Lauantaina keitin kielen ja sunnuntaina sitä syötiin kevyesti paistettuna, perunan, keitettyjen porkkanoiden ja sinappisen kermaviilikastikkeen kanssa. Kylmänä se ei ihan niin kovasti ollut mieleeni. Toki käsittely oli pikkuisen ällöttävää, mutta kyllä kannatti!
Yhdistelin netistä löytyneitä ohjeita ja ohjeeni oli jotakuinkin tällainen:Keitetty naudan kieli
reilu 1 kg naudan kieli
2,5 l vettä
2 tl suolaa
1 porkkana
1 sipuli
5 valkosipulin kynttä
5 laakerin lehteä
8 mustapippuria
1/3 tl maustepippuria
Laita vesi kiehumaan 5 litran kattilaan.
Harjaa naudan kieli puhtaaksi juoksevan veden alla.
Lisää kiehuvaan veteen suola ja naudan kieli.
Lisää pilkottu porkkana, sipuli ja valkosipulinkynnet sekä muut mausteet liemeen.
Anna kiehua 3 tuntia.
Tarkista välillä, onko kieli noussut pintaan. Jos on, paina se kauhalla alas. Lopussa voit kääntää kielen, että pinnalla oleva puolikin paistuu kunnolla.
Nylje pintakerros kielestä ja laita se jäähtymään keitinliemeen 1-2 tunniksi.
Leikkaa kieli siivuiksi. (Esim. 0,5-1 sentin siivut ovat melko hyviä.)
Paista kieltä kuumalla pannulla ennen tarjoilua voissa (tai öljyssä).
Sinappinen kermaviilikastike
2 dl kermaviiliä
n. 2 rkl sinappia
2 tl sitruunamehua
1/4 tl valkopippuria
1/2 tl paprikajauhetta
Sekoita ainekset, tarjoile naudankielen lisukkeena. (Voidaan käyttää myös salaatinkastikkeena tai dippinä.
)
(Olen siis optimoinut sushiriisin keiton edellisen kämpän sähköliedelle, joten kehitystyö täytynee aloittaa alusta.)

En ole tullut edes katsoneeksi, onko meidän uunissa lämpötila-asteikko lämpötiloina vai niin kuin monissa kaasu-uuneissa ilmeisesti on: 1-8.
Mä pelkään jo valmiiksi mun ruisleipien puolesta.
(Kaasuliekki pohjalla, pohja saattaa palaa. Tosin neuvona olen jo lukenut, että ylimääräinen uunipelti alatasolle ja mitään ei kannata alatasolla paistaa uunissa...) Mutta kai mä tämänkin opin. 
Kyllä, kaasu-uunin. 
(Hätyyttelin kyllä jo myyjän tytärtä. Ehkä me vielä saadaan kasa käyttöohjeita. 

Ja koska olin etukäteen sen käyttöä opiskellut keskustelufoorumeilta (
), suurempia ongelmia ei ollut. Sytyttäminen oli helppoa jopa tulitikuilla. Ainoa ongelma oli se, että en aluksi oikein tiennyt, sainko liekin syttymään vai en. Kyllä se palava liekki sieltä pienellä tiirailulla kuitenkin löytyi. 

Ja possu oli oikein maukasta myös.
Mä söin viime viikolla ekan kerran elämässäni ruusukaalia. Ei se nyt kovin kummoista ollut mutta pitänee testata useamman kerran ennen kuin antaa lopullisen tuomion. Voisin myös katsella, löytyykö lähikaupasta ruusukaalia ja tehdä itse jotain makoisaa. Lounasravinterlissa se on kuitenkin aina samaa, enempivähempi mautonta.
Pitäisi ehkä itsekin kokeilla vastaavaa. Esim. kyssäkaalia en ole juurikaan syönyt.