Grilliherkut

Grilliherkut

ViestiKirjoittaja elegia » To 19 Kesä 2008 11:47

Grilliherkut kuuluvat kesään. Mikäs sen mukavampaa kuin istuskella ulkona, nauttia kesästä ja käristää ruokaa grillissä. :superhymy: Toiset paistelevat makkaraa ja jykeviä grillipiffejä. Jotkut nauttivat mieluummin kasvisvartaita. Myös maukkaita jälkiruokia voi valmistaa grillissä.

Mikä on sinun grilliherkkusi? Onko parasta marinaadia itse tehty vai löytyykö hyvä vaihtoehto vähemmällä vaivalla kaupasta? Jaa täällä omat vinkkisi ja reseptisi! Tai höpötä muuten vaan grillauksen saloista!

---

Itseäni kiinnostavat tällä hetkellä eniten kaikenlaiset kasvisvaihtoehdot, jotka sopivat grillaukseen. Makkaraakin kyllä tulee vielä satunnaisesti paisteltua, mutta yritän jatkuvasti keksiä herkullisia kasvisvaihtoehtoja lihan tilalle. On kokeiltu kasvisvartaat, jumbo herkkusienet ja maissit. Maisseista saa aikamoista herkkua, kun niitä liottaa tuokion marinaadissa ennen grillausta! Laiskana tyyppinä olen yleensä löytänyt marinaadin kaupan hyllystä. Nyt kuitenkin kiinnostaisi kokeilla tofun ja halloumin grillausta. Myös oman marinaadin tekeminen houkuttaa.
Onko kellään kokemuksia näistä? :tilt:

Jälkiruokia on vähemmän tullut grillissä tehtyä, mutta joskus kokeilin banaanin paistelemista. Ihan hyväähän se oli kinuskikastikkeen kera, joskin aika imelää minun makuuni. :pepsodent:
elegia

Re: Grilliherkut

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 19 Kesä 2008 11:55

B-luokan grillimakkara. Jos tekee mieli hienostella, niin makkarapihvi ja ehkä jopa tomaatti tai sipuli.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 19 Kesä 2008 12:02

Vartaisiin possufileetä, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaatteja, sipulia ja paprikaa... NAM! Marinadi on kaupan putelista, mutta ihan hyvää on ollut. Grillattu kesäkurpitsa on hyvää myös siivuina. Halloumia olen syönyt grillattuna ja oli muuten hyvää - suosittelen. Herkkusieniin pippurituorejuustoa ja pekonisiivu ympärille.... :kuola: Nyt ei voi jatkaa, kun tulee niin kova nälkä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Galileo » To 19 Kesä 2008 12:20

Kyrsä on ihan jees, mutta jos homostelemaan ruvetaan, niin sitten hyvä, marmorinen entrecôte lihaksi ja seuraksi täytettyjä herkkusieniä. Entrecôte on hyvä grilliliha, koska siinä on paljon rasvaa. Herkkusienen lakkiin voi pakata jotain sulatejuustoa/vuohenjuustoa/tms, kietaista pekoni ympärille ja cocktail-tikulla läpi.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja mechan » To 19 Kesä 2008 15:48

Noiden vihannesten kanssa tulee joskus harrastettua seuraavaa. Pilkon kurkkua, tomaattia, herkkusieniä, yms. ja laitan folion sisän, päällimmäksi hieman sinihome/fetajuustoa, mitä nyt sattuu olemaan. Toimii pihvin kanssa mukavasti.
Yleensä minulle riittää halvin perusmakkara ja loppuhiilloksella tulee lämmiteltyä muutamat voileivät. Pihvit pihvinä, makkara makkarana.
mechan

ViestiKirjoittaja dubb » To 19 Kesä 2008 17:11

Galileon mainitsemat sulatejuustolla täyetyt herkkusienet pekonilla ovat silkkaa herkkua! Makkarapuolella tykkään Wilhelmistä ja sama materiaali menee myös piffimuodossa. Grillatut kasvikset ovat todella jees ja ne tuovat edes vähän kontrastia tuohon muutoin niin rasvasta tirskuvaan ruoastoon. Grillalu on muutenkin mukavaa touhua, jollain tapaa terapeuttista.

Niijoo, kyytipojaksi tietenkin kylmä & raikas lager!
dubb

ViestiKirjoittaja Sippura » To 19 Kesä 2008 17:39

Grillailen yleensä kanaa, nakkeja tai silloin tällöin jotain juustotäytteistä
maggaraa. Siihen syrjään tuoresalaatti, en tykkää mistään lämpimistä to-
maateista tai muista vastaavista. Tai no, grillissä käristetty maissi on ihan
jees.

Nyt jussiksi ostettiin sellainen paljon mainostettu Grilliseiväs (tjsp), on mei-
naan aika rajunnäköinen pötkylä :virne: Jännä nähdä miten sen saa mahdutettua
grilliin lauantaina.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Migreeni » To 19 Kesä 2008 18:49

mechan kirjoitti: Pihvit pihvinä, makkara makkarana.

:femmat:
Juuri näin. Jos makkaraa haluaa, niin kaikista huonoin on parasta. Kaikenmaailman "lihansyöjä"-makkarat, joissa on sisällä lihankökkereitä ovat minusta ällöjä. Sitten pihvin kanssa taas on niin päin, että paras on tietysti parasta :p

Grillaaminen on kivaa puuhaa ja grilliherkut parasta ruokaa kesällä. Isukki osti viime kesänä uuden supermegagrillin ja aina porukoilla ollessani grillattiin koko ajan. (Se meni ehkä vähän yli iskän osalta, kun se alkoi jo grillata aamupalaakin :virne: )

Maissi ja kaikki muutkin kasvikset ovat makkaran ohella toinen grillisuosikkini. Täytetyt paprikat ovat aivan parasta :kuola: Kuten myös ne paljon mainostetut herkkusienet :kuola: Ja vartaat ja kaikki :kuola:

Banaaneja olen itsekin joskus jälkkäriksi grillannut, mutta vaikka tykkäänkin imelistä herkuista, oli se aluksi nautittujen, melko raskaiden grilliruokien päälle vähän turhan makoisaa.

Grillaus :tilt:
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Migreeni

ViestiKirjoittaja Sippura » To 19 Kesä 2008 22:53

Migreeni kirjoitti:
mechan kirjoitti: Pihvit pihvinä, makkara makkarana.

:femmat:
Juuri näin. Jos makkaraa haluaa, niin kaikista huonoin on parasta. Kaikenmaailman "lihansyöjä"-makkarat, joissa on sisällä lihankökkereitä ovat minusta ällöjä.

Makkaraan kuuluu 2 ainesosaa, luonnonsuoli ja jauhot :pahis:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 19 Kesä 2008 23:06

Maissi. :kuola: Grillaus kullanruskeaksi (väri ei yleensä ole kuitenkaan sellainen), päälle voita ja joskus myös pippuria. Ai että on hyvää.

Folion sisään olen tänä kesänä käärinyt kirsikkatomaatteja, sipulia, ananasta ja paprikaa. Hyvää on.

Makkarasta en tykkää. Syön sitä todella harvoin ja vain jos muuta vaihtoehtoja ei ole. Kana on todella hyvää grillattuna. Hunajalla maustetut broilerifile ja -minuuttipihvit on tänä kesänä testattu ja molemmista pidin. Minuuttipihvi on helpompaa tehdä, mutta file on kyllä parempaa.

Grilliruoka. :kuola:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 20 Kesä 2008 13:30

Menee vähän toistamiseksi, mutta halvat makkarat ovat parhaita ja ne juustolla (mieluiten pippurinen koskenlaskija) täytetyt herkkusienet pekoniin käärittynä :kuola: Ja jos sitä juustoa jää yli, niin kannattaa laittaa se ja herkkusienien kannat nyyttiin ja grillille.

Kokeilkaapa banaanin grillauksessa tehdä lovi siihen kylkeen ja siihen sitten tökötätte suklaata ihan paloina. Hyvä grillijälkiruoka.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Migreeni » Pe 20 Kesä 2008 22:03

Juuri äsken grillattiin porukoiden kanssa :viileä:

Listalta löytyi sekä hyvä, että huonolaatuista makkaraa, munakasta ja vartaita, joissa oli porsaan sisäfilettä, sipulia, tomaattia ja paprikaa.
Lisukkeena oli kaikenlaista tuoretta vihannesta yms. :)

Hyvää oli.

Jälkkärinä syödään kohta jätskiä ja tuoreita mansikoita ja kirsikoita. :kuola: (Niitä ei kylläkään grillissä käytetä, joten sinänsä ot)
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Migreeni

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 20 Kesä 2008 22:22

Herkkusienet juustolla (mulla yleensä Aura) mutta ilman pekonia on minunkin herkku. Maissi on myös hyvää vaikka jää hampaisiin ikävästi. Grillatut tomaatit syön kyllä jos tarjotaan vaikka en itse niistä niin välitä.

Folionyyttiin on kiva laittaa kasviksia, melkein mitä vain mieleen tulee, mutta niihin porkkanat ja perunat kannattaa keittää vähän kypsempään suuntaan ennen grillausta. Tuorejuusto kruunaa nyytin ja sen voi makunsa mukaan laittaa joko nyytin mukana grilliin tai vasta valmiiseen nyyttiin. Omaan nykyttiini laitan yleensä perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalta, paprikaa ja sipulia. Sekä hiukan öljyä, mausteita ja suolaa.

Oma grillilempparini on ehdottomasti lohi (ja sen kaveriksi vaikka kasvisnyytti). Itse olen laittanut lohenkin foliolla mutta menee varmaan suoraan ritilälläkin.

Halloumia en ole grillannut itse, mutta maistanut kyllä. Se kaipaa melkein oluen ja/tai laskuhumalan seurakseen, on sen verran suolaista.
irvikissa

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 23 Kesä 2008 10:19

Meillä grillataan kesällä ns. tasaista tahtia. Nytkin tuli juhannuksena grillattua isolle porukalle.

Mä en tykkää kuin yhdestä makkarasta, pajuniemen grillimakkara on ainoa mitä suostun syömään. Se tosin on niin pirskatin kallista, että ei sitä kukaan osta :virne:. Samalla rahalla saa lihaa tai kanaa. Kanaa suosin kuitenkin enemmän grillipuolelta. Marinoidut lihat on ihan liian vahvasti maustettuja ja kun ne huuhtelee pois, ei maistu miltään. Kanan mausteet (sen yhden ja ainoan pihvin missä ei ole currya) on hieman väljempiä mun suuhuni. Mitä ihmeteltiin nyt grillatessa. Miksi niiden marinadien pitää olla niin vahvoja. Eikö muka yhtään vähemmällä pääse. Helpompihan niihin olisi lisätä mausteita, kuin ottaa pois. Voihan ne aina huuhdella, mutta useimmiten ne ei sitten maistu miltään ja jää vielä siihen grilliin kiinni.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 23 Kesä 2008 15:34

Grilliherkut :kuola:

Tuli taas jussina vedettyä oikein kunnolla grillattua ruokaa. Lähtökohta hyvässä grilliruuassa on, että grilli on hiiligrilli. Eihän siihen muuten tule sitä grillauksen makua, mikä ehdottomasti pitää olla. Toinen lähtökohta on hyvät raaka-aineet, liha kokolihana (tai ö-luokan jauhopötkönä). Kolmas on omat marinadit.

Juhannusviikonlopun grillimenyy:

1) Iso, murea, marmorinen härän ulkofilepiffi, ei hienostelua maustamisen kanssa, vain hyväksi havaittu jauhemainen grillimaustesekoitus kypsälle pinnalle. Kaveriksi iso kasvisnyytti, jossa oli ainakin sipulia, valkosipulia (kokonaisina kynsinä), kukkakaalia, retiisiä, kesäkurpitsaa, tomaattia. Pyöräytetty rypsiöljyssä, ripautettu suolaa ja mustapippuria sekaan. Nyyttiin vielä paprika-chili -tuorejuustoa. Jälkkäriksi jälkilämmöille paiskattu panaani. Olisi kaivannut jätskiä seuraksi. Tai jos olisin ennen ostosreissua lukenut Jorssin vinkin suklaasta, niin sitä olisin testannut.

2) Itse marinoitua kananfilettä suikaleina vartaissa, marinadi itämaisin makuvivahtein sisälsi soijaa, limen mehua, valkosipulia, inkivääriä, tuoretta chiliä (mun ehdoton suosikkiruoka grillistä), lisukkeeksi puolikkaat paprikat, joiden sisällä kourallinen salaattijuustoa (fetaa), luraus öljyä, ripaus mustapippuria, "kanneksi" paprika-chili -tuorejuustoa, kaveriksi myös edellisen päivän ylijäämäpotut siivutettuna ja yritti-valkosipuli -perunankuorrute(?)mausteseoksessa kieriteltynä (jumatsukka olikin muuten hyvää), "jälkkäriksi" maissintähkät voilla ja suolalla maustettuna (yleensä maustan vielä valkosipulijauheella, mutta äiskällä ei ollut)

3) Vanha kunnon jauhomakkara rapsakaksi kärvennettynä (mmm, karsinogeeni :kuola: ), raaoista uusista perunoista tehty yritelmä jäljitellä edellisen päivän pottuloisia, ihan ok, mutta oli parempia valmiiksi kypsinä, tomaatti halkaistuna ja em. grillimausteella maustettuna. Mulle lisukkeeksi pari jumboherkkusientä järkyttävän hyvän sinihomejuuston kanssa (jota jäi edellisen päivän juustomaistiaisista pieni nökö) :kuola:

Oli ihan maukas juhannus :tilt:

Mä kannatan yksinkertaisia ja helppoja grilliruokia. Kalaa saan grillata harvoin, kun joku meillä ei syö kalaa ollenkaan. Silloin kun teen kalaa, paree puolisko grillaa joko grillimakkaraa tai lauantaimakkarapihvejä ( :friikki: yöks). Valmiiksi marinoituja lihoja en voi syödä ollenkaan, non melko kauheita. Jekkuja ja lisäaineita ja vielä maistuu epämieluisalle. Samoin jää lautasensyrjään kaikki sekalihahöpöhöpöt, mitä lie grillitassuja yms. ne nyt onkaan. Epäilen, ettei niitä ole tarkoitettu ihmisravinnoksi ollenkaan :epäilevä: :kranttu:

Mulla on jäänyt vähän hataraksi tuo grillin sytyttämisen ja oikean ajoituksen taito. Joskus tulee oikein mahtavat pitkäkestoiset hiillokset (niin kuin esim. perjantaina), joskus ihan onnettomat, jotka viilenee nopeasti grillauskelvottomaksi (näin kävi eilen). Vetelen(-mme) aina mutulla, ja sitten se on ihan sattuman kauppaa, mitä tulee. Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä? Kuinka saada unelmahiillos aikaiseksi?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 23 Kesä 2008 15:51

... jos en olis just käynyt Hesellä, alkais sylkirauhaset työskennellä ylitöitä... :tilt:
Fantsu

ViestiKirjoittaja shaana » To 26 Kesä 2008 08:56

:kuola: Kamalaa luettavaa tämä ketju.

Joo, kuluvana kesänä on tullut grillailtua totuttua vähemmän.
Suosikkigrillimätylöihin lukeutuvat kaikki erilaiset kanat ja ei-lihoista maissit, kesäkurpitsat ja tomaatit. Mun grillauskulttuuri perustuu muutenkin oikeastaan nuotio- ja keittokatosgrillailuun tai muurikkapannulla paisteluun, omaa grilliä en omista. Notskilla saa aikaiseksi ihania uusia perunoita, kun kietaisee koko motin folioon ja jättää sinne hiilloksiin muhimaan, njam. Kalaa en oikein ole osannut grillissä laittaa (?), mutta nuotiolla sekin hoituu. Toivottavasti pääsisi vielä tänä kesänä veneilemään ja sitä kautta herkkuruokien pariin.

Makkarakeskusteluun sen verran, että kyllä mäkin haluan makkarat makkarana ja oikean lihan sitten omanaan. Parhaita makkaroita ovatkin ne jauhomakkarat, joita mulle joutuukin yleensä varaamaan erikseen muiden halutessa niitä kammoja mukalihamakkaroita.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 26 Kesä 2008 11:11

Mä olen kyllä A-luokan lihansyöjä. Makkarassa saa olla lihaa, mutta liioista mykylöistä en oikein välitä. Jos makkarassa on hirveästi kamaraa (sian nahkaa) ja broileria mukana, ei se oikein houkuttele ostamaan. Kamaran takia lopetin maksamakkarankin syömisen.
Fantsu

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 26 Kesä 2008 14:28

Grilliruoka. :kuola:

Talouspaperiin kääritty tulisella sinapilla maustettu grillimakkara ulkona syötynä on yksi parhaista asioista kesällä. Makkaran tulee ehdottomasti olla sellainen jauhomakkara, Kabanossit ja muut möykkymakkarat ei maistu. Jos kunnon lihaa haluan, paistan vaikka fileepihvin. Kana maistuu myös, jos se on kunnolla grillattu. Mieluummin vaikka liian kuivaa kuin semmoinen vetinen ja punertava.

Maissi on kanssa hyvää, jos se on marinoitu kunnolla ennen kypsentämistä. Harmikseni en ole itse onnistunut löytämään marinadia, joka tekisi maissista parempaa. Kellään vinkkejä?

Tykkään myös grillatusta ananaksesta ja banaanista. Persikoita ja aprikooseja voisin joskus myös kokeilla grillata.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Nugat » To 26 Kesä 2008 16:56

Grillaus. :kuola:

Itse en enää välitä grillilihoista, vaan makunystyräni havittelevat kanaa ja erillaisia kasviksia; paprikaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, maissia, herkkusieniä... ja joskus tulee kietaistua pekonisiivu sopivan kasviksen ympärille. Ananastakin tulee grillissä kypsyteltyä. Makkarasta en välittänyt moneen vuoteen, mutta nyt tuo taas maistuu, jos lisukkeena sattuu olemaan tomaatti-kurkku-tonnikala-salaatti. :kuola: Ja kotitekoista sinappia. Ja parhaat makkarat ovat mielestäni ne halvimmat ja jauhosimmat. :virne:

Tekisi mieli keksiä jotain uutta grillattavaa. :raps: Täytyykin kehitellä jotain. Lohta tekisi mieli grillata. Jos vaikka käärisi sen... ööö.. tuohon tuohon... no kyllähän te tiedätte semmoseen paperiin minkä voi tyrkkää.... alumiinipaperi!Se se sana olikin. :virne: Meinaan se kala on hyvin äkkiä palasina grillin pohjalla. Ainakin luulisin niin? Mutta kuitenkin. :)

Strömsön kokkailu ohjelmassa tehtiin marjapiirakoita niin, että murutaikinaa laitettiin alumiinipaperiin ja marjat siihen päälle, paperi tiiviisti kiinni ja grilliin! Tai rosvopaistikuoppaan ne sen taisivat laittaa, mutta samalla idealla voisi kokeilla. :)

Hmm. :raps: Rosvopaistia...
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 29 Kesä 2008 16:59

Grillattiin tänään. Söin myös ekaa kertaa tänä kesänä uusia perunoita. :kuola:

Jälkiruuaksi keksin laittaa folionyyttiin mangon, persikan ja ananaksen paloja. Ja sitten nyyttien sisältö syötiin vaniljajäätelön kanssa. :kuola: Oli todella hyvää. Jo nyytin avatessa ulos tullut tuoksu oli aivan ihana. :sydän: Erityisesti mango ja persikka olivat hyviä valintoja jälkiruokanyyttiin. Nam! Ensi kerralla taidan laittaa ananaksen tilalle päärynää.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 30 Kesä 2008 14:27

Sain hyvän vinkin täytettyjen herkkusienien grillaukseen (en sitten tiedä kuinka yleisessä käytössä tämä muuten on). Kannattaa laittaa se aurajuusto tai koskenlaskija tai mitä juustoa sitten käyttääkin pakastimeen. Sitten kun sen jäisenä laittaa niiden herkkusienien sisään ja kieräyttää pekonin päälle, niin sen tekeleen voi laittaa ensin juustopuoli alaspäin ja suoraan ritilälle ilman että rupeaa heti valumaan se juusto sieltä. Näin saa pekonista rapeamman, eikä tarvitse käyttää välttämättä foliota enää. Hyviähän niistä taas tuli :kuola:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja dubb » Su 06 Heinä 2008 00:25

Oiva vinkki Jorssilta! Juuri eilen grillailin noita sieniherkkuja ja sieltähän se tuorejuusto alkoi karkailemaan, kun pekonia yritti kypsennellä joka suunnalta. Käytin tällä kertaa täytteenä Creme Bonjourin ruohosipulisettiä ja hyvää tuli noinkin. Lisäksi tuli grillattua kanaa kotitekoisessa marinadissa ja höysteeksi perussalaatti. Nomnom!
dubb

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 13 Kesä 2009 14:20

Grillauskausi on täällä taas!

Tulin tuossa jokunen viikko takaperin maistelleeksi makkarapihvejä. En ole asiaa ennen ajatellut, mutta "pihviä" mutustaessa tajusin rapeaksi paistetun makkarankuoren olevan se seikka, joka tekee grillimakkaroista niin hyvää syötävää. Vaikka makkarapihvit olisi paistanut kuinka rapsakoiksi, ei niissä silti saavuttanut sitä tiettyä makua, jonka takia makkaraa syön.

Kokeilin myös hyvin helppoa lisäkettä grillatun lihan seuraksi. Silppusin huolella pestyt (uudet) perunat paloiksi folionyytteihin ja heitin perään hieman ruokaöljyä ja suolaa. Suupaloiksi pilkottuna potut kypsyivät grillissä varsin nopeasti ja hyvää oli. Tokihan sinne pottujen sekaan olisi voinut heitellä vaikka valkosipulinkynsiä, sulatejuustoa tms. mistä kukakin nyt tykkää.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 13 Kesä 2009 16:42

Meillä duunataan yleensä peruna-kevätsipuli-tuorejuusto-nyyttejä. Potut voi myös kuutioida ja esikeittää, jos haluaa tulosta nopeammin.
Tänään grillataan "possurimpsuja" eli jonninlaisia ribsejä. Ensin tosin pitää paistaa uunissa tovi, ettei itse grillaukseen mene ihan tuntikausia.
Fantsu

Seuraava

Paluu Murkina