Maija kirjoitti:
Napsis.
Pakko todeta, että olin itse ennen epäilevien joukossa, hyvinkin vahvasti! Mutta nykyään, koettuani ja nähtyäni itse sen, mitä jollain käsien heiluttelulla ja "huitomisella" voi saada aikaan. Ja miltä energiavirrat ja -pisteet tuntuvat, en epäile sitä ollenkaan. Myönnän kyllä, että paljon on sellaisia tahoja ja "hoitoja" jotka luen edelleen huuhaaksi, mutta epäilyni luontaishoitojen ja niiden vaikutusten suhteen on täysin poissa. Itsekin sote-alalla työskenneelleenä ja siellä eläneenä, se on aika outoa.
Epäilen enemmän tätä terveydenhuollon "nuorten tulemista". Niin mekin oltiin nuoria ja meidän piti muuttaa hoitoalaa kuuntelevammaksi

Samaa sitä puhuttiin jo silloin, 10 vuotta sitten. Ei, en ala pessimistiksi, muutos on mahdollinen, mutta sote- ja erityisesti siellä te-puolella on niin tiukassa byrokratiat ja perinteisen hierarkian mallit ja tavat, että niiden muuttaminen vie vielä pitkän aikaa.
Olen seurannut myös hyvin tiiviisti ja läheltä tätä 'luontaishoito' vs. 'vaihtoehtohoito' - keskustelua ja epäilen sen olevan syynä sappeni kiehumiseen näiden aiheiden keskellä. Jos tästä joku loukkaantui, pyydän anteeksi.
Tämä on mielenkiintoinen aihe, mutta myös välistä vaikea. Kaikkea ei voi selittää kirjoittamalla, vaan se on koettava. Voin ihan hyvin kirjoittaa mitä intialaisen päähieronnan aikana tapahtuu, mutta ei se vastaa sitä kokemusta.
Paula Heinonen sanoi mielestäni hienosti kuvatessaan länsimaisen ihmisen käytöstä. Kiinaan mennessään hän menee siellä homeopatialääkärin vastaanotolle, saa lääkkeet ja voi paremmin. Hän saa myös reseptit siellä, että voi sitten kotiinpalatessaan etsiä samat aineet, mutta sen sijaan hän palaa oireidensa kanssa terveysasemalle, unohtaen luontais- ja luonnontuotteet kokonaan. "Kyllä mie sielä kiinassa olin hyväsä kunnosa, se on varmaan se ilimasto"

Paljon on myös kiinni ihmisen vastaanottavuudesta siinä, miten erilaiset asiat vaikuttavat. En tarkoita sitä, että pitäisi olla uskomassa aivan kaikkea, mutta jos on etukäteen päättänyt ettei ota edes informaatiota vastaan, niin ei siinä kyllä mitään tapahdukaan. Siinä tuhlataan vain kaikkien aikaa.
En kyllä ikinä uskaltaisi suositella insuliini-diabeetikolle, että "huidotaan vähän, niin et tartte enää pistoksia. Kokeile vaikka"

Mutta näitäkin löytyy. Samanlailla löytyy lääkäreitä, joiden arviot voivat olla kyseenalaisia.