Lastahan vie kuka vaan kuin pässiä narussa.Kuolo kirjoitti:Väittäisin, että ympärileikkauksesta ei lähellekään sellasta terveydellistä haittaa
wikiwiki kirjoitti:Ympärileikkauksen perinne juontaa juurensa pääosin varhaisista kulttuureista, joissa peniksiä muutettiin rituaalinomaisesti alkaen peniksen miltei halkaisevista paisuvaiskudoksen syvistä viilloista aina sukuelimien alueen ihon täydelliseen poistoon asti. Äärimmäisen vakavat vammat toivat kenties miehelle yhteisössään korkeamman aseman tai toimivat siirtymäriittinä lapsuudesta miehuuteen.

Galileo kirjoitti:Näissä uskonnonvapauteen liittyvissä pohdinnoissa mä olen sitä mieltä, että aikuinen voi itse päättää mitä tekee, mutta alaikäiset pitäisi jättää homman ulkopuolelle. Ei kersain silpomisia tai lapsena seurakuntaan ottamisia. Eikä peruskoulussa suvivirttä!

tahris kirjoitti:
Eli kirkko ja valtio erilleen? Ei siinä mitään, kannatan sitä, mutta tuli vain mieleen epätietoisuus siitä, voiko valtio sitten millään lailla (= laki) määrätä, mitä minkäkin kirkon jäsenet toisilleen tekevät, eli saisivatko sitten silpoa mielinmäärin kenenkään puuttumatta asiaan?
LazyBastard kirjoitti:Kyllä Suomen laki koskee edelleen kirkkokuntia oli meillä valtionkirkko tai ei.
Galileo kirjoitti:Näissä uskonnonvapauteen liittyvissä pohdinnoissa mä olen sitä mieltä, että aikuinen voi itse päättää mitä tekee, mutta alaikäiset pitäisi jättää homman ulkopuolelle. Ei kersain silpomisia tai lapsena seurakuntaan ottamisia. Eikä peruskoulussa suvivirttä!
Pascal Lemoix kirjoitti:Eli lasta ei myöskään enää saisi viedä kirkkoon ennen kuin 18 on mittarissa. Niin ikään kaikki kasteet ja rippikoulut voisi unohtaa.
Tässä mallissa kirkolle jäisi aika tasan häät ja hautajaiset. Joulun viettäminen olisi lopetettava, samoin pääsiäisen, Jeesuksesta kertovissa elokuvissa olisi K-18-merkintä: "Sisältää uskonnollisia kohtauksia ja on vaarallista lapsille."

Kirkko on myös saanut ristinsä laitettua meidän kunnallisen päiväkodin oveen.Minua ei haittaa, mutta tiedän ateisteja jotka jaksavat kertoa mielipiteestään tuohon ristiin. Ilmeisesti päiväkoti ja seurakunta kerho toimii samoissa tiloissa. Kirkko liikkuu meillä toimissaan alueella jossa nuoret aikuiset saattavat ärsyyntyä. meillä on aina päiväkodin ja koulun juhlat kirkossa.Galileo kirjoitti:Näissä uskonnonvapauteen liittyvissä pohdinnoissa mä olen sitä mieltä, että aikuinen voi itse päättää mitä tekee, mutta alaikäiset pitäisi jättää homman ulkopuolelle. Ei kersain silpomisia tai lapsena seurakuntaan ottamisia. Eikä peruskoulussa suvivirttä!

Vanilla kirjoitti:Galileo kirjoitti:Näissä uskonnonvapauteen liittyvissä pohdinnoissa mä olen sitä mieltä, että aikuinen voi itse päättää mitä tekee, mutta alaikäiset pitäisi jättää homman ulkopuolelle.
Kyllähän lapsi oppii uskomaan vaikka mihin, jos kotona on koko ikä kerrottu uskonnollisten ilmiöiden olevan todellisia. Sitten väitetään, että suurimmalla osalla ihmisistä on intuitio jonkin korkeamman voiman olemassaolosta - no on varmaan juu, kun sitä on aina todisteltu kodin, koulun ja kirkon taholta.

) lainasi, ja pari muuta, ja rupesi tekemään pahaa.Lyyra kirjoitti:Jotenkin ihan typerää, että tajusin vasta nyt, että poikien ympärileikkaus on samalla tavalla silpomista kuin tyttöjenkin.

Galileo kirjoitti:Lyyra kirjoitti:Jotenkin ihan typerää, että tajusin vasta nyt, että poikien ympärileikkaus on samalla tavalla silpomista kuin tyttöjenkin.
Ei kai se siinä mielessä ole, että poikain leikkelylle voi olla lääketieteellinenkin peruste.
Kuolo kirjoitti:"KKO:n mukaan uskonnollisesta syystä tehty ympärileikkaus hyödytti poikaa ja hänen identiteettinsä kehittymistä. Leikkaus myös auttoi häntä kiinnittymään uskonnolliseen ja sosiaaliseen yhteisöönsä."
Ei kuulosta pahalta sinällään. Asiasta pitäs kyllä säätää selkeä lainsäädäntö. Että missä saa tehdä, mistä syystä ja millä tavalla ja tietty minkä ikäselle lapselle.
Crux kirjoitti:Tässä tapauksessa olen kyllä KKO:n kanssa samaa mieltä. Koska poika ei tuntenut kipua ja leikkaus suoritettiin asianmukaisesti niin en näe siinä juurikaan väärää. Itseasiassa voisi ajatella minkälainen mahdollinen seuraus olisis sillä jos olisi jätetty leikkaamatta. Ehkäpä yhteisön ulkopuolelle jääminen osittain? Muslimiyhteisöt ovat kuitenkin ymmärtääkseni aika tiiviitä ja perinteitä kunnioittavia yhteisöjä.
Hankalia asioita. Ainakin tyttöjen ympärileikkaukset tulisi kieltää ehdottomasti ja poikien ympärileikkaukset sallia vain jos se on täysin välttämätöntä ja suoritetaan oikein.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa