Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 13:00

Nugat kirjoitti:Heitin vain tällaisen vaihtoehdon ilmoille, sillä kaikki eivät halua mennä lääkäreiden kopeloitavaksi, vaan haluavat sitä ennen kokeilla jotain muuta. Mutta asiakkaan täytyy olla täysillä mukana vt-hoidossa, eikä lukkiuttaa itseään ennakkoluuloilla tai peloilla (siis ihan mitä nyt sattuukaan kavahtamaan). Silloin ei tapahdu mitään. :sori:

---

Kukin kokeiltkoon, mitä haluaa. Tärkeintä on kuitenkin, että vaivaan saa apua, oli se mitä hoitoa vain.

Ihan totta. :tilt:

Itsekin olen sellaisella alalla, joka vaatii asiakkaalta sitoutumista tehotakseen. Vaikka omallakin alalla ihminen käsitetään psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena, se nojaa fyysisellä puolella enemmän anatomiaan ja fysiologiaan sekä lääketieteeseen. Eli päämäärä on sama, mutta keinot ja näkökulmat erilaiset. Minun on vähän vaikea suhtautua vakavasti vaihtoehtoishoitoihin, koska oma luotto on siellä lääketieteen puolella. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 03 Maalis 2011 13:02

Eikös kaikki hoitomenetelmät nojaa viime kädessä potilaan omaan panostukseen? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 13:23

Toki, mutta terapiaan sitoutuminen on kuitenkin vähän erilaista kuin esimerkiksi sitoutuminen kolesterolilääkitykseen, noin niin kuin kärjistetysti. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 03 Maalis 2011 13:26

No juu, mutta tässäkin voisi alkaa vääntää kättä siitä, onko mielekkäämpää hoitaa kolesteroliongelmaa lääkkeillä vai elämäntapamuutoksilla. Vähän kuin mielenterveysongelmien hoito pillerillä vs. terapialla.

Mutta en jaksa alkaa vääntämään kättä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 13:38

Lyyra kirjoitti:No juu, mutta tässäkin voisi alkaa vääntää kättä siitä, onko mielekkäämpää hoitaa kolesteroliongelmaa lääkkeillä vai elämäntapamuutoksilla. Vähän kuin mielenterveysongelmien hoito pillerillä vs. terapialla.

Mutta en jaksa alkaa vääntämään kättä.

Niin, otinkin tuon kolesterolilääkkeen esimerkiksi juuri siksi, että vaikka se on hoitomuoto, siihen ei tarvitse sitoutua niin tiukasti kuin elämäntapamuutoksiin. Olisi ehkä pitänyt vähän avata tätä ajatustani enemmän.
Maija

ViestiKirjoittaja Nugat » To 03 Maalis 2011 18:05

Suvi kirjoitti:Omat viestit voi myös itse poistaa. :lanppu:

Mutku mulla ei ollut sitä poistamis-nappia. :pillitys: Forde vammailua? :riips:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 03 Maalis 2011 19:04

Maija kirjoitti: vaihtoehtoishoitoihin....

Supernipo, päivää!

Luontais- ei vaihtoehto!

:epäilevä:

Nipotan vielä sen verran, että meillä täällä pohjoismaissahan kielletään Itämainen lääketiede, vaikka Länsimainen lääketiede on sieltä saanut itselleen pohjaa. Ennenkin meillä hoidettiin itseään yrtein, hautein ja esim. kuppaamalla, kunnes Länsimainen lääketiede löi läpi.

Itse taas - Länsimaiseen lääketieteen opiskeluni käyneenä ja siihen valmistuneenakin - nojaan kuitenkin nykyisin enemmän Itämaiseen lääketieteeseen. Toki meillä on vaihteluita psykofyysisyyden ymmärtämisessä, mikä riippuu ihan siitä mitä siellä lääketieteen parissa sattuu opiskelemaan ja puuhailemaan. Mun käsityksen mukaan Lääkäripuolella on vielä tekemistä psykofyysisyyden näkemisessä ja ymmärtämisessä. Sairauksien hoitaminen on edelleen oirelähtöistä. Hoidetaan oireita, ei ihmistä. :nirppa:

Yes, I'm happy to be a bitch :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 19:31

Sosiaali- ja terveysministeriö käyttää sanaa vaihtoehtohoito, enkä minä näe siinä mitään pahaa. :sori:
Toki voin täällä käyttää luontaishoito-nimeä, mutta samasta asiasta kuitenkin on kyse, IMO.

Ehkä lääkäripuolella on edelleenkin näin, kuten ilmaisit, mutta lääketieteen saralla ei tosiaan kaikki ole niin. Esimerkkinä oma poikkitieteellinen ala, jossa me emme hoida tai diagnosoi, vaan olemme ns. arjen personal trainerina. Koska lääkäreillä tai hoitajilla ei aina ole aikaa tai resursseja pureutua potilaaseen ihmisenä, tarvitaan eri alojen erityisosaamista, jossa on mahdollista tutustua asiakkaaseen, ottaa selvää, mikä on hänelle merkityksellistä ja mikä olisi kuntoutumisen kannalta tarkoituksenmukaista. Tällöin keskitytään voimavaroihin ja mahdollisuuksiin sekä asiakkaan omaan tahtoon, ei pelkkiin oireiden hoitamiseen. Tällöin lääketiede on vain yksi näkökulma, joka on siinä työssä taustalla.

En tiedä, miten tämän oikein selittäisin. :sori:
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 03 Maalis 2011 19:42

Maija kirjoitti:Sosiaali- ja terveysministeriö käyttää sanaa vaihtoehtohoito,

No ihmekös tuo! Sehän on sosiaali- ja terveysministeriö. :p
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 03 Maalis 2011 20:03

Lyyra kirjoitti:
Maija kirjoitti:Sosiaali- ja terveysministeriö käyttää sanaa vaihtoehtohoito,

No ihmekös tuo! Sehän on sosiaali- ja terveysministeriö. :p

Niijust :epäilevä:
Risikko :ei:
Siinäpä pelottava ihminen, saan aina puistatuksia kun koko tyyppi tulee mainittua. Pelottava!

Maija kirjoitti:Tällöin keskitytään voimavaroihin ja mahdollisuuksiin sekä asiakkaan omaan tahtoon, ei pelkkiin oireiden hoitamiseen. Tällöin lääketiede on vain yksi näkökulma, joka on siinä työssä taustalla.

[nipo] Siis länsimainen lääketiede? Koska Itämaisen lääketieteen ja hoitoperinteiden puolella on myös näkökulmia ja variaatioita[/nipo]
Mun eräs ystäväni lähti opiskelemaan itämaiseen lääketieteeseen pohjautuvaa koulutusta. Verrattavissa vyöhyketerapiaa, mutta on kuitenkin aivan eri. Tänään hän oli laittanut minulle vastauksen kysymykseen, johon en usko länsimaisen lääketieteen tai ihmistuntemuksen osaavan antaa vastausta.
Kysymys kuuluu: "miksi voin pahoin kosketettuani X-tyypin laisia ihmisiä?"
Vastaus: "Koska energia jää pyörimään sinun energiakenttäsi eteen ja tukkii kanaviasi. Tässä myös osviittaa siihen, miksi et voi sietää tilannetta ettet tiedä kuka takanasi on. " jne. Ehkä se kuulostaa tyhmältä, kun en kerro koko tarinaa tämän takana. Myös ratkaisu tähän on hyvin tyhmän kuuloinen :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » To 03 Maalis 2011 20:42

Nugat kirjoitti:
Suvi kirjoitti:Omat viestit voi myös itse poistaa. :lanppu:

Mutku mulla ei ollut sitä poistamis-nappia. :pillitys: Forde vammailua? :riips:

:O: Oho, ehkä se on jotain vammailua sitten. :O:

Joo, meen pois OT:ni kanssa.

---
Mä en tajua mikä auttaisi tähän mun päänsärkyyn. Ehkä se johtuu vaan siitä, että mulla on niskat niin totaalisen jumissa. :friikki:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 21:43

Kun sanoin, että STM käyttää tuota sanaa, yritin kertoa, että sana on yleisessä käytössä, enkä näe siinä mitään ongelmaa tai negatiivista sävyä.

Kuva

Ja kyllä, viittaan lääketieteellä länsimaiseen lääketieteeseen.

En vain ymmärrä, miksi tämä niin kuohuttaa tunteita. :riips:
Maija

ViestiKirjoittaja Pvi » To 03 Maalis 2011 21:54

Pohje pamahti eilen juostessa.
Nyt se on kipeä.
En mennyt lääkäriin, joka olisi todennut kaksoiskantalihaksen (gastro-jotakin latinaksi) venähtäneen, tai pikkuisen revenneen.
En mennyt parantajatyypille, joka olisi huiskinut ilmaa ottaen pohkeesta kipua pois, ja hieronut siihen arnica-öljyä.

Menin ensin jääkaapille hakemaan kylmäpussin, syömään ja sitten fysioterapeutille lainaamaan kyynärsauvoja.

Jalka on jo parempi. Sen päälle voi jo vähän varata painoa.
Kädet sen sijaan tulivat kipeiksi sauvakävelystä. Pitäisi useammin reenata kepukoiden kanssa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 03 Maalis 2011 22:10

Maija kirjoitti:En vain ymmärrä, miksi tämä niin kuohuttaa tunteita. :riips:

Ehkä siksi, että kaikki eivät arvosta sitä, ettei suomalainen yhteiskunta arvosta luontaishoitoja. Tai siksi, etteivät kaikki ole saaneet tarvitsemaansa apua länsimaisesta lääketieteestä. Tai siksi, ettei luontaishoitoja tarjota edes vaihtoehdoksi, saatika tueksi, jos länsimaisesta lääketieteestä ei ole (tarpeeksi) apua.

Mutta Kiba osannee selittää oman näkökantansa paremmin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 03 Maalis 2011 22:28

Lyyra kirjoitti:
Maija kirjoitti:En vain ymmärrä, miksi tämä niin kuohuttaa tunteita. :riips:

Ehkä siksi, että kaikki eivät arvosta sitä, ettei suomalainen yhteiskunta arvosta luontaishoitoja. Tai siksi, etteivät kaikki ole saaneet tarvitsemaansa apua länsimaisesta lääketieteestä. Tai siksi, ettei luontaishoitoja tarjota edes vaihtoehdoksi, saatika tueksi, jos länsimaisesta lääketieteestä ei ole (tarpeeksi) apua.

Mutta Kiba osannee selittää oman näkökantansa paremmin.

Tai siksi, että länsimainen lääketiede yrittää nujertaa itämaisen lääketieteen asemaa länsimaissa ja näin pitää terveydenhuollon bisneksenä, eikä edes parantaa ihmistä :epäilevä: :sori:

Mun tunteet ainakin kuohahtaa sanan "vaihtoehtohoidon" kohdalla syystä, että se pitää sisällään yleisen halveksunnan. Se, että sosiaali- ja terveysministeriö käyttää sanaa, halveksuu yhtä paljon. Ja Lyyran sanoma, ettei mikään muu kuin pillerin tai länsimaisen lääketieteen edustaman hoitosuuntauksen ja näkemyksen mukainen hoito ole "oikeaa" hoitoa. Kaikki muu on "huuhaata".

En torppaa länsimaista lääketiedettä kokonaan. On siellä paljon hyvääkin, mutta suurimmaksi osaksi ihmiset ovat sen suhteen niin.. ehdottoman uskollisia. Jos päädytään ratkaisuun X, on sen oltava ainoa totuus ja that's it. Ei haeta toisia mielipiteitä ja niitä mielipiteitä ei ole mahdollista saada, koska on jo X.

Ehkä se on tämän hetkinen yhteiskunnankin tila, joka suosii tätä ajattelumallia.

Löysin pikaguuglauksella, täysin väsyneenä seuraavan sivuston. Siellä on hyvää pohdintaa ja asiallista tekstiä. Sikälimikäli ymmärsin sen oikein.

Ei Maija mitään henk. koht.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Purple » To 03 Maalis 2011 23:27

Kibaya kirjoitti:Mun tunteet ainakin kuohahtaa sanan "vaihtoehtohoidon" kohdalla syystä, että se pitää sisällään yleisen halveksunnan.

Pitääkö? :hämillään: Mulle sana "vaihtoehto", oli se sitten yhdistetty hoitoon tai musiikkiin tai mihin tahansa, ei sisällä mitään arvolatausta. "Vaihtoehtohoito" ei kuulosta halveksuvalta, mä tajuan sen vain vaihtoehdoksi jollekin, tässä tapauksessa sille yleisimmälle, eli länsimaiselle lääketieteelliselle hoidolle.

Ehkä "vaihtoehtopiireissä" (pun intended) sana on saanut latauksen ja siksi siihen ei jaksaisi törmäillä, mikä sinänsä on ymmärrettävää, mutta yritän vain kertoa, että henkilölle, joka ei ole mitenkään perehtynyt aiheeseen, "vaihtoehtohoito" ei sisällä mitään negatiivista.

Sen sijaan sanoihin puuttuminen ja keskustelun pilkkoutuminen pilkunpyörittelyksi saa kyllä aikaan negatiivisen reaktion. Siitä tulee olo, että "asiaan perehtyneet" eivät voi keskustella "asiaan perehtymättömien" kanssa, koska eihän ne ees tiä mitä sanoja pitäisi käyttää. Mielenkiinto kuunnella itse asiaa lopahtaa jo ennen kuin se ehtii edes herätä. :sori:
Purple

ViestiKirjoittaja Maija » To 03 Maalis 2011 23:57

Kibaya kirjoitti:Löysin pikaguuglauksella, täysin väsyneenä seuraavan sivuston. Siellä on hyvää pohdintaa ja asiallista tekstiä. Sikälimikäli ymmärsin sen oikein.

Ei Maija mitään henk. koht.

Kyllä minä sen uskon, ettei tässä mitään henkilökohtaista ole. Love & Peace.

Kiinnostavaa tekstiä. Aloin miettiä tuota omaa tokaisuani (en osaa ottaa luontaishoitoja ( :tilt:) vakavasti), että ehkä minulla on tässä suhteessa vähän sukurasitetta, sillä suurin osa läheisistä työskentelee sote-alalla.

Terveydenhuolto on bisnestä, tottakai on. Mutta ei muita hoitomuotojakaan pelkästä hyvästä tahdosta toteuteta. Työntekijä tekee työtään elääkseen. Jos ajatellaan seurausetiikan kannalta asiaa, niin lääkefirmojen rahantakominen on pieni paha siihen verrattuna, miten paljon hyötyä on saavutettu länsimaisen lääketieteen kehittyessä. Ihmisiä on parannettu ja parannetaan edelleen - niin myös koulutusta. Nykykoulutuksessa - sekä lääkäreiden että muiden sote-alan opiskelijoiden - korostetaan jatkuvasti ihmisen huomioimista kokonaisuutena. Uusi sukupolvi on tulossa alalle uusin opein.

Luontaishoitoja on helppo kritisoida siitä, ettei niitä ole tutkittu. Siihen en itse halua sortua - kaikki energiavirrat ym. vain kuulostavat minusta todella vieraalta, joten epäilevänä Tuomaana en usko myöskään hoitojen minuun tehoavan. Tutkimuksista vielä sen verran, että eihän esimerkiksi insuliinin merkitystä diabeetikolle ole juurikaan tutkittu, sillä kaikkihan tietävät miten siinä käy, jos tutkittava ei saa sitä - hän kuolee. Eettinen toimikunta tuskin kovin herkästi antaisi lupaa tällaisen tutkimuksen suorittamiseen. :virne: Eli lääketieteessäkin on asioita, jotka vain tiedetään ilman tieteellistä näyttöä.

Mutta edelleen pidän sanaa vaihtoehtohoito ihan korrektina. Paula Risikko ei ainakaan sanaa käyttänyt seuraavassa mielestäni missään halventavassa merkityksessä (ote Kiban linkittämältä sivulta):

9.5.2008 oli täydentävien vaihtoehtoisten hoitojen asemaa suomessa käsittelevä seminaari Helsingissä. Ministeri Paula Risikko toi tilaisuuteen sosiaali- ja terveysministeriön terveiset. ministeri totesi, että vaihtoehtohoidoista on monta eri mielipidettä ja hoitoihin liittyy paljon periaatteellista ja myös tunnepitoista vastakkainasettelua. Nimitykset vaihtelevat ja kunkin käyttämästä termistä voi päätellä miten henkilö suhtautuu alaan. Termi "täydentävät hoitomuodot" on ministerin mielestä sovinnallinen termi. Ministeri Risikko toteaa: "Kuten jo nimitykset kertovat, on vaihtoehtoisten hoitojen kenttä melko pirstaleinen ja virallisen lääketieteen edustajien suhtautuminen näihin hoitoihin vaihtelee. Myös keskustelu tulevan lainsäädännön tarpeesta kuvastaa asenteita ja luo lisäksi ikävää vastakkainasettelua. Haluankin ilmoittaa, että termi "puoskarilaki" pitäisi tuomita pannaan ja tuleville pykälille löytää nimitys, joka olisi naseva mutta samalla neutraali. Koululääketieteen edustajilla voi olla opittavaa vaihtoehtohoidoista ja etenkin vaihtoehtoterapeuttien kyvyistä inhimilliseen vuorovaikutukseen. Vaihtoehtoterapeutit hallitsevat usein taitavasti inhimillisen vuorovaikutuksen yksinkertaiset perusperiaatteet: Kiireettömyyden, potilaan asiaan paneutuvan lähestymistavan ja myötäelävän kuuntelun."
Maija

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 04 Maalis 2011 01:17

Purple kirjoitti:Sen sijaan sanoihin puuttuminen ja keskustelun pilkkoutuminen pilkunpyörittelyksi saa kyllä aikaan negatiivisen reaktion. Siitä tulee olo, että "asiaan perehtyneet" eivät voi keskustella "asiaan perehtymättömien" kanssa, koska eihän ne ees tiä mitä sanoja pitäisi käyttää. Mielenkiinto kuunnella itse asiaa lopahtaa jo ennen kuin se ehtii edes herätä. :sori:
Erittäin osuvasti sanottu. Tämä aihe on kiinnostavaa luettavaa tällaiselle täysin maallikollekin, mutta toisten käyttämiin termeihin puuttuminen ja muutenkin "korjailu" ja "viilailu" vie mielenkiinnon hyvästä keskustelusta.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 04 Maalis 2011 10:25

Maija kirjoitti: Tutkimuksista vielä sen verran, että eihän esimerkiksi insuliinin merkitystä diabeetikolle ole juurikaan tutkittu, sillä kaikkihan tietävät miten siinä käy, jos tutkittava ei saa sitä - hän kuolee. Eettinen toimikunta tuskin kovin herkästi antaisi lupaa tällaisen tutkimuksen suorittamiseen. :virne: Eli lääketieteessäkin on asioita, jotka vain tiedetään ilman tieteellistä näyttöä.

Sorppa kaikki, mutta on pikkasen viilattava pilkkua.
Kun kaivaa minkä tahansa biokemian oppikirjan niin sieltä löytyy insuliinin rakenne, aminohappojärjestys, rikkisiltojen paikat ja tertiäärirakenne. Jos insuliinilla ei ole tehty kaksoissokkokoetta, niin ei se tarkoita, etteikö sitä olisi tutkittu.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 04 Maalis 2011 11:24

:huoh: Kaikki vain pikkuisen viilaa pilkkua.

Pvi kirjoitti:
Maija kirjoitti: Tutkimuksista vielä sen verran, että eihän esimerkiksi insuliinin merkitystä diabeetikolle ole juurikaan tutkittu, sillä kaikkihan tietävät miten siinä käy, jos tutkittava ei saa sitä - hän kuolee. Eettinen toimikunta tuskin kovin herkästi antaisi lupaa tällaisen tutkimuksen suorittamiseen. :virne: Eli lääketieteessäkin on asioita, jotka vain tiedetään ilman tieteellistä näyttöä.

Sorppa kaikki, mutta on pikkasen viilattava pilkkua.
Kun kaivaa minkä tahansa biokemian oppikirjan niin sieltä löytyy insuliinin rakenne, aminohappojärjestys, rikkisiltojen paikat ja tertiäärirakenne. Jos insuliinilla ei ole tehty kaksoissokkokoetta, niin ei se tarkoita, etteikö sitä olisi tutkittu.

Edes kaikki lääkkeitä ei olla voitu tutkia kunnollisin ihmiskokein. Ja kunnollisilla ihmiskokeilla tarkoitan nyt kaksoissokkoutettua, plasebo-kontrolloitua tutkimusta. Ei mun mielestä pelkkä rakenteen selvittäminen ole kunnollista tutkimusta, kun lääkinnästä on kyse. :sori: (Tiedän kyllä, että muitakin tutkimuksia on insuliinille toki tehty.) Kun ottaa huomioon sen, millaisen tutkimusrumban lääkkeet käyvät läpi nykyään, voi (mielestäni) kärjistäen sanoa, että insuliinia ei ole tutkittu juurikaan. :)
-----------

Mutta asiaan: mulla jumahti hartia eilen aamulla oikein kunnolla. Eilen mieheke hieroi sitä useampaan otteeseen ja yöksi laitoin kylmägeeliä. Tänäänkin olen saanut hierontaa ja molempina päivinä olen yrittänyt hellävaraisesti jumppailla hartiaa eli pyöritellä käsiä jne.. On tää jo parempi, mutta ei vielä hyvä. :( Aika hierojalle on vasta ensi viikolle. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 04 Maalis 2011 11:39

Kiitos, marenki, tästä selkokielisestä vastauksesta. :tilt:

Jotenkin keskustelun pointin myötä katosi myös mielenkiinto.
Maija

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 04 Maalis 2011 12:13

Maija kirjoitti:
Napsis.

Pakko todeta, että olin itse ennen epäilevien joukossa, hyvinkin vahvasti! Mutta nykyään, koettuani ja nähtyäni itse sen, mitä jollain käsien heiluttelulla ja "huitomisella" voi saada aikaan. Ja miltä energiavirrat ja -pisteet tuntuvat, en epäile sitä ollenkaan. Myönnän kyllä, että paljon on sellaisia tahoja ja "hoitoja" jotka luen edelleen huuhaaksi, mutta epäilyni luontaishoitojen ja niiden vaikutusten suhteen on täysin poissa. Itsekin sote-alalla työskenneelleenä ja siellä eläneenä, se on aika outoa.
Epäilen enemmän tätä terveydenhuollon "nuorten tulemista". Niin mekin oltiin nuoria ja meidän piti muuttaa hoitoalaa kuuntelevammaksi :epäilevä: Samaa sitä puhuttiin jo silloin, 10 vuotta sitten. Ei, en ala pessimistiksi, muutos on mahdollinen, mutta sote- ja erityisesti siellä te-puolella on niin tiukassa byrokratiat ja perinteisen hierarkian mallit ja tavat, että niiden muuttaminen vie vielä pitkän aikaa.

Olen seurannut myös hyvin tiiviisti ja läheltä tätä 'luontaishoito' vs. 'vaihtoehtohoito' - keskustelua ja epäilen sen olevan syynä sappeni kiehumiseen näiden aiheiden keskellä. Jos tästä joku loukkaantui, pyydän anteeksi. :sori:
Tämä on mielenkiintoinen aihe, mutta myös välistä vaikea. Kaikkea ei voi selittää kirjoittamalla, vaan se on koettava. Voin ihan hyvin kirjoittaa mitä intialaisen päähieronnan aikana tapahtuu, mutta ei se vastaa sitä kokemusta.

Paula Heinonen sanoi mielestäni hienosti kuvatessaan länsimaisen ihmisen käytöstä. Kiinaan mennessään hän menee siellä homeopatialääkärin vastaanotolle, saa lääkkeet ja voi paremmin. Hän saa myös reseptit siellä, että voi sitten kotiinpalatessaan etsiä samat aineet, mutta sen sijaan hän palaa oireidensa kanssa terveysasemalle, unohtaen luontais- ja luonnontuotteet kokonaan. "Kyllä mie sielä kiinassa olin hyväsä kunnosa, se on varmaan se ilimasto" :epäilevä:

Paljon on myös kiinni ihmisen vastaanottavuudesta siinä, miten erilaiset asiat vaikuttavat. En tarkoita sitä, että pitäisi olla uskomassa aivan kaikkea, mutta jos on etukäteen päättänyt ettei ota edes informaatiota vastaan, niin ei siinä kyllä mitään tapahdukaan. Siinä tuhlataan vain kaikkien aikaa.

En kyllä ikinä uskaltaisi suositella insuliini-diabeetikolle, että "huidotaan vähän, niin et tartte enää pistoksia. Kokeile vaikka" :virne: Mutta näitäkin löytyy. Samanlailla löytyy lääkäreitä, joiden arviot voivat olla kyseenalaisia.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 04 Maalis 2011 13:02

Kibaya kirjoitti:Epäilen enemmän tätä terveydenhuollon "nuorten tulemista". Niin mekin oltiin nuoria ja meidän piti muuttaa hoitoalaa kuuntelevammaksi :epäilevä: Samaa sitä puhuttiin jo silloin, 10 vuotta sitten. Ei, en ala pessimistiksi, muutos on mahdollinen, mutta sote- ja erityisesti siellä te-puolella on niin tiukassa byrokratiat ja perinteisen hierarkian mallit ja tavat, että niiden muuttaminen vie vielä pitkän aikaa.

Itse en ole siellä hoitopuolella, ja tällä alalla pitää oppia kuuntelemaan ihmistä, ei oireita. Muuten meistä tulee aika luokattoman huonoja terapeutteja. :virne:

Hoitopuolen kokonaisvaltaisuuden takaamiseksihan viime vuoden syksyllä muistaakseni alettiin kouluttaa hoiva-avustajia, joiden tärkeimpänä tehtävänä on itse hoitoon liittyvän avustamisen lisäksi potilaan kuunteleminen ja syvällisempi tietojen kerääminen. Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Toisaalta on hienoa, että ylikuormitettujen hoitajien taakkaa kevennetään, mutta toisaalta se asettaa oletuksen, että hoitajien työ olisi pelkkää mekaanista suorittamista. Iso osa hoitajista kun on hakeutunut alalle sen ihmisläheisyyden vuoksi. Samalla hoitoalan kenttää pirstaloidaan entisestään, joten koitapa siinä sitten olla kokonaisvaltainen. :p

Haluan uskoa, että nuoret voivat tuoda uusia tuulia alalle, koska valitettavasti kauemmin alalla työskennelleet ovat saattaneet turtua työhönsä ja siihen vallitsevaan kiireeseen, jolloin myös asiakaslähtöisyys helposti unohtuu. Eikä alan naisvaltaisuus (lue = homogeenisyys) ja selkeä nokkimisjärjestys ainakaan auta asiaa. Jos työyhteisössä on ongelmia, se yleensä heijastuu myös potilaille/asiakkaille. Paljon siis on asioita, jotka eivät toimi, mutta mulla on vielä uskoa järjestelmään ja siihen, että sillä on potentiaalia parempaan.

Ymmärrän, että jos asia on lähellä sydäntä, siitä voi olla vaikea keskustella täysin neutraaliin sävyyn. Itselläni vain nousee karvat pystyyn, jos heti lähtökohtaisesti ollaan puolustuskannalla, vaikka hyökkäystä ei ole edes tapahtunut. Ollaan silti kavereita, jookos?
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 04 Maalis 2011 13:08

En mää nyt koe, että tässä ois kukaan ollut hyökkäys- tai puolustuskannalla. Ihan normaalia keskustelua tää mun mielestä on.

Tuo "hoiva-avustaja" kuulostaa ihan typerältä mun korvaan. Ettäkö yhden rooli olisi hoitaa, ja toisen rooli olisi kuunnella ja ymmärtää? :töktök:
Eiköhän niiden pitäisi molempien kuulua hoitajan koulutukseen ja työhön ja rooliin?..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 04 Maalis 2011 13:22

Maija kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Epäilen enemmän tätä terveydenhuollon "nuorten tulemista". Niin mekin oltiin nuoria ja meidän piti muuttaa hoitoalaa kuuntelevammaksi :epäilevä: Samaa sitä puhuttiin jo silloin, 10 vuotta sitten. Ei, en ala pessimistiksi, muutos on mahdollinen, mutta sote- ja erityisesti siellä te-puolella on niin tiukassa byrokratiat ja perinteisen hierarkian mallit ja tavat, että niiden muuttaminen vie vielä pitkän aikaa.

Itse en ole siellä hoitopuolella, ja tällä alalla pitää oppia kuuntelemaan ihmistä, ei oireita. Muuten meistä tulee aika luokattoman huonoja terapeutteja. :virne:

Hoitopuolen kokonaisvaltaisuuden takaamiseksihan viime vuoden syksyllä muistaakseni alettiin kouluttaa hoiva-avustajia, joiden tärkeimpänä tehtävänä on itse hoitoon liittyvän avustamisen lisäksi potilaan kuunteleminen ja syvällisempi tietojen kerääminen. Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Toisaalta on hienoa, että ylikuormitettujen hoitajien taakkaa kevennetään, mutta toisaalta se asettaa oletuksen, että hoitajien työ olisi pelkkää mekaanista suorittamista. Iso osa hoitajista kun on hakeutunut alalle sen ihmisläheisyyden vuoksi. Samalla hoitoalan kenttää pirstaloidaan entisestään, joten koitapa siinä sitten olla kokonaisvaltainen. :p

Ymmärrän, että jos asia on lähellä sydäntä, siitä voi olla vaikea keskustella täysin neutraaliin sävyyn. Itselläni vain nousee karvat pystyyn, jos heti lähtökohtaisesti ollaan puolustuskannalla, vaikka hyökkäystä ei ole edes tapahtunut. Ollaan silti kavereita, jookos?

Ollaan me kavereita ja kookoksia. :keijo:

Hoiva-avustaja, eli entinen sairaala-apulainen eli nykyinen laitoshuoltaja :töktök:
Ennenhän isommissa laitoksisa oli sairaala-apulaisia, jotka saattoivat (paikasta riippuen) auttaa henkilön vessaan, kuunnella jne ja kertoa sitten näistä asioista eteenpäin hoitohenkilökunnalle. Ainakin niissä yksiköissä missä itse olen heilunut laitoshuoltajiksi muutetut entiset sairaala-apulaiset ovat kertoilleet vähän haikeana siitä, kun heillä oli mahdollisuus osallistua siihen ihmisen kohtaamiseen. Suurin osa sen ikäluokan edustajista on kuitenkin niin iäkästä porukkaa, että uudelleenkouluttautumisessa ei ole enää mielekyyttä.

Asiakkaan/potilaan/ihmisen näkökulmasta varmaan hyvinkin tarpeellinen henkilö tämä hoiva-avustaja, mutta taas yksi välikäsi siihen hoitoketjuun. Kun nyt jo - yhdellä välikädellä - on vaikea saada ääntään kuuluville. Moniammatillinen ryhmä alkaa olemaan jo niin täynnä väkeä, että ei ihme kun potilaat putoavat itsekin kelkasta ja ovat pihalla siitä, mitä kysyä keneltäkin.

Maija on siinä kyllä ihan ytimessä, että yritä nyt sitten olla kokonaisvaltainen, kun joudut miettimään mihin yksikköön mikäkin ruumiinosan hoito kuuluu. Parhaillaan se on, että jalka hoidetaan pisteessä E, käsi F:ssä ja vatsat menevät kaikki K:hon.
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa