elegia kirjoitti:Mä vähän mietin, että oliskiko mun aika hankkia silmälasit. Luentosalissa joutuu yleensä menemään ihan eteen, että näkee tihrustaa taululle/kankaalle. Ja liikenteessäkin vähän sumenee pikkuisenkin kauempana olevat kyltit ja viitat. Muuten kyllä näkö pelittää suhteellisen hyvin. Mulla ei ole koskaan ollut prillejä ja niiden hankkiminen jänskättää! Mistä saa parhaat kakkulat hinta-laatusuhde huomioiden. Saako noista halpisketjuista hyviä. Ja kai mun täytyy ensin kuitenkin mennä vielä näöntarkastukseen. Gulp.
Ei kannata! Kanattaa jatkaa elmäänsä tihrustellen ja teeskennellen, ettei näössä ole mitään vikaa

Mulla on pari tuttua, joilla kesti aivan sairaan kauan että ne pystyivät myöntämään itselleen, että tartteevat lasit. Toinen näistä on viisikymmpinen eikä suostunut käyttämään lasejaan oikein vielä sillonkaan, kun jo tarvitsi autoillessaan jonkun lukemaan tienviittoja

Turvallista!
Mut siis joo, lasit on oikeesti pop. Itelle viimenen sysäys näöntarkastukseen menemiselle oli, kun lenkillä tai kaupungilla ollessa tajusin tervehtiä vastaantulevia tuttuja vasta sitten, kun he olivat menneet ohi

Tämä oli ehkä...noin 16-vuotiaana. Ekat lasit oli ihan hemmetin rumat, koska äiti maksoi ne. Tokat oli jo ihan jees. Ja oli ihan mahtavaa, kun näki koulussakin taululle kunnolla!
Pari ekaa vuotta tais mennä niin että tarttesin laseja vaan tollasissa erityistilanteissa, mut 18-vuotiaana aloin pitää niitä koko ajan. Nyt näkö on -2,25 ja -2,75, eli ei kovin huono vieläkään. Ja oon kuitenkin jo 27. Olen kotona sisällä yleensä aina ilman laseja, ja voi olla että se on osa syy siihen, että näkö ei oo enää huonontunut. Sisaruksilla kun se heittelee siinä -6 tuntumassa. Niin siis jos et vielä tiedä, niin miinukset tarkoittaa että näkee huonosti kauas, ja plussat taas sitä, että tartee lukulasit.
Oon hankkinut lasini aina Instrusta, mutta halpaketjujen tultua päätin kokeilla niitä. Nyt on Specsaversilta lasit ja aurinkolasit vahvuuksilla. Valitettavasti vaikuttaa kyllä siltä, että ainakin nää lasit on tuhoutuneet huomattavasti nopeemmin kuin mun edelliset. On jo paljon naarmuja linsseissä, vaikka lasit on vain kaksi kuukautta vanhat. Toki olen myös aika huolimaton lasien suhteen, mutta nyt olen kyllä koettanut kiinniittää erityisen paljon huomiota. Mut ei tunnu auttavan.
Noista liikkeistä saa siis aina myös näöntarkastuspalveluita. Soitat vaan liikkeeseen ja sanot että sulla ei oo ennen ollu laseja ja pitäis tulla näöntarkastukseen. Itse taisin ekaa kertaa käydä ihan silmälääkärillä (joka laitto silmiin niitä tippoja jonka jälkeen ei näe eteensä muutamaan tuntiin

) mutta kaitpa se onnistuu se eka kerta ihan optikollakin.
Tsemmpiä laseiluun