Mulla olikin vohvelirauta pitkään käyttämättä, mutta viime aikona on tosiaan tullut vastaan siellä sun täällä näitä vinkkilistoja mitä kaikkea vohveliraudalla voi tehdä, ja nyt onkin tullut vohveloitua jo monta kertaa.

Muistelin että vohveliraudan mukana tuli reseptivihkonen, jossa oli muutakin kuin vohveliohjeita. Kaivoin sen esille, ja joo, siellä on aika jännää settiä, kuten turskaa palvikinkussa, "äidin vohvelilihakakut" ja voitaikinaan käärittyä lohta.

Lopussa neuvotaan myös "pesuvohvelin" ohje, jonka paistamalla saa kalaisat aromit ja muun ryönän putsattua vohveliraudasta.

Ihan näin hc-hommiin en ole ryhtynyt.

Voisi toki valmistaa jonkun seitsemän ruokalajin aterian kokonaan vohveliraudalla.

Perusvohveleiden lisäksi olen aiemmin tehnyt toasteja, toimii varsin hyvin. Nyt on tullut kokeiltua myös wrap hack -somehittitaittelutortillajuttuja, joissa pyöreään tortillalättyyn leikataan viilto reunalta keskelle, laitetaan täytteitä neljään sektoriin ja taitellaan järjestyksessä neljänneksittäin taskumaiseksi systeemiksi, joka sitten grillataan vohveliraudan välissä. Eka kokeilu oli hesarin ohjeella bagel-henkisillä täytteillä (ykkössektoriin tuorejuustoa, kakkossektoriin kylmäsavulohta, kolmoseen babypinaattia ja neloseen avokadoviipaleita), taisin laittaa lohta ihan liikaa koska se jyräsi kaiken muun ja oli ihan överisuolainen.
Tänään syötiin tortillajuttuja toisilla täytteillä, nyt oli oikein hyvä.

Ekaan sektoriin taas tuorejuustoa, tokaan vähän tomaattisalsaa ja fajitas-vuolukanaa, kolmoseen rucolaa ja korianteria, neloseen juustoraastetta. Tämä menee jatkoon.

Eilen kokeilin paistaa puolukkavohveleita (amerikkalaishenkisten pannukakkujen taikina, jossa pakastepuolukoita seassa). Näitä olen aiemmin tehnyt ihan paistinpannulla, siinä puolukat toimii ihan hyvin ja pysyy enimmäkseen paksuhkon taikinan sisällä, mutta vohveliraudassa meinasivat puhkeilla ja kärventyä turhan paljon. Taikina sinänsä oli ihan ok vohveleinakin, mutta ei jatkoon, pidetään pänkeiksit pänkeikseinä.

Aiemmin olen tehnyt monta kertaa tattarivohveleita (muistaakseni
tällä ohjeella) blinihenkisillä täytteillä (esim. kylmäsavulohta, mätiä, smetanaa, sipulia, pieneksi hakkeloitua kylmäsavuporoa, hunajaa, suolakurkkua...

). Näitä pitäisi tehdä taas, ehkä vielä ehtisi tähän sesonkiin.