Olinko eka!?
Jee! Mä aloitan.
Pohdiskelin eilen kovastikin aihetta asiakaspalvelu. Ollaan kierrelty sohvakaupoissa, aka huonekaluliikkeissä, ja nyt menee hermo. Saadaan liian "hyvää" asiakaspalvelua. Vaasassa

Täällä on aiemmin ollut melkoisen välinpitämätön meininki asiakaspalvelussa, oli sitten oikeastaan missä tahansa. Vain kalliimmissa ravintoloissa on saanut palvelualtista, mutta tarpeeksi huomaamatonta palvelua. Nyt ovatten alkaneet palvella ihmisiä muuallakin
Johtuuko se siitä, että itse alan vanheta ja siten näyttää potentiaalisemmalta hyvältä asiakkaalta, vai onko meidän juomaveteen ympätty jotain? Mene ja tiedä, mutta eilen paloi käpy tähän mainittuun asiakaspalveluun.Enstes ärsytti rautakaupassa jorista jonninjoutavia palvelualttiin myyjän kanssa kiukaista. Liki puoli tuntia sellaista "Joo, yksi meidän asiakas saunoo mielellään saunassa, jossa on 120 astetta, siinä vaaditaan jo kiukaalta poweria" -jaarittelua, vaikka olisin vain halunnut vilkaista ja häipyä. Pakenemisyritykset "Kiitos, joo me käydään netistä katselemassa tarkemmin tuon ominaisuuksia ja päätetään sitten" -tyylillä eivät auttaneet. "Tuolla asuntomessuilla on siinä ja siinä talossa tällaiset myös." Mielenkiintoista

Sitten sohvakaupoilla sama juttu. Enää ei auta sanoa, että "Ollaan vain katselemassa", vaan myyjä takertuu siitä huolimatta sakkiin, ja esittelee puoliväkisin sohvakalustojaan. "Mites olis tämmönen?" "No me vasta katsellaan" "Olisiko isompi parempi, heh heh?" "Err, no me mietitään sitä vasta" "No tässä olis tämmönen" "Vai niin
" "Tämän saisi nyt alennuksella hyvään hintaan" "Vai niin
" "Olisiko se sitten kulmasohva?" "Ei tiedetä vielä
" "Täällä olisi oivallinen mallisto" jne jne jne. Argh! Ärsyttävää. Mä inhoan tuollaista tunkeilevaa tyyliä. Ehkä sitten olen liian tottunut vanhaan vaasalaiseen tyyliin, että myyjää pitää hakemalla hakea, jos on ollut ostoaikeissa tai oikeasti haluaa lisätietoa jostain.Paras oli kyllä yhden huonekaluliikkeen myyjä, joka väkisin tyrkytti ties mitä meille. Jotain 8000,- sohvaakin
Kyselin siltä kankaista, kun se kerta siinä norkoili. "Joo, tämä on meidän paras kangas, miltä tuntuu?" "Ihan miellyttävältä, mitä tämä on?" "Meidän parasta kangasta" "Niin, mutta mitä kangasta?" "Ihan tavallista kangasta se on"
Aha, että ihan tavallista kangasta
Tälle tyypille myös sanoin, että ollaan vain katselemassa, ei ostoaikeissa (vaikka siis ollaan). Niin esittelykierroksen päätteeksi tyyppi kysyi, että tulemmeko takaisin vielä tällä viikolla ostamaan viimeisin esitelty sohva. Öö, ei. "No mä olen ensi viikollakin täällä kyllä joka päivä"
Ahdistavaa tuputusta. Hyi hitto. Enkä osaa edes vain tylyttää ja häipyä paikalta

Jos tiedän olevani oikeassa, mä en luovuta ikinä. Enivei: viimeisen puhelun päätteeksi (jolloin ääni kellossa olikin ihmeellisesti muuttunut) aluepäällikkö sanoi "toivottavasti tästä ei nyt jää paha mieli..." ja minä kerroin hänelle suoraan, että totta hitossa jää. Lienee selvää, että tossa liikkeessä/ketjussa en asioi enää koskaan. Grrr.

" Ahaa. No käteisellä ihan ajattelin maksaa. "Selvä, selvä.. sitten tarvitsisin myös puhelinnumeron tilaukseen - köh, jotta voin viikonloppuna kännipäissäni soitella sulle
Kiitin loistavasta palvelusta ja lähdin hyvin mielin köröttelemään kotiin. 
Okei.
Mekin käytiin katsomassa "uutta" autoa ja saatiin nauttia herrojen myyntipuheista. Älykkäimmän kommentin saimme, kun kerroimme nyt ajavamme farmarilla ja haluamamme vähemmän kuluttavan auton samalta merkiltä. Kerroimme myyjälle, että tarjouksessa ollut malli oli aivan liian pieni ja siksi katsoimme nyt tätä biiliä, jonka vieressä silloin seisoimme. "Niin, jos tosiaan oma tuntuu liian isolta ja se-ja-se liian pieneltä, niin täs' ois nyt auto aika hyvin siitä välistä". D'oh. Ei nyt ihan kaikkia itsestäänselvyyksiä tarvis laukoa - teknisistä tiedoista olis enemmän hyötyä.