Kipoi ja kulhoi

Re: Kipoi ja kulhoi

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 07 Heinä 2008 22:34

Mä arvostan kyllä ylläkin mainittuja Muumi-mukeja, mutta koskapa olen saita en ole raaskinut niitä ostaa. Tai en mä niitä kaikkia niin arvosta, Haisuli tai Mörkö-mukeja voisin haalia, en mä niistä muista niin välitä. Arvostan muutenkin Arabian astioita, mutta edelleenkin olen saita, eikä multa löydykään kuin Heljä Liukko-Sundströmin käsialaa olevat Koulussa-pupumukit, jotka sain Äiskältä ylioppilaaksi päästyäni. Näillä pupuilla ei siis ole lakkia päässä.

Tykkään kontrasteista, ja vielä vaatimaton astiastoni koostuukin pääosin mustasta ja valkoisesta. Punaisia astioita haluaisin myöskin, joskaan ne eivät nyt enää käy yksiin muun keittiön ilmeen kanssa - ehkä siis jotain raikkaan vihreitä voisin metsästää. :raps: Tänään saapui tilamaani, käsinmaalattu aamiaisastiasto, josta en nyt löydä kuvaa - mustat kahvikupit, asetit ja pienet lautaset, joissa valkoisella kukkia :hymyhali: Aivan ihanat.

En oikeastaan koskaan lähde ostamaan astioita, jos nään jotain kivaa niin äkkiä niitä tarttuu sitten matkaan.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 18 Heinä 2008 21:47

Olen vuoden takaisesta muutostamme lähtien ollut sitä mieltä, että meille ei voi kaappitilan puutteen takia ostaa yhtäkään kippoa ennen isompaan asuntoon muuttamista, mutta joka kerta vanhempien luona käydessä lankean Haaparannan Fabriks butikenissa johonkin. Kun ne vaan myy niin edullisesti! Esimerkiksi joulun jälkeen ostin Iittalan 19 cm korkean Lantern-lyhdyn alle 17 :lla ja sen korkeimman Jars-purnukan kympillä. Käsittääkseni ne on kakkoslaatua, mutta omat yksilöni ovat vailla silmin nähtäviä virheitä. Ehkä vaihtovärejä? Kauniita kuitenkin. Lisäksi olen aiemmin ostanut ainakin Kartioita ja Taikaa.

Tällä kertaa ostin Teeman leipälautasia ja ison tarjoiluvadin sekä Höganas Keramikin purnukoita. Juu, meille ehdottomasti juuri nyt tarvittiin uudet purnukat suolalle ja sen kavereille. :nolo: Ja laitoin astiat vielä menemään tänään Helsinkiin Miehen matkalaukussa siltä varalta että käväisen siellä vielä ennen kuin poistun paikkakunnalta itse. :hullu:
irvikissa

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ma 28 Heinä 2008 12:07

irvikissa kirjoitti:Olen vuoden takaisesta muutostamme lähtien ollut sitä mieltä, että meille ei voi kaappitilan puutteen takia ostaa yhtäkään kippoa ennen isompaan asuntoon muuttamista, mutta joka kerta vanhempien luona käydessä lankean Haaparannan Fabriks butikenissa johonkin. Kun ne vaan myy niin edullisesti

Sanopas muuta! Olen itse ostellut sieltä paljon kaikkea kivaa (mm.erilaisia tuikkukuppeja) ja aina siellä on yhtä kiva käydä. Joka kerta Haaparannan puolella käydessä ei siellä kuitenkaan kehtaa pistäytyä, sillä niitä kipoi ja kulhoi löytyy jo ihan tarpeeksi :jaaha: Sitten käydäänki siellä viereisessä karkkikaupassa :virne:
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ti 29 Heinä 2008 15:21

Kaarina kirjoitti:Joka kerta Haaparannan puolella käydessä ei siellä kuitenkaan kehtaa pistäytyä, sillä niitä kipoi ja kulhoi löytyy jo ihan tarpeeksi :jaaha: Sitten käydäänki siellä viereisessä karkkikaupassa :virne:

Aikamoinen suoritus jos pystyt menemään niinkin lähelle kuin Ikanon pihalle menemättä silti Kippokauppaan. Käsittämätöntä. :virne:

En muuten viime reissullä käynyt ollenkaan karkkikaupassa ostamassa niitä tikkareita, joita kastetaan jauheessa joka poksuu suussa. :kauhistunut:
irvikissa

ViestiKirjoittaja Kaarina » To 14 Elo 2008 19:34

irvikissa kirjoitti:Aikamoinen suoritus jos pystyt menemään niinkin lähelle kuin Ikanon pihalle menemättä silti Kippokauppaan. Käsittämätöntä. :virne:

Taitaa olla kiittäminen tuota miestä, sillä se toimii aina järjen äänenä. :virne:
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja kaneli » To 14 Elo 2008 19:59

Mä rupesin 18-vuotiaana keräämään Villeroy & Bochin New wave -sarjaa. Kun wavejani kuitenkin tässä muuttaessani katselin, en oikeastaan enää juurikaan pidä niistä. Tai siis ihan hauskan muotoisiahan ne ovat, mutta en mä enää koko sarjaa haluaisi.

Muumimukeja multa löytyy useampi kappale, ja niitä keräilen. Mitään kivaa astiastoa mä en kuitenkaan ole löytänyt. Ikeasta löysin ihan oikeasti kivoja juomalaseja, ja aika pitkälle mun astiat muutenkin on Ikea-kamaa. Mun mielestä ne on vähintäänkin yhtä kivoja kuin jotkut Arabian teemat tai kokot.
Sori mä ja mun tajuamattomuuteni. :hullu:

Ihanat Fiskarsin Nexus-aterimet mun on sen sijaan joku päivä vielä saatava! :sydän:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Vanilla » To 14 Elo 2008 21:29

Äh. Haluan lisää Tupperwarea!

Ahdistaa nimittäin, kun joudun pitämään esimerkiksi sokeria, kauraryynejä, makaronia, jauhoja jne. kuiva-aineita niiden alkuperäisissä pakkauksissa. Jauhotkin leviävät aina pitkin pöytää, kun niitä sieltä desimitalla kaivelee. Sitä paitsi kaappini ovat aivan äärimmäisen epäesteettinen näky, kun kirjavaa pussia ja pakettia löytyy joka hyllyltä. :viha:

Syytän tästä ahdistuksesta vanhempiani. Äiti toimi Tupperware-myyjänä ties kuinka pitkään, ja meillä kotona kyseiset kipot on aina hyödynnetty hyvinkin tehokkaasti. Siis oikeastaan kaikki mahdollinen säilytetään kotikotonani Tupperwareissa.

On mullakin tietysti jo esimerkiksi juustokupu, jota ilman en voisi elää, omat säilytyspurkit kahville ja kaakaolle ja joitain muitakin kulhoja ja sen sellaista. Mutta nyt haaveilen Mahtuvista! Ne ovat niin uskomattoman käteviä. Harmi vaan, kun ne on niin kalliita. Ajattelin, että jos hankin aina muutaman kerrallaan. :D

Katselin Anttilasta kyllä jo hieman halvempia korvikkeita tälle merkkitietoisuudelleni, mutta ei ne näyttäneet niin kivoilta. Pakko saada juuri Tupperia!
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 28 Syys 2008 17:53

Teemaa saa näköjään myös punaisena. Hitsi, pitäiskö alkaa keräämään.. Musta, punainen ja valkoinen olis aika hyvä rivi. (Se tummansininenkin on kyllä kaunis.) Taidankin ottaa loppuvuoden asiakseni uusia astiaton. Alkaa olla jo aikakin, ihan rikki kaikki lautaset ja kuppeja on sillei maks kaks samanlaista. Ei jaksa tuommosta sekavuutta enää.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 28 Syys 2008 19:15

Mikä siinä Teemassa viehättää? Tai ylipäätään missään Arabian nykyisistä sarjoista? Minusta ne on kaikki jotenkin täysin hengettömiä ja ihan liian tavallisia.

Itse iskin viime vuonna silmäni Kultakeramiikan valkoiseen Taru-sarjaan.
Nykyään ei kyllä kippojen ja kulhojen ulkonäkö kauheesti enää kiinnosta. Sama se minkälaisesta sen aamupuuronsa ryystää, kunhan mahan saa täyteen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 28 Syys 2008 19:43

Mua viehättää Teemassa nimenomaan se hengettömyys ja peruskauraisuus. Se on kestävä arkiastiasto. Kupitkin on semmoset, et esim. kolmen desin kupista juo jo hyvin kahvin ja ne kupit on mukavantuntuset kädessä, ainakin omaan käteen korva sopii. Samaa sarjaa saa vieläpä kupit, lautaset, sokerikot ynnämuut häsmäkkeet. Esimerkiksi Stefan Lindforsin suunnittelema Ego on musta ihana, mutta siihen kuuluu vaan joku espressokuppi ja sille alunen, ni en nää kovin järkeväksi hankkia. Kun ei tota pätäkkääkään nyt ihan liikaa löydy, niin Teema on kohtuuhintainen ja kestotuotannossa, joten voi keräillä pikkuhiljaa.
Lisäksi vielä nuo erilaiset värivaihtoehdot on kivoja, joskin siitähän se valinnanvaikeus alkaakin. :hullu:

Niin ja sekin vielä, että tommonen tunnettu brändi toimii ainakin mulle. Tietää mitä ostaessa saa ja osaa valittaa oikeaan paikkaan, jos jotain menee vikaan. Ei sillä, etteikö joku muu, pienempikin kotimainen valmistaja voisi olla laadullisesti yhtä hyvä, mutta eipä ole tullut mieleen edes tutustua. :sori:

Sitten kun oon aikuinen, voin hommata erillisen juhla-astiaston, jossa voi olla vähän koristeellisuuttakin.

Enkä siis omista yhtäkään Teema-astiaa itse. Kämppiksen teemoja oon käyttänyt surutta ja hyväksi havainnut.
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » Ma 16 Tammi 2012 01:06

Eikö täällä tosiaan ole uudempaa astioita käsittelevää ketjua. Luulin, että kirjoittaneeni joskus jonnekin astia-keskusteluun, mutta nyt en löydä muuta kuin tämän ja tänne en ole kirjottanut :riips: .

Minulla on tätä Á la Sara by Luhta-sarjaa koko astiasto, sain sen siskolta ylioppilaslahjaksi aikoinaan. Tykkäsin ennen tuosta kuvioinnista hyvin paljon, mutta voi jumpe, että on huonolaatuisia astioita. Olenkin nyt kyllästynyt niihin ja myynyt ainakin shampanjalasit pois ja kaverit on särkenyt punaviinilasit pois käytöstä. Seuraavan kerran kun myyn tavaraa kirppiksellä niin myyn nuo loput lautaset ja muut, jotka on vielä kunnossa ja jotka eivät ole lohkeilleet.
Kuva

Nykyään kerään Marimekon siirtolapuutarha-astiastoa. Sen kerääminen alkoi oikeastaan vahingossa, kun tykästyin pariin mukiin, jotka ostin ja sitten perheeni alkoikin ostella niitä minulle aina lahjaksi. Toivottavasti olen kohta työelämässä, niin voin sitten ostaa loputkin sarjasta. Tällä hetkellä löytyy esimerkiksi tälläisiä kipposia ja kupposia:
Kuva
Kuva
Kuva

Lisäksi minulla on paljon kirpparilta ostettuja hienoja vanhoja astioita ja kaappien sisältö onkin melko kirjavaa ja sekalaista. Rakastan astioita siinä missä muitakin sisustusjuttuja. Olen ihan hulluna kaikkeen kivaan ja laadukkaaseen ja olen hirmuisen kiinnostunut etenkin suomalaisesta muotoilusta.

Oli minulla paljon muutakin astioihin ja ruuanlaittovälineisiin liittyvää, mutta ehkä jätän ne nyt väliin ja kerron myöhemmin. Jäin nimittäin haltioituneena selaamaan netistä kaikkia kivoja astioita, joita haluaisin hankkia, joten en enää pysty keskittymään kirjoittamiseen.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 16 Tammi 2012 02:19

Siirtolapuutarha on kyllä hieno sarja. En tosin itse omista yhtäkään.

Ja suomalainen muotoilu :sydän:
Sitä arvostan varsinkin nyt, kun olen katsellut paikallisia astioita. Kummallisia painavia ja kolhoja lautasia ja laseja. Mulla on isoja ja paksuja punaisia lautasia muutama sekä painavia jättijuomalaseja. Kauniimpia, vähemmän kolhoja astioita saa korkeintaan jostain hienosto-osastolta kalliilla ja yleensä niin, että on pakko ostaa koko astiasto kerralla laatikossa eikä saa jotain paria kuppia vaan hankittua. Tokihan ne Arabiat ja Iittalatkin on kalliita, jos koko astiaston ostaa, mutta kuitenkin. En tiedä onko jossain vähemmän kolhoja astioita, kun en ole niihin hienosto-osastoihin kovin tarkkaan tutustunut, mutta kyllä se kolhous (=iso ja painava) tuntuu hallitsevalta. Eikä astian suoraviivaisuus ja selkeys ole kovin yleistä, toisin kuin suomalaisissa astioissa mistä yleensä tykkään.

Onneksi mulla on sentään yksi muki ja pikkulautanen Suomesta, Iittalan Primavera-sarjaa, mitä mulla on paljon myös kotona. Ne mukit ovat juuri sopivia aamukahville, mahtuu sellainen kolme peruskahvinkeittimen kupillista. Tykkään niistä kukkakuvioinneista ja värikkyydestä, kotoa kaapista löytyy monia eri värejä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » Ma 16 Tammi 2012 09:44

Tuosta tuli mieleen, että aamukahvi-kupin on pakko olla sellainen vähintään kolme kahvinkeittimen kupillista. Itse juon tälläkin hetkellä kahvia Iittalan Taika-kupista, joka ihanteellisen kokoinen kahville:

Kuva

Noitakin astoita minulla on muutama, noita kuppeja kaksi, ja sitten jotain jälkiruokakulhoja eri kokoisina. Tykkään noista astioista yksittäin, mutta en todellakaan haluaisi koko sarjaa, koska ovat mielestäni aika sekavan näköisiä. Yksittäin ovat kuitenkin ihania ja kooltaan mahtavia :sydän: .
damn

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 17 Tammi 2012 16:45

Samanlaisen kupin sain siskolta lahjaksi, kun edellisestä saamastani isosta Aku Ankka kupista hajosi kahva. :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 17 Tammi 2012 22:12

Taika-kuppi :hymyhali: Kahvikin maistuu paremmalle tollasesta. :virne:
Kaksi Taika-kuppia kaapissa, oon miettinyt niitä pikkukulhojakin aamumuroille,
mutta jotenkin tuntuisi ehkä liian levottomalta.

Parisuhteeni toinen puolikas ihmetteli, miksei mulla ole isoja, matalia lautasia.
Päätin sitten ostaa pari. Onhan ne käteviä olla, vaikken ole aiemmin kaivannutkaan.

Piti päättää, mihin sarjaan jatkossa keskittyisi. Valitisin Arabian 24h:n.
Yksinkertainen ja tyylikäs. Sopii just hyvin mun arkiruokailuun.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » To 24 Tammi 2013 10:22

Meillä on ollut perittyjä astioita aika lailla, jotka on kovan, monen vuoden, käytön jälkeen pikkuhiljaa alkaneet hajoilemaan. Yksi iso matala lautanen vaan räsähti, toisessa on pieni särö, jne. On ollut aikeissa ostaa uudet matalat ruokalautaset, mutta ei oikein olla osattu päättää että mimmoset sitä sitten haluaisi. Teemalta meillä on pienempiä, mustia lautasia (alku/jälkkärilautaseksi), joten Teeman valkoiset lautaset sopisivat sinänsä, mutta toisaalta Arabian Koko viehättää mun silmää.

Mitään kuviollisia lautasia ei "voida" hankkia, kun tuo mies tekee ruokaa niin antaumuksella ja kokee kuvioiden pilaavan lautasasettelun.

Ja viinilaseina kootaan Iittalan Essence -sarjaa, joka vaan miellyttää niiiin mun silmää.

Nyt kun ajattelen, niin suurin osahan meillä on Iittalaa - vesilaseina Iittalan Ote, "hienompina" kahvimukeina HotCoolit (mustia ja punaisia. Turkoosit huutelivat mua kaupassa) ja noi viinilasit (puna-, valko- ja skumppalasit) kaikki Iittalaa.

Kai tykkään Iittala käsityöstä :keijo:

Toki kahvimukeista löytyy rennompia, arkimukeja, joissa on kivoja kuveja. :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja damn » To 09 Tammi 2014 20:05

Sain tänään siskolta postitse lahjan täydentämään Siirtolapuutarha-kokoelmaani. :hullu: :hymyhali:

Kuva
damn

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 05 Tammi 2015 18:46

En taida haluta keräillä mitään tiettyä astiastosarjaa. Sekalainen kokoelma erilaisia, mielellään toisiinsa sopivia astioita käy (kävisi) mainiosti. Astiaston uusiminenkin entisten hajotessa olisi helppoa, kun ei tarvitsisi metsästää jotain tiettyä. :tilt:
Onhan sitä tullut haaveiltua milloin mistäkin sarjasta, mutta mikään niistä ei ole iskenyt niin lujaa, että olisi pitänyt saada koko setti. Mieluummin siis riemunkirjava kattaus.

Teemaa valkeana ja keltaisena on saatu molemmat tahoillamme lahjaksi 2000-luvun alussa, niistä koostuu perussetti ruokailua ja kahvitusta varten. Muilta osin on tullut haalittua tarpeeseen milloin mitäkin silmää miellyttävää kippoa ja kuppia. Joskus salaa haaveilen, että keltaiset Teema-astiat sanoisi riks ja pääsisin niistä eroon, niitä kun riittää. Pidän värikkäistä asioista, mutta tipunkeltainen ei oikein iske. Toki tilanne voisi olla huonompikin, terrakotta ois vielä hirveämpi. :keijo:

Oon todennut, että tarvitsisin jostakin kermakon tai kaksi ja kannellisen sokerikon. Ne on ennen kuulostaneet joltain, mitä löytyy vain mummolasta, mutta nykyään niille tuntuisi löytyvän kysyntää myös omasta kodista.

Myös vaihtoehto pinnoitetulle paistinpannulle olis kiva. Huolestuttaa, kun aina niistä jossain välissä alkaa pinnoitteet hajoamaan. En ehkä haluais rintasyöpää tai muuta hauskaa.
Valurautainen pannu löytyy, joskin olisi huoltoa vailla, mutta silläkään ei kaikkia pannujuttuja tee. Oon harkinnut ostavani ruostumattomasta teräksestä valmistetun pannun tai hiiliteräspannun, joka ilmeisesti valuraudan lailla vaatii hieman enemmän huoltamista. Onko kellään kokemuksia esim. Ikean Sensuell-paistinpannusta?
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja damn » Ke 07 Tammi 2015 17:54

Voi hemmetti, että kattilat on kalliita! Olen uusinut tässä ruuanlaittovälineitä, sillä huonolaatuisista teflon-kattiloista ja paistinpannuista ovat pinnotteet menneet. Palkkapäivän kunniaksi ajattelin, että ostan isohkon kattilan, kun ainoa melko iso kattila joutaa pinnoitteensa takia kaatopaikalle(tai kierrätykseen, mihin ne nyt meneekään?). Mutta en minä raaski maksaa satasta kattilasta! Mistä ne on tehty, kullasta?? Pyörin tuskastuneena kaupassa, lopulta löysin ainoan kappaleen poistohyllystä, 5,5 litran eco-kattilan joka oli hyvässä tarjouksessa. Siihen voi sitten ostaa lisäosia, jotka tekisivät siitä todella ekologisen. Tämä hyvä, nyt mahtuu tekemään keittoakin paremmin kuin edellisessä kolmen litran kattilassa ja on terästä, niin ei mene pinnoite heti rikki.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 11 Tammi 2015 14:04

puolikarkea kirjoitti:Myös vaihtoehto pinnoitetulle paistinpannulle olis kiva. Huolestuttaa, kun aina niistä jossain välissä alkaa pinnoitteet hajoamaan. En ehkä haluais rintasyöpää tai muuta hauskaa.
Valurautainen pannu löytyy, joskin olisi huoltoa vailla, mutta silläkään ei kaikkia pannujuttuja tee. Oon harkinnut ostavani ruostumattomasta teräksestä valmistetun pannun tai hiiliteräspannun, joka ilmeisesti valuraudan lailla vaatii hieman enemmän huoltamista. Onko kellään kokemuksia esim. Ikean Sensuell-paistinpannusta?

Mulla ei ole yhtään ainutta pinnoitettua paistinpannua tai kattilaa.
Kattilat ovat pääsääntöisesti terästä ja pannut valurautaa ja yksi sellainen syvempi kattilan ja pannun välimuoto on terästä. Oon tosi tyytyväinen, mutta paljonhan niillä paistaessa joutuu käyttämään rasvaa. En ole huomannut, että ne valurautaiset kaipaisivat mitään erityistä huoltoa, kunhan pitää puhtaana ja laittaa tipan rasvaa, kun pannu näyttää "kuivalta". Olen näiden myötä luopunut myös muovisista työvälineistä, koska metalliset tottelevat paremmin mun otteita. Voin kertoa, että metallista paistinlastaa sai etsiä pitkään ja hartaasti. Onneksi kirppiksiltä on löytynyt pari. Keramiikkapinnoitetut pannutkin kiinnostaisivat kyllä, koska niistä kai ne laadukkaammat kestävät kovaakin käsittelyä, mutta toisaalta niihin ei ihan niin helposti tarttuisikaan.
Mun siskolla on joku ihan timanttisen hyvä Victorinoxin paistinpannu, joku älyttömän kallis testivoittaja kuulemma. Siinä oli joku pinnoite, joka kuulemma kestää metallisia työvälineitäkin. Kieltämättä kiinnostaisi joku sellainenkin joskus.

Astiastopuolelta olen edelleen haaveillut siitä Taru-sarjasta, johon iskin silmäni jo 2007. Kuva1 Kuva 2 Kuva 3 Kuva 4 Se on edelleen tuotannossa, ja nyt kävin pitkästä aikaa katsomassa sitä ihan kaupassakin. Ihan kivalta ne edellen vaikuttivat. Matalat lautaset olivat ehkä liian isot, mutta toisaalta puurolautanen oli tosi hyvän mallinen. Pidän myös kahvikuppien (tai siis aamiaiskuppien) ja isompien tarjoiluastioiden mallista. Tuota isoa kannua en edes tarvi ja siitä pidänkin vähiten tuossa sarjassa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Su 11 Tammi 2015 18:43

Lyyra kirjoitti:En ole huomannut, että ne valurautaiset kaipaisivat mitään erityistä huoltoa, kunhan pitää puhtaana ja laittaa tipan rasvaa, kun pannu näyttää "kuivalta".

Ootko laittanut ruokaöljyä tms.? Yleensähän valurautapannujen huollossa puhutaan jostain silavasta, mutta en kyllä ala sellaista hommaamaan. :keijo: Mullakin on valurautapannu, jota olen käyttänyt sen kummemmin huoltamatta, välillä pessyt kyllä Fairyllakin. Mutta mietin taas, että pitäisi sille kai jotain tehdä. Tavallinen paistinpannu on kyllä arkikäytössä kivampi, ei paina niin paljoa ja helpompi saada puhtaaksi. Nykyinen oli hyvä, mutta nyt siitä on pinnoite mennyt rikki, enkä tiedä uskaltaako sitä enää käyttää. Se kesti kyllä pidempään kuin useat aiemmat pannuni. Jamie Oliver -sarjaa, pitää varmaan soittaa Jamielle, että lähettää uuden. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 12 Tammi 2015 23:28

Ihralla suoritetaan rasvapoltto uudelle tai ruostuneelle pannulle (ja sitäkinhän saa kyllä ihan normaalista ruokakaupasta). Oliiviöljyllä öljyän omaani, tai mitä öljyä nyt sattuu hellan vieressä milloinkin olemaan (lamppuöljyä en sentään ole laittanut). Eli ihan ruokaöljy käy siihen "perushuoltoon". Ja minäkin pesen pannujani silloin tälllöin kyllä ihan tiskiaineella, mutta tiskikoneeseen en laittaisi.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » La 17 Tammi 2015 14:10

Ostin äskettäin keraamisen paistinpannun, kun niitä oli tarjouksessa, ja ajattelin, että voisi vaihteeksi kokeilla tällaista. Sitten kun tietenkin vasta jälkikäteen lueskelin keraamisesti pinnoitetuista pannuista netistä, niin aika moni sanoi, että se on mennyt nopeasti huonoksi. :epäilevä: No, saa nähdä. Ainakaan siinä ei pitäisi olla samoja aineita kuin Teflon-pannuissa.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 17 Tammi 2015 19:35

^ Kai niissäkin on eroja, että toiset on kestävämpiä kuin toiset.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » La 17 Tammi 2015 21:54

Onhan niissä varmasti eroja, mutta yllättävän monta negatiivista kommenttia aiheesta löytyi, ja ne oli vielä hakutulosten kärjessä. :p Mutta tuleepahan nyt kokeiltua, voihan se silti olla hyvä.
L-S
Tohtoripissis

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä