Taas on ensimmäinen adventti, eli on koittanut aika joululaulujen. Ding dong! Fordella ei enää kovin paljoa yleisöä liene jäljellä, mutta tämä on hauskaa ajanvietettä joulukuulle, joten en aio siitä luopua.
Alun perinhän jouluräpin ajatus lähti siitä, että joululauluja ei ollut räppinä, vaikka sittemmin nämä ovat kattaneet myös kevyen musiikin koko kirjon. Nykyään onneksi on räppiäkin: tälle vuodelle oli tullut Brädin Kulkurin joulu, ja onhan näitä aiempinakin vuosina ollut. Lisäksi myös Arttu Wiskari, jonka biiseistä on saanut hyviä arki-inhorealistisia jouluversioita, on tehnyt oman joululevynsä, jonka nimi on (mikäs muukaan kuin) Varpunen tuulikaapissa.
Tämä syksy ja erityisesti marraskuu ovat tuntuneet poikkeuksellisen pitkiltä, enkä varmaan ole ainoa, joka kokee näin. Pimeyttä on riittänyt ja talvikin antaa odottaa itseään. Lunta on tullut vain hetkellisesti ja se on sulanut pian pois. Ei auta kuin luottaa siihen, että joulun koittaessa saapuu ihme ja pitkä synkkä syksy vihdoin päättyy.
Tähän biisiin luottotoimittajamme SirPet toimitti alun ja kertosäkeen.
Hän oli tosi ankee näkyy
Kosteassa syystakissaan
Mä hänet loskatiellä näin
Ajoin pylvästä päin
Kun joulua odotin
Tontut Lapissa kulkevat vaisuina
Se pukkia harmittaa
Sadetta niskaan putoaa
Jään kaiken sulattaa
On pitkä synkkä syksy
Ja mä joudun elää sen
Pitkä synkkä syksy
Sen sain, se lannisti mun maailmain
Kellot hiljaa lyö
Kun on jouluyö
Mennään vaikka kapakkaan
Sitten juhlitaan
Kuusi kannetaan
Glögit kaatuu kitusiin
On pitkä synkkä syksy
Ja mä joudun elää sen
Pitkä synkkä syksy
Sen sain
Jouluaamun raikas tuuli
Pukki pihaan porhalsi
Usko vaan lujaa, baby
Pistä silmäs kii
Toivo lunta, se sataa pian
Se peittää koko maan
Sä saatkin tänne talven
Ja lunta päälle maan
Oli pitkä synkkä syksy
Ja mä jouduin elää sen
Pitkä synkkä syksy
Sen sain
Se lannisti mun maailmain
Oli pitkä synkkä syksy
Ja mä jouduin elää sen
En jää,
Ankeuteeni en nyt jää
En jää
(Popeda: Kuuma kesä (siis olen aina luullut, että tämän biisin nimi olisi Pitkä kuuma kesä, mutta ilmeisesti näin ei olekaan

))