Jääkiekon MM-kisat 2011, Slovakia

Re: Jääkiekon MM-kisat 2011, Slovakia

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 18 Touko 2011 21:36

Tuntuu oudolta, että aikuisille ihmisille pitää selittää, miksi olisi ehkä parempi, että ei oltaisi umpikännissä kansanjuhlassa siellä lasten ja nuorten edessä hillumassa. Ja ainakin siitä herää heti kauhea moraalinen närkästyminen, jos joku uskaltaa kyseenalaistaa urheilun ja viinan pyhää liittoa.

Juhlia saa, ja kuten Emilia sanoikin, omissa juhlissa saa juoda niin paljon kuin lystää. Paitsi että aikuisilla ihmisillä olettaisi jotain liikkuvan päässä, jos ne omat juhlat televisioidaan parhaaseen katseluaikaan sadoilletuhansille ihmisille. Eniten ihmetyttää kuinka pihalla osa joukkueen johdosta oli. Kuten, lähinnä ilmeisesti saunamajurina turnauksen aikana toiminut pelle, Jutila
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 18 Touko 2011 21:44

Komppaan 100% LazyBastardia.

Juhlia saa ja kännissäkin saa olla, mutta tämä touhu on mennyt niin totaalisesti överiksi, että suorastaan vituttaa. Ja suurin osa kansasta tuntuu hyväksyvän touhun ihan täysin.

Kyllä mulle tästä ainakin tulee sellainen fiilis, että suomalainen on vain länsi-siperialainen punaniska, joka ei osaa juoda viinaa sivistyneesti edes silloin, kun siihen suurin tarve olisi.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 18 Touko 2011 22:08

Jes! Kuvittelin olevani ainoa fordelainen, joka piti tota touhua ala-arvoisena. Täysin samaa mieltä Aranwen ja Lazyn kanssa. :femmat:

Jokainen vetäköön kotonaan vaikka koko Ruotsinlaivallisen verran sitä tenua, ja kuskoon sinne oman talon katolle, mutta ei tarvi mennä kaatokännissä kymmenien tuhansien ihmisten, lasten ja nuorten eteen rellestämään. Suomen sponsoroiduin urheilujoukkue, pah. Varsinaista esimerkkiä lapsille.

Mun ymmärrykseen ei mahdu, että ei suostuta edes myöntämään, että jotain meni pieleen. Jalonen puolustelee, että kovasti on töitä tehty, ja että kyllä lapset ymmärtää, kun sedät on vähän maistissa. Jutila keksii poissaololleen tekosyyksi jonkun hätäisen nilkkavamman, vaikka oli jo lentokentällä kännissä kuin käki. Varsinainen joukkueenjohtaja. Salmela käyttää haastattelun siihen, että kaivaa nuuskaa huulesta ja herjaa joukkuetovereitaan, jotka eivät olleet päässeet jäälle kisoissa. Joukkuehenki kunniaan. :friikkipeukku:

Kummasti kullan kiilto himmenee tollasella touhulla, ainakin mun silmissä.

Sentään Jääkiekkoliitto oli saanut aikaan jonkinlaisen hätäisen kannanoton siitä rasismiperseilystä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 18 Touko 2011 22:23

Lyyra kirjoitti:Mun ymmärrykseen ei mahdu, että ei suostuta edes myöntämään, että jotain meni pieleen.

No tämä juuri muakin hieman ihmetyttää. Juuri tuo, mitä Lazy sanoi - kumma että pitää selittää mikä tässä ihmisiä on närkästyttänyt. Jossain Hesarin keskustelussa valitettiin, että Wallin oli vaan närkästynyt kun ei mennytkään niin kuin rapujuhlissa. Sitäkään kommenttia en ymmärtänyt.

Onko suomalaisten juhlinta viinan kanssa tosiaan niin itsestäänselvä asia, että siitä ei saa sanoa poikkipuolista sanaa? Jos tässä jotain kannattaisi miettiä, niin laajemmin sitä, onko suomalainen tosiaan näin kyvytön juhlimaan muuten. Mutta tuskinpa tässä asiassa sinne asti päästään. Annetaan nyt kaikkien ensin selitellä mediassa ja unohdetaan sitten koko juttu, näinhän se uutisointi toimii. (Lisäys: se jäi sanomatta, että jos ja kun asiassa ei nykyistä selittelyä pidemmälle päästä, niin kyllä aiheesta puhumisen voisi mun puolesta jo mediassa lopettaakin. Turha siitä enää on jatkaa.)

Kyllä munkin puolesta omissa juhlissaan saa juoda niin paljon kuin haluaa, mutta samalla kannattaa muistaa, että ei se välttämättä ole kohteliasta toisia kohtaan. Ja juhlia voi vähemmälläkin.

Tästäkin huolimatta onnea Leijonat. Jääkiekko ei mua suuresti kiinnosta, mutta katsoin ottelua loppupuolelta, ja olihan se ilo tarttuvaa sillä hetkellä. Jälkipelit jättäisin mieluusti väliin kokonaan, mutta eihän siltä voi välttyä ellei mene mediapimentoon.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Triple H » To 19 Touko 2011 00:29

Mua ihmetyttää kovasti, se että äärimmäisen hyvillä mielin ja hyvässä hengessä sujuneesta juhlasta pitää väen väkisin kaivaa jotain negatiivista. Ei keskitty mitään muuta, niin valitetaan siitä että juhlissa oltiin humalassa. Kun olisi edes oltu maailmanlopun humalassa. Nyt valitetaan ihan tyhjästä. Ehkä tästä tosiaan on turha mitään keskustelua koittaa saada. Moraalinvartijat ja juhlakansa ei kohtaa tässä asiassa.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 19 Touko 2011 09:31

Triple H kirjoitti:Mua ihmetyttää kovasti, se että äärimmäisen hyvillä mielin ja hyvässä hengessä sujuneesta juhlasta pitää väen väkisin kaivaa jotain negatiivista. Ei keskitty mitään muuta, niin valitetaan siitä että juhlissa oltiin humalassa. Kun olisi edes oltu maailmanlopun humalassa. Nyt valitetaan ihan tyhjästä. Ehkä tästä tosiaan on turha mitään keskustelua koittaa saada. Moraalinvartijat ja juhlakansa ei kohtaa tässä asiassa.

Mitähän juhlaa sää kattoit, umpikännissähän siellä osa heilui. Ja kauhea närkästys syntyy, jos joku kehtaa kyseenalaistaa umpikännissä olon tuollaisessa juhlassa.

Tästä yleisestä keskustelusta olen vetänyt itse sen loppupäätelmän, että julkista kännäämistä tarvitaan enemmän, koska se on yleisen mielipiteen mukaan selvästi hyvä juttu.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Triple H » To 19 Touko 2011 11:17

Ehkä tässä ei tosiaan maailmat kohtaa, mutta tuolla lavalla olleet eivät tosiaankaan olleet kovassa humalassa. Koska tää kohu on niin paska haaleassa vedessä, niin kyllä tässä on taustalla oltava joku kateus ja katkeruus muiden joukkuelajien ystävien osalta. Mä kyllä ymmärtäisin kohun, jos siellä ois tapahtunut jotain. Mutta kun ei oo kellään mitään muuta sanomista kun epämääräisiä viittauksia "noku ne oli humalassa". Boohoo vaan, jos maailmanmestaruuden juhlimisesta ei saa jokainen juhlia kuten itse haluaa niin kannattaisko valittajien jättää seuraavat kekkesit katsomatta. Mitä vittua te oikein odotitte? Kaikki tulee sinne lavalle selvinpäin ja ovat vaivautuneita 100 000 ihmisen huutaessa, laulaessa ja kirkuessa. Joukkue nostaa peukalot lavalla ylös ja heilauttaavat kaksi kertaa kättään kun Sakari Kuosmanen laulaa finlandiaa. Kyseessä oli JUHLAT! Jotain rotia tähän ruikutuskulttuuriin, jossa valittaan aina kun jollain on hauskaa. Suosittelen pitämään itsekin vähän hauskaa, niin ei vanne purista päätä kun näkee muilla olevan hauskaa.

Perkele.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Touko 2011 11:43

Tässähän lienee pohjimmiltaan kyse siitä, mitä mieltä kukin on sopivasta juhlimisesta. Tripla on useaan otteeseen ainakin ilmarissa ilmaissut olevansa sitä mieltä, että bileet ei oo bileet ellei osallistujat juo viinaa, ja mitä enemmän, sen hauskempaa. Ärjykännissä on kiva olla, ja sitä on kiva katsoa. Muista osallistujista ja bileiden kontekstista riippumatta. Mä en ole samaa mieltä. Kivaa voi olla ilman viinaakin ja itsensänolaamistodennäköisyys on huomattavasti pienempi.

Mun mielestä noi tyypit söi rajusti pohjaa koko pytyn arvostukselta. Jos se on niin arvokas ja merkittävä saavutus, niin onko oikeesti vaikeaa käyttäytyä loppuun asti sen mukaisesti? Ne oli siellä juhlissa ihan samalla tavalla edustustehtävissä kuin olivat Slovakian jäälläkin, eikä edustustehtäviä hoideta tollaisessa kunnossa. Kyse on hyvistä tavoista ja kunnioituksesta. En mä haluis rokkikeikallakaan nähdä suosikkibändiäni tollaisessa kunnossa, miksi siis haluaisin sellaista jääkiekkoilijoilta?

(Ja todellakin, on omituista, että tätä näkökantaa pitää aikuisille ihmisille selitellä ja puolustella näin paljon.)

Ja musta on tosi jännä juttu, että miesten jääkiekko on ainoa laji, jonka piirissä tällainen on hyväksyttävää. Viime vuoden Vuoden Urheilija, suunnistaja Minna Kauppi tuuletti voittoaan ja poseerasi pokaalin kanssa vähän normista poiketen ja sai hirveän moralisointiryöpyn niskaansa. Jos jo sitä olisi pitänyt hävetä, niin miksi tällainen örvellys on sitten jotenkin yhtäkkiä hyväksyttävämpää ja sallittua?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 19 Touko 2011 14:11

Triple H kirjoitti:Boohoo vaan, jos maailmanmestaruuden juhlimisesta ei saa jokainen juhlia kuten itse haluaa niin kannattaisko valittajien jättää seuraavat kekkesit katsomatta.

Niin, aikuiset ihmiset tietävät todellakin, että millä tavalla tahansa ei saa juhlia missä tahansa. Joidenkin on ilmeisen vaikea tajuta tätä.

Mitä vittua te oikein odotitte? Kaikki tulee sinne lavalle selvinpäin ja ovat vaivautuneita 100 000 ihmisen huutaessa, laulaessa ja kirkuessa. Joukkue nostaa peukalot lavalla ylös ja heilauttaavat kaksi kertaa kättään kun Sakari Kuosmanen laulaa finlandiaa. Kyseessä oli JUHLAT! Jotain rotia tähän ruikutuskulttuuriin, jossa valittaan aina kun jollain on hauskaa. Suosittelen pitämään itsekin vähän hauskaa, niin ei vanne purista päätä kun näkee muilla olevan hauskaa.

Eli siis MM-kulta on mielestäsi niin vähäinen saavutus, että juhlatunnelmaan pääsemiseen tarvitaan kunnon kännit? Aika vähän tuota mestaruutta ilmeisesti arvostat.

Hauskaa voi pitää. Aikuinen ihminen tietää, että eri paikoissa pidetään eri tavalla hauskaa. Vai olisiko esimerkiksi ok, että opettajat olisivat koulun kevätjuhlassa kännissä? Koko vuosi on tehty töitä, niin juhlan paikkahan se on. Ja jos joku siitä valittaa, niin vannehan sen ruikuttajan päätä vaan kiristää. Sillä erotuksella toki tähän, että opettajat harvemmin ovat kenenkään nuoren esikuvia, maailmanmestarit taas ovat.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja L-S » To 19 Touko 2011 14:38

Mä en ymmärrä mikä siinä olisi ollut niin vaikeaa ottaa sitä alkoholia hillitysti ennen julkista esiintymistä ja juoda enemmän sitten yksityisissä bileissä jossain. Tai onko todella niin, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä tms. muuta suomalaisia kliseitä?

En mä itsekään ole mikään täysraitis, mutta ehkä mun on sitten vaikea ymmärtää överikännejä, koska en ole itse sellaisia useinkaan pystynyt juomaan. Hauskaa on ollut silti. :sori:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 19 Touko 2011 15:20

Miusta leijonat ovat samppanjansa ansainneet, mutta mietin ihan samaa kuin L-S, että miksei korkkia olisi voinut narauttaa isommalti vasta juhlien jälkeen. Iloista hiprakkaa vastaan miulla ei ole mitään, mutta osa lavalla olevista muistutti riekkuessaan hieman koordinaatiokyvyttömiä apinoita ja se meni minusta ylilyönnin puolelle. Alkoholin nauttiminen kohtuudella ja harkintakykyä käyttäen ei kaikilta onnistu, mutta pitäisi ihmisellä kuitenkin sen verran tilannetajua olla, että missä on säädyllistä juoda ja kuinka paljon. Julkinen, television välityksellä näytettävä tilaisuus on ihan eri asia kuin yksityisbileet.

Tunsin muuten melkoista myötähäpeää Pasi Nurmisen kaatuilulle, mutta on se naurattanutkin. Jollain on välähtänyt Poika saunoo -kappaletta kuunnellessa.

Nyt Pasi kaatuu
se kierii, se raivoo ja huutaa
kannusta päähän saa
meidän Pasi on tullut kotiin

Taas Pasi kaatuu
se pyörii, se riekkuu ja rällää
lisää se kännää
meidän Pasi on tullut kotiin

Kovin suomalaista menoa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 19 Touko 2011 15:26

Ei mua sinänsä ihmetyttäisi jos parikymppisiltä kendojanareilta mopo karkaisi. Enemmän hämmentää se, kuinka aikuiset miehet ja joukkueen johtajat ovat noin arvostelukyvyttömiä.

Tässäkin kyllä nähtiin sekin, että oikeasti kovimmat ammattilaiset osaavat myös juhlia oikein. Koivu etunenässä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Touko 2011 15:48

LazyBastard kirjoitti:Ei mua sinänsä ihmetyttäisi jos parikymppisiltä kendojanareilta mopo karkaisi. Enemmän hämmentää se, kuinka aikuiset miehet ja joukkueen johtajat ovat noin arvostelukyvyttömiä.

Tosta oli ihan hyvä haastattelu Urheilulehdessä. Myös Ville NIeminen on avannut sanaisen arkkunsa Ilta-Sanomissa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 19 Touko 2011 17:11

Lyyra kirjoitti:Tosta oli ihan hyvä haastattelu Urheilulehdessä.

Urheilulehdessä ei ole hyviä haastatteluja. Tuossakin Kupila haastattelee itseään, kuten lehden linjaan kuuluu. :p

Kurrin ja Jutilan savustaminen taas alkoi siitä, kun Summanen haukkui heidät 2004.

Nurminen ei juomapoliittisesti ole koskaan ollut hyvä esimerkki, ei pelaajanakaan. Hänet pitää pinnalla riittävä renttuusaste ja tietty kansanmiehen karisma. Osalle tuottaa jo mielihyvää sekin, että hän on johtajana, vähän kuin joku Esa Pakarinen tai Uuno Turhapuro.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Emilia » To 19 Touko 2011 17:50

LazyBastard kirjoitti: kendojanareilta

Tulihan se sieltä :epäilevä:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 19 Touko 2011 18:27

Triple H kirjoitti:Mitä vittua te oikein odotitte?

No, ei ainakaan sitä. Kyseessähän on kuitenkin MIESTEN jääkiekkomaajoukkue. :virne:
-----------

Mua ei juurikaan haitannut joukkueen juhlakunto. Ei jaksa kiinnostaa tällä hetkellä tarpeeksi. En kuitenkaan olisi itse noin käyttäytynyt 100 000 (+tv-katsojat) silmien edessä. Joku roti sentään. Ymmärrän kuitenkin täysin huolen siitä, millaisen kuvan nuoriso idoleiltaan saa. Perseet olisi voinut heittää olalle vasta baarijatkoilla, jos tarve kerran oli.

Mielestäni suurin osa kommenteista on ollut asiallisia ja hyvässä hengessä kirjoitettuja. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi erilaista mielipidettä vastaan pitää hyökätä kärkkäästi ja haistatellen. Se ei ainakaan yhtään auta oman kannan ymmärrettävään muotoon saattamisessa. :(
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » To 19 Touko 2011 18:38

Saako vielä sanoa?

Musta on ihan sama millai jääkiekkoilija juhlistaa kerran vuoteen kauden tai turnauksen päättymistä.
Surullista tässä jutussa on , että Suomen ryyppäysmeininki (eli se juomakulttuuri) on kasvussa. 2000-
luvun alussa 100% alkoholia kului vuodessa n.9l suomalaista kohti ja nyt litramäärä huitelee jo kymmenessä
ja puolessa. Aika monta oluttölkkiä mahtuu tuohon reilun litran lisäykseen.

Juu, kyllä jääkiekkoilija on roolimalli ja siinä mielessä pitäisi osata olla siivosti julkisesti. Vaan ei ole syytä
sysätä koko juomisongelmaa kiekkojantterin harteille. Siinä kun pelaajat ovat pelanneet viikon pari ja olleet
sen ajan suhteellisen siivosti, on osa jääkiekkoväestä parkkeerannut pelien ajaksi telkun ja kaljatölkin ääreen.
Ei ole juhlaöverit hyvä juttu, mutta vielä pahempi on turnaustuhnut ja siihen päälle vielä kunnon juhlaöverit.

On Petri Nygårdia, on jääkiekkoilijaa, on bilekulttuuria ja muuta.
Toivoisin vähemmän isejä ja äitejä, joista lapset joutuvat pitämään huolta, kun on niin kivaa juhlia maalia,
voittoa, mestaruutta, lomapäivää, vapaailtaa.
Toivoisin enemmän joitain muuta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Emilia » To 19 Touko 2011 21:37

Hieno reportaasi-blogi: http://teleportaasi.blogspot.com/2011/0 ... gissa.html

Suosittelen etenkin heille, jotka tahtovat fiilistellä voitonjuhlintaa asenteella "ME TEHTIIN SE! UPEETAMAHTAVAA! :sekopää: EI VÄLIÄ KUKA JUHLII MITENKIN, KUNHAN TEHDÄÄN SE YHDESSÄ JA HYVÄSSÄ HENGESSÄ! :hymyhali: "

Kylmät väreet itsellä. Varsinkin siinä vaiheessa, kun bongasin itteni tuolta yhdeltä videolta. :virne:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 20 Touko 2011 09:17

Sanoisin, että tässä asiasta keskustellaan asiantuntijatasolla kiihkottomasti:

http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=3334062

Kiekkoleijonat ovat esikuvia, halusivat he sitä tai eivät. Ja esikuvalta odotetaan jonkinlaista vastuuta omasta toiminnastaan. Alkoholinkäyttö on sinänsä jokaisen yksityisasia, mutta kun se tehdään satojentuhansien lasten ja nuorten edessä, se lakkaa olemasta yksitysiasia. Oikeastaan tässä keskustelussa oleellista ei edes ole kiekkoilijoiden julkinen alkoholinkäyttö, vaan se, millaisia primitiivireaktioita alkoholin roolin kyseenalaistaminen tällaisissa urheilujuhlissa saa aikaan aikuisissa ihmisissä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 20 Touko 2011 21:41

Vaikka tämä aihe varmaan jo alkaakin olla loppuunkaluttu, pitää vielä sanoa, että mulle tuli maailmanmestaruusjuhlinnasta paljon positiivisempi kuva nyt kun mut käskettiin mukaan Aurajoen rantaan, jonne oli järjestetty paikalle Mikko Koivu, joku muu kiekkoilija ja Tommi Läntinen (se ainoa muusikko jonka näin, oli siellä kai muitakin). Siellä oli ihan leppoisa tunnelma ja vaikka yleisössä haisikin alkoholi, en huomannut mitään häiriöitä. Eikä ennen kaikkea lavalla oltu ainakaan nähtävästi alkoholin vaikutuksen alaisena. En osaa sanoa missä määrin yleisön meiningit poikkesivat Kauppatorin juhlista, kun en siellä ollut.

Muutenkin alun perin voi olla että olisin antanut koko aiheen olla omassa arvossaan enkä olisi ollut siitä mitään mieltä, ellen olisi ärsyyntynyt siitä, että joillain tahoilla (lähinnä lehtien kommenttipalstoilla ja joukkueen johdon taholta) ei ymmärretty niiden huolta, jotka olivat kiekkoilijoiden käytöksestä närkästyneet. Henkilökohtaisesti en koe itseäni siitä surulliseksi tai vihaiseksi. Ainoastaan häiritsi tuo jo mainittu seikka, että se alkoholin ja juhlinnan liitto on niin pyhä ettei siitä saa sanoa mitään.

Nyt lupaan olla kirjoittamatta tähän ketjuun enää. :tilt:

(Paitsi pakko lisätä vielä sen verran, että äsken lukemani uutisen mukaan poliisilla oli pitänyt kiirettä tänä iltana. Mikä taasen kertoo kai lähinnä siitä, että tällaiset jutut voi kokea niin monesta eri näkökulmasta ja eri ihmiset näkevät eri asioita.)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 21 Touko 2011 00:20

Mäkin näin nyt Koivun ja palkinnon ja sen toisen, eli Lassilan. :D Pohjasta pidettiin oikeaoppisesti kiinni, ei roikotettu kahvoista, koska palkinto ei sitä kestä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

Edellinen

Paluu Urheilu