Valmisruuat

Valmisruuat

ViestiKirjoittaja Nugat » To 26 Helmi 2009 22:16

Mikä on suhteenne valmisruokiin?

Tämä aihe ilmestyi päähäni ruokatauolla tunkiessani Saarioisten Broileripask... eikö -pastaa mikroon. Se on sellainen valmisruoka, jota voisin vetää muutamankin putkeen. Ilmeisesti se neutraali maku, mikä suorastaan jostain syystä maistuu mielestäni hyvälle ja mielyttävä suutuntuma saavat aikaan tämän tuntemuksen. :virne:

Toisen ruokkiksen ateriaksi olin napannut myös Saarioisten Unkarilaisen lihapalan, joka oli: :kieli: Lihanpalat rouskuivat suussa ja se tomaattimössö oli jotenkin vetisen makuista. Pieni tulinen säväys oli sentään havaittavissa. Perunatki oli kovia.

Joskus maistuu lihapulla ja muusi ateriat, mutta muuten käyttö jääkin sitten broileripastaan. Ja juuri töihin näitä tulee hädissään ostettua, jos ei muuta ole keksinyt tehdä. Viimekesänä tuli ostettua jonkun firman Lohikeittoa ja se oli kyllä tavattoman hyvää! Maistuikin aivan lohikeitolle. :virne: Päälle lisäsin vielä persiljaa tai tilliä niin avot. Nyt en muista valmistajaa. Kaikki lohikeitot eivät ole hyviä. Saarioisten maksalaattikkoa tulee joskus syötyä kotonakin.

Valmisruuissa epäilyttää lisäaineet elikkä se, mitä ne oikeasti pitävät sisällään. Ja jotkut ateriat ovat niin monen muovin sisään pakattuja, että tuntuvat kovin epäegologisilta. Ateriat koko ja hinta suhteet ovat välillä jännittäviä. Mutta ainahan se on niin, että itsetehty on parempaa ja halvempaa. Ja terveellisempää, riippuen tekijästä. :virne:

Entäs yhdistelettekö valmisruokia omissa kokkauksissa? Itse en osaa sellaista tehdä. Mieluummin sitä tekee itse kaikki alusta loppuun. Salaattit ovat sellaisia, mitä itse käytän, mutta joskus liian etikkaisia tai muita vikoja omaavia. Omatekemä on tässäkin tapauksessa usein parempaa.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Valmisruuat

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 27 Helmi 2009 01:31

En oo enää pariin vuoteen juurikaan syönyt ihan puhtaita muovieineksiä. Jotain niitä läppäpitsoja joskus ja Saarioisten ruokasalaatteja yrittäny vetää lounaaks, mutta ei niistä tule kuin vihaiseks. Esimerkiksi toi broilerpasta on oikeesti ihan hirveetä, pahempaa limaa on vain saman äidin tekemä juustopasta mutta se ei enää taidakaan olla saariosten valikoimassa. Kauheet kammot jäi jostain vuosien takaisesta työpaikasta kun aina söi lounaaks jonkun valmispastan siitä pakkauksen muoviastiasta suoraan. yyööööök....

Puolivalmisteita tai miksikä niitä nyt sanotaan tulee käytettyä ruoanlaitossa. Yleensä semmosia "lisää vain vesi ja jauheliha"-juttuja. Samalle kakalle nekin maistuu, mutta ei jaksa eikä osaa enempää tehdä ite. :nolo:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 27 Helmi 2009 10:15

Nugat kirjoitti:Tämä aihe ilmestyi päähäni ruokatauolla tunkiessani Saarioisten Broileripask... eikö -pastaa mikroon. Se on sellainen valmisruoka, jota voisin vetää muutamankin putkeen. Ilmeisesti se neutraali maku, mikä suorastaan jostain syystä maistuu mielestäni hyvälle ja mielyttävä suutuntuma saavat aikaan tämän tuntemuksen.

Itselleni vastaava tuote on Pirkan broileria currykastikkeessa, joka on yksinkertai-
sesti :kuola: Tuossa maistuu omaan makuuni sopivasti mausteet ja kokonaisuutena se
on juuri sopiva paketti. Yleensä jos en ole jaksanut/ehtinyt/viitsinyt tehdä töihin
kunnon ruokaa, niin tuo annos tai sitten Saarioisten kinkkupizza on nopea valinta
kaupan hyllystä. Ainoana miinuspuolena currybroilerissa on ruuan jälkeen Mieheltä
saadut kommentit, kuulemma henki haiskahtaa sen jälkeen astetta kamalammalta :tilt:

Muuten ruuanlaitossa suosin niitä puolivalmiita tuotteita, kastikkeita joihin lisä-
tään vesi & kana tai jauheliha. En ole varmaan koskaan tehnyt kastiketta itse :sori:
Nuo lisää vain-kastikkeet on niin helppoja, ja lisäksi Maggin spagettikastike on
ehkä parasta ikinä.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 27 Helmi 2009 17:34

Eipä kyllä juurikaan tule syötyä valmisruokia, paitsi joskus niitä saarioisten "räkiksiä" :virne:: tonnikala ja tomaatti-mozzarella ovat lemppareita. Toki myös pakastepizzoja tulee syötyä. Joskus harvoin pinaattilettuja ja maksalaatikkoa, koska en osaa sitä itse valmistaa. :D Mutta muuten teen mieluummin ruuat itse, saa kerralla tehtyä isomman satsin ja maistuukin minusta paremmalle. Yleensä siis tulee syötyä noita pizzoja silloin, kun laiskottaa eikä huvita tehdä ruokaa ja haluaa sitä nopeasti.

Puolivalmisteita ym. en käytä oikeastaan koskaan. Kastikekin syntyy ihan helposti jauhoista ja vedestä, miksi ostaisin sitä varten jonkun kalliin ja omituisen jauhepussin?
elegia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 27 Helmi 2009 18:19

En osta kovinkaan usein valmisruokia. Pyrin välttelemään niitä niin paljon kuin mahdollista. Kananugetteihin kuitenkin haksahdan silloin tällöin. Yhtenä päivänä ostin valmismaksalaatikkoa. Se oli hyvää ja halpaa. Itse en viitsi alata maksalaatikkoa tekemään, joten valmismaksalaatikko on ihan hyvä korvike.

Kesätöissä olen ottanut yleensä mukaan edellisten päivien jämiä, jos se on ollut mahdollista. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että suurin osa syömistäni valmisaterioista ei ole ollut kovinkaan hyviä.

Roiskeläppäpitsat ovat aivan hirvittäviä. :kieli: Jotkut pakastepitsat ovat kuitenkin melko hyviä. Hyvistä valmisruuista tulee mieleen eräs kana-ateria. En kuitenkaan muista sen valmistajaa tai nimeä. :sori: Paketin kyllä tunnistaisin kaupassa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja kaneli » La 28 Helmi 2009 15:25

Mä ostan aika harvoin valmisruokia, koska ne ovat jokseenkin hintavia eivätkä mitenkään erityisen maukkaita. Pakastepizzaa paistan aina silloin tällöin, ja lisäksi Saarioisen valmiskeitot menevät kivuttomasti alas. Puolivalmisteita en suosi muuten kuin lasagnessa, jota en yksinkertaisesti viitsi valmistaa alusta loppuun.
Viimeksi muokannut kaneli päivämäärä La 28 Helmi 2009 18:47, muokattu yhteensä 1 kerran
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Maija » La 28 Helmi 2009 17:53

Nuo kanelin mainitsemat Saarioisten valmiskeitot ovat oikeasti hyviä. Ja täyttäviä. Porkkanasosekeitto ja siihen kylkeen lämmintä patonkia. :kuola:

Puolivalmisteita käytän usein niiden helppouden vuoksi, sillä aina ei jaksa valmistaa ruokiaan aivan alusta loppuun. Ja valmisruuistakin saa itse hieman höystämällä varsin makoisia. On olemassa valmisruokia ja valmisruokia, laatu vaihtelee eri tuotteiden välillä aika hurjasti. Toiset ovat oikein kotitekoisen makuisia ja herkullisia, kun taas toiset täyttä kuraa.

Mielestäni valmisruuilla on kuitenkin vähän turhan huono maine. Löytyy niiden joukosta joitakin vallan mainioitakin aterioita. Lisäaineet tietysti vähän mietityttävät, mutta jotenkin on sellainen olo, että kaikissa elintarvikkeissa niitä muutenkin on, joten anti mennä vaan.

Ai miten niin välinpitämätöntä ja saamatonta? :virne:
Maija

ViestiKirjoittaja kaneli » La 28 Helmi 2009 18:49

Maija kirjoitti:Mielestäni valmisruuilla on kuitenkin vähän turhan huono maine. Löytyy niiden joukosta joitakin vallan mainioitakin aterioita. Lisäaineet tietysti vähän mietityttävät, mutta jotenkin on sellainen olo, että kaikissa elintarvikkeissa niitä muutenkin on, joten anti mennä vaan.

Lisäaineiden lisäksi mua ainakin mietityttää myös suolan määrä, jota on varsin runsaasti ainakin noissa puolivalmisteissa. Tää on varma tieto, mainitaan joka ikisessä jaksossa Olet sitä mitä syöt -sarjassa. :virne:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 05 Kesä 2012 22:13

Miten mää en oo osallistunut tähän ketjuun? :isosilmä:

Olen valmisruokien asiantuntija. :keijo:
Foliorasioihin pakattuja ei kannata ostaa. Eikä mitään Snellmaneja. :varmatieto:

Saarioisen sellaset "maailman makuja" (tjsp.) -tyyppiset ratkaisut on ihan ok. Esimerkiksi gulassi ja "Beef Stifado" ovat hyviä, ja muistaakseni jompikumpi saman sarjan kanaruoista (butter chicken tai chicken panang curry) myös. Pasta Amatricana oli muistaakseni hienoinen pettymys.

HK:n Via-sarjan pastat ja kanakorma ovat ihan hyviä. Näiltä oli tullut myös joku uusi parsarisotto, jota en ole maistanut. Aiempien kokemusten perusteella se on varmaan ihan syömäkelpoista.

Pakastepizzoista paras on ollut Pirkka Parhaat Kinkku-Rucola. Muuten ostelen yleensä Dr Oetkerin Ristoranteja, ja joskus Casa di Mamaa, mutta perus-Ristorantet on ehkä himpun verran parempia.

Siihen en ota kantaa, kannattaako näitä syödä vai ei. :superhymy:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 30 Elo 2012 22:32

Meneekö kaupan mehuhyllyn antimet (meinasin kirjoittaa animet... :epäilevä: ) tänne?
No, nyt tämä viesti menee.

Sain viikonloppuna käsiini punaherukkamehua. Ihanaa, pehmeää mehua :kuola:
Mehun huvetessa aloin miettimään, että sitä täytyy saada lisää ja haksahdin kaupan hyllyssä olevaan lisäaineettomaan ja säilöntäaineettomaan mehuun. Säilyvyys 2vkoa, joten kannoin mehun kotiin. Tiesin kyllä, ettei kaupan mehu voi olla yhtä hyvää mitä se toinen.
Juuei. Siinä ostetussa mehussa maistui metalli. Pthyi! Metalli! Missä ihmeen alumiinisammiossa se on keitelty?
Hirveetä!
Hauska oli myös huomata miten erinäköistä se mehu oli siihen itse keiteltyyn verrattuna. Tuommoista laihan oloista litkua. :töktök:
Never again.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 06 Syys 2012 20:11

Oon mie törmänny myös hyvään säilöntäaineettomaan herukkamehuun. Siin ei ollu edes sokeria, mutta hintaa oli ihan pirusti :keijo:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 11 Syys 2012 02:02

Saarioisten perinteinen maksalaatikko. Nam :kuola:
Tosin vain jos tykkää maksa ruuista.
Lidl:n pakaste pizzat ovat myös yllättävänkin hyviä etenkin salami pizza.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 11 Syys 2012 08:22

@gen.fi kirjoitti:Saarioisten perinteinen maksalaatikko. Nam :kuola:
Tosin vain jos tykkää maksa ruuista.

Mun kokemuksen mukaan maksalaatikko on nimenomaan niiden ruoka, jotka eivät pidä maksaruuista. :keijo: Ainakin koulussa meni niin, että muut lapset tykkäsivät maksalaatikosta ja vihasivat "oikeita" maksaruokia.
Itse taas rakastan maksaruokia, mutta en voi sietää maksalaatikkoa - ainakaan einesvalmisteista. Eineslaatikkoon liittyy myös vahvat koiranruokamielikuvat. :keijo:
Itse tehtyä maksalaatikkoa en ole koskaan maistanut.

Valmisruuista menee eniten pakastepizzoja ja ranskalaisia. Ja silloin tällöin ostan Rainbow-kananugetteja, jotka ovat salainen paheeni. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 12 Syys 2012 10:57

Maksaruoat. :kuola: Mä tykkään oikeastaan kaikista maksaruoista. Ainoan poikkeuksen tekevät suurtalouskeittiöiden liian kauan kypsennetyt maksakastikkeet. :umpfh: Maksalaatikko on aina hyvää - varsinkin, jos siinä on rusinoitaa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 12 Syys 2012 11:18

Lyyra kirjoitti:Ja silloin tällöin ostan Rainbow-kananugetteja, jotka ovat salainen paheeni. :kuola:

:femmat: :keijo:
Kananugetit ovat kelvollinen hätävararuoka pakastimessa. En oikein enää välitä ranskanperunoista, joten syön noita salaatin kanssa. Sitä paitsi kananugetithan ovat terveellisiä, ainakin jos uskomme Usain Boltia (ja miksi emme uskoisi... eiku).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ke 12 Syys 2012 16:21

Pidättekö te ranskalaisia valmisruokana? :riips:
Mun mielestä valmisruuat on niitä, jotka laitetaan mikroon 2-5 minuutiksi ja se on siinä. Ranskisten pitää olla uunissa ainakin 10 minuuttia ja pitäis malttaa myös oottaa, että se uuni kuumenee. Pidän ranskiksia enemmänkin puolivalmisteena. Eikö sellasta termiäkin käytetä? Ja jos ranskikset olis valmisruokaa, niin olisko pakastevihanneksetkin sitten valmisruokaa? Nehän on periaatteessa valmiita syötäviksi, ei muuta kuin lämmitetään/keitetään hetki.
Jännittävää. :keijo:

Mä oon töissä syöny niin monet valmisruuat vuosien mittaan, etten enää pysty ostamaan yhtäkään roiskeläppäpizzaa, kinkkukiusausta tai edes mikrokeittoa. Yökkä.
Hedelmiäkin oon koko urani ajan syönyt, mutta niistä en ole kyllästynyt kuin banaaniin. Jännittävä ilmiö, kun luulis, että kaikkiin jatkuvasti syömiinsä juttuihin kyllästyis jossain vaiheessa. :raps:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 12 Syys 2012 17:25

Mun mielestä valmisruuat ja puolivalmisteet on aikalailla samassa kategoriassa.
"Lisää vain vesi"-pussiruuat myös.

Kun mä olen oikein laiska, mä ostan jotain valmissalaattia ja paneroituja kanapihvejä. Tai pakastepitsan :epäilevä:

Mikrosta luovuttuani tuo valmisruokien käyttö on pudonnut ihan olemattomiin. Puolivalmisteitakaan en usein "jaksa" kantaa kotiin. Pakastimen puuttuessa ne pitäisi käyttää heti, joten ihan samalla vaivalla voi sinne kotiin kantaa ne tuoreet vihannekset.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » To 13 Syys 2012 12:10

No joo, ehkä ranskalaiset on enemmänkin puolivalmiste. Mutta onko pakastepizzakin sitten sellainen? Saahan sitäkin lämmittää noin vartin uunissa.

Häilyviähän ne rajat ovat.* Itse käytän harvoin varsinaisia mikrossa lämmitettäviä valmisaterioita. Eivät ne yleensä ole hyviä. Evääksi olen joskus saattanut ostaa jonkun valmiskeiton tms. mutta ei nekään oikein maistu. Myös Via-pastasalaattia olen joskus tullut ostaneeksi. Puolivalmisteita käytän enemmän, mutta niiden kanssa pitää olla mieluiten kuitenkin jotain tuoretta myös, vaikka salaattia tai muuta mikä täydentää aterian.

*Tällaisen termistöhädän iskiessä on paras turvautua Kielitoimiston sanakirjaan, jonka mukaan valmisruoka on itse asiassa "kypsennettynä myytävä ruoka; vrt. eines, puolivalmiste" ja puolivalmiste puolestaan on sitten "valmiste joka kypsentämisen, nesteenlisäyksen tms. jälkeen on valmis nautittavaksi." Menipäs hankalaksi. :keijo: No okei, periaatteessa kai esim. ranskalaiset ovat esikypsennettyjä ja mikroruoat kypsennettyjä siten että tarvitsee vain lämmittää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » To 13 Syys 2012 12:54

Valmisruuan määritelmä on kyllä hassu. :raps:
Mä miellän sen niin, että valmisruoka on vähän epäterveellinen roiskaisu, joka kiireen keskellä on sopivaa ruokaa ja lämmitysmuotona yleensä mikro. Uuniruuat ei oo niin valmiita, että mieltäisin ne valmisruuaksi, kun valmistamiseen menee kuitenkin aikaa enemmän. Samoin esim. pakastekasvikset, erilaiset sekotukset jne. Ne on terveellisiä ja käteviä, joten ne ei ole valmisruokaa mun mielestä, vaikka oikeastaanhan ne on, kun ovat melkeinpä keitettyjä ja tarvii vaan käyttää mikrossa tai heittää jäisenä suoraan ruuan sekaan, niin ne lämmettyään on valmiita syötäviksi ja aikaa menee ehkä 2 minuuttia jos sitäkään. Valmissalaattia en myöskään pidä valmisruokana, koska sehän on terveellistä. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Marras 2012 23:43

Mites munat sitten? Eihän niitäkään tarvitse kuin keittää. Ja leipä, ei tarvitse kuin sipaista voita nokkaan, jos sitäkään.

--

Mutta oikeasti, jos on joku "lihapullat ja muusi" -mikroateria, niin se on kauheata.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 15 Marras 2012 22:57

Valmisruokia tulee syötyä aina silloin tällöin. Nyt söin tuota pirkka pakaste paellaa ja on myönnettävä, että hyvää oli.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 18 Marras 2012 13:26

Pascal Lemoix kirjoitti:Mites munat sitten? Eihän niitäkään tarvitse kuin keittää. Ja leipä, ei tarvitse kuin sipaista voita nokkaan, jos sitäkään.

--

Mutta oikeasti, jos on joku "lihapullat ja muusi" -mikroateria, niin se on kauheata.

On siinä se ero, että muna on aika lähellä sitä, millaisena se on tähän maailmaan tullutkin.
Leipäkin voi olla paskaa, jos se on valmistettu paskasti ja ahdettu täyteen sokeria.

Mikroateria harvemmin on lähelläkään sitä, mitä se väittää olevansa. Saarioisten lasagnessa esimerkiksi
lihan osuus katetaan kokonaan broilerilla. Lasagne kuuluu mun mielestä tehdä naudasta. Makuasioita sanoi kissa jne..
Eineksissä on myös yleensä suuri määrä tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa. Suonet kiittää. Saattaa siellä joukossa olla
joku ihan hyväkin tuote, mutta kannattaa silti lisätä siihen kylkeen jotain kasviksia ja proteiinia, vaikka raejuustoa.

Kyllä mä tiedän, että Pascal provoilee mut oli pakko tarttua. ;)

Olen viime aikoina lukenut Mats-Eric Nilssonin Petos lautasella -kirjaa ja ruoka-ahdistus tuntuu vain kasvavan.
Tosi harvoin tulee nykyään syötyä mitään valmista. Joskus darrassa menee kyllä Ötkerin mozzarellapizzaa. :virne:
Ennen käytin paljon semivalmisteita ("lisää vain vesi ja jauheliha") ja mikroaterioitakin. Nykyään teen mieluummin
itse alusta loppuun.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Marras 2012 14:35

Emilia kirjoitti:
Olen viime aikoina lukenut Mats-Eric Nilssonin Petos lautasella -kirjaa ja ruoka-ahdistus tuntuu vain kasvavan.

Sen jälkeen ei kyllä vähään aikaan tehnyt mieli syödä yhtään mitään.
Tieto kirjaimellisesti lisäsi tuskaa. Erityisesti ne lihaosuudet teki tosi pahaa, vaikka koskikin suurimmalti osin jenkkilän lihatouhuja.

Mä olen yrittänyt kehittää itselleni pakkaseen "valmisruokia" eli tehdä sinne annoksia valmiiksi.
En ole kovin hyvin onnistunut. Siellä on vasta itsetehtyä pitsaa :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 18 Marras 2012 15:45

Mää luin sitä jonkun matkaa, enkä kyllä muista siitä juuri mitään. Sen sijaan luin jossain mielenhäiriössä (vessalukemisena) Skinny Bitchin kannesta kanteen. Siinä oli myös jotain iik-niin-hirveää teurastamomeininkiä, mutta ei kyllä vaikuttanut mun lihansyöntiini tikun vertaa. Koko kirja on niin raivostuttavaan sävyyn kirjoitettu, etten voi kuin ihmetellä sen suosiota. Toisaalta en ihmettele yhtään, että bongasin kirjan nimenomaan Kemikaalicocktail-blogista. :töktök:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 21 Tammi 2023 16:37

Kaivetaanpas esiin muinainen ketju, kun en jaksa perustaa uutta. :keijo:

Mun ruuanlaittomotivaatio on viime vuosina ihan tyystin kadonnut, ja itse tehty ruoka on ihan poikkeus. Nörtti tekee ruokaa kerran viikossa, muuten syödään lähinnä valmisruokaa, woltataan jotain tai syödään ulkona. Korona-aika muutti arkirytmiä myöhäisemmäksi, ja tuntuu ihan kohtuuttomalta että töiden jälkeen nälkäisenä pitäisi vielä mennä kauppaan, keksiä mitä syödään, raahata ostokset kaupasta, laittaa ruokaa ja odotella sen kypsymistä, ja syömään pääsisi ehkä iltakahdeksalta kun on jo ihan näännyksissä, ja kaikki vapaa-aika menikin sitten siinä. Jos ainekset on valmiina, etäpäivänä saattaa joskus pystyä, jos aloittaa heti kun työt on taputeltu. Tokihan tämä on suunnittelukysymys, mutta autottomana tulee hyvin harvoin tehtyä isompia ostoksia kerralla. Kotiinkuljetushommia en ole montaa kertaa kokeillut, sekin vaatisi etukäteissuunnittelua ja yleensä lyö ihan tyhjää jos pitäisi kerralla suunnitella vaikka viikon ruokalista.

Joskus harvoin, jos jaksaa vapaapäivänä panostaa, itse tehty ruoka on ihan erikoisluksusta vaikka olisi jotain tosi perusjuttua.

Toisaalta, valmisruokien valikoima on aika erilainen kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Valmista, ihan hyvää ruokaa on saatavilla paljon laajempi valikoima. Aikoinaan yksin asuessa mulla ei koskaan ollut mikroa, ja muutenkin vältin valmisruokaa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, koska se oli yleensä pahaa. Nykyään on moniakin mikroaterioita joita syön ihan mielelläni. Korona-aika toi vielä ravintola-annokset ruokakauppoihin, ja aiemmin oli jo tullut kauppoihin salaatti- ja sushibuffetit sun muut (jotka korona taas sulki). Tähän helppouteen tottuneena ruuanlaitto tuntuu entistäkin vaivalloisemmalta.

Kiinnostaisi kuulla onko keijoilla hyväksi havaittuja valmisruokasuosikkeja tämän hetken valikoimasta?

Mun viimeisin löytö on Kokkikartanon lohimurekepihvi ja yrttiperunamuusi, yllättävän maukas annos ja hyvä tilli-kermaviilikastike (vaikka erillinen kastikepussi onkin ärsyttävästi ruuan seassa, josta se pitää ennen mikrottamista onkia pois ja sotkea kädet). Usein S-kaupasta tarttuu mukaan Herkun pinaatti-vuohenjuustolasagne tai karamellikana + riisi, ja jotkut niistä Tomi Björckin Herkku-annoksista oli aika hyviä myös (en tiedä onko niitä enää saatavilla, ei ole näkynyt). Kestosuosikkeja on tietty Dr. Oetker -pizzat, Dagen efter eli Dagens special kanafileet ja perunakroketit, sekä sikkepasta eli Saarioisten Sikke Sumari -annoksista yrttikanaa ja kasvispastaa milanolaisittain. Haluaisin syödä enemmän kasvisjuttuja, saa vinkata jos joku tietää hyviä. Harmillisen usein kasvisannokset on aika valjuja. Jossain joku kehui Via vegekormaa, kyllä sitä söi mutta annoksen loppupuolella alkoi tökkiä, eikä ole tehnyt mieli ostaa uudestaan.

Huonoista kokemuksista taas muistuu mieleen Dagens special kananuggetit, ikinä en ole niin kumisiin nugetteihin törmännyt. En suosittele kenellekään. :keijo:
Kumkvatti
yybersalama

Seuraava

Paluu Murkina