Jälkiruoat

Jälkiruoat

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 29 Syys 2013 20:58

Mikä on lempijälkkärisi? Millaisista jälkkäreistä ylipäänsä pidät? Mikä jälkkäri ei maistu ollenkaan? Onko sinulla joku huippuhyvä tai todella helppo jälkkäriohje?

Tykkään yleensä raikkaista jälkiruoista. Myös kirpeät maut ovat mieleeni. Hirmuisen makeat jälkkärit eivät yleensä yllä suosikkieni joukkoon. Tänään kuitenkin tuli tehtyä pitkästä aikaa aivan äärimakeaa jälkkäriä - uunibanaaneita kinuskikastikkeella.

Uunibanaanit kinuskikastikkeella (3 annosta)

3 banaania

1/2 rkl voita
1 dl kermaa
1 dl fariinisokeria

Lämmitä uuni 250 asteeseen ja laita banaanit uuniin 10 minuutiksi. Leikkaa valmiisiin banaaneihin viilto ja siirrä pehmennyt banaani kuorien sisältä jälkiruokakulhoon.

Laita muut aineet kattilaan ja anna kiehua miedolla lämmöllä noin 10 minuuttia, sekoita samalla. (Jatkuvasti ei tarvitse sekoittaa.) Anna jäähtyä hetki. Kaada kinuskikastiketta sopiva määrä banaanin päälle.

Herkuttele!

(Banaanien kuori muuttuu hyvin nopeasti mustaksi, mutta älä pelästy. Se kuuluu asiaan. :) )
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

Re: Jälkiruoat

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 08 Loka 2013 14:34

Eräs lempijälkiruoistani on kaura-omenapaistos, jota tein viikonloppuna. :kuola:

Resepti lie tuttu, mutta kerrottakoon, että yksinkertaisimmillaan tarvitaan omenoita, 100 grammaa sulatettua voita, 1½ dl sokeria ja 2½ dl kaurahiutaleita (toivottavasti määrät menivät ulkomuistista oikein). Kasa paloiteltuja omenia laitetaan kevyesti voideltuun uunivuokaan, kaura-voi-sokeriseos päälle ja uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi. Tarjoillaan vaniljajäätelön tai -kastikkeen kera.

Toinen erinomainen jälkiruoka on uunissa valmistettua leipäjuustoa lakkahillon kera.
Sitten tietysti ovat hedelmäsalaatit ja erilaiset marjat.

Harvemmin tulee tehtyä mitään kovin monimutkaisia jälkiruokia, mutta jotain yksinkertaista on kiva olla useinkin. Vaikka varmasti jälkiruokienkin syömistä pitäisi vähentää...
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 15 Huhti 2020 21:24

Mietin ensin kuuluuko tämä kakkuihin ja pulliin, mutta ei pirskaleessa kuulu!

Tehtiin pääsiäisenä semmonen jännä jälkkäri.
Se lähti siitä, että mutsi toi kaupasta
- mascarponea
- maitorahkaa
- kermaa
ja sanoi "sä varmaan saat näistä jonku jälkkärin". Ehdottelin ensin asioita, mutta ei se lämmenyt. Sitten päätin että ihansama, mä haen jonkun mascarpone-rahka -reseptin ja teen sen.

Löysin Raikkaat sitruunamaljat.
Ainoat mitkä tehtiin toisin, oli että unohdettiin reseptistä vesi ja laitettiin kokonaan yhden isohkon sitruunan mehu ja laitettiin lisäksi 2dl kermaa, josta tehtiin vaahto koko hässäkän pohjaksi. Siihen sitten lisättiin mascarpone ja rahka. Oho. Tuli törrrrkeen hyvää.

Lisättiin vielä kääretorttupohjaa. Tehtiin ihan tavallista kääretorttua puolikas annollinen, josta valmiina murusteltiin palasia _päälle_. Jos palaset jäi rahkan alle, niin se vettyi inhottavasti ja halusin pitää sen ilmavana, mutta kuitenkin pehmeänä. Koottiin lopputulos kulhoihin, annoksia oli yhteensä kuusi, mutta tuon reseptin mukaan varmaan 8. Sitruunaa riitti juuri ja juuri kahteen : keijo:. Laitettiin loppuihin mansikkasurvosta. Omassa makupaletissa sitruuna oli huomattavasti parempaa.
Mietin että jos teen tuota uudestaan, niin teen sitruuna-asiaa varmasti 1.5 kertaisena tuohon reseptiin.
Koin myös että pelkkä mascarpone-maitorahkan yhdistelmä on aika raskas ja tönkkö, siksi laitettiin se kerma, että siitä saatiin vähän sitten toisenlainen.

Nam.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 23 Kesä 2020 21:39

Mulla oli tosi hankala aamu ja halusin saada vähän jotain tekemistä ja piristystä.
Samalla halusin kokeilla että miten multa onnistuu asiat ilman reseptejä.
:keijo:

Tein ulkomuistista tavallisen kakkupohjan (eli yhtä paljon munaa, sokeria ja jauhoa). Mutta se oli uunissa vähän liian pitkään ja paistoastia ei ollut paras mahdollinen. Silti olin tyytyväinen makuun ja siihen että sain sen tehtyä ilman reseptiä. Epäilen että se oli liian kauan uunissa ja vatkasin sitä ehkä jauhojen kanssa liikaa.
Mutta sou not. Syödyksi tuli.

Lisäksi mun on tyhjennettävä pakkasesta asioita. Muistin että mulla on siellä marjastossa punaherukoita. Heitin punaherukat, sokeria ja kaksi ruokalusikallista vettä. Lisäsin hetken päästä vettä kun levy oli liian kuumalla ja meinasi tulla tilanne. Lisäsin vielä mun loput vadelmat ja keittelin jonkun 45 minuuttia sitä hiljakseen kasaan, annoin vahingossa jäähtyä ja kiehautin uudestaan.
Erottelin siemenet ja nesteen ja lopputulos oli järjettömän hyvää, täyteläistä hilloketta.
Jälkimakuna on kirpsakka happamuus, mikä varmaan olisi ollut poistettavissa sokerilla, mutta kun mä en halunnut.

Syötiin kämppiksen kanssa kakku kermavaahdon ja hillon kanssa, joka oli kyllä erittäin onnistunut kokonaisuus.
Myös vaniljajätskin kanssa toi on ihan varmasti hitokseen hyvää.

Nyt toi vaan vissiin pitää syödä nopeahkolla tahdilla pois, koska en usko että se säilyy ihan tolkuttoman pitkään :keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

Paluu Murkina