Mistä tietää, että Tr*ina on käynyt lenkillä?
Fordelle tulvivista viesteistä!
Kaikki nämä vuodet olen pysynyt järjissäni hyvin yksinkertaiselle keinolla: juoksemalla, nauttimalla endorfiinihumalasta. Olen juossut yli puolet elämästäni ja se on se asia, joka tuottaa minulle suurinta nautintoa. Se on luontoelämys, tunteiden purkamisen paikka, itsensä voimistamisen paikka. Oli lenkkiä ennen millainen olo hyvänsä, lenkin jälkeen on aina hyvä fiilis. Kun muut nollaa dokaamalla, minä nollaan juoksemalla.
Pvi kirjoitti:Lenkkeilyn vaikein asia tuntuu nimen omaan olevan aloittamisessa.
Sitten kun on saanut lenkkarit jalkaan ja nenän ulos, ei varsinainen
lenkki tunnukaan niin ylitsepääsemättömältä.
Juuri näin. Lenkkeilyn aloittamisessa on se kiva juttu, että kunto nousee kohisemalla alussa. Hyvin pian huomaa jaksavansa paremmin ja enemmän ja sekös mieltä lämmittää.
Se, miksi moni aloittelija kuitenkin lopettaa jo kättelyssä, johtuu liian suuresta rasitustasosta. Moni puhuu täälläkin aloittavansa lenkkeilyn osaksi kävelemällä, osaksi juoksemalla. Tämähän on jo aivan liikaa tämäkin! Itse vuosia juokseneena olen välillä joutunut pitämään jopa seitsemän kuukauden taukoja lenkkeilystä ja aina kun olen aloittanut uudelleen lenkkeilyn, olen aloittanut pelkällä kävelyllä. Nopea, tasainen kävely on paljon kätevämpi kuin poukkoilu kävelyn ja juoksemisen välillä. Ja ennen pitkää tulee vastaan se vaihe, kun kävelemällä ei pääsekään tarpeeksi lujaa. Silloin voi ottaa mukaan juoksemisen ja vuorotella sitä kävelyn kanssa.
Nykyään itse teen 65 minuutin juoksulenkin joka toinen päivä. Tosin viime viikolla sattuneesta syystä (eksyminen) tuli tehtyä melkein puolitoista tuntisiakin lenkkejä. Jotkut tuntuvat harrastavan myös lenkkejä eri sykkeellä ja kestolla kunnon kohottamiseksi, mutta minulle kunnon kohottaminen ei ole koskaan ole ollut itse tarkoitus, joten en jaksa vetää niitä "20 minuuttia satanolla" -lenkkejä. Niissä kun itse juokseminen ei ole nautinto.
En ole koskaan myöskään jaksanut treenata maratonit sun muut mielessä. Maraton-ajatteluhan on tullut lenkkeilyyn vahvasti viime vuosina. Juoksulenkkeilyn suosion raju kasvu on nähty johtuvan suoraan maratonin suosion kasvusta. Itsekin tunnen erään kaverin, joka treenaa
pelkästään maratoneja varten. Muuten häntä ei lenkkeily kiinnosta eikä lenkkeilekään kuin niinä vuosina kun keksii haluavansa juosta maratonin.
Elämme suoritusyhteiskunnassa, totta.