Enpäs ole vissiin tullut täällä maininneeksi, että "Hei, olen marenki ja minulla on pakkoliikkeitä (anxioty tics)."
Mulla on ollut niitä nyt reilu 3 vuotta.

Pakkoliikkeet aktivoituvat stressaavan ajanjakson jälkeen, kun olen rentoutunut. (Kuvittelisin, että se oon vähän sama kuin saaliseläimillä se, että kun vaara on ohi, ne ikään kuin ravistelevat pelon pois.)
Mun pakkoliikkeisiin kuuluvat yleisimmin raajojen/pään nykivat (ja vaihtelevat liikkeet), viittomakielimäinen sormien/käden liikuttelu, koko kropan nykäykset, sormien puristuminen nyrkkiin (ilman, että niitä saa tyyliin minuuttiin avattua ilman, että avustaa toisella kädellä) ja käsivarren vääntyminen omituiseen asentoon. Tällaista tää on.
Luojan kiitos mulla on ystävä, joka oli aiemmin saanut samankaltaiset oireensa d-vitamiinilla kuriin, kun oli lääkäriltä tiukannut riittävästi, että olisiko kuitenkin joku muu juttu, mitä voisi kokeilla ennen Parkinson-lääkkeitä. En mä olisi ikinä tajunnut alkaa testailemaan "d-vitamiinilääkitystä"...varsinkin, kun yksikään tuntemani lääkäri ei ole asiasta mitään tiennyt. Ovat olleet hieman epäilevän oloisia, kun olen tilannetta selostanut. Rivien välissä tuntuu olevan, että eihän se nyt voi auttaa...oltava plaseboa. Mut ei se sitä ole. Mulle on tässä 3 vuoden aikana käynyt kymmeniä kertoja niin, että d-vitamiinin syönti unohtuu useammaksi päiväksi ja tajuan vasta nykimisten frekvenssistä ja rajuudesta, että enpäs ole tainnut syödä d-vitamiinia pariin päivään.

Kun pakkoliikkeeni alkoivat 2018, söin d-vitamiinia sen vuoden alussa keskimäärin n. 300 µg päivässä ja sen jälkeen keskimäärin tyyliin reilu 200 µg d-vitamiinia päivässä. Varsinkin alussa päivittäinen d-vitamiinin syönti piti pakkoliikkeet todella hyvin kurissa, eikä 2 päivän unohdus vielä juurikaan oireita lisännyt. Eli 20-30-kertaisia annoksia saantisuosituksiin nähden. Syksyllä mittautin tasot ja d-vitamiinitasoni olivat suositusten keskivaiheilla. Jatkoin vuoden 200 µg annoksella ja uuden mittauksen jälkeen d-vitamiinitasoni olivat: titididii...suositusten alarajoilla.
Nykyään onneksi jo tasot hyvällä tolalla. Muuutta...päivittäin on silti d-vitamiinia saatava. Muuten pakkoliikkeiden määrä ja rajuus räjähtävät käsiin. Esim. kerran viime vuonna kun menin varta vasten kauppaan ostamaan mm. d-vitamiinia, kun olin ollut jo 3. päivää ilman. Alkuosa päivästä oli ollut sellaista, että aina välillä oli useiden minuuttien ajan raajojen nykimistä. No, kaupassa ollessa käsi päätti vääntyä sellaiseen asentoon, että kämmenselkä oli olkapään päällä. Kyllä. Kämmenselkä väkisin olkapäälle väännettynä by my arm and hand. How nice. Ja sitä vaan ei saanut oikenemaan.

Oli hieman huvittava kauppareissu, kun yhdellä kädellä jouduin kaiken tekemään. Laittamaan tavarat koriin, kantamaan koria, maksamaan, pakkaamaan tavarat laukkuun ja kasseihin.

Mutta olin mielessäni kiitollinen siitä, että ehkä joku - edes yksi ihminen - siellä kaupassa näkee tilanteen ja (oman rauhallisen suhtautumiseni ansiosta) hän osaa suhtautua edes himpun verran paremmin tilanteeseen, jos läheiselle tulee nykimisoireita. Että ihan tavallisia ihmisiä tässä ollaan. Oli ulkoisia omituiselta tuntuvia oireita tai ei.
Mutta tällaista pientä kivaa mun ahdistushäiriölle kuuluu.

Nykiminen on nykyään pahempaa ja aikalailla päivittäistä, mutta toisaalta ei kyllä ahdista hirmuisen pahasti. Saa nähdä, onko nykiminen loppuelämän kestävä oire vai loppuuko se joskus. Toisaalta, aika harmitontahan tuo on, jos ei tästä kovin paljon enempää pahene. Ja onneksi pahimmat, "väkivaltaisimmat" oireet pysyvät tosiaan d-vitamiinilla poissa.