Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 25 Helmi 2014 22:01

Punajuuri-vuohenjuustolasagne :tipahdus:
Tai punajuuririsotto :tipahdus:

Mä rrrrrakastan punajuurta. Jos kokkaan aineksesta jotain, mätän helposti itseni yliähkyyn kun se on niin hyvää.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 26 Helmi 2014 20:03

Kibaya kirjoitti:Punajuuri-vuohenjuustolasagne :tipahdus:
Tai punajuuririsotto :tipahdus:

Mä rrrrrakastan punajuurta. Jos kokkaan aineksesta jotain, mätän helposti itseni yliähkyyn kun se on niin hyvää.

Siis punajuuren ja vuohenjuuston liitto on yksi ihanimmista asioista maailmassa! :tipahdus: Mulla on pari ohjetta odottamassa kokeiluja näiden kahden ihanan asian parissa. :kuola:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja damn » Ke 05 Maalis 2014 18:54

Huh, kaksi viikkoa aikaa tyhjentää pakastin sulattamista varten. Seuraavan kahden viikon aikana pitää siis tehdä paljon ruokaa jauhelihasta, kinkkusuikaleista, pinaatista ja keittojuureksista. Marjoja olen muutenkin tuhonnut tasaiseen tahtiin, mutta vielä on sen verran, että joka päivälle pitää tehdä marjasmoothieta. Mehut on ainoa ongelma, en tiedä miten ne kerkeän pakkasesta hävittää, kun aika vähän tulee juotua. Pitää varmaan jotain marjakiisseleitä tai muita keitellä litratolkulla. Positiivista tässä on se, että tulevia ruokia suunnitellessa totesin, ettei rahaa mene kahden viikon aikana ruokaan lähes yhtään. Jotain lisukkeita ruokaan toki pitää ostaa, mutta ne on aika vähäisiä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 06 Huhti 2014 14:48

Pääsiäinen on ihan kohta, joten oli jo aikakin tehdä mämmiä. Eilinen meni mämminteossa ja nyt sitten odotellaan, että se on valmista. Odotteluaika kestää 3-4 päivää. Mutta kyllä kannattaa. Omatekoinen mämmi. :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » To 12 Kesä 2014 18:57

Jaan teillekin mun lenppariavokadopastan reseptin:

Pastaa
Avokado
Puolikas sitruuna
(Tuore)yrttiä
suolaa
mustapippuria
öljyä
(Chilikastike)

Eli laita pasta kiehumaan. Sitten muussaa avokado, sekoita sitruunanmehu, kourallinen tuoreyrttejä (basilika, lehtipersilija, korianteri - oon kokeillut monella ja kaikki käy!), 1-2 rkl oliiviöljyä, suolaa ja mustapippuria maun mukaan. oon myös lisäillyt vihreää chilikastiketta, esim. tänään Poppamiehen caribbean style lime -kastiketta (tms). Sit vaan pastat sekaan ja ruoka on valmis.

Helppoa ja eeerittäin nam nam :kuola:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 10 Loka 2014 22:24

Hei rakkaat keijot. Auttakaa mua vähän, jooko?
En saa tän särkevän hampaan kanssa syötyä kunnolla. Tai ei se särje niinku ehkä ihan jatkuvasti, mutta syödessä ei pysty puremaan. Tai pystyy, mutta sattuu niin että itkettää. Söin tänään smoothieta, keittoa, nuudeleita ja kahvia/teetä.
Smoothie oli vähän liian paksua, joten nielaistessa tuli liikaa painetta ja smoothie oli kai liian paksua. Pillillähän ei voi imeä mitään, joten pitää olla aika löysää. Muutoinkin hörppiminen ei oikein onnistu.
Keitto oli liian kuumaa, samoin tee :keijo:
Nuudelit oli hauskoja, kun ne meni vain nielemällä alas. Söin pienen palan leipää liottamalla sitä nuudelien maustevessä (tein ns. nuudelikeiton lautaselle) ja sitten mörssäämällä kielellä. Yritin vahingossa käyttää hampaita, mutta se nyt oli virhe.

Aini. Yritin syödä purkkaa. VIRHE!

Mitä voisin vielä kokeilla? Soseuttaa kalapuikkoja? :keijo:
Jätskiä voi syödä :keijo: Kylmä myös vähän jeesaa ton särynkin kanssa.

Ja ei, hammaslääkäriin meno ei ole ajankohtainen ihan vielä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 12 Loka 2014 00:07

Mitenköhän toimisi soseutettu ruoka? Piltit ja semmoiset tai sitten ihan vaikka banaania mössäät. Onko liian tiukkaa tavaraa? Juotavat jogurtit voisi toimia, mutta ne on aika myrkkyä noin muuten ja sisältävät paljon sokeria. Keitot nyt on aika hyvä vaihtoehto tollasessa tilanteessa. Joku ihana kylmä keitto, kuten kurkkukeitto tai gazpacho. :kuola:

Toivottavasti pääset pian eroon hammassärystä! :hymyhali:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 12 Loka 2014 20:04

:lanppu: kurkkukeitto!

Banaani :virne: :*: Mä en voi sietää banaania, muussattuna vihaan sitä ehkä eniten :virne:

Tänään söin mutsilla perunaa kastikkeella. Muussasin perunan ja tein siitä kastikkeen avulla semmoista mössöä. Viilensin raejuustolla ja oli ihanaa saada ekan kerran maha täyden tuntuiseksi. Sou not että se on nyt ihan hiton kipee, mutta joku muukin paikka kuin toi leuka :virne:

Pari viikkoo :hymyhali:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 12 Marras 2014 22:49

Tein ekaa kertaa elämässäni suolaista pannaria. (Miten ihmeessä en ole tullut tehneeksi? :O: ) Oli todella hyvää! :kuola: Yllätyksekseni ei ollut liian rasvaista, vaikka ohje, jota mukailin ja jonka puolitin, sisälsi 1 dl öljyä. Minä fiksuna tyttönä unohdin puolittaa öljyn määrän. :virne: Onneksi kuitenkin öljyt loppuivat kesken, enkä jaksanut uutta purkkia avata. No, eipä tarvinnut vuokaa voidella. Ja koska desimitta oli öljyssä, jauhot mittasin silmämäärisesti.

Tein pannarin seuraavalla ohjeella:

Suolainen pannari (1/2 pellillisen kokoinen vuoka! Jos teet uunipellille, kaksinkertaista ohje.)

2 kananmunaa
3 dl riisimaitoa
0,8 dl öljyä (itse käytin rypsi- ja rapsiöljyä)
n. 1dl ohrajauhoja
n. 1dl täysjyvävehnäjauhoja
suolaa

täyte:
2 pientä sipulia
4 tuoretta herkkusientä
½ kesäkurpitsa
n. 10 miniluumutomaattia
mustapippuria
valkosipulirouhetta
basilikaa

Sekoita pohjan aineet keskenään.
Pilko sipulit, herkkusienet, kesäkurpitsa ja viipaloi miniluumutomaatit.
Kuullota sipulit, lisää herkkusienet ja kesäkurpitsa. Paista jonkin aikaa. Lisää mausteet. Laita levy kiinni. Sekoita joukkoon miniluumutomaatit.
Kaada "pohja" uunivuokaan, lisää täyte, levittele täyte pellille. Pohjan taikinaa saa olla täytteiden päällä. (Estää palamista.)
Paista 225 asteessa 25 min.

:kuola:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » To 13 Marras 2014 18:05

Löysin Kunto Plussan sivuilta tälläisen "litteän vatsan leivän"(leipää ilman jauhoja). Olin hieman epäileväinen kun taikinan tein ja uunista paistoksen otin. On vähän turhan kuivakka omaan makuun, mutta mitä muuta voi olettaa jos koostuu lähinnä pähkinöistä, siemenistä yms. Mutta nälän tämä vie paremmin kuin mikään! Aamulla pienen viipaleen söin ja on sen verran tuhtia, ettei nälkää tullut moneen tuntiin, vaikka yleensä isommankin aamupalan jälkeen maha kurnii parin-kolmen tunnin päästä. Aion jatkossakin tehdä tätä aamupalaksi.

Kunto Plussan Litteän vatsan leipä
150 g pellavansiemeniä
150 g kurpitsansiemeniä
100 g kookosjauhoa
75 g manteleita
75 g cashewpähkinöitä
5 munaa
5 rkl kookos- tai oliiviöljyä
1 rkl kanelia

Murskaa pähkinöitä ja siemeniä sen verran kuin haluat. Jätä mielellään osa kokonaisiksi tai ainakin karkeiksi.
Sekoita ainekset ja kaada taikina pyöreään, leivinpaperilla vuorattuun muottiin tai vuokaan. Jätä noin 2 cm yläreunasta tyhjäksi.
Paista leipää 45 - 60 minuuttia 160-asteisessa uunissa. Ota leipä vuoasta ja anna sen jäähtyä ritilällä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja iisa » To 04 Joulu 2014 01:09

Haluaisin kokata poikaystävälleni, mutta ei ole kauheasti ideoita. Haluaisin tehdä uunijuureksia, porkkanaa, punajuurta ja ehkä palsternakkaa, mutta mitä niiden lisäksi? :raps: Itse en syö ollenkaan punaista lihaa, joten sitä en halua kokata. Mielestäni kyllä myös jokin kala sopisi paremmin seuraksi. Myös jonkinlaista jälkiruokaa haluaisin tehdä. Ongelmana on se, ettei poikaystävälläni ole esim. piirakkavuokaa, vatkainta, koska ne on mulla täällä (asumme eri paikkakunnilla). Ajattelin, että okei teen sitten joulutorttuja, mutta koska tulen kokkaamaan vasta joulun jälkeen, tulevat ehkä tortut jo korvista. Olisiko ideoita?
Hm..vai yrittäisikö tehdä pinaattilättyjä..tosin ne ei ole kovin täyttäviä ja uunijuurekset on helpommat. Ai niin, muistaakseni joku juures kypsyy kauemmin kuin joku toinen, olikohan se punajuuri..?
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja L-S » To 04 Joulu 2014 09:51

Voisihan tuohon laittaa vaikka uunilohta juuresten seuraksi. Lohi kypsyisi sitten samalla juuresten kanssa uunissa, voi olla tosin että juuresten pitää olla pidempään. Lohifileelle riittää noin puolisen tuntia. Seuraksi joku kermaviilikastike valkosipulilla, pippurilla ja sitruunalla. Jälkiruoaksi joku vaikka joku kerroskiisseli tai hedelmäsalaatti? :D
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 04 Joulu 2014 11:12

Uunijuureksissa tekisin varmaan niin, että pilkkoisin punajuuret vähän muita pienemmiksi, jolloin kypsyminen olisi tasaisempaa. Punajuuret kyllä värjäävät muut juurekset, mutta itseäni se ei ole ikinä häirinnyt. Olen tehnyt sekä paahdettuja juureksia, että pienellä vesitilkalla höystettyjä juureksia. Juureksiin lisäisin vielä sipulia ja valkosipulia. Sipulin ja valkosipulin laittaisin vain keskeltä kahtia. Ei siis erottelisi kynsiä, vaan pistäisi kokonaisen valkosipulin vaakatasossa keskeltä halki ja antaisi kynsien kypsyä omassa kuoressaan. Näinollen valkosipulin maku jää todella pehmeäksi, eikä se mausta muita juureksia. Sipulistakin tulee makea sen ollessa melkein kokonainen.

Punajuurille suosittelen kermaviilikastiketta. Uunijuureksiin mausteeksi rosmariinia tai jotain muuta yrttiä. Lohifilee tai ihan vaikka pangasius, joka on todella helppo paistaa pannulla. Muutama minuutti molemmin puolin ja vähän suolaa päälle.

Mitenkäs niin simppeli jälkkäri kuin jäiset marjat ja kinuskikastike (purkista)? Hedelmäsalaatti on kyllä helppo kun siinä ei tartte muuta kuin pilkkoa.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » To 04 Joulu 2014 12:32

Kokonainen valkosipuli uunissa :o: Jos ei se mausta muita juureksia, mikä sen idea sitten on? Syödään sellaisenaan? Mä en ehkä pystyisi. :P
Itse teen uunijuurekset samoin kuin lohkoperunat, että teen öljystä ja ehkä tilkasta sitruunamehua ja mausteista seoksen, jota laitetaan juuresten päälle.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 04 Joulu 2014 12:49

Halkaistu valkosipuli uunissa. Siitä tulee ihanan samettisen pehmee, eikä yhtään voimakas. Matalalla lämmöllä haudutettuna toooodella hyvää. Jos ei perunaa halua, niin bataattia kannattaa miettiä myös. Bataatin kanssa saa vaan olla tarkkana ettei se mene mössöksi.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja iisa » To 04 Joulu 2014 18:59

Tännehän on tullut viestejä. :D Jee, kiva. Niin kyllä varmaan kalaan kallistun ja se on aika helppokin. Sipuli on hyvä lisä punajuuren, porkkanan ja sitten vielä parin muun kanssa. Ehkä ei perunaa..

Itse en välitä kauheesti kiisseleistä, mutta nyt kun ajattelen niin se koskee lähinnä marjakiisseleitä. Joku appelsiinikiisseli vois olla hyvää, paitsi että en ole koskaan tehnyt kiisseliä, mutta luullakseni se on helppo tehdä. Mun poikaystävä ei oo todellakaan makean perään, joten hedelmäsalaatti uppoaisi hyvin, mutta me kyllä syödään sitä melko usein, samoin kun rahkaa. Ah! Ehkä joku tiramisu, mutta se on kyllä tosi makea. :hullu:
Tuo kinuskikastike oli hyvä! Harmi, ettei talvella oikeen tee mieli syödä jäätelöä, koska se nyt on aina hyvää.
Kiitti kovasti vinkeistä, lisää saa toki kommentoida. Ehkäpä kokkaan useampana päivänä. :emäntä: :D
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 04 Joulu 2014 19:20

Jälkiruokapuolelta voisin ehdottaa yllä mainittujen lisäksi pannukakkua, mokkapaloja ilman vatkainta, korvapuusteja tai omenanyyttejä. Ei tarvitse kummia välineitä avuksi, pullasuti taitaa olla eksoottisin, ja kaikki saa paistettua uunipellillä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja iisa » Ma 08 Joulu 2014 21:54

Kiitos puolikarkea linkeistä! Nuo omenanyytit näyttää tosi hyviltä, voi olla että niitä kokeilen joku päivä. Rakastan kyllä paistettua omenaa, kaikki omenakaurapaistokset on niin hyviä.
Tarkistin poikaystävältä ja perunajauhoja löytyy kaapista eli kiisseli teen sitten jälkiruoaksi.
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja skray » Ti 09 Joulu 2014 19:29

Mä tein tässä muutama viikko sitten uunijuureksia ja mukana oli punajuurta. Laitoin vuokaan leivinpaperin ja tein oman osion punajuurille tekemällä taitoksen leivinpaperiin ja kehittämällä näin "seinän" punajuurien ja muiden kasvisten väliin. Vältyin näin muiden kasvisten värjäytymiseltä. Tämä vinkiksi niille, joita porkkanoiden yms. värjäytyminen pinkeiksi haittaa. :virne:

Ja mun vinkki maailman parhaaseen helppoon jälkkäriin on jäiset marjat, vanijajäätelö ja kuuma kinuskikastike.
Marjat saa valmiista pussista (jokin sekoitus), samoin jäätelön kaupasta. Kinuskikastikkeeseen tarvitaan ainoastaan kermaa ja fariinisokeria, suhteessa puolet ja puolet. Kahdelle hengelle saa ihan tarpeeksi kastiketta laittamalla desin kuohukermaa ja desin fariinisokeria (ja jos haluaa lisää, kestää n. 5 min tehdä sitä). Keitä näitä kattilassa kunnes fariinisokeri sulaa kerman joukkoon, keittele hetki sekoitellen ja valmista on. Kaada jäisten marjojen ja vaniljajäätelön päälle, syö! :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 09 Joulu 2014 19:46

Mun tekemistä jälkkäreistä paras on ollut jäiset karpalot kuumalla kinuskikastikkeella. Kinuskikastike jähmettyi ihanasti marjojen pinnalle ja antoi ihanan makeuden karpaloille. :kuola: Minä en pidä yleensä karpaloista ja Mieheke ei tykkää kinuskikastikkeesta, mutta tuo oli äärihyvää. Tosin eipä tuota voi enää tehdä, kun on maidottomalla ruokavaliolla. :epäilevä: Muoks. Tai toki voi tehdä, mutta ei voi syödä. :keijoei:

:lanppu: Ja toinen hyvä on uunibanaanit kinuskikastikkeella. Tosin se on kyllä melkoisen makeaa.
marenkienkeli kirjoitti:Uunibanaanit kinuskikastikkeella (3 annosta)

3 banaania

1/2 rkl voita
1 dl kermaa
1 dl fariinisokeria

Lämmitä uuni 250 asteeseen ja laita banaanit uuniin 10 minuutiksi. Leikkaa valmiisiin banaaneihin viilto ja siirrä pehmennyt banaani kuorien sisältä jälkiruokakulhoon.

Laita muut aineet kattilaan ja anna kiehua miedolla lämmöllä noin 10 minuuttia, sekoita samalla. (Jatkuvasti ei tarvitse sekoittaa.) Anna jäähtyä hetki. Kaada kinuskikastiketta sopiva määrä banaanin päälle.

Herkuttele!

(Banaanien kuori muuttuu hyvin nopeasti mustaksi, mutta älä pelästy. Se kuuluu asiaan. :) )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja iisa » Ti 16 Joulu 2014 22:08

Kiitos skray vinkeistä! Jälkiruoka kuulostaa kyllä tosi hyvältä. Ehkä teen sitten(kin) kolme jälkiruokaa. Oon Helsingissä yli viikon, niin ainakin ehtis.

marenkienkeli, kiitti muistutuksesta! Olen kerran syönyt ulkoilmassa tuollaisia banaaneja, niissä oli vaan välissä suklaata. Mietin, että voisikohan niitä tehdä uunissa ja joo näköjään voi (ja itse asiassa söin uunissa tehtyjä banaaneja nyt viikonloppuna). Eli joo uunibanaaneja ja kiisseliä teen ainakin. :kyllä: Arvasin jotenkin tämän, että innostun herkuista enemmän kun ruoan laitosta.
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja theia » Ma 05 Tammi 2015 18:57

Dieettikebsua! Toimii kyllä hyvin ei-dieetti ympäristössäkin :virne:

(Vähärasvaista) jauhelihaa
mausteita maun mukaan (meillä esmes chili, (savu)paprika, juustokumina, korianteri, mustapippuri, valkosipula, suola)

Liha & mausteet kulhoon ja kunnolla vaivaa kunnes on tasaista, sitten vaan folioon tiukkaan pakettiin ja uuniin. Sitten on valmista kun sisälämpö on n. 80 astetta (ottaa 100 astetta & n. 4 h), antaa jäähtyä kunnolla (mieluiten seuraavaan päivään) niin pystyy pötkylästä veistelemään palasia. Mitä enempi on jaksanut vaivata ja mitä tiukempaa paketin on saanut niin sitä helpompaa palasia on veistellä.

Muut vinkkailivat, että foliorullan pohjaan sukkapuikolla reikiö niin rasva pääsee pois ja uunin pohjalle pelti jossa vettä.

Siihen kaveriks salaatti + lantturanskikset, ja raejuustosta tehty tsatsiki niin on vaan niin kevyttä ja nannaa! :D Tsatsiki siis niin, että raejuusto mössöks, saman verran kurkkua (joka kannattaa raastaa ja valuttaa, mitä enempi valuttaa niin sitä tiiviimpää siitä tsatsikista tulee). Valkosipulaa ja mausteita oman maun mukaan!
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 11 Tammi 2015 18:38

Ostin Myllyn Paras -makaronia makaronilaatikkoa varten. Pussin kyljessä on ohjekin, jonka mukaan laatikkoon laitetaan 1 tl currya. CURRYA?! Minkälainen ihminen laittaa makaronilaatikkoon currya?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Su 11 Tammi 2015 22:51

Onpa kyllä kummallista.

Ps. Pitäiskö sun laittaa sitä ihan vaan testimielessä ja kerro sit miten kävi. Oliko hyvää vai ei? :tilt:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 11 Tammi 2015 23:33

Ei currya kannata laittaa mihinkään edes testimielessä. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina