Veronkevennykset

Re: Veronkevennykset

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Su 10 Elo 2008 11:01

Hirveän hyvvää keskustelua, kiitos siitä kaikille. :D

Kävin miettimään noita ulkomaisia erikoisasiantuntijoita taas uudelleen. Nythän meille lennätetään Aasiasta esimerkiksi hoitajia - jotka on toki miusta alansa rautaisia ammattilaisia, muttei ehkä erikoisasiantuntijoita. Ketä tänne siis kaivataan työtä tekemään?
Luulen, että tulevina vuosina ja vuosikymmeninä hinku voi olla sentyyppinen, että kaikenlaiset ammattilaiset "kelpaavat". Nykyäänkin rekrytään jo esimerkiksi metallimiehiä Suomen rajojen ulkopuolelta.

Mie tavallaan ymmärrän tuon Hyssälän ja kumppaneiden huolen nuorten jäämisestä kortistoon. Miusta työelämästä vieraantumisen riski on oikeasti suuri, jos 500 päivää on työttömänä ja se on yhteiskunnalle kallista, jos nuori tai kuka tahansa työelämään peruslähtökohdiltaan sopiva ei työuraa tee.
Taas on itseilmaisu vähän hukassa, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mielenterveysongelmat ja työelämästä vieraantuminen, joista Kuolo puhui, on iso dilemma. Siinä vaiheessa kaivataan moniammatillista tukea ja hoitoa, että saa ensin ihtensä kuntoon ja sitten työelämään, eikä välttämättä heti kokopäivätyöhön tai muuhun "kyykytystouhuun".

Into keskustella työttömyydestä johtuu varmaan allekirjoittaneen äidistä, joka on työkkärissä töissä ja työskentelee ns. vaikeasti työllistyvien kanssa. Joku siinä miusta vähän mättää, jos nelikymppisellä on työkokemusta vähemmän kuin esimerkiksi miulla, kun en oo koskaan työelämässä kovin pitkiä ajanjaksoja ollut. Siksi toivon, että tuo Sata-orkesteri saa oikeasti jotain toimivaa systeemiä aikaiseksi. Samoin Paltamon kunnan Työtä kaikille - hanke on mielenkiintoinen.
Kannetaan omenoita laavuun - siellä on tämän firman konttori.
surunmurhaaja

ViestiKirjoittaja Crux » Su 10 Elo 2008 11:42

Mun mielestä mennään pieleen jo siinä vaiheessa jos lähtökohdat on, että koitetaan vaan saada porukkaa pois kortistosta "lorvimasta". Aika harva siellä lorvii omasta vapaasta tahdostaan. Se joka on eläny niillä työkkärin päivärahoilla kyllä tietää, että ei sitä huvita omasta halustaan pitkittää. Ja se työharjottelusta saatava 8euroo plussaa? Salli mun nauraa. Onhan se iso raha kun joka päivältä kertyy mutta aika riittämätön silti jos ajattelee, että paikoitellen harjoittelijat tekee ihan samoja hommia kuin vakkaritkin.

Mielestäni työharjottelusta saatavaa korvausta tulisi nostaa niin se houkuttelisi enemmän. Syrjäytyminen on oikea ongelma. Alan itsekin tuntea sitä vaikka olen ollut työttömänä vain kesäkuun alusta. En tiedä miten muilla paikkakunnilla mutta ainakin meillä tarjotaan nuorille aika hyvin erilaisten työkokeilujen mahdollisuutta. Eli vaikkapa neljä tuntia töitä kolmena päivänä viikosta. Tää taitaa nyt mennä vähän ooteeksi, pardon.

muok. Niin siis harjoittelusta saatava korkeampi korvaus toimisi monella tavalla. Se oikeasti helpottaisi vähän elämää ja antaisi mahdollisesti syrjäytyneelle tai syrjäytymisuhan alla olevalle oikeesti sen fiiliksen, että hei täähän kannattaa ja hei mun panostahan arvostetaan.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Su 10 Elo 2008 12:16

Pärkele, kirjoitin vastauksen ja se katos jonnekin. :raivo:

En miekään sitä tarkoittanut, että ihmiset on työttöminä työttömänä olemisen riemusta. Paitsi jotkut, joilla ei ole aikomustakaan työllistyä, mut se osuus on miun perstuntumalla aika marginaalinen. Tarkoitin vain sitä, että 500 työttömyyspäivän jälkeen kynnys mennä töihin vois olla aika korkea, ainakin jos ei ole välillä ollut työharjoittelussa tai muussa vastaavassa. Itsellä ainakin olisi p*skat satavarmasti housussa.

Tuommoinen harjoittelukorvaus on kyllä ihan järjettömän pieni. Joskus oon miettinyt, että kaikelle työlle (johon mie työharjoittelunkin lasken, tosin vain omiin kokemuksiini perustuen) pitäisi saada lakisääteinen minimipalkka. Silloinen "tuntipalkka" työmarkkinatukiharjoittelijana oli vajaa 4 euroa tunnilta ja ihan samanlaiset työtehtävät kö vakituisella henkilökunnalla. Toki he olivat työhönsä koulutettuja eikä palkka heilläkään kaksinen, mutta silti.

Tiukasti offtopikissa tääkin posti. :D
surunmurhaaja

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 10 Elo 2008 12:25

Tuli muuten mieleen, että näinköhän kovinkaan moni edes ton 8 euron takia mitään tekee. Kuitenkin kaikissa tapauksissa, mitä mie oon nähny, on motiivina sen lisäks ollu täysmääräinen työmarkkinatuki tai työmarkkinatuki yleensäkin. Tai siis kyllä se yks tyyppi ois oli oikeutettu työsmääräiseen työmarkkinatukeen muutenkin, mutta eip se viihtynykään kun kaks päivää.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Su 10 Elo 2008 14:06

Saisivat vain sen opintotuen kuntoon. Elämä on niin pirun railakasta kun vuokran jälkeen jää 6 euroa kuukauden sähköön, ruokaan ja muihin kuluihin. Opintolainalla pitäisi ostaa kallista leipää, nettiyhteyttä ja opintomateriaaleja. Ei kuulosta hyvältä kun kaikkialla ylikoulutetaan porukkaa ja työnsaanti valmistumisen jälkeen on epävarmaa.
ismo vaara

ViestiKirjoittaja Shay » Su 10 Elo 2008 14:23

ismo vaara kirjoitti:Saisivat vain sen opintotuen kuntoon. Elämä on niin pirun railakasta, kun vuokran
jälkeen jää 6 euroa kuukauden sähköön, ruokaan ja muihin kuluihin.

Ja kun opiskelijat eivät suostu enää asumaan soluissa, vaan kaikki haluavat yksiön kaikkine
mukavuuksineen... :jaaha: Maksakoot osa-aikatyöllä, jos luksusta haluavat.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 10 Elo 2008 14:27

ismo vaara kirjoitti:Ei kuulosta hyvältä kun kaikkialla ylikoulutetaan porukkaa ja työnsaanti valmistumisen jälkeen on epävarmaa.

Pakkoko siihen kelkkaan on hypätä mukaan?
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 10 Elo 2008 14:38

ismo vaara kirjoitti:Saisivat vain sen opintotuen kuntoon. Elämä on niin pirun railakasta kun vuokran jälkeen jää 6 euroa kuukauden sähköön, ruokaan ja muihin kuluihin. Opintolainalla pitäisi ostaa kallista leipää, nettiyhteyttä ja opintomateriaaleja. Ei kuulosta hyvältä kun kaikkialla ylikoulutetaan porukkaa ja työnsaanti valmistumisen jälkeen on epävarmaa.

:femmat:

Mutta meidän opiskelijoiden täytyy taas muistaa seuraavat 15 vuotta ihaillen sitä kuinka Vanhasen hallitus vihdoin sitä nosti, ja näin pelasti meidät kurjat ja onnettomat köyhyyden ikeestä. Eihän tuo nosto kyllä parantanut Suomen vähäosaisimpien arkea niin paljon kuin olisi haluttu, mutta paransi se vähän kuitenkin (itselläni huimat 30 euroa). Ainoa vain että samainen hallitus sitten veti tuonkin noston miinuspuolelle (jo ennen kuin koko opintotuen nosto tapahtui, tämän kuun alussa) nostamalla kaikkea mahdollista. Polttoaineveron niinkin vielä ymmärrän, tosin sinnehän ne täällä syrjäseudulla (kaupungin keskustahan tämä kyllä on...) sitten nostoedut tankinpohjalle humpsahtivatkin, kun ei ole toimivaa joukkoliikennettä. Ruuan hintaakin on jo ihan perustarvikkeissa ehditty nostaa kahdesti ja nyt kai se jo kohta kolmannenkin kerran nousee.

Mutta jooh, täytyy muistaa olla kiitollinen nykyiselle hallitukselle siitä pienestä nostosta joka saatiin. Ja kyllä, kyllä minä sitten joskus (toivottavasti mahdollisimman pian) olen kovasti kiitollinen näistä veronalennuksista, siis kun tienaan sen luvatun 30 000 - 50 000 vuodessa. Siitäkin taidan nyky-yhteiskunnassa kiittää itse hiki hatussa hankittua Linux-osaamista, jota Suomen hallitus ja koulutuslaitos niin kovasti rakastaa ja tukee...

Ei minulla muuta
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 10 Elo 2008 14:59

Shay kirjoitti:Ja kun opiskelijat eivät suostu enää asumaan soluissa, vaan kaikki haluavat yksiön kaikkine mukavuuksineen... :jaaha: Maksakoot osa-aikatyöllä, jos luksusta haluavat.

Tuo on kyllä ihan totta, ja tunnustan sortuneeni mukavuudenhalussani siihen itekin. Mutta että siis allekirjoitan tämän täysin, vaikka toisaalta olen myös sitä mieltä, että se 15% opintotuen korotus oli lähinnä vitsi, kun elinkustannukset ovat nousseet edellisestä korotuksesta reilusti enemmän kuin tuon 15%. Siitä taas saadaan syyttää opiskelijajärjestöjä itseään. Ei sitä tukea koroteta yhtään sen enempää kuin vaaditaan.

Mutta joo, täältä kun palaan, niin hankkiudun toivottavasti saman tien töihin, ja jos ei onnistu, niin muutan kimppakämppään, vaikka kimppa-asuminen aika perseestä onkin. Lupaan.

Ja pahoittelen ot:tä. Veronkevennyksistä mulla ei oo mitään sanottavaa, kun en ole uutisia lukenut.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Su 10 Elo 2008 15:33

Shay kirjoitti:Ja kun opiskelijat eivät suostu enää asumaan soluissa, vaan kaikki haluavat yksiön kaikkine
mukavuuksineen... :jaaha: Maksakoot osa-aikatyöllä, jos luksusta haluavat.

Ninpä niin ja lä-läl-lää.
Ongelmana tässä on että työttömänä voisi elää herroiksi (verrattuna opiskelijan elintasoon). Sinua suorastaan rangaistaan siitä että teet jotakin työllistymisen eteen.
Solukämpissä en suostu asumaan sen takia että nykynuoret ovat omien standardieni mukaan sosiopaatteja.
Ja jälleen kerran "menisi töihin" -kommentti. Onko oikeasti jossain päin tätä maata helppo saada työpaikka (jonka voi sovittaa opiskelun oheen)? Puhelinmyyntitöitä toki on tarjolla mutta ennemmin alan imuttamaan juna-aseman sillan alla norkoilevia spurguja.

kuolo kirjoitti:Pakkoko siihen kelkkaan on hypätä mukaan?

Kokeilin myös rehellistä työntekoa. Työnantajien mahdollisuus palkata pätkätyöntekijöitä teki tästä huonon vaihtoehdon itsensä elättämiselle pitkällä tähtäimellä
ismo vaara

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 10 Elo 2008 16:22

ismo vaara kirjoitti:
kuolo kirjoitti:Pakkoko siihen kelkkaan on hypätä mukaan?

Kokeilin myös rehellistä työntekoa. Työnantajien mahdollisuus palkata pätkätyöntekijöitä teki tästä huonon vaihtoehdon itsensä elättämiselle pitkällä tähtäimellä

Ei pätkätyöt oo mikään loputon suo. Perseestähän se toki on, että pätkätyöt alkaa olla entistä yleisempi, mutta kyllä se vakipaikka on lähes jokaiselle sieltä ajan kanssa tullut. Kärsivällisyys palkitaan ihan oikeestikin.

Mie oon itse nyt ollu jo jonkin vuoden vakituisessa pätkätyössä. Samalle työnantajalle teen töitä niin paljon kun tarjolla on. Ehkä joskus vuoden päästä tai jotain päästään siihen tilanteeseen, että työnantajalla on tarjota säännöllinen työ nykytilanteen sijaan. Toki mie oon nykytilanteeseen tyytyväinen. Yleensä kun pääsee ylitöitä tekemään, niin tienaa riittävästi vaikka onkin joku 1-3 päivää viikossa töitä.

En tiiä kuinka sinnikkäästi yritit, mutta hyvän työnantajan löytäminen on ehkä jopa vaikeempaa kun hyvän työntekijän löytäminen.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Su 10 Elo 2008 18:46

Mie oon ite miettinyt kans pääkaupunkiseudun opiskelijoita (ja muita pienituloisia), siellä vaikuttaa vuokrat olevan ihan järjettömät. Mie oon aina tinkinyt asumisesta enkä oo koskaan asunut yksiössä, vaan aina kämppiksen kanssa.
Joidenkin mielestä se on epäaikuismaista, mutta en käy koko opintorahaa ja asumislisää vuokraan työntämään.

Kohtsillään muutan Tampereelle ja ajattelin, että vuokra varmaan nousee. No, löysin kohtuukokoisen kodon kohtuullisen matkan päässä keskustasta ja yliopistosta, vuokra nousee eurolla tänne Seinäjokeen verrattuna ja on 270 euroa.

Tän takia mie näitä veronkevennyksiä epäilen, kun ihmiset näyttää kuitenkin haluavan paremmat palvelut ja sosiaaliturvan. Toisaalta tällä foorumilla hyvintienaavia on ehkä naftisti vähemmän...
surunmurhaaja

ViestiKirjoittaja Max » Su 10 Elo 2008 23:24

surunmurhaaja kirjoitti:Kohtsillään muutan Tampereelle ja ajattelin, että vuokra varmaan nousee. No, löysin kohtuukokoisen kodon kohtuullisen matkan päässä keskustasta ja yliopistosta, vuokra nousee eurolla tänne Seinäjokeen verrattuna ja on 270 euroa.

Suollan ooteeni tähän ketjuun jälleen. On vaan pakko huomauttaa, että tuota vuokraa kun katsoo, niin sulla on käynyt joko erittäin hyvä tuuri tai sitten tarkoitat kohtuullisella matkalla yli kahdeksaa kilometriä. :O:
Do you hear? The moon is weeping in a secret room! They tap at my window with tiny poles!
Max

ViestiKirjoittaja sybe » Ma 11 Elo 2008 08:32

Palkkasimme ahkeran opiskelijan jolla oli korkeakoulu siinä pisteessä että kesäloman lisäksi olisi voinut ottaa lauantai projektin ja tietyn määrän iltatyötä.Kelan metkut tuli vastaan.Aikamme sävelsimme ja kaveri katsoi että ei ota duuia vastaan, tulee opintotuen palautksia jne mukavaa.Kannustavaa.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Ma 11 Elo 2008 10:28

Max kirjoitti:Suollan ooteeni tähän ketjuun jälleen. On vaan pakko huomauttaa, että tuota vuokraa kun katsoo, niin sulla on käynyt joko erittäin hyvä tuuri tai sitten tarkoitat kohtuullisella matkalla yli kahdeksaa kilometriä. :O:

Mie jatkan offtopikkilinjalla :D
Kohtuullinen matka on tässä tapauksessa kolme kilometriä. En mie tuurista tiedä, mutta kämpän etsimiseen ei mennyt muutamaa päivää kauempaa ja tuolla rahalla saa siis puolet 60 neliön saunallisesta kaksiosta, joka on valmistunut 2003. Vuokra sisältää myös veden, sähkön ja netin sekä autopaikan.

Sybe kirjoitti:Palkkasimme ahkeran opiskelijan jolla oli korkeakoulu siinä pisteessä että kesäloman lisäksi olisi voinut ottaa lauantai projektin ja tietyn määrän iltatyötä.Kelan metkut tuli vastaan.Aikamme sävelsimme ja kaveri katsoi että ei ota duuia vastaan, tulee opintotuen palautksia jne mukavaa.Kannustavaa.

Saaran olla poikkeus, mutta miun mielestä nuo tukirajat on selkeät ja nykyään saa aika paljon tienatakin menettämättä tukiaan, kun rajoja on tän vuoden alusta nostettu. Tai sitten tuo tienausraja tuntuu vaan miusta korkealta kun teen vain satunnaistöitä, kyllähän ne vakiduunilla saa täyteen. Jos nostaa vuodessa 9 kk opintotukea, niin saa tienata lähes 12 000 euroa vapaasti.
surunmurhaaja

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 11 Elo 2008 11:48

sybe kirjoitti:Palkkasimme ahkeran opiskelijan jolla oli korkeakoulu siinä pisteessä että kesäloman lisäksi olisi voinut ottaa lauantai projektin ja tietyn määrän iltatyötä.Kelan metkut tuli vastaan.Aikamme sävelsimme ja kaveri katsoi että ei ota duuia vastaan, tulee opintotuen palautksia jne mukavaa.Kannustavaa.

Mitäs se haittaa, jos tulee palautuksia, jos työstä tienaa enemmän? Tulorajoja on nostettu ja kyllä opiskelija voi ihan hyvin tienata opiskelunsa aikana.

Veronkevennyksistä olen vähän kahta mieltä. Toisaalta on hyvä, että työstä jää itselle enemmän rahaa (joka ainakin minulla menee pääasiassa peruskulutukseen eli lopulta myös osaltaan valtion kassaan takaisin) ja toisaalta taas olen sitä mieltä, että palveluissakin olisi kehitettävää, joten rahaa tarvittaisiin sinnekin. Nyt veronkevennyksiä ollaan toteuttamassa tasaisesti kaikkiin tuloluokkiin. Toisaalta tämä tuntuu epäreilulta, koska isompituloinen hyötyy euromääräisesti enemmän, mutta toisaalta pienituloisten suosiminen aiheuttaa progressiivisen verotuksen jyrkkenemistä, jolloin jossakin tuloluokassa lisätulojen hankkiminen voi muuttua kannattamattomaksi. Vaikeita asioita nämä.

Radiosta tuli ohjelmaa aiheesta ja siinä yksi keskustelijoista nosti esiin hyvän pointin. Suomessa aina kysellään kansalaisilta, että mihin yhteiskunnan pitäisi panostaa rahaa ja näihin saadaan yleensä vastauksiksi perinteiset terveys- ja sosiaalipalvelut. Jotta saataisiin jollakin tavalla realististia vastauksia, niin pitäisi oikeastaan kysyä, että paljonko henkilökohtaisesti olet valmis maksamaan palveluista lisää.

Jos joku hallitus oikeasti nostaisi veroja ja lisäisi palveluita, niin kansalaiset itkisivät verotaakkaansa, vaikka tutkimukset kuinka sanoisivat, että kansalaiset haluavat näihin palveluihin panostaa.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 11 Elo 2008 12:40

LazyBastard kirjoitti:Mitäs se haittaa, jos tulee palautuksia, jos työstä tienaa enemmän? Tulorajoja on nostettu ja kyllä opiskelija voi ihan hyvin tienata opiskelunsa aikana.

Köhöm... muistaakseni (minulle näin ainakin opetettu useamman kerran) suomalaisen opintotuen+asumistuen+opintolainan tarkoituksena on nimen omaan mahdollistaa opiskelijalle mahdollisuus täysipäiväiseen opiskeluun. Ilman että siinä tarvitsee tehdä opintoja haittaavia pakollisia töitä sivussa. Tokin tuo haittaava tekijäkin voidaan määritellä miten sattuu, mutta totuus on että ei oikein (ainakaan täälä ääriperiferiassa) muuta vaihtoehtoa ole kuin telemarkkinointi, joka taas ei todellakaan sovi kaikille, ainakaan minulle, eikä sillä 100 euron lisällä jonka siitä mahdollisesti saa (miinus verot) ole paljon tukevaa myönteistä vaikutusta. Mutta noh...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 11 Elo 2008 13:01

Yabba kirjoitti:Köhöm... muistaakseni (minulle näin ainakin opetettu useamman kerran) suomalaisen opintotuen+asumistuen+opintolainan tarkoituksena on nimen omaan mahdollistaa opiskelijalle mahdollisuus täysipäiväiseen opiskeluun. Ilman että siinä tarvitsee tehdä opintoja haittaavia pakollisia töitä sivussa. Tokin tuo haittaava tekijäkin voidaan määritellä miten sattuu, mutta totuus on että ei oikein (ainakaan täälä ääriperiferiassa) muuta vaihtoehtoa ole kuin telemarkkinointi, joka taas ei todellakaan sovi kaikille, ainakaan minulle, eikä sillä 100 euron lisällä jonka siitä mahdollisesti saa (miinus verot) ole paljon tukevaa myönteistä vaikutusta. Mutta noh...

Lähinnä nyt tuohon aikaisempaan kirjoitukseen, jossa opiskelijan ei muka kannattanut tehdä töitä, viittasin.

Suomessa on määritelty perustoimeentulo, jonka pitäisi riittää elämiseen. Opintotuki on vähemmän kuin tämä perustoimeentulo, joten mielestäni varaa nostaa olisi.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Ma 11 Elo 2008 13:08

Päättäjien ja opiskelijoiden mielipiteet ei oo täysin yhteneväiset - opiskelijoissa on se vika, että eivät taho nostaa opintolainaa vaan mieluummin tienata ruokarahansa itse, opiskeluaikanakin. Voi meitä riivakkeita! :friikkipomppu:
surunmurhaaja

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä