Forden ruokahaaste

Forden ruokahaaste

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 05 Loka 2012 18:52

Fordaajilla on pilvin pimein hyviä ruokaohjeita ja toisaalta monella saattaa olla jääkaapin tai vaikka keittiön kaapin perukoilla jokin sellainen raaka-aine, jota ei saa oikein mihinkään ruokaan laitettua, kun ei tule mieleen mitään hyvää ohjetta. Miksi emme siis yhdistäisi voimiamme?

Kerro, mitä ruokaa sinulla on jäänyt kaapin perukoille niin yritämme auttaa löytämään kivoja vaihtoehtoja sen käyttämiseen. :) Ei anneta ruoan pilaantua kaappiin.
-------

Mulla on jääkaapissa varsiselleriä, jota tarvittiin yhteen keittoon, joka ei sitten kuitenkaan ollut kovinkaan hyvää. Jos teillä olisi kaapissa varsiselleriä, mihin käyttäisitte sitä?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

Re: Forden ruokahaaste

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 05 Loka 2012 20:06

marenkienkeli kirjoitti:Mulla on jääkaapissa varsiselleriä, jota tarvittiin yhteen keittoon, joka ei sitten kuitenkaan ollut kovinkaan hyvää. Jos teillä olisi kaapissa varsiselleriä, mihin käyttäisitte sitä?

Käyttäisin sitä biojäteastian täyttämiseen. :aukku:
Vihaan selleriä. Kuitenkin olen nähnyt ihmisten popsivan sitä ihan sellaisenaankin, joten oisko siinä sinulle ensimmäinen vinkki? :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 05 Loka 2012 20:08

Samaan kuin Lyrts.
Mutta sitten, että voiko sitä paistaa tai laittaa johonkin uunipataan :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 05 Loka 2012 20:09

Ja onhan sitä kaiken maailman salaateissakin aina juuri silloin kun itsellä tekisi mieli herkutella salaatilla. :friikki: :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 05 Loka 2012 20:49

Ei mullakaan olisi jääkaapissa koskaan varsiselleriä, kun en selleristä pidä, mutta ainoa mitä tosiaan tulee mieleen, että syö sellaisenaan. :keijo:

Amerikkalaishenkinen illanistujaistarjottava olisi, että on varsisellerin paloja, porkkanoita, kirsikkatomaattia ja raakaa parsakaalia ja lisäksi joku kermaviilipohjainen dippikastike, jossa niitä voi dipata. Myös tulisten broilerinsiipien kanssa on tapana tarjota varsiselleriä, joka tulisen ruoan välissä syötynä helpottaa vähän sitä tulisuutta. Siihenkin lisäksi jotain kermaviilikastiketta tai jopa sinihome, jos siitä pitää. Jos mulla siis tosiaan jostain kumman syystä olisi varsiselleriä, tekisin ehkä amerikkalaishenkisen broilerinsiipiaterian. Tässä on jonkinlainen suomenkielinen resepti. Tämäntapaisella reseptillä olen itse tehnyt, siihen tulee valmista chilikastiketta.

Hauska ketjun idea noin muuten, vaikka varsiselleri onkin haasteellinen. :D
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 06 Loka 2012 13:44

Toi dippaaminen kuulostaa ihan hyvältä idealta. En tosin ihan hirmuisesti itsekään varsisellerin mausta välitä. Perus mukulaselleri sen sijaan on hyvää raasteena tai ohuina suikaleina kevyesti freesattuna.

Joku uuniruoka voisi olla hyvää. :raps: Raakana tuo varsiselleri on jotenkin kitkerää.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 06 Loka 2012 13:55

Joo, mää rakastan mukulaselleriä. :kuola:
Uunijuureksissa tai keitoissa tai padoissa. :kuola:
Raakana en ole kyllä syönyt sitä koskaan.

Varsiselleriin en kyllä oikeasti suostu koskemaan pitkällä tikullakaan. :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 09 Loka 2012 00:56

Mun suussa varsi- ja mukulasellerit on melko lailla saman makuisia, lehtiselleri vaan on miedompi ja jotenkin... vetisempi :o:

Mä olen törmännyt sekä kitkeriin että ei-kitkeriin varsisellereihin. En ole niin hyvin tutustunut kyseiseen kasviin, että tietäisin, mistä ero johtuu. Onko alkuperämaalla väliä, vai vuodenajalla, vai jalostusasteella... Ei voi tietää. Sattumalta sain tuollaista ei-kitkerää versiota kaupasta joskus, kun halusin tehdä yhden kanakeiton, mihin sitä tuli. Ja olin aavistuksen yllättynyt, että se sopi siihen keittoon todella hyvin. Laitoin sitä kyllä reilusti vähemmän kuin ohjeessa oli, takaraivossa kun kummitteli muisto epämiellyttävästä mausta. En muistanut, että olisin itse koskaan tehnyt mitään varsiselleristä, niin ajattelin, että on jo aika testata, miten se toimii keitossa. Ja se toimi :D

Keiton ohjetta on turha odottaa, se oli näitä googlaa-tee-unohdatallettaalinkki-mikähittosehyväkanakeittooli -juttuja. Mutta jos mulla lojuisi nyt varsiselleriä jääkaapissa turhan panttina, tekisin siitä kana-kasviskeiton. Kanan suikaleita, juureksia (porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, perunaa, mistä nyt tykkää tai mitä kaapista löytyy), sipulia, varsiselleriä (pieninä paloina), aavistus valkosipulia, kanaliemi, Koskenlaskijaa ja mausteita. Kuullota kuutioituja kasviksia öljyssä kattilanpohjalla hetki. Heitä sekaan kanat (ja mahdollisesti voita), kypsennä hetki. Lisää tarpeeksi vettä, ainakin sen verran, että kaikki peittyy, vähän enemmänkin. Pistä joukkoon tarpeellinen määrä (riippuu veden määrästä) kanafondinappeja, lurauta fondia tai käytä (hätätapauksessa) kanaliemikuutioita. Keitä, kunnes kasvikset on sopivan kypsiä, lisää Koskenlaskijaa ja mausteita (omat vakiot: suolaa (jos tarvii), muskottipähkinää (tai mustapippuria), valkosipulijauhetta) maun mukaan, sekoita kunnes Koskenlaskija on sulanut keittoon. Syö :kuola: Suhteista ei hajuakaan, vedän tällaiset arkiruuat useimmiten mutulla ja maistelemalla :tilt:

Mulla olisi sellainen kysymys, että mitä te teette juustonkannikoille? Meillä menee paljon juustoa, mutta se loppuosa, mistä ei saa enää höylättyä järkevää siivua, jää aina jonnekin jääkaapin perukoille pahenemaan. Mitähän sille keksisi?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Loka 2012 07:43

Aurora B. kirjoitti:Mulla olisi sellainen kysymys, että mitä te teette juustonkannikoille? Meillä menee paljon juustoa, mutta se loppuosa, mistä ei saa enää höylättyä järkevää siivua, jää aina jonnekin jääkaapin perukoille pahenemaan. Mitähän sille keksisi?

Ihan ensin haluan kiinnittää huomiosi höyläystekniikkaan. Jos sulla on vaikka Oltermannia sellainen n. 3-5 cm paksu jääkiekko jäljellä, niin kannattaa pyöräyttää se kyljelleen ja höylätä se loppuun siihen suuntaan. Tämä toimii myös särmiön muotoisiin juustoihin. Jäljelle jäävä kannikka ei ole läheskään niin iso läpyskä. Ja ne pikkukannikat, mitkä jää jäljelle (muistuttavat muodoltaan tikkua), laitan itse vain leivän päälle ja syön sellaisenaan. Tietenkin noita isompia kannikoita voi raastaa raasteeksi ja käyttää vaikka lämppäreihin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 09 Loka 2012 10:22

Juustonkannikka on hyvä syy tehdä ruokaa, johon laitetaan juustoraastetta. Esim. pizzaa.
Mä raastan kannikan ja lisään sen johonkin, mihin tarvii raastetta. Joskus, jos jaksan, pakastan raasteen ja käytän myöhemmin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 12 Loka 2012 12:48

Me laitetaan juustonkannikat koiran ruuan sekaan. Ei ehkä kuitenkaan toimi perheissä, joissa ei ole lemmikkejä. :keijo:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 12 Loka 2012 12:56

Kissat ei myöskään toimi tässä :virne:
Ei syö juustonkannikoita. Eikä juustoa muutenkaan.
Outoja kapistuksia.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 12 Loka 2012 19:15

Kibaya kirjoitti:Kissat ei myöskään toimi tässä :virne:
Ei syö juustonkannikoita. Eikä juustoa muutenkaan.
Outoja kapistuksia.

OT: Jossain eläinkaupan kissanmuonassa muuten on juustoa. Mutta ei kyllä kelvannut Moukalle. EI sille kelpaa ihmisruuat noin muutenkaan. Paitsi banaani.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Annis » Ke 17 Loka 2012 18:27

Mä sain neljä purkkia creme fraichea ja ne pitäisi käyttää mahdollisimman pian enkä mä keksi mitenkään neljää (tai vaihtoehtoisesti tietty sellaista, mihin menisi useampi purkki) tarpeeksi erilaista ruokaa, että ehtisin käyttää ne kaikki.

Ja sitten toinen ongelma. Avocado. En voi syödä niitä sellaisinaan, koska ilmeisesti ne allergisoi, mutta jonkun seassa mä ne voisin syödä (koska itsetehty guacamole ei oikeestaan allergisoinut). Mutta ei mulle tuu mieleen mitään, en mä oo ikinä käyttänyt niitä mihinkään.

Niin ja kyllä meidän kissat syö juustoa. Tosin ne nyt syö pullaa ja sipsejä ja kurkkuakin.
Annis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 17 Loka 2012 19:26

Avokadosta tulee ensimmäisenä mulle mieleen sushi. :kuola: Joku keitto voisi olla yksi vaihtoehto, jos avokado kuitenkin allergisoi. Kuumentaminen saattaa auttaa riippuen toki allergisoivasta komponentista. Hajoaako se edes kuumennettaessa...

4 purkkia Créme Fraichea on kyllä aika paljon. :raps: Jos yhden purkin käyttäisi vaikka marjapiirakan täytteeksi (tai johonkin muuhun piirakkaan. Suolainen piirakka?), 1 purkki vaikka siihen avokadokeittoon tai johonkin muuhun keittoon, uunikalaa créme Fraichella, pastakastikkeeseen...

Ainakin makuhausta voisi saada ideoita.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Loka 2012 19:42

Avokadoa ei oikeastaan voi lämmittää, kun se menee kitkeräksi.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 17 Loka 2012 19:52

Mä olen tehnyt avocadosta suklaamoussea. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Annis » Ke 17 Loka 2012 20:25

Suklaamousse vaikuttaa hyvältä idealta :D

En mä oikein tiiä mikä siinä allergisoi, kun ei se syöminen allergisoinut yhtään niin paljon kuin sen käsittely :hullu: Toisaalta mun kädet on vamma herkkiä melkein kaikelle mahdolliselle tuoreelle kasvikselle, mutta tosta iski kyllä pahin kutina aikoihin.
Annis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Loka 2012 20:27

Annis kirjoitti:En mä oikein tiiä mikä siinä allergisoi, kun ei se syöminen allergisoinut yhtään niin paljon kuin sen käsittely :hullu:

Torjunta-aineet? Määkin saan suukutinaoireita epäreilusta banaanista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 17 Loka 2012 20:56

Mä tekisin avokadosta "Kvatin smoothieta" :kuola: Tai jotain muuta smoothieta, esim. Nugaan tuon ketjun edellisessä viestissä mainitsemaa. :kuola:

---
Avokado-suklaamousse :tipahdus:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Annis » Ke 17 Loka 2012 21:00

Lyyra kirjoitti:
Annis kirjoitti:En mä oikein tiiä mikä siinä allergisoi, kun ei se syöminen allergisoinut yhtään niin paljon kuin sen käsittely :hullu:

En usko, että ois pelkästään torjunta-aineet. Kun perunakin aiheuttaa ja sellainen porukoiden itse kasvattama peruna jopa. Ja omenatkin, mitkä on itse kasvatettu. Mutta toisaalta paljon vähemmän kuin jotkut muut.

Mulle tulee banaanista (ja jostain muustakin hedelmästä muistaakseni) jotain tosi outoja oireita, korvia alka kutittaa ja humisee silleen oudosti ja kaikki pitää mua ihan hulluna kun yritän selittää sitä tuntemusta, ei sellaista kuulemma voi tulla :hullu:
Annis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Loka 2012 21:05

Annis kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

En usko, että ois pelkästään torjunta-aineet. Kun perunakin aiheuttaa ja sellainen porukoiden itse kasvattama peruna jopa. Ja omenatkin, mitkä on itse kasvatettu. Mutta toisaalta paljon vähemmän kuin jotkut muut.

Mulle tulee banaanista (ja jostain muustakin hedelmästä muistaakseni) jotain tosi outoja oireita, korvia alka kutittaa ja humisee silleen oudosti ja kaikki pitää mua ihan hulluna kun yritän selittää sitä tuntemusta, ei sellaista kuulemma voi tulla :hullu:

No mutta siis peruna ja omenahan voivat itsessäänkin jo allergisoida. Ja voi toki avokadokin, mutta mun mielestä tuo sun kuvaus vaikutti siltä, että se avokado itsessään ei välttis allergisoi niin pahasti, vaan enemmänkin se kuoriminen ja käsittely.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Annis » Ke 17 Loka 2012 21:33

Lyyra kirjoitti:
Annis kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

No mutta siis peruna ja omenahan voivat itsessäänkin jo allergisoida. Ja voi toki avokadokin, mutta mun mielestä tuo sun kuvaus vaikutti siltä, että se avokado itsessään ei välttis allergisoi niin pahasti, vaan enemmänkin se kuoriminen ja käsittely.

Peruna ei ainakaan ollut testissä positiivinen eikä siinäkään ole tosiaan kuin se kuoriminen paha. Omenasta ei muista, kun mä olin muistaakseni jollekin ainakin 30 asialle allerginen enkä oikeestaan välitä niistä kuin ihan muutamasta asiasta, jotka oikeesti allergisoi, muut allergisoi vaan sillon jos on syönyt paljon asioita joille on allerginen tai on siitepöly aika. En sitten tiedä, muutenkin nää allergiat on jänniä, kuten se, että ainoastaan punainen paprika allergisoi, mutta ei muun väriset eikä suipot.

Nythän mä en tosiaan syönyt avokadoa muuten kuin siinä guacamolessa, mutta edellisen kerran kun söin sitä ihan pelkiltään, tuli siitä muita oireitakin. Se tosin kävi vaan kerran, kun saattaa olla niinkin, että jos ostaa kaksi omenaa, toisesta tulee oireita ja toisesta ei.
Annis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 17 Loka 2012 21:43

Oliko se guacamole kaupan vai jonkun itsensä tekemä?
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Loka 2012 21:49

Kibaya kirjoitti:Oliko se guacamole kaupan vai jonkun itsensä tekemä?

Annis kirjoitti:Avocado. En voi syödä niitä sellaisinaan, koska ilmeisesti ne allergisoi, mutta jonkun seassa mä ne voisin syödä (koska itsetehty guacamole ei oikeestaan allergisoinut).
Lyyra
Digipahuus

Seuraava

Paluu Murkina