintakerros kielestä ja laita se jäähtymään keitinliemeen 1-2 tunniksi.
Leikkaa kieli siivuiksi. (Esim. 0,5-1 sentin siivut ovat melko hyviä.)

Paista kieltä kuumalla pannulla ennen tarjoilua voissa (tai öljyssä).

Sinappinen kermaviilikastike

2 dl kermaviiliä
n. 2 rkl sinappia
2 tl sitruunamehua
1/4 tl valkopippuria
1/2 tl paprikajauhetta

Sekoita ainekset, tarjoile naudankielen lisukkeena. (Voidaan käyttää myös salaatinkastikkeena tai dippinä. :P )
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 21 Marras 2013 10:49

Meidän nykyisessä keittiössä on yksi ominaisuus, joka aluksi epäilytti kovasti: kaasuliesi. Eilen laitoin kaasuliedellä ensimmäistä kertaa ruokaa ja täytyy kyllä myöntää, että olen rakastunut. Olen jo nyt sitä mieltä, että en missään nimessä haluaisi vaihtaa takaisin sähkölieteen. Tuossa kun lämpötilan kontrollointi on huomattavan paljon helpompaa kuin sähköliedellä. Ainoa, mikä epäilyttää, on se, miten sushiriisin keittäminen onnistuu kaasuliedellä. :riips: (Olen siis optimoinut sushiriisin keiton edellisen kämpän sähköliedelle, joten kehitystyö täytynee aloittaa alusta.)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 21 Marras 2013 12:45

Mun luo voi tulla tekemään sushiriisiä :aukku:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » To 21 Marras 2013 12:48

Meillä olis ainakin toinen osapuoli todella onnellinen jos olis kaasuliesi. Mut ei oo. Ehkä sit seuraavassa kämpässä :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » To 21 Marras 2013 12:50

Suolaisen piirakan pohjan ohjetta? Anyone?

Oon tehnyt erilaisia rahka- ja muitakin pohjia, mutta ei ne oikeen oo ollu mahtiksia.
Huvittais kokeilla sellaista pohjaa, joka on sellaista muruavaa. En ole ihan varma, tuleeko siihe paljon muuta kuin jauhoja ja vettä, ehkä vähän suolaa. Mutta tulisko siihen muuta?

En jaksa googlettaa, jos jollakin on hyvä ohje valmiina. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 21 Marras 2013 13:49

Nyt sitte tajusin alkaa guuglailemaan sähköuunin käyttöä. Sehän on ihan erilaista kuin sähköuunin käyttö. :O: En ole tullut edes katsoneeksi, onko meidän uunissa lämpötila-asteikko lämpötiloina vai niin kuin monissa kaasu-uuneissa ilmeisesti on: 1-8. :keijoei: Mä pelkään jo valmiiksi mun ruisleipien puolesta. :pillitys: (Kaasuliekki pohjalla, pohja saattaa palaa. Tosin neuvona olen jo lukenut, että ylimääräinen uunipelti alatasolle ja mitään ei kannata alatasolla paistaa uunissa...) Mutta kai mä tämänkin opin. :ahistus:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » To 21 Marras 2013 14:08

marenkienkeli kirjoitti:Nyt sitte tajusin alkaa guuglailemaan sähköuunin käyttöä. Sehän on ihan erilaista kuin sähköuunin käyttö.

...kaasu-uunin? :riips:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 21 Marras 2013 15:01

theia kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Nyt sitte tajusin alkaa guuglailemaan sähköuunin käyttöä. Sehän on ihan erilaista kuin sähköuunin käyttö.

...kaasu-uunin? :riips:

:nolo: Kyllä, kaasu-uunin. :läps:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 21 Marras 2013 17:30

marenkienkeli kirjoitti:En ole tullut edes katsoneeksi, onko meidän uunissa lämpötila-asteikko lämpötiloina vai niin kuin monissa kaasu-uuneissa ilmeisesti on: 1-8. :keijoei:

:helpotus: On sentään lämpötila-asteikko. Uunin käyttöohjettahan meillä ei ole, joten olisi ollut "mukavaa" etsiä käyttöohjeet netistä ja todeta, ettei noin vanhan laitteen ohjeita löydy ja arvata sitten lämpötilat. :töktök: (Hätyyttelin kyllä jo myyjän tytärtä. Ehkä me vielä saadaan kasa käyttöohjeita. :keijo: ) Tosin naapureiltahan olisi voinut kysyä ohjetta lainaan. Sen verran mukavia naapureita täällä on. :hymyhali:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 21 Marras 2013 22:38

Juu ei päätä kaasu-uuniin ohje ensimmäiseksi :pepsodent:

Jos ei kaasua ole, niin induktioliesi toimii yhtä hyvin ja on helppohoitoisempikin.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 22 Marras 2013 02:34

@gen.fi kirjoitti:Jos ei kaasua ole, niin induktioliesi toimii yhtä hyvin ja on helppohoitoisempikin.

Ei induktio ihan yhtä hyvä ole kuin kaasu, vaikka aika lähelle pääseekin. Mulla olisi unelmissa sellainen liesi, jossa on sähköuuni, pari induktiolevyä ja pari kaasulevyä. Tiedän sellaisia olevan olemassa, mutta ovat kuulemma tosi kalliita. Ehkä sitten jossain vaiheessa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 23 Marras 2013 17:28

Osasin käyttää kaasu-uunia. :jami: Ja koska olin etukäteen sen käyttöä opiskellut keskustelufoorumeilta ( :jaaha: ), suurempia ongelmia ei ollut. Sytyttäminen oli helppoa jopa tulitikuilla. Ainoa ongelma oli se, että en aluksi oikein tiennyt, sainko liekin syttymään vai en. Kyllä se palava liekki sieltä pienellä tiirailulla kuitenkin löytyi. :keijo:

Tein taas ruisleipää. :kuola:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Joulu 2013 14:43

Alan pikkuhiljaa oppia kaasu-uunimme käyttöä. Se todellakin on heikkotehoinen. :keijo: Jos ohjeessa lukee 200 astetta, on säädöksi laitettava vähintään 250 astetta. :keijoei:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Ma 13 Tammi 2014 18:05

Mä eilen otin ekaa kertaa ikinä kirjolohesta nahat ja ruodot pois! :tp:
Tehtiin cevicheä eilen, ja se oli nopeaa, helppoa ja erinomaista. Jos joku muukin innostuu, niin:

Ceviche
500 g vaaleaa merikalan fileetä esim. siikaa (myös muu kala käy)
1 tl suolaa
2 rkl ruokosokeria
3 limetin puristettu mehu
1 pieni punasipuli
2 valkosipulinkynttä
2 punaista chiliä
1 ruukku tuoretta korianteria

Valmistusohjeet
Poista kalasta ruodot ja leikkaa fileet kuutioiksi. Ripottele päälle suolaa ja sokeria sekä purista limeteistä mehut. Sekoita.

Hienonna punasipuli, valkosipuli, chili ja korianteri. Sekoita ne kalan joukkoon. Anna maustua jääkaapissa tunti ennen syömistä.

-- me tehtiin loheen, koska oli se oli edullisempaa ja siika näytti vähän parhaat päivänsä nähneeltä. Määrä myös oli huomattavasti pienempi joten sovellettiin. Korianteria tuli myös vähempi, koska sen makuun yritän vielä totutella. Mutta oli siis ihan tosi hyvää! Suosittelen! :hullu:

Aiemmin tein lohta uunissa - mulle ideaalisin lohen sisälämpötila uunista poisotettaessa taitaa olla 38 astetta. Haalean väristähän se oli (ei siis "paistojälkeä"), ja sisältä aika punaista, mutta se sopii kyllä mulle.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 22 Tammi 2014 22:30

Kaksi 500g rasiaa kariniemen hunajamaronoituja fileitä painaa 975g, niin paljonkohan painaa ilman marinadia? :raps:
Otetaanpas selvää.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 22 Tammi 2014 22:53

Jaaaa vastaus on 767g
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 24 Tammi 2014 19:03

Niin miksikä mä ostankaan maustamattomia juttuja :tilt:

Haluaisin tehdä jotain intialaistyyppistä ruokaa kotona. Semmoista, missä saisin käyttää vähän mausteita, jonka pohja olisi tomaattinen ja sitä syötäisiin riisin kanssa :keijo: Mitään hirmuista chili- ja currypommia en voisi syödäkään, mutta nyt tekee niin mieli tuommoista jotain erilaisempaa.
Samoin himoitsen ystäväni miehen tekemiä kikherneitä, mutten ole saanut reseptiä vielä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 26 Tammi 2014 01:19

Mä voisin suositella tätä ohjetta, vaikka en oikein tiedäkään onko tuo nyt intialaiseen vivahtava, mutta todella hyvää ainakin. Aikoinaan laitoin tuon reseptiketjuun. En myöskään näe mitään syytä, miksei broilerisuikaleita voisi korvata kikherneillä. :tilt:
marenkienkeli kirjoitti:Mausteinen broileripannu
-300g maustamattomia broilerisuikaleita

marinadi:
-6rkl ruokaöljyä
-4tl soijakastiketta
-1tl paprikajauhetta
-ripaus cayanne-pippuria
-ripaus sitruunapippuria
-4tl tomaattipyrettä

muut ainekset:
-2 paprikaa kuutioina
-2 porkkanaa
-2 pientä sipulia tai 1 iso
-purkki säilykeananaskiekkoja paloina
-säilykeananaspurkin liemi
-0,5 dl kermaa tai 1prk tuorejuustoa

1. Valmista marinadi sekoittamalla marinadin ainekset keskenään.
2. Lisää marinadiin broilerinpalat. Anna maustua.
3. Paloittele paprikat, porkkanat, sipuli(t) ja ananas.
4. Kuumenna teflonpannu liedellä. Lisää marinoidut broilerin palat pannulle. Kääntele broilerin paloja.
5. Lisää pannulle kasvikset. Hauduta kannen alla.
6. Lisää ananaspalat ja ananasliemi sekä kerma/tuorejuusto.
7. Tarkista maku...
8. Tarjoile riisin tai pastan kanssa. :ruoka:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 09 Helmi 2014 21:24

Helmikuun uutena juttuna on kyssäkaali. Tänään oli ruokana ylikypsää possun etuselkää ja uunijuureksia. Kaupassa käydessäni nappasin hyllystä kyssäkaalin. Päätin raastaa osan siitä lisukkeeksi possulle ja uunijuureksille. Ja kyssäkaali oli kyllä tajuttoman hyvää! :kuola: Ihanan mehukasta, makeahkoa, ei liian voimakasta makua. :sydän: Ja possu oli oikein maukasta myös.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 10 Helmi 2014 08:54

Ihana idea toi marengin uuteen tutustuminen. :) Mä söin viime viikolla ekan kerran elämässäni ruusukaalia. Ei se nyt kovin kummoista ollut mutta pitänee testata useamman kerran ennen kuin antaa lopullisen tuomion. Voisin myös katsella, löytyykö lähikaupasta ruusukaalia ja tehdä itse jotain makoisaa. Lounasravinterlissa se on kuitenkin aina samaa, enempivähempi mautonta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ma 10 Helmi 2014 09:12

Emilia kirjoitti:Ihana idea toi marengin uuteen tutustuminen. :) Mä söin viime viikolla ekan kerran elämässäni ruusukaalia. Ei se nyt kovin kummoista ollut mutta pitänee testata useamman kerran ennen kuin antaa lopullisen tuomion. Voisin myös katsella, löytyykö lähikaupasta ruusukaalia ja tehdä itse jotain makoisaa. Lounasravinterlissa se on kuitenkin aina samaa, enempivähempi mautonta.

Ruusukaali! :sydän: ihan mun lenppareita. Teini-ikäisinä syötiin usein ruusukaaleja currykastikkeessa. Se oli jossain mutsin keittokirjoista, pitäis varmaan pyytää siltä resepti siihen :raps:

Ja mustakin marengin idea on tosi kiva, sen vois jopa kopioida... Tulis varmasti kokeiltua uutta. :tilt:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » Ma 10 Helmi 2014 21:07

Mä söin viikonloppuna ihan tajuttoman hyvää lohisotkua ruissipsien kanssa. :kuola:
Oli kaverin synttäreillä tarjolla ja tein jo omankin satsin:

Kermaviilipurkin kokoinen purkki creme fraichea
rasia kylmäsavulohituorejuustoa (mulla Violaa)
pala savustettua lohta

+ vähän sitruunapippuria ja kuivattua tilliä

Mun lohipala oli n. 300g ja kun laittoi koko purkin creme fraichea, oli se ehkä vähän liikaa. Se pienempi purkki ranskankermaa olis riittänyt varmastikin. En sano, että se silti pahaa olisi. :kuola: Suosittelen kuitenkin, että savulohta olisi 400g tai enemmän.

Mun lohisotku on nyt jääkaapissa maustumassa, mutta pakkohan sitä oli heti tehdessä maistaa. Mulla on peston makuisia ruissipsejä ja niiden kanssa sopi ihan hyvin. Nams.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 11 Helmi 2014 17:25

Kenelläkään hyvää ideaa tai reseptiä teerille? vai teerelle :raps: KOPs paikalle opettamaan :virne:
Pitäisi sunnuntaina tehdä syntymäpäiville jotain tuolla pakkasessa olevasta linnusta.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 11 Helmi 2014 18:18

Se on teerelle :keijo: Teerille on monikko.
Reseptiä ei valitettavasti ole tarjota, en ole koskaan kyseistä lintua edes syönyt. Varmaan jännää. :raps:

Marengin uuteen tutustumisprojekti on kyllä hyvä idea. :D Pitäisi ehkä itsekin kokeilla vastaavaa. Esim. kyssäkaalia en ole juurikaan syönyt.
Ruusukaalia sen sijaan kyllä ja se on yleensä kamalaa. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » Ti 25 Helmi 2014 21:36

Uusin rakkauteni on punajuuri :kuola:. Miksen ole aiemmin tajunnut, kuinka hyvää se on. Olen toki syönyt monissa ruuissa aiemminkin, mutta en oikeastaan itse ole tehnyt kuin Lindströmin pihvejä. Nyt olen innostunut tekemään punajuuresta ainakin uunijuureksia, lohkoja uunissa, punajuuri-vuohenjuustolasagnea ja mitähän vielä. Innostukseni lähti käsistä, kun kävin syömässä ravintolassa yks päivä aivan ihanaa punajuuririsottoa :kuola:.
Fail, fail again, fail better.
damn

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina