Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

Mihinkäs tapaan valmistettuna muna miellyttää sinua eniten?

Raakana, kiitos.
0
Ei ääniä
Löysäksi keitettynä, kiitos.
3
5%
Puolikovaksi keitettynä, kiitos.
6
10%
Kovaksi keitettynä, kiitos.
17
27%
Kokkelina, kiitos.
12
19%
Paistettuna yhdeltä puolelta (sunny side up), kiitos.
4
6%
Paistettuna molemmilta puolilta, kiitos.
14
23%
Pelkkää valkuaista/keltuaista, kiitos.
1
2%
Vain raaka-aineena muissa ruuissa, kiitos.
5
8%
Ei kiitos, en nauti munasta lainkaan.
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 62

Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Touko 2012 23:19

Minä pidän munasta. Pidättekös te? Haluan omistaa kokonaisen ketjun munan himolle ja munan suomille nautinnoille. :aukku:

Ensiksi luodaan tietenkin kysely, että mihinkäs tapaan valmistettuna muna miellyttää sinua eniten?

Itse pidän vaihtelevasti löysästä ja puolilöysästä/puolikovasta munasta. Myös kokkeli ja eri tavoin paistetut munat miellyttävät makuhermojani. Pidän munasta myös leivonnaisten kohottajana ja erilaisten kuorrutteiden kuohkeuttajana.
Valitettavasti kyselyyn eivät nyt mahtuneet kaikki variaatiot esimerkiksi paistetusta munasta, mutta voitte tarkentaa vastauksianne sanallisesti. Myös munatoti ja c) olen tyttö jäivät kyselystä pois, joten nekin saa mainita, jos ne erityisesti miellyttävät.

Myös parhaat munareseptit ja muut munavinkit saa jakaa tänne muiden pällisteltäväksi.

Tarkennettakoon nyt vielä, että minä puhun pääasiassa kananmunasta. Muidenkin lintujen (ja miksei vaikka kalojenkin) munia saa tässä keskustelussa käsitellä, jos niistä on kokemusta.

Kuva
Lyyra
Digipahuus

Re: Muna - tuo veikeänmuotoinen herkku

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 02 Touko 2012 23:32

En pidä löysästä munasta. :aukku: Jos syön munia keitettynä, yleensä lähinnä leivän päällä, ja silloin keltuainen ei saa olla raa'ahko. Osa keltuaisesta tekee muutenkin mieli heittää tässä vaiheessa pois. Sen sijaan munakokkeli on erityisen hyvä aamupala, siinä keltuainen menee hyvin mukana. Opin äskettäin, että hotellityyppisen munakokkelin saa, kun käyttää runsaasti voita, jopa ruokalusikallisen paria munaa kohden, paistovaiheessa. Varmasti hyvin terveellistä. :keijo:

Leivonnassa muna on toki oleellinen raaka-aine. Olen kokeillut vegaanisia leivonnaisia, mutta miten sääli, ettei niistä ikinä tullut kuin lähinnä vähän kuivia ja/tai yltiöterveellisen tylsiä. Voi olla, että hyviäkin reseptejä on, tai en vaan osaa, mutta :sori: Sitä paitsi kananmunien ja sokerin vaahdottaminen on kivaa. (Ei, en ajatellut kirjoittaa, että munan vatkaaminen :tp: , koska c) olen kiltti tyttö)

Toki kananmunassa on aina se kanaparka-aspekti. Siksi suosin luomu- tai vähintään vapaan kanan munia, mutta ei kai se paljoa auta, ja varmaan tekopyhää, koska broilerileikkeitä syön sitten kuitenkin, ja niissä ei juuri koskaan lue, että vapaa. SIlti koen syyllisyyttä nimenomaan kananmunahyllyllä, pikemminkin kuin pihvi-/muu liha -hyllyllä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 03 Touko 2012 11:04

Mä en oikein tykkää keitetystä munasta. :umpfh: Edes munavoi ei oikein mene.

Paistetusta kananmunasta sen sijaan tykkään. Ripaus suolaa, mustapippuria ja basilikaa. Parasta se on syödä ruisleivän välissä kinkun, juuston ja ketsupin kanssa. Myös munakkaat menevät, mutta yleensä ne eivät ole mitään erityisen hyviä.

Aamuisin mulla on muutenkin huono ruokahalu ja tietyt hajut ällöttävät. Kananmuna+pekoni on silloin äärikauhea haju. :ei:

Leivonnaisiin voi ihan hyvin laittaa kananmunia. Harvemmin tosin leivon mitään mihin menee kananmunaa, sillä leivonnaiseni koostuvat lähinnä sämpylöistä. :tilt:

En ole mikään kovin aktiivinen kananmunan syöjä, mutta koska Mieheke niitä syö päivittäin, meillä on aina niitä jääkaapissa. Siksi niitä tuleekin syötyä silloin tällöin, jos ei jaksa oikein laittaa kunnollista ruokaa ja nälkä ei ole kova.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 03 Touko 2012 11:10

En ymmärrä, miten unohdin mainita parhaimman munaherkkuni, josta nautiskelin myös tätä ketjua aloittaessani.

Keitettyä kananmunaa ja mätitahnaa! Tuo pyhä makujen sinfonia! :kuola:
(Tosin tässä ei löysä muna oikein toimi. :( )

Aamiaisella pidän paistetusta kananmunasta paistettujen tomaattien kanssa. :tilt: Pekonikin on herkullista, ja kuuluu äskeisten kanssa yhteen. Lisäksi tykkään, että kyseisessä annoksessa on myös jotain tuoretta, edes jääsalaatin lehtiä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 03 Touko 2012 13:01

Mä tykkään kananmunista ihan miten vaan valmistettuna. Keitetyt ovat parhaimpia löysänä tai puolikovana, mutta leivän päälle laitettuna sen pitää olla kovaksi keitetty. Kokkeli on suurta aamiaisherkkua ja paistettuna menee joko molemmilta puolilta tai vain toiselta. Listan ulkopuolelta pitää vielä mainita munavoi, joka on omatekemien riisipiirakoiden päällä taivaallisen hyvää. Ainoastaan raakana en munasta niin välitä, mutta kyllä sekin alas menee.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 04 Touko 2012 11:03

Kananmunat on hyviä. Aika monessa muodossa niitä voi vedellä, yhdessä vaiheessa söinkin niitä monta päivässä. Nyt se on jostain syystä hiipunut, paitsi että edelleen aamuleivän välissä on muiden roippeiden lisäksi paistettu muna :gay: Paras makuyhdistelmä siinä leivässä on kananmuna ja suolakurkku :kuola:

Tykkään olla hotelleissa yötä, koska aamiaisella saa käytännössä aina munakokkelia :kuola: En osaa tehdä samanlaista, ei siitä tule niin kuohkeaa ja herkullista. Mä saan aina jotain vetistä mössöä vaan aikaiseksi. Hyi en syö.

Ennen luomumuniin törmäämistä mä jätin mielelläni keltuaiset syömättä, varsinkin kovaksi keitetyistä munista. Tavismunissa on sellainen metallinen rehun sivumaku, mitä inhoan. Luomumunat roks :pilvi: Omaan käyttöön ostan vain luomumunia. Kuitenkin joskus jos joudun esim. synttäreille leipomaan paljon, saatan kustannussyistä ostaa jotain halvempaa vaihtoehtoa. Ei se leivonnaisissa tule se maku esiin.

Jos muuten L-S:iä (tai ketä vaan) kiinnostaa, niin mulla on älyttömän hyvät reseptit munattomille (ja maidottomille) kakkupohjalle sekä erimaukkaalle suklaakakulle :kuola:

...Ei mulla munasta sen enempää asiaa sitten ollutkaan :keijo:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 04 Touko 2012 11:31

Aurora B. kirjoitti:Jos muuten L-S:iä (tai ketä vaan) kiinnostaa, niin mulla on älyttömän hyvät reseptit munattomille (ja maidottomille) kakkupohjalle sekä erimaukkaalle suklaakakulle :kuola:

Voisko ne ohjeet saada vaikka leivontaketjuun? :kauriinsilmät: (Ei mulla välttämättä noille käyttöä ole, mutta jos joskus on, voi reseptin etsiä täältä.)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Pe 04 Touko 2012 12:51

Mä valitsin äänestyksessä kaksi vaihtoehtoa. :keijo:
Kovaksi keitettynä tai leipomuksissa.

Jos kananmmunaa syö ihan pelkiltään, pitää se olla kovaksi keitettyä. Mieluummin keittää vielä vähän ylimääräistä, ettei vahingossakaan jää raa'aksi. Keltuainenkin on hyvää.

Leivän päällä kananmuna on ihan hyvää. Jos olis aromisuolaa, niin sitä siihen vielä vähän seuraks ja namnam. Fammo aina laittaa aromisuolaa.
Paistettuna kananmuna pitää paistaa kummaltakin puolelta, kypsäksi asti. Ja munakokkeli on aika ällöä. Leivän päällä paistettu muna on ihan jees. Ja on hyvää, kun paahtaa ruisleipää, vähän voita siihen, juustoa ja sitten paistettu muna ja paprikasiivu. Namnam.

Leipomuksissahan kananmunat on useimmiten selvä homma. Sitä paitti, mä tykkään leipoa, niin tykkään sitten munistakin siinä muodossa, vaikka ne nyt ei maistukaan sieltä herkun keskeltä. :keijo:

Munavoikin on hyvää. Pitäis tehdä useammin. Mut pitäis kai ostaa sit karjalanpiirakoitakin useammin. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » La 05 Touko 2012 12:58

Yleensä syön kananmunan molemmilta puolilta paistettuna, mutta tykkään kananmunasta kyllä lähes kaikissa muodoissa (raakaa kananmunaa
en sentäs syö). Keitettynä kananmuna on kyllä kaikkein herkuinta hieman löysänä. :keijo:

Ja luomuna tietty! :keijo:
Dictum, factum.
Niina-Maria

ViestiKirjoittaja Wildchild » La 05 Touko 2012 13:32

Kovana, kokkelina tai molemmin puolin paistettuna! :kuola: Samoiten cocktailpiirakat munavoilla on aivan parasta,
etenkin kun munavoissa on enemmän tai lähes pelkästään sitä kananmunaa kuin voita/margista. :tipahdus:

Sellaista kunnon kokkelia, mitä saa esim. hotelliaamiaisilla, en ole osannut vielä tehdä kotona. Joku siinä mättää.
Olen jopa yrittänyt tuota L-S:n vinkkiä paistaa munat melkein voihin upotettuna, mutta ei. Ehkä se on kokissa vika. :sori:

Meillä on muuten miehen kanssa kiista aiheesta paistettu muna. Ei siis munakas missä on muutakin täytettä, vaan
pelkkä paistettu muna. Että laitetaanko siihen suolaa ja pippuria mausteeksi vai syödäänkö au naturel. Mies suosii
mausteita, minä tykkään ilman. :keijo:

Ja nyt on pakko myöntää etten ole koskaan potenut syyllisyyttä tai edes miettinyt ostavani muuta kuin sen perusrainbow-paketin.
En tiedä miksi. Muna kuin muna. :nolo: Taidan tarkastaa seuraavalla kerralla koko tarjonnan ennen kuin nappaan taas
sen peruspaketin. :pahis:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 05 Touko 2012 14:14

Mulla taas ei tulis mieleenikään ostaa enää muuta kuin luomumunia. Jos luomua ei ole kaupassa, jätän munat kokonaan ostamatta. Ja hieman olen huomannut myös tuomitsevani ihmisiä, jotka "valitsevat väärin." :nolo:

Munavoi on kyllä oivallinen keksintö. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Wildchild » La 05 Touko 2012 16:17

Lyyra kirjoitti:Mulla taas ei tulis mieleenikään ostaa enää muuta kuin luomumunia. Jos luomua ei ole kaupassa, jätän munat kokonaan ostamatta. Ja hieman olen huomannut myös tuomitsevani ihmisiä, jotka "valitsevat väärin." :nolo:

Kertokaa ny vielä tyhmälle miten luomumunat eroaa tavallisesta? :O:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » La 05 Touko 2012 17:38

Keski-Uusimaa selostaa eron. :tilt:

Pääasiassa siis luomukana on kaiketi vapaan kanan munan munijaakin vapaampi ja syö lisäksi luomurehua. Halvimman peruskananmunan munija asustaa häkissä, luomu ja vapaa kana eivät. Nykyään häkkikanoille on kai se virikehäkkivaatimus. Olen kuullut huhuja munapulasta ja ihmettelenkin, että onko kanankasvattajien tosiaan kannattavampaa laittaa lappu luukulle kuin muuttaa systeemiä. :riips:

En mäkään ehkä ihan täydellistä hotellikokkelia osaa tehdä, vaikka runsas voi onkin askel siihen suuntaan. Veikkaan että siinä vaikuttaa sekin, että ne valmistavat sen isoissa määrissä, en tiedä millaisella pannulla, jne.

Lopuksi tärkeä kysymys: kumpi oli ensin, muna vai kana? :pönde:

(Niin, ja Aukulle kiitos toisen ketjun resepteistä, pitää joskus kokeilla)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » La 05 Touko 2012 18:58

Mä ostan niitä vapaan kanan munia ja jos niitä ei ole, niin virikemunia. Vapaat tai virikkeet ei ole niin paljon kalliimpia kuin ne tavalliset, mutta luomumunat on niin paljon kalliimpia kuin ne muut, että en viitsi ostaa niitä. :ei:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » La 05 Touko 2012 20:55

Tavallisia munihahan ei ole enää saatavilla. Toisin sanoen tavalliset munat ovat nykyään joko virikehäkki tai vapaita munia.

Kiitän suuresti tästä ketjusta, sillä eilen keitin pitkästä aikaa munia sen sijaan, että olisin käynyt ostamassa sipsejä kaupasta.
Munainen on paljon parempi kuin lituska perunainen lastu!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 08 Touko 2012 15:20

Munajuttuja :aukku:

Olin ennen vannoutunut kovien kananmunien syöjä, mutta nykyään maistuu parhaiten löysäksi keitetyt munat ja uppomunat. Kokkeli ja munavoi maistuu kanssa, enkä minä pistä hanttiin munia sisältäville leipomuksille/ruuille. Kakut ja kääretortut :kuola:
Paistettuna menee siinä tapauksessa, ettei muna pääse ruskistumaan. Varsinkin valkuaisesta tulee jotenkin kammottavan sitkasta liiaksi paistamalla.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja shaana » La 26 Touko 2012 00:13

Kyllä munan pitää olla kova minusta. :pepsodent:
Ihan tosi, vähänkin löysähkö keltuainen ei putoa. Raakana voisin vetäistä, mutta en semmoista hieman hyytynyttä.

Paistetut munaskut ovat kans hyviä - käy vain toiselta puolen tai molemmin puolin paistetut.
Minä se yleensä keittelen ja joskus lokoisina aamuina paistelen, leivon aika vähänlaisesti, ja ruoanlaitossa
käytän lähinnä makarooni- tai kanaroonilaatikkoon. :tilt:

Hotskukokkeli tehdään tietääkseni uunissa.. :juoni:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 05 Kesä 2012 23:38

Mää oon muistaakseni onnistunut joskus kokkelissa ihan hyvin. Pannu miedolle/keskilämpimälle vaihteelle, ja sitten rauhassa paistellaan, mutta ei liian kauaa. Sitä en tajua, miten sen uunissa voisi valmistaa.. :riips:

"Tässä on kaksi vekkulia, jotka tekee kokkelia. Pablo sekä Ransu kokkelivekkulit on." :kailotus: :inkkari:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 06 Kesä 2012 21:38

Lyyra kirjoitti:Sitä en tajua, miten sen uunissa voisi valmistaa.. :riips:

En tiiä, onnistuuko se kotitalousuunissa, mutta ravintelikeittiön uunit on aika tehokkaita kai.
Muistelisin että ravintolapalveluiden ja ruokatuotannon jaksolla oli puhe että hotskukokkelit tehää ehkä uunis. :keijo:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Pvi » To 07 Kesä 2012 08:11

Ravintolauunit on isoja höyrykaappeja. Kyllä siinä muna hyytyy hyvinkin nopeasti. Ihan niinkuin keittäessä.

Kunhan tomaattikausi alkaa, niin saa taas hyvää munakasta. Paistaapi pikkasen tomaattiviipaletta pannulla, laskee läpötilaa ja kaataa muna-maito-mausteseoksen päälle. Kannenalla kun antaa hautua, niin tulee hyvää. Voi laittaa myös uuniin, jos pannu kestää, ei ole kantta, tai muuten vaan haluaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 07 Kesä 2012 20:25

Mä tykkään munasta monessa muodossa. Tavallisesti (aamuina, joina on aikaa) keitän kaksi munaa ja syön leivän päällä. Erityisesti, jos on krapulaisuutta liikkeellä, niin tuo toimii. Kovaksi keitän ja siivuttimella teen nätit siivut. Löysänäkin maistuisi, mutta on niin sotkuherkkää, ettei usein viitsi.

Hotelliaamiaisella saa yleensä kokkelina. Munaa on hotelliaamiaisilla aina jossain muodossa ja toki sitä täytyy syödä.

Munavoi on myös hyvää. Teen sen voihin, jossa se on saakelisti parempaa kuin margariinimunavoi.

Eli tykkään. :D
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Huhti 2013 15:46

Paastotouhun myötä olen alkanut syömään paastopäivinä kananmunaa aamupalaksi. Sellainen puolilöysä keltuainen rokkaa kyllä keitetyssä munassa erityisen hyvin. Nyt kun vielä löytäisi munakupin, niin olisin onnellinen munanlusikoija. Myin omani pois, kun kuvittelin etten tarvitse.
Ekana paastopäivänä tein yhden munan kokkelin munasta ja tilkasta kauramaitoa. Siihen kaveriksi meni aurinkokuivattua tomaattia. Oli hyvää. Voisikin ottaa sellaisen taas joku aamu. :raps:

(PS. En suosittele näiden ruokaketjujen lukemista nälkäisenä. :bubbles: )
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 29 Huhti 2013 18:47

Mun ystävä tarjoili munan, kupin puuttuessa, pullonkorkin päältä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 29 Huhti 2013 18:53

Pvi kirjoitti:Mun ystävä tarjoili munan, kupin puuttuessa, pullonkorkin päältä.

Itse oon syönyt niitä nyt mun kiinalaisista korvattomista yhden desilitran teekupeista. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Touko 2013 09:56

Tein aamiaiseksi munakkaan! :superhymy:
En edes muista, milloin olisin viimeksi syönyt munakasta. Laitoin kaksi munaa, pari lorausta kaurajuomaa, puolikkaan tomaatin ja vähän punaista paprikaa. Ja väliin tuoretta rucolaa. Olipa hyvää! :kuola:

Tämän pitäisi sitten pitää nälkä hyvin loitolla pitkälle iltapäivään.

Paastoilun myötä olisi tarkoitus kokeilla myös uppomunaa joku päivä. :juoni: Ainakin se aina näyttää jumalaisen herkulliselta kuvissa. :kuola:

Onko muut kokeilleet valmistaa uppomunaa? Kuinkas herkästi se menee pieleen? :aukku:
Lyyra
Digipahuus

Seuraava

Paluu Murkina