Mun suussa varsi- ja mukulasellerit on melko lailla saman makuisia, lehtiselleri vaan on miedompi ja jotenkin... vetisempi

Mä olen törmännyt sekä kitkeriin että ei-kitkeriin varsisellereihin. En ole niin hyvin tutustunut kyseiseen kasviin, että tietäisin, mistä ero johtuu. Onko alkuperämaalla väliä, vai vuodenajalla, vai jalostusasteella... Ei voi tietää. Sattumalta sain tuollaista ei-kitkerää versiota kaupasta joskus, kun halusin tehdä yhden kanakeiton, mihin sitä tuli. Ja olin aavistuksen yllättynyt, että se sopi siihen keittoon todella hyvin. Laitoin sitä kyllä reilusti vähemmän kuin ohjeessa oli, takaraivossa kun kummitteli muisto epämiellyttävästä mausta. En muistanut, että olisin itse koskaan tehnyt mitään varsiselleristä, niin ajattelin, että on jo aika testata, miten se toimii keitossa. Ja se toimi

Keiton ohjetta on turha odottaa, se oli näitä googlaa-tee-unohdatallettaalinkki-mikähittosehyväkanakeittooli -juttuja. Mutta jos mulla lojuisi nyt varsiselleriä jääkaapissa turhan panttina, tekisin siitä kana-kasviskeiton. Kanan suikaleita, juureksia (porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, perunaa, mistä nyt tykkää tai mitä kaapista löytyy), sipulia, varsiselleriä (pieninä paloina), aavistus valkosipulia, kanaliemi, Koskenlaskijaa ja mausteita. Kuullota kuutioituja kasviksia öljyssä kattilanpohjalla hetki. Heitä sekaan kanat (ja mahdollisesti voita), kypsennä hetki. Lisää tarpeeksi vettä, ainakin sen verran, että kaikki peittyy, vähän enemmänkin. Pistä joukkoon tarpeellinen määrä (riippuu veden määrästä) kanafondinappeja, lurauta fondia tai käytä (hätätapauksessa) kanaliemikuutioita. Keitä, kunnes kasvikset on sopivan kypsiä, lisää Koskenlaskijaa ja mausteita (omat vakiot: suolaa (jos tarvii), muskottipähkinää (tai mustapippuria), valkosipulijauhetta) maun mukaan, sekoita kunnes Koskenlaskija on sulanut keittoon. Syö

Suhteista ei hajuakaan, vedän tällaiset arkiruuat useimmiten mutulla ja maistelemalla

Mulla olisi sellainen kysymys, että mitä te teette juustonkannikoille? Meillä menee paljon juustoa, mutta se loppuosa, mistä ei saa enää höylättyä järkevää siivua, jää aina jonnekin jääkaapin perukoille pahenemaan. Mitähän sille keksisi?