Kauhajoen koulusurma

Kauhajoen koulusurma

ViestiKirjoittaja Plei » Ti 23 Syys 2008 17:26

Ajattelin, että tämä herättänee niin paljon keskustelua, että on syytä perustaa oma ketju aiheelle.

Hesari osaa kertoa, että Saaren tila on todella vakava. Lisäksi kerrotaan samankaltaisuudesta Auvisen kanssa.

Hiton pelottavaa. Helppoa on nyt sitten alkaa osoitella sormella poliisia, syynätä aselakeja ja hankkia kouluihin metallinpaljastimia. Toki nuokin ovat tärkeitä asioita, mutta nyt pitäisi ehdottomasti alkaa miettiä pitemmällä ja laajemmalla tähtäimellä asiaa. Jotain perustavanlaatuista on yhteiskunnassa oltava pielessä, että asiat purkautuvat näin. Pelko tuo vihaa, joka purkautuu pahimmalla mahdollisimmalla tavalla, ja seurauksena on lisää pelkoa. Ja niin edelleen. Mietiskelin myös, että kaikenmaailman metallinpaljastimet taatusti myös lisäävät pelkoakin sen oletetun turvallisuuden lisäksi. Vaikeaa.

Miten voisimme taas voida hyvin?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Plei

Re: Kauhajoen koulusurma

ViestiKirjoittaja DarkSide » Ti 23 Syys 2008 17:35

Kuoli pirulainen. Karkasi vastuustaan.
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
DarkSide
Tilastopappa

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 23 Syys 2008 17:41

DarkSide kirjoitti:Kuoli pirulainen. Karkasi vastuustaan.

Hemmetti. Saako tämä(kin) ampuja nyt sitten harteilleen marttyyrinviitan?
Eiköhän tietyt tahot tätäkin tyyppiä ihaile.

Millaiseen Suomeen sitä toivoo lapsia synnyttävänsä?
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 23 Syys 2008 17:47

Kauheeta ajatella, että tuo ihminen on käynyt mun kanssa samaa koulua. Eri toimipisteessä, mutta kuitenkin. Hyi vittu.

Tämä päivä on ollut yhtä sumua. Ei osaa sanoa. Mitään. Fiksua. Aluksi en saanut raksua kiinni, en tiennyt yhtään missä se on, onko Kauhajoen keskustassa. Kuulin vain että keskusta on poliisin eristämä ja ampuja vapaalla jalalla ja koululla palaa ja saattaa olla pommeja ja niin edelleen. Lopulta sain raksun kiinni ja kaikki ok.

Mun koulun toimipiste tyhjennettiin myös kuulemma pommiuhkauksen takia, ja kaikki muut koulun yksiköt myös. Onneksi olen nyt työharjoittelussa ja mun ihana luokka myös, mutta mun sydän on niitten mukana jotka huomenna palaavat kouluihin ja miettivät, että mitä vittua. Itsekin mietin, mutta onneksi mun ei tarvitse olla fyysiesti siellä.

Tuli ihan vitun tyhmä olo töissä, itkin vaan ja osa työkavereista oli ihania mutta osa ei niin. Ehkä ne vaan ei osanneet reagoida mitenkään. Ehkä ne ei tajunneet että toi liippasi aika läheltä. Olen menossa viikonlopuksi kotiin, mutta en haluaisi. Jotenkin meneminen tuntuu kamalan vastenmieliseltä. Onneksi ei asuta keskustassa vaan maalla.

Pääasiallisesti oon ollu vihainen. Olen kironnut ton ampujatyypin alimpaan helvettiin. En oo osannu ajatella että no "okei, se oli vaan tosi sairas." Jotenki vaan sellanen viha, että s-tanan molo, ois vaan hypänny jokeen. Vaikka tiedän että se on lapsellista ajattelua. Ehkä en nyt juuri kykene muunlaiseen ajatteluun.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 23 Syys 2008 17:50

Plei kirjoitti:Miten voisimme taas voida hyvin?

No ajan mukaan tuokin hämärtyy muistista ja jopa unohtuu.
Esim. sitä ensimmäistä kouluammuskelusta -89 en muista edes kuulleeni koko asiasta, vaikka samaan aikaan koulussa olinkin.

Ihminen unohtaa ikävät asiat hyvinkin nopeasti ellei sitten muistele sitä ajoittain.
Se on se sisäänrakennettu oppimis reaktio. Hyvät asiat muistetaan aina, mutta ne huonot häviää.

Pampula :paijaus:
Viimeksi muokannut @gen.fi päivämäärä Ti 23 Syys 2008 17:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Plei » Ti 23 Syys 2008 17:51

@gen.fi kirjoitti:
Plei kirjoitti:Miten voisimme taas voida hyvin?

No ajan mukaan tuokin hämärtyy muistista ja jopa unohtuu.
Esim. sitä ensimmäistä kouluammuskelusta -89 en muista edes kuulleeni koko asiasta, vaikka samaan aikaan koulussa olinkin.

Ihminen unohtaa ikävät asiat hyvinkin nopeasti ellei sitten muistele sitä ajoittain.
Se on se sisäänrakennettu oppimis reaktio. Hyvät asiat muistetaan aina, mutta ne huonot häviää.

Puhun hiukkasen yleisemmällä tasolla.

Muoks. Siis se, että kukaan ei kahden viikon päästä jaksa tätä paljoa miettiä, ei tarkoita, että voisimme hyvin. Mätä maailma.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Plei

ViestiKirjoittaja Crux » Ti 23 Syys 2008 18:06

DarkSide kirjoitti:Kuoli pirulainen. Karkasi vastuustaan.

Ja hyvä niin. Ehkäpä nyt niitä syitä joudutaan todella pohtimaan kun ei voida kysyä tältä itseltään. Useimmat eivät kuitenkaan (ainakaan toivottavasti) naksahtele ampuviksi sekopäiksi itsestään vaan jonkin siihen täytyy vaikuttaa.

Lisäksi olen sitä mieltä, että tästä teosta seuraava vastuu on niin murskaava, etten toivo sitä edes tekijälle itselleen.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja kaneli » Ti 23 Syys 2008 18:06

Mulla meni kylmät väreet pitkin koko kehoa, kun kuulin tapahtumasta. Koulussa olin, vaikkakin toisella puolella Suomea, mutta siitä huolimatta pelko hiipi mieleen. Täysin käsittämätön tapahtuma.

Pampulalle voimia! Ja toki kaikille muillekin, joita tämä tapahtuma koskettaa henkilökohtaisesti!
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja theia » Ti 23 Syys 2008 18:07

Mua jotenkin ahdistaa, että nää nimet jää historiaan, nämä ihmiset muistetaan kauheuksistaan. Se vaan on niin väärin. Eihän näitä asioita voi tietenkään haudata, mutta että saavat julkisuutta tekemällä näin. (en nyt osaa selittää)

Meillä duunipaikassa yksi joutui lähtemään hakemaan lastansa koulusta (Jokelasta), koska lapset siellä olivat paniikissa.

Koko päivän on muutenkin ollut sellainen tunne, että pieni käsi kuristaa koko ajan kaulaani. Vaikka pidänkin itseäni kovin epäempaattisena ihmisenä, siltikin ahdistaa.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 23 Syys 2008 18:13

Kiitos voimasta. Samaa lähetän niille kaikille vanhemmille ja uhrien kavereille ja kouluni porukalle. Tosiaan, ei kai tässä voi muuta toivoo kuin että tapahtuma vaan jotenki painuis unholaan ajan kuluessa. Ja ettei tämmöstä enää tartteis tapahtua. Pakkohan niin on uskoa, ei oikein osaa muuten jatkaa.

Olin pettynyt, että ampuja kuoli. Yleisen hyvän kannalta olisi mielestäni ollut parempi, ettei ois tullu taas uutta marttyyria. Uutta palvottavaa tyyppiä sen molopää-auvisen rinnalle. Mutta varmaa sen ampujan läheisten kannalta parempi, että kuoli. Ja ampujan itsensä kannalta, tietty.

Anteeksi kielenkäyttöni, oon vaan niin vihanen, niin vihanen....
pampula

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 23 Syys 2008 18:38

AMK opiskelijana ruotsin tunneilta kuriositeettina muistuu mieleen että suuremmat ikävyydet on tiedotettava myöskin ruotsinkielellä.Tuli vaan mieleen tämä Kauhajoki.fi sivun ohjeet,ois kai fiksua kirjoittaa myös ruotsiksi
http://81.209.43.222/
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 23 Syys 2008 18:52

Kaveri soitti. Sen sukulainen oli luokalla, jossa ammuttiin. Puolet luokasta kuoli. Kaverin sukulainen itse pelastui koska oli hänkin äitiyslomalla. Eipä oikein voi kuvitella fiiliksiä. Toivottavasti hän ja kaverinsa saavat itse määritellä minkä verran kertovat asiasta medialle.

Koulun sähköpostilistalle tulvii viestejä. Niitä pommiuhkauksia on tullut kai monien kännykkään, ja koulun s-postiin on tullu monta postii jossa käsketään säilyttämään viestit ja iloittamaan reksille. Huomaa kyllä, että on koko koulu ihan sekasin. Opetus jatkuu muualla paitsi Kauhajoella normaalisti huomenna, mutta ei hitto en kyllä ite menis mistään hinnasta huomenna kouluun...
pampula

ViestiKirjoittaja friikkis » Ti 23 Syys 2008 18:58

Ahdistaa. Ei vaan pysty käsittämään, miten tuollaista voi tapahtua.
Ja miksi tuonkin piti päästä vastuustaan. Auvinen ja tämän päivän vatipää, molemmat uskomattomia raukkoja. Ja jotkut idiootit vielä pitävät noita esikuvina. Ahdistaa ja suututtaa niin paljon, ettei edes osaa kunnolla asiasta keskustella.

Jaksamista kaikille, joita tapaus koskettaa.
friikkis

ViestiKirjoittaja teuwo » Ti 23 Syys 2008 19:01

sybe kirjoitti:AMK opiskelijana ruotsin tunneilta kuriositeettina muistuu mieleen että suuremmat ikävyydet on tiedotettava myöskin ruotsinkielellä.Tuli vaan mieleen tämä Kauhajoki.fi sivun ohjeet,ois kai fiksua kirjoittaa myös ruotsiksi
http://81.209.43.222/

Luulen, että Kauhajoen kouluissa ei ole kovinkaan montaa ruotsinkielistä, eikä varmaan tule mieleen tiedotusosastolla, että väännetäänpä lain vaatima ruotsinkielinen versio aiheesta. Ajatukset ovat taatusti ihan toisaalla.

Pampulalle voimia, kuten myös kaikille muille, joita tapahtuma koskettaa henkilökohtaisesti :paijaus:

Kuten jo tuonne toisaalle kirjoittelin, niin toivoin ampujan kuolemaa. Tuon teon taakka olisi ollut musertava. Perusteluita tuolle väitteelle en kovin pitkästi viitsi kirjoittaa, mutta pieni paikkakunta ja suuri viha on huono yhdistelmä valoisan tulevaisuuden kannalta.

Opetusalalla olevana pelko kävi mielessä, mutta sitten järki(?) alkoi kuiskia, ettei työstä tulisi mitään, jos pelkäisin kohdata jokaista oppilasta ja jos epäilisin jokaisen opiskelijan olevan ampuja. On pakko luottaa siihen, että oppilaat tulisivat kertomaan omista ongelmistaan jollekin. Toisaalta samalla tiedän, että näin ei tapahdu. Lähes jokaisessa ryhmässä on tyttöjä ja poikia, miehiä ja naisia, joihin ei saa kontaktia jostain syystä. Osa heistä on arkoja, osa on yksinäisiä ja osaa en näe edes koskaan akateemisen vapauden vuoksi. Metallinpaljastimia en tuohon koulun ovelle halua. Sinä päivänä kun pelko on niin suuri, että pitää epäillä jokaista kouluun tulevaa, en halua enää opiskelijoiden eteen kävellä. On pakko luottaa, vaikka näinä päivinä se onkin vaikeaa.

Mitä Jokelasta opittiin? Muuttuiko joku? Onko pahoinvoivia nuoria vähemmän, ovatko he saaneet apua?

Mä en pysty vihaamaan ampujaa, en. Olo on niin paha hänen omaistensa puolesta. Miltä tuntuukaan vanhemmista, joiden oma lapsi on kuollut ja joka on tehnyt järkyttävän teon.
teuwo

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 23 Syys 2008 20:48

Helsingin Sanomien mukaan Pieni amerikkalaislahko iloitsee Kauhajoen koulusurmista. Aika sairasta.

En oikein osaa sanoa mitään fiksua... Jotenkin ahdistava olo ollut koko päivän, vaikkei mulla henkilökohtaisia kytköksiä Kauhajoelle olekaan. Voimia Pampulalle ja muille, joilla on.

Vihastuttaa, säälittää, ihmetyttää. Ehkä vähän myöhemmin osaan sanoa jotain muutakin.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti 23 Syys 2008 22:46

:huoh:

En voi muuta sanoa tähän - ainakaan tällä hetkellä.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 24 Syys 2008 00:01

Kuulin uutiset vasta, kun menin töihin. Kollegat olivat ihan soseena ja vähän varmaan minäkin.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 24 Syys 2008 00:21

Eipä tähän nyt oikein tiedä, mitä pitäisi sanoa. Valitettavaa on se, että teolta olisi saatettu välttyä, jos poliisi olisi takavarikoinut tekijän aseen maanantain kuulustelujen perusteella. Linkki Enempää asiaan en kuitenkaan puutu, kun en siitä mitään tiedä.

Voimia kaikille, joita asia koskettaa lähemmin.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Crux » Ke 24 Syys 2008 00:23

teuwo kirjoitti:Mä en pysty vihaamaan ampujaa, en. Olo on niin paha hänen omaistensa puolesta. Miltä tuntuukaan vanhemmista, joiden oma lapsi on kuollut ja joka on tehnyt järkyttävän teon.

En minäkään. En vaan voi. Suren vaan sitä, että jollakulla voi oikeasti olla noin paha olla. Ja pohdin mitä ihmettä sen eteen voisi tehdä, että tälläiset tapaukset saataisiin estettyä. Ilmeisesti tekijä on ollut ihan normaali, sosiaalinen ja jota on kiusattu kyllä mutta jolla on ollut myös ystäviä. Internetissä hän on ilmeisesti ollut aika angstinen ja ilmoittanut olevansa misantrooppi. Miten tälläisen olisi voinut seuloa jos tyyppi ei edes vaikuta kovin ahdistuneelta tms. Miten ulkokuori pettää.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 24 Syys 2008 00:27

Jorssi kirjoitti: Valitettavaa on se, että teolta olisi saatettu välttyä, jos poliisi olisi takavarikoinut tekijän aseen maanantain kuulustelujen perusteella.

Toisaalta tekijä kertoi suunnitelleensa iskua jo vuodesta 2002 lähtien, joten jotakin tämän kaltaista hän olisi ehkä muodossa tai toisessa tehnyt ennemmin tai myöhemmin. Vaikka ei tietysti varmasti voi mitään tietää ja jossitteluahan tämä on kaikki.

Melko käsittämätön asia tuollainen kuin "ihmisviha". Mistä se tulee ja mihin se menee? :hämillään:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 24 Syys 2008 00:31

Pascal Lemoix kirjoitti:Melko käsittämätön asia tuollainen kuin "ihmisviha". Mistä se tulee ja mihin se menee? :hämillään:
Niin ja miten ihmisvihaaja voi listata kiinnostuksen kohteekseen seksin. :hämillään: En vaan ymmärrä...siis koko käsitettä misantrooppi.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Crux » Ke 24 Syys 2008 02:43

Pascal Lemoix kirjoitti:Toisaalta tekijä kertoi suunnitelleensa iskua jo vuodesta 2002 lähtien, joten jotakin tämän kaltaista hän olisi ehkä muodossa tai toisessa tehnyt ennemmin tai myöhemmin. Vaikka ei tietysti varmasti voi mitään tietää ja jossitteluahan tämä on kaikki.

En mitenkään voi uskoa, että tekijä olisi vakavissaan suunnitellut tätä vuodesta 2002. On voinut fantasioida ajatuksella mutta ehkäpä sysäyksen ihan oikeasti toteutettavaksi suunnitelmaksi teki Jokelan tapahtumat.
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 24 Syys 2008 10:13

Luultavasti aselainsäädäntöä nyt rukataan, Vanhanenhan jo väläytti sitä mahdollisuutta, että tarvitseeko yksityinen ihminen omistukseensa yleensäkään käsiaseita. Jotakin lupakäytännössä on pielessä, jos vuoden sisällä kaksi tällaista jurpoa saa aseen luvallisesti käsiinsä.

Voi olla, että miestä haastatellut komisario joutuu hyvinkin pitkälle sairauslomalle. Vaikka jälkiviisastelua on kaikki se, että olisi pitänyt huomata jotakin, niin tosiasia on silti se, että poliisi teki selkeän virhearvion. Ehkäpä näihin nettiramboihin jatkossa aletaan puuttumaan tiukemmalla kädellä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja skattis » Ke 24 Syys 2008 10:23

Ei pysty käsittämään, tuntuu ihan hirveältä.

Eniten surettaa, jos edelleenkään ei mitään konkreettista tehdä ja mitään ei opita tästä. Jotain täytyy olla pahasti vialla jos joku menee ostoskeskukseen ja räjäyttää pommin siellä, pari tyyppiä ammuskelee kouluissaan ja joku tappaa satunnaisen vastaantulijan motiivinaan halu päästä hoitoon. Joku tuttuni kommentoi tätä Kauhajoen tapahtumaa, että no hulluja on ja ei niille minkään voi. Ihan hirveää, ei noin voi ajatella. Kyllä sille pitäisi voida jotain, yrittää edes. Ihmisten on vaikea edes halutessaan nykyään saada hoitoa, terapiaan pitää jonottaa älyttömiä aikoja. Entä sitten ne, ketkä eivät edes hae apua, nehän tippuu ihan täysin ulkopuolelle.

Vihaksi pistää monen muun tavoin, että näin tuo tyyppi saa julkisuutta, taas yksi idiootti ketä kaikki kaltaisensa urpot saavat ihailla. Ei pysty ymmärtämään miten tuon kaltainen ihmisviha syntyy. Oksettavaa ja surullista.

Tuota virhearvioinnin tehnyttä poliisia on mielestäni turha alkaa syyttelemään. Eihän sitä voinut tietää, ja vaikka sen ase olisi nyt otettu pois, olisikohan se pidemmällä tähtäimellä estänyt mitään. Asialle olisi pitänyt tehdä jotain jo paljon aiemmin.
skattis

ViestiKirjoittaja pampula » Ke 24 Syys 2008 10:37

Nyt yhden yön nukuttua mielessä pyörii vaan sellanen, että ei tuota olisi varmaan voitu mitenkään enää estää. En usko, että se oli poliisin syy. En usko että se oli kenenkään syy erityisesti. En oikein jaksa uskoa mihinkään kollektiiviseen pahoinvointiinkaan. En tiedä mihin uskoisin.

Tällä hetkellä yritän uskoa siihen, että nyt pitää vaan mennä eteenpäin. Olen onnekas, sillä minun ei tarvitse mennä nyt koululle sillä olen työharjoitelussa kuten muukin luokkani. Ja toisaalta taas olisin mieluummin siellä. Tunnelmat ovat varmaan kamalat. Luokkakavereita on menetetty ja opettajat ilmeisesti työkaverinsa. Ystäväni sukulainen menetti puolet luokastaan, ei itse ollut koulussa teilen. Tappaja oli hänen luokaltaan. Halusi listiä oman luokkansa kai ensin.

Työnteon aloittaminen on vaikeeta.

Olen menossa viikonlopuksi kotiin ja jo etukäteen tuntuu kauhealta ajatuskin Kauhajoen keskustaan menemisestä.
pampula

Seuraava

Paluu Uutiset ja Sä