Grilliherkut

Tuli taas jussina vedettyä oikein kunnolla grillattua ruokaa. Lähtökohta hyvässä grilliruuassa on, että grilli on hiiligrilli. Eihän siihen muuten tule sitä grillauksen makua, mikä ehdottomasti pitää olla. Toinen lähtökohta on hyvät raaka-aineet, liha kokolihana (tai ö-luokan jauhopötkönä). Kolmas on omat marinadit.
Juhannusviikonlopun grillimenyy:
1) Iso, murea, marmorinen härän ulkofilepiffi, ei hienostelua maustamisen kanssa, vain hyväksi havaittu jauhemainen grillimaustesekoitus kypsälle pinnalle. Kaveriksi iso kasvisnyytti, jossa oli ainakin sipulia, valkosipulia (kokonaisina kynsinä), kukkakaalia, retiisiä, kesäkurpitsaa, tomaattia. Pyöräytetty rypsiöljyssä, ripautettu suolaa ja mustapippuria sekaan. Nyyttiin vielä paprika-chili -tuorejuustoa. Jälkkäriksi jälkilämmöille paiskattu panaani. Olisi kaivannut jätskiä seuraksi. Tai jos olisin ennen ostosreissua lukenut Jorssin vinkin suklaasta, niin sitä olisin testannut.
2) Itse marinoitua kananfilettä suikaleina vartaissa, marinadi itämaisin makuvivahtein sisälsi soijaa, limen mehua, valkosipulia, inkivääriä, tuoretta chiliä (mun ehdoton suosikkiruoka grillistä), lisukkeeksi puolikkaat paprikat, joiden sisällä kourallinen salaattijuustoa (fetaa), luraus öljyä, ripaus mustapippuria, "kanneksi" paprika-chili -tuorejuustoa, kaveriksi myös edellisen päivän ylijäämäpotut siivutettuna ja yritti-valkosipuli -perunankuorrute(?)mausteseoksessa kieriteltynä (jumatsukka olikin muuten hyvää), "jälkkäriksi" maissintähkät voilla ja suolalla maustettuna (yleensä maustan vielä valkosipulijauheella, mutta äiskällä ei ollut)
3) Vanha kunnon jauhomakkara rapsakaksi kärvennettynä (mmm, karsinogeeni

), raaoista uusista perunoista tehty yritelmä jäljitellä edellisen päivän pottuloisia, ihan ok, mutta oli parempia valmiiksi kypsinä, tomaatti halkaistuna ja em. grillimausteella maustettuna. Mulle lisukkeeksi pari jumboherkkusientä järkyttävän hyvän sinihomejuuston kanssa (jota jäi edellisen päivän juustomaistiaisista pieni nökö)

Oli ihan maukas juhannus

Mä kannatan yksinkertaisia ja helppoja grilliruokia. Kalaa saan grillata harvoin, kun joku meillä ei syö kalaa ollenkaan. Silloin kun teen kalaa, paree puolisko grillaa joko grillimakkaraa tai lauantaimakkarapihvejä (

yöks). Valmiiksi marinoituja lihoja en voi syödä ollenkaan, non melko kauheita. Jekkuja ja lisäaineita ja vielä maistuu epämieluisalle. Samoin jää lautasensyrjään kaikki sekalihahöpöhöpöt, mitä lie grillitassuja yms. ne nyt onkaan. Epäilen, ettei niitä ole tarkoitettu ihmisravinnoksi ollenkaan

:kranttu:
Mulla on jäänyt vähän hataraksi tuo grillin sytyttämisen ja oikean ajoituksen taito. Joskus tulee oikein mahtavat pitkäkestoiset hiillokset (niin kuin esim. perjantaina), joskus ihan onnettomat, jotka viilenee nopeasti grillauskelvottomaksi (näin kävi eilen). Vetelen(-mme) aina mutulla, ja sitten se on ihan sattuman kauppaa, mitä tulee. Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä? Kuinka saada unelmahiillos aikaiseksi?