Kukkaset ja muu vihreä

Re: Kukkaset ja muu vihreä

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 18 Tammi 2013 12:31

Turkkilaisesta jogurttipurkista yrittää pönkää elämää! Heitin sinne multaa ja kaupasta ostetusta chilipaprikasta siemeniä maanantaina ja nyt multa on paikka paikoin kohonnut, vaikka mitään vihreää ei vielä näy. On tää aina niin jännää seurata siementen itämistä. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Su 20 Tammi 2013 20:42

Mun kaktukset on kai kuollu. :keijo:
Mä en oo kastellu niitä syyskuun jälkeen kertaakaan ja se on kyllä liian harvoin, vaikka talvi onkin. Yks kaktuksista näyttää vielä siltä, kuin se voisi toipua tuosta, mutta katsotaan nyt.. Yks kaktuksista on sellanen, jossa on pitkuloita "oksia" jotka ei oo niin piikikkäitä. Ne menee poikki jos niihin koskee, niin kuiva se kaktus on. Ei se taida toeta tuosta enää.

Olis kiva hommata viherkasveja tänne, kun ne tois vähän elämää. Meillä vaan ei oo ainuttakaan ikkunalautaa ja mä kaipaisin sellasia. Täällä on pari sellasta ikkunaa, joihin laudan vois laittaa, kun tiellä ei oo mitään tavaraa eikä ne muutenkaan olis sitten epäkäytännöllisellä paikalla. Tai sitten haluaisin sellasen jonkun isomman kasvin, joka vois olla ruukussa lattialla ja täyttää jonkun tyhjän näkösen kohdan. Sellaset kasvit vaan on monesti vähän tylsiä kuitenkin ja luulenpa, että kuitenkin muutaman vuoden sisällä kyllästyisin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 14 Touko 2013 19:06

Olen unohtanut raportoida, että parvekkeviljelmissä kasvaa tällä hetkellä retiisiä, rucolaa ja basilikaa. (Basilikat ovat tosin vielä sisällä idätysastiassa.) Jännää! :täpinä:
------------

Menovinkki: Helsingissä, Viikissä Taimi-, huonekasvi- ja puutarhatyökaluvaihtotori / Lumoudu kasveista -teemapäivä la 18.5. klo 11-14. (Myös paljon muuta mielenkiintoista kasveihin liittyvää Viikissä ja Kumpulassa tuona päivänä. :D ) Harkitsen meneväni tuonne. Ainakin anopinhammas on niin pahasti levinnyt, että tilalle voisi kyllä ottaa jotain muuta. Kyseinen kasvi on siis jo kolmessa ruukussa, ja yksi pitäisi jakaa pikapuolin. :P Saa nähdä, mitä mieltä Mieheke on mun suunnitelmista - kasvit kun ovat hänen. :virne:

Muoks. Onhan aiheeseen liittyen tapahtumat myös to 16.5. Jokioisilla ja pe 17.5. Turussa!
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 02 Kesä 2013 12:51

Retiisit, rucolat ja basilikat voivat hyvin! :jami:

Ekat retiisit otettiin eilen mullasta (tasan kuukausi istuttamisen jälkeen) ja ai että tuli hyvää salaattia. Salaatissa oli retiisin lehtiä revittynä, retiisin varsimukuloita viipaloituna ja kurkkua. Ihana kesäsalaatti. :superhymy:

Ensimmäiset rucolat alkavat jo näyttää siltä, miltä rucola näyttää kaupassa. Basilikat ovat vielä melko pieniä, mutta yhden yksilön lehdet alkavat käpristyä alas päin niin kuin kypsän basilikan kuuluukin. :hullu: Jee!
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 16 Touko 2014 22:48

Nyt on löytynyt vihreä, syötävä, itsekasvatettava juttu mun mieleen. Herneenversot! Nopeakasvuisia syötäviä ja hyvän makuisia.

Ensin kuivattuja herneitä liotettiin yön yli. Istutus tapahtui laittamalla ruukkuun mullan päälle herneitä. (Laitoin ihan vieri viereen, mikä oli kyllä liian tiiviisti ja jouduin siirtämään osan yhteen vajaaseen purkkiin. Herneet tosin ovat sitkeitä kavereita. Löytävät kyllä tien juurilleen. Muutama milli herneiden välissä olisi kuitenkin ollut ehkä paikallaan.) 2 dl herneistä sain 5 ruukullista herneenversoja.

Herneitä pidetään istutuksen jälkeen peitettynä kunnes ekat lehdet n. 2-3 päivän kuluttua tulevat ekat lehdet näkyviin. Parin viikon päästä on jo ihan kunnon versot. Ekat versot söin kai 1,5 viikon kuluttua istutuksesta. Versot kannattaa leikata ennen kuin ne ovat kovin paljon yli 20 cm pitkät, ettei maku muutu puisevaksi. Lisäksi ne kannattaa leikata alimpien lehtien yläpuolelta, että verso kasvaa uudelleen.

Kunhan muistaa kastella (herneenversot pitävät kosteahkosta ympäristöstä) niin saa herkullisia versoja salattiin vaikka joka päivä. :kuola: Ja jos nuo jotenkin pääsevät kuolemaan ei kestä kauaa kasvattaa uusia. :P
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 16 Touko 2014 23:58

Mä haluaisin kotiin jotain kukkia.
Kissat asettavat kuitenkin tietynlaisia esteitä.
Olen miettinyt että teen viritelmät ja sitten niihin viritelmiin laitan amppelit roikkumaan. Mutten haluaisi ihan mitä tahansa amppeleita, vaan jotain kauniita.
Sen lisäksi pitäisi vielä valita semmoisia jotka pärjäävät sisällä. Ulkomahdollisuutta ei ole.
Muttei se ole tämän hetken pohdinta, vaan ylipäätään tämmöinen ois kiva jos...-ajattelu.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » La 17 Touko 2014 19:03

Joo, ei kai nyt rumia amppeleita kannata ottaa. :keijo:

Mä kävin hommaamassa vähän parvekekasvillisuutta. Lasitetulla parvekkeella nuo toivottavasti säilyvät, vaikka tulisikin vielä kylmiä öitä. Perusparvekekasvi on mulle fuksian (?) värinen pelargonia ja vierelle vähän valkoista lobeliaa. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, lobeliat kuolevat liian vähään kasteluun heinäkuuhun mennessä ja pelargoniat kukkivat vielä syyskuussa. :keijo:

Useasti on ollut myös parveketomaatti, tänä vuonna kokeilin pystyttää sen siemenestä saakka. Taimi on vielä melko pieni, mutta laitoin sen kuitenkin nyt parvekeruukkuun ja toivon, että se siellä lämpimässä innostuu kasvamaan. Nyt kun on tiedossa lämpimiä päiviä, olosuhteet voisivat olla vähän kuin kasvihuoneessa.

Herneenversojakin alkoi nyt tehdä mieli, kun ne mainittiin, joskus aiemminkin olen kokeillut. Löytyisiköhän jostain kaapin perältä herneitä... :raps:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Shay » Su 18 Touko 2014 20:27

Mää kävin ostamassa jälleen sisälle uudenguinenliisan edellisen kuoltua parin vuoden ikäisenä. Ulos ostin jotain malopin siemeniä. Mieli tekis tehdä jotain toiselle ulkona olevalle kukkapenkille, mutta siinä on jotain monivuotisia kasveja, joten sen myllääminen ei onnistu ja rikkaruohoja en todellakaan rupea kitkemään... :jaaha: Kaikkein kivointa olisi, jos keväällä mylläisi kukkapenkin, kylväisi sinne jotain nättiä ja se kukkisi koko kesän kanankakan ja veden avulla. Seuraavana keväänä sama uusiksi. :pepsodent:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja skray » To 05 Kesä 2014 10:28

Ostin aiemmin siemeniä, että voisin kylvää niitä kukkapenkkiin. Pitäisi tehdä kukkapenkki ensin. :keijo:
Multaa pitäisi hakea suurempi kuorma, että saisi vähän pohjaa penkille, mutta jotenkin ei vaan ole saanut aikaiseksi. Pusseissa onneksi lukee, että touko/kesäkuussa voi kylvää ulos, joten tarkoittanee mielestäni sitä, että en ainakaan vielä ole myöhässä, jos haluan kukkia täksi kesäksi. Jospa viikonloppuna saisi aikaiseksi.

Muuten niin olen hakenut pari uutta amppelia terassille, oikein ovat nättejä. Toinen on orvokkiamppeli, toisesta ei ole mitään hajua mitä kukkia siinä on. Sellasia pinkkejä tötterömäisiä ja sit sellasia pienempiä valkosia. Katsotaan nyt kuinka niiden käy, eli muistanko kastella niitä tarpeeksi usein. Terassilla on aina niin kuuma päivisin ja kun ne vielä ovat seinän vieressä, niin tuntuu että ne paahtuu joka päivä ja nuutuu tosi nopeasti.
skray

ViestiKirjoittaja damn » Su 30 Marras 2014 12:31

Kämpillä on ollut tosi ankeen näköistä, sillä annoin kaikki minun viherkasvit pois silloin, kun kissat muuttivat minun luokseni, sillä kaikki olivat myrkyllisiä ja kissat olivat sitä sorttia, että repostelivat kasveja. Nyt kämppäni on kissaton ja kovin aloin kaivata kasveja piristämään asuntoa. Eilen ostin muratin ja mukavasti se tuolla kirjahyllyn päällä nyt elelee. Mietin myös ostaisinko tänään lähikaupasta jonkun muunkin kasvin. Kohta asun taas kunnon viidakossa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja damn » To 05 Helmi 2015 17:51

Joo'o, ei vissiin tarvii viherkasveja hankkia tähän kämppään. Ostin tosiaan muratin ja sitten jonkun isomman puun. Tehokkaasti tapoin molemmat parissa viikossa. Nyt saa noita raatoja kantaa roskikseen. Vielä mietin kehtaisinko kolmannen käydä ostamassa vai luovutanko suosiolla. En tajua mitä noille tapahtui!
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 05 Helmi 2015 18:33

Mun tekisi mieli hankkia orkidea, mutten tiedä onko se fiksua kissojen kanssa :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 22 Maalis 2015 13:18

Voi apua. Saatiin Pomppiksen mummilta ruukkuruusu pojan nimiäispäivänä ja nyt se on kuollut! :nolo:
Olisin kovasti tykännyt tuosta ja koitinkin hoitaa sitä oikein, mutta ei vain tykännyt elää mun kanssa ilmeisesti. Voi surkeus. :(

Pitää varmaan ostaa uusi tilalle, jos tuo mummi meinaa tulla joskus käymään, kun "kovisteli" silloin kukan antaessaan, että tämä kestääkin sitten ensi vuoteen ainakin. :virne:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Su 19 Huhti 2015 15:14

Minähän en lannistu, uusi yritys saada viherkasvit säilymään elossa. Hankin ihmepensaan, koska se on niin ihanan värinen. Lisäksi olohuoneen ikkunalaudalla kasvaa ruukullinen sitruunatimjamia ja keittiön ikkunalaudan on valloittanut iso laatikko, jossa on kasvamassa oreganoa, basilikaa, steviaa ja persiljaa. Toivottavasti myös mahdollisessa uudessa kämpässä olisi valoisaa ja kasvit viihtyisivät.

Kaninpoikanen oli mukana yrttien viljelyssä ja sekä kani että keittiö olivat ihan mullassa, kun pikkuinen yritti tunkea itsensä ruukkuihin ja tonki multaa :virne: .
damn

ViestiKirjoittaja skray » Su 26 Huhti 2015 22:22

Viime vuonna tavoitteeni oli laittaa ulos kukkapenkki, johon saan kylvää jotain kivoja kukkia. Ostin siemenet, mutta penkki jäi tekemättä. Tosin kävin sit ostamassa jotain valmiita taimia ja istutin ne muutamaan ruukkuun portaiden päähän, hyvä oli. :P

Tänä vuonna mietin, että jos vaan nakkaisin nuo viime vuodelta jääneet siemenet tonne vanhaan penkkiin ja katson mitä tapahtuu. Vanhassa penkissä on siis kaiken maailman rikkakasvia ja jotain ihan asiallistakin seassa. Sinne vaan heittäisin ja katsoisin sitten kasvaako vaiko ei. :raps:

Kävin jo eilen katsomassa puutarhamyymälän antimia ja heti olis kyllä tehny mieli ostaa vaikka mitä kasveja. Harmi, kun ei ollut rahaa niin paljon, niin en sit ostanut kuin yhden ruukkukrysanteemin. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 03 Touko 2015 19:46

No, nyt on sit siemenet nakattu vanhoihin kukkapenkkeihin ja katotaan mitä tulee, vai tuleeko mitään. :virne:
Ostin myös eilen orvokkeja ja kaksi pelargoniaa, kun käytiin vähän ideoita etsimässä miehekkeen kanssa. Ne on nyt istutettu ruukkuihin terassille ja portaille tervetuloksi. Pelargoniasta opin eilen, että se ei pidä kylmästä (alle +5 ilmeisesti) ja nyt joudun sit roudaamaan sitä sisään ja ulos päivin ja öin.

Sain pari kuukautta sitten lahjaksi tähkämaijan (calathea crocata) ja siinä on nyt jotain ötököitä ja ne tekee semmosta ohutta seittiä varsien väliin ja lehtiin. Pikaisella googlettelulla olen päätymässä siihen, että siinä on kasvipunkkeja. Hyh. Torjuntakeinoksi samaisella googlettelulla tarjottiin ensin huuhtelua vedellä, eli suoraan suihkuun viemistä ja toiseksi keinoksi mäntysuopaliuoksella suihkuttelua. Koitin jo tuota vedellä huuhtelua ja vein kasvin suihkuun ja siellä sitten haalealla vedellä koitin kaikki lehdet suihkia läpi. Nyt muutamaa päivää myöhemmin kasvissa edelleen vipeltää pieniä ötököitä ja semmosta ohutta seitin tapaista on vähän joka puolella. Toki vähemmän kuin ennen, mutta niitä on edelleen. Nyt mietin tuota mäntysuopaliuosta, mutta en haluaisi ihan summissa sitä liuosta tehdä. Onkohan jollain fordelaisella kokemusta ja/tai neuvoja tähän liittyen?
skray

ViestiKirjoittaja damn » Ma 01 Kesä 2015 20:08

damn kirjoitti:Minähän en lannistu, uusi yritys saada viherkasvit säilymään elossa. Hankin ihmepensaan, koska se on niin ihanan värinen. Lisäksi olohuoneen ikkunalaudalla kasvaa ruukullinen sitruunatimjamia ja keittiön ikkunalaudan on valloittanut iso laatikko, jossa on kasvamassa oreganoa, basilikaa, steviaa ja persiljaa. Toivottavasti myös mahdollisessa uudessa kämpässä olisi valoisaa ja kasvit viihtyisivät.

No voi hemmetti, kaikki yrtit kuolivat. Ihmepensas vielä sitkuttelee hengissä ja ostin kaveriksi pari muutakin viherkasvia. Ostin tänään ihmepensaalle sistäpaitsi paremman ruukun, joten on se kumma jos ei kelpaa. En voi ymmärtää mikä minun kasvinhoidossa nykyään mättää, kun joskus minulla kestivät samat kasvit monia monia vuosia ja yrtitkin kasvoivat isoiksi ja pystyin käyttämään niitä ruuanlaitossa. Uusi kämppäkin on aivan yhtä valoisa kuin edellinen. Mietin kehtaisinko vielä yrittää, sillä oreganon, basilikan ja persiljan siemeniä jäi edellisesti yrityksestä jäljelle.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 01 Kesä 2015 20:18

Voisiko olla kiinni ikkunan vetoisuudesta? Jos ne saavat liikaa kylmää?
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ma 22 Kesä 2015 19:34

marenkienkeli kirjoitti:Voisiko olla kiinni ikkunan vetoisuudesta? Jos ne saavat liikaa kylmää?

En vastannutkaan tähän näköjään aiemmin vaikka piti.

Ei täällä mielestäni vedä ja ikkunatkin on uusittu ihan äskettäin. Mikä lie. Nyt uudet kasvini ovat vielä hengissä ja hyvinvoivia. Ihmepensaassa oli joku päivä jotain öttiäisä, mutta sain ne häädettyä pois. Yrttejä en edes yrittänyt laittaa uudestaan kasvamaan, ehkä ensi keväänä sitten.
damn

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 24 Heinä 2015 21:10

Alkuviikosta Vesannolla tuli tehtyä erilaista viherpeukalointia. Kitkin kukkien luokse tulleet rikkaruohot, mutta istutin ne rikkakasvit kaikki toisaalle.
Mummovainaa se antas varmaan tukkapöllyn, jos vois.

Oli mulla ihan syykin. Kaivoin kangella muutaman ison kiven ja sit jäi ne montut a) piti peittää b) sopeuttaa maisemaan. Peitin ne kaikella puusilpulla, hiekalla ja päälle multaa ja sit siirtoistutin rikkaruohoja sinne nurtsin keskelle ilmestyneisiin nurtsittomiin alueisiin. Sama kait se mitä vihreetä siel kasvaa, ku parin viikon päästä leikkurilla päräyttää ne taas nurin.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 07 Touko 2020 10:27

Mulla on parvekesuunnitelma.
Olen kaipaillut vihreää ja nyt mulla on suunnitelma saada vihreää asuntoon, kissasta huolimatta.

Me laitettiin avustajan kanssa semmonen harjanvarresta tehty keppi roikkumispaikaksi ja nyt saan siihen viherkasveja amppeleihin. Kissa ei pääse niihin käsiksi ja mä saan viheriää.

Lisäksi parvekkeelle hommasin toisen kukkalaatikon ja meinaan iskeä seinälle telineitä niin että saan niihinkin amppeleita. Parvekkeella on oikeastaan aika vähän paikkoja, varsinkin kun meinaan edelleen nukkua siellä. Joko laitan sängyn niin että sinne jää tilaa muulle toiminnalle ja se sulkee pois kaksi seinää tai sitten laitan sen niin ettei jää niin paljoa muuta tilaa, mutta seinää ois enemmän. En halua että jotain kukkia pitää kastella niin että on riskinä valuttaa vesiä mun sängylle.
Meillä on partsilla kolme seinustaa niin että siinä on betonirakenteet ja yhdellä seinällä pahvia. Pahviin tavallaan ois helppo kiinnittää, mutta käytännössä se on huonoin vaihtoehto. Periaatteessahan rakenteisiin ei sais kiinnittää mitään.
Parvekkeelle on tulossa kukkia ja yrttejä. Kukkalaatikoita on kaks, ruukkuja muutamia ja isoon ruukkuun saa monenlaista asiaa. Lisäksi toi toinen kukkalaatikko on sillai ihana, että sen saa talveksi sisälle kynttiläpaikaksi. Se on metallia ja näppärän kokoinen, jolloin sen voi kesän jälkeen siirtää sisätilaan. Nyt mulla on siellä ruukut, joten mitään mullanpoistoa ei tartte tehdä, vaan riittää kun siirtää ruukut pois ja kynttilät tilalle.
Lisäksi ajattelin laittaa lattiatasolle ruukkuihin sellaisia asioita, joita Myyyy voi sitten maistella. On turvallisia yrttejä ja sellaisia vihreitä kasveja joita voi olla kissan ulottuvissa. Lisäksi monitasoinen ruukkusysteemi on ihan kivan näköinen.

Ihanaa kun tulee kesä :sydän:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 11 Touko 2020 16:47

Istuttelin tuolloin torstaina kasvatuspurkkeihin siemeniä.
Nyt sielä on jo ekat vihreät nousemassa! Jännittävää!
Miten ne pidetään hengissä?
Mihin mä laitan ne kaikki? Mitä jos ei ne mahdu?
:keijotäpinä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 10 Kesä 2020 14:45

Vihreistä ei todellakaan selviä kaikki, en ole (vielä) niin viherpeukalo.
Lisäksi aloitin homman aika myöhään, joitain juttuja ois pitäny pitää viileessä ja ainoa viileä paikka olis jääkaappi. Ihan ei mahdu säilömään neljäksi viikoksi mitään meidän jääkaappiin :keijo:

Mutta mulla on nyt tulossa aika hyvä kesäparatiisi, sillä oletuksella että saan pidettyä kaikki noi hengissä tuolla paahteeessa.
Eilen laitettiin avustajan kanssa koukut seinään ja roikkujat roikkumaan. Seuraavaks ois vuorossa altakasteluruukun mullittaminen ja kukkien iskeminen siihen. Sitten jäljelle jää vain enää sen päättäminen että mihin mä pistän yrtit ja noi itävät kukkaset. Ruukkuja täytyy vielä metsästellä. Oon aika hyvin fb-kirppareiden ja muutamien kaveriryhmien kautta saanutkin ruukkuja, mutta mulla on varmaan neljästä kuuteen tainta tuloillaan vielä niiden lisäksi.
Ja basilikaa! Basilikan taimia on ja lisäksi on yks iso pusikko jo rehottamassa.
Kibaya
Hörhökeijotar

Edellinen

Paluu Känpillä