Kielenhuolto (ex KOP)

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 12 Syys 2008 16:44

marenkienkeli kirjoitti:Juu. Kyllä ne kuuluu kirjoittaa auki.

Paitsi jos on insinööri. Sitten ilmeisesti kuuluu kirjoittaa ykkönenkin numerona. :epäilevä:

Ei mulla oikeasti mitään insinöörejä vastaan ole, mutta oikeinkirjoitustaito tuntuu olevan sen ammattiryhmän kompastuskivi.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 12 Syys 2008 18:44

Lyyra kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:"Mies pölli 3 polkupyörää." vrt. "Mies pölli 3:a polkupyörää."

Mutta eihän tuo edes taivu noin. "Mies pölli kolmea polkupyörää?"
Ja sitäpaitsi, eikös numerot pidä muutenkin kirjoittaa auki, muistaakseni kymppiin asti (ja sata, tuhat, miljoona, jne.)?

No ehkä parempi esimerkki olisi ollut verbillä "raahata".

"Mies raahasi kolme polkupyörää sateelta suojaan."

"Mies raahasi kolmea polkupyörää epähuomiossa mukanaan 25 km:n matkan."

Ja pitää numerot kirjoittaa auki, mutta jos ne lyhennetään, niin sitten ne lyhennetään oikein.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 15 Syys 2008 02:48

Lumikki75 kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Juu. Kyllä ne kuuluu kirjoittaa auki.

Paitsi jos on insinööri. Sitten ilmeisesti kuuluu kirjoittaa ykkönenkin numerona. :epäilevä:

Ei mulla oikeasti mitään insinöörejä vastaan ole, mutta oikeinkirjoitustaito tuntuu olevan sen ammattiryhmän kompastuskivi.
Niin, ei pidä niputtaa kaikkia insinöörejä 1:een nippuun. :virne:

Tunnustan olevani insinööri ja mua on aina kehuttu oikeinkirjoitustaidoistani. Saatan tosin olla harvinainen ilmiö insinööripiireissä... :sori:

Mä olisin muuten vieläkin kirjottanu EU:iin ja TPS:aan ihan vaan sen takia, että meillä oli jonkun aikaa äikän opettajana varsinainen taivutusnatsi, joka vaati, että oyj:n illatiivikin piti taivuttaa muodossa oyj:öön. Nykyäänhän jopa suositellaan käyttämään noita "suuhun sopivampia" sijapäätteitä ainakin epävirallisissa lähteissä. Ja viimesen päälle virallisissa lähteissähän ei yleensä sitten juuri lyhenteitä käytetäkään, vaan nuokin kirjotettaisiin auki.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 15 Syys 2008 23:40

Jorssi kirjoitti:
Mä olisin muuten vieläkin kirjottanu EU:iin ja TPS:aan ihan vaan sen takia, että meillä oli jonkun aikaa äikän opettajana varsinainen taivutusnatsi, joka vaati, että oyj:n illatiivikin piti taivuttaa muodossa oyj:öön..

Olisiko tuo tarkoitus lukea "osakeyhtijöön"? Joskus olen kuullut, että "j" tulee sanasta "julkinen", lieneekö totta.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Purple » Ti 16 Syys 2008 00:07

Pascal Lemoix kirjoitti:
Jorssi kirjoitti:
Mä olisin muuten vieläkin kirjottanu EU:iin ja TPS:aan ihan vaan sen takia, että meillä oli jonkun aikaa äikän opettajana varsinainen taivutusnatsi, joka vaati, että oyj:n illatiivikin piti taivuttaa muodossa oyj:öön..

Olisiko tuo tarkoitus lukea "osakeyhtijöön"? Joskus olen kuullut, että "j" tulee sanasta "julkinen", lieneekö totta.

Tulee se sanasta julkinen, mut sitähän ei sanota "osakeyhtiö julkinen" vaan "julkinen osakeyhtiö", joten eikö tuo silloin ole ihan oikein, julkiseen osakeyhtiöön.
Purple

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 16 Syys 2008 00:39

Purple kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:
Jorssi kirjoitti:

Tulee se sanasta julkinen, mut sitähän ei sanota "osakeyhtiö julkinen" vaan "julkinen osakeyhtiö", joten eikö tuo silloin ole ihan oikein, julkiseen osakeyhtiöön.
Siis, onhan se ihan oikein. Se ei ollut pointtini. Pointtini oli se, että meidän piti se noin kirjoittaa, vaikka edes suurimmassa osassa virallisia dokumentteja ei käytetä tuota muotoa, vaan muotoa oyj:hin.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 25 Syys 2008 12:21

Onko oikeaa suomea sanoa "poikki leikkaus", jos ei tarkoita poikkileikkausta, vaan jonkun asian leikkaamista kahteen osaan (niin kuin vaikka putken tai laudan)? Vai pitäisikö sekin sanoa sitten "poikkileikkaus"? :riips:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja SirPet » To 25 Syys 2008 12:36

Onhan se jokseenkin suomea, ehkä hieman teknistä sellaista. Pystyneeköhän lausetta muotoilemaan siten että asia leikattaisiin poikki, poikki leikkaamisen sijaan. Se ainakin vähentäisi sekoamisen vaaraa.
SirPet

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 25 Syys 2008 12:41

SirPet kirjoitti:Onhan se jokseenkin suomea, ehkä hieman teknistä sellaista. Pystyneeköhän lausetta muotoilemaan siten että asia leikattaisiin poikki, poikki leikkaamisen sijaan. Se ainakin vähentäisi sekoamisen vaaraa.

Joo, kekkasin tässä välillä itsekin, että miten olisi "katkaisu"? Hitaat hoksottimet. :hullu:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 03 Loka 2008 15:19

Iltasanomissa jeesusteltiin muotinäytöksen vaatteiden vähyydellä, mutta samalla kerrottiin, että "Asu oli kuitenkin varsin siveellinen".

Onko siveellinen sama kuin siveä? Jos perusmuoto on siveys, niin mä sanoisin asua siveäksi. Mitä hä?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Vanilla » La 04 Loka 2008 20:53

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sanat tarkoittavat juurikin samaa. Tai oikeastaan 'siveä' on sanan siveellinen yksi tarkoite.
siveellinen
1. eettinen, moraalinen, siveellisyys-, moraali-. Yksilön, kansan siveellinen ryhti, rappio. Siveelliset arvot.
2. eettisesti, moraalisesti hyvä t. kunnollinen t. ansiokas. Ankaran siveellinen luonne.
3. siveä. Siveellinen ikäneito.

siveä
ankaraa sukupuolimoraalia noudattava; häveliäs; kunniallinen, säädyllinen. Siveä ihminen, käytös.

Tulipahan muuten samalla tuo häveliäs taas muistutettua itselleni - aina menee sekaisin, onko se nyt siveä vaiko epäsiveä. :D

Noin muuten en kyllä osaa sanoa, miksi tuo -llinen on erikseen muodostunut. Pimeys, pimeä, pimeellinen? :keijo:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Elisenda » Ma 06 Loka 2008 13:09

Oon jostain saanut päähäni, että pyhtää tarkoittaa jotain muutakin kuin paikannimeä. Koitin googlettaa jne, mutten löytänyt yhtään mitään mistään.

Tietäiskö joku täällä tästä aiheesta jotain?
Elisenda

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 22 Loka 2008 09:51

[OT]
Joko täällä on käsitelty Pilkkutestiä?
Itse sain 7/10 eli parannettavaa ilmeisesti on :virnu:

Alkuperäinen lähde testiin oli muuten Tiedeuutisten pilkku-uutisoinnissa.
[/OT]
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 22 Loka 2008 14:21

Mr. Smith kirjoitti:[OT]
Joko täällä on käsitelty Pilkkutestiä?
Itse sain 7/10 eli parannettavaa ilmeisesti on :virnu:

Alkuperäinen lähde testiin oli muuten Tiedeuutisten pilkku-uutisoinnissa.
[/OT]

Sain myös 7/10. Pelkäsin laittavani kaikki väärin, joten olen tyytyväinen. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 22 Loka 2008 14:24

9/10. Vähän noloa näin ammattilaiselta... :hullu:
Puolustuksekseni totean, että pilkut ovat aina olleet mun kompastuskivi.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 22 Loka 2008 15:20

Testissä tietyt tapaukset korostuvat, ja samasta virheestä saa heti kolme virhepistettä, koska samaa asiaa kysytään kolmeen kertaan. Näyttäisi olevan kirjoitukselle suorastaan erinomaisen edullista sijoittaa ja-rinnastuskonjuktion eteen pilkku, ja tämänkaltaisiin rakenteisiin toivotaankin satsattavan mahdollisimman voimakkaasti.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 22 Loka 2008 21:10

:läps: 9/10 täälläkin. Ja mun pitäisi olla kovaa vauhtia kehittymässä ammattilaiseksi...

En tajunnut, että "Suomessa" oli yhteinen lauseenjäsen.

Asiasta kukkaruukkuun. Törmäsin tänään niin järkyttävään välinpitämättömyyteen kielenhuollosta, että on suorastaan pakko linkittää. (Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenuunsa, kun linkkaan tällä tavoin yksityishenkilön sivulle. Puolustaudun sillä, että kyseessä on kuitenkin julkisesti luettavaksi tarkoitettu teksti.)

Lauserakenteet ovat jo niin pahasti pielessä, että tekstin ymmärrettävyys kärsii.
Vanilla

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 23 Loka 2008 12:54

Vanilla kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun. Törmäsin tänään niin järkyttävään välinpitämättömyyteen kielenhuollosta, että on suorastaan pakko linkittää. (Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenuunsa, kun linkkaan tällä tavoin yksityishenkilön sivulle. Puolustaudun sillä, että kyseessä on kuitenkin julkisesti luettavaksi tarkoitettu teksti.)

Lauserakenteet ovat jo niin pahasti pielessä, että tekstin ymmärrettävyys kärsii.

All your base are belong to us? :täh:

Ai niin, nerokkaat tutkijat ovat laskeneet Suomalaisten sanomalehtien yleisimmät sanat.
- Mitä sä teet?
- Mä lasken sanoja lehdistä.
- ...ooooookei.....:veivi:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 23 Loka 2008 13:14

Vanilla kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun.

Tuosta kukkaruukusta [ei vanhasta fordelaisesta :) ] voisi sanoa, että on tainnut rockmisu julkaista vanhan kouluaineensa Internetissä. Ja kirjoittanut isolla alle "KOKOOMUS". Tärkein isolla. Ja ilman kirjoitusvirheitä, vieläpä. Sen sijaan "KOKOMUS" voisi herättää melkoista hilpeyttä. :virne:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 23 Loka 2008 14:22

Vanilla kirjoitti:Törmäsin tänään niin järkyttävään välinpitämättömyyteen kielenhuollosta, että on suorastaan pakko linkittää.

Nyt ainakin tiedän, ketä en äänestä (vaikka onkin oikea puolue).

Olen muuten joskus oikeasti jättänyt äänestämättä mulle muuten sopivaa ehdokasta vaalimainoksessa olevan räikeän kirjoitusvirheen takia. :hullu:
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Herkku » To 23 Loka 2008 14:32

Lumikki75 kirjoitti:
Vanilla kirjoitti:Törmäsin tänään niin järkyttävään välinpitämättömyyteen kielenhuollosta, että on suorastaan pakko linkittää.

Nyt ainakin tiedän, ketä en äänestä (vaikka onkin oikea puolue).

Olen muuten joskus oikeasti jättänyt äänestämättä mulle muuten sopivaa ehdokasta vaalimainoksessa olevan räikeän kirjoitusvirheen takia. :hullu:

Jatkan tästä aiheen vierestä:

Eilen Ylen vaalikoneella pelatessani tarkastelin tuloksia ja niissähän ehdokkailla on mahdollisuus perustella valintojaan. Arvostan tätä, joten en perehtynyt syvemmin ehdokkaisiin, jotka eivät olleet mitenkään kommentoineet vastauksiaan. Saman kohtelun saivat nekin ehdokkaat, joiden kommentit olivat täynnä kirjoitusvirheitä ja/tai kirjallinen anti oli muuten ihan kökköä. Se vaan vaikuttaa, enkä voi sille mitään.

Toisaalta noissa hommissa hyvä kirjoitustaito on oikeastikin ihan oleellinen asia, jos haluaa äänensä kuuluviin, vaikuttaa ja olla uskottava.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Herkku

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 23 Loka 2008 20:25

Siis onko tuossa rockmisun välimerkkien käytössä mitään järkeä? Tuntuu siltä, etää se on ensin kirjottanu koko tekstin yhteen pötköön ja sitten arponu, kuinka monta pilkkua sinne suurin piirtein kannattais laittaa. Sen jälkeen se on varmaan laskenu, että nyt on jo seitsemän sanaa mennyt ilman pilkkua, joten tuohon varmaankin tulee yksi.

Ei hyvää päivää.

Hyvässä tekstissä mielestäni, tulisi kuitenkin pitää joku roti pilkuttamisessa eikä tunkea niitä, joka paikkaan. :virne:
Jorssi

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 24 Loka 2008 08:08

Vanilla kirjoitti:Lauserakenteet ovat jo niin pahasti pielessä, että tekstin ymmärrettävyys kärsii.

Jatkan vielä vähän OT-linjalla. Rockmisun teksti on hyvin pitkälti samanlaista, mitä
erään 15-vuotiaan, jonka tekstejä olen viimeaikoina lukenut. Molemmat tekstit vai-
kuttavat siltä, että ne ovat ajatusvirtaa jota ei ole sen tarkemmin mietitty, kunhan
on vaan roiskaistu paperille tai näytölle. Ja tosiaan välimerkkejä ripoteltu sinne tän-
ne.

Aika surullista siis, että reilu kolmekymppinen (tarkkaa ikää en löytänyt, arvailua) kir-
joittaa kuin 15-vuotias. Ja lauantai on lauantai, eikä lauvantai.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Vanilla » Pe 24 Loka 2008 22:20

Surullista nimenomaan. Tai siis... Äidinkieli on kuitenkin aina ihmisen ajattelun ja identiteetin kieli. Miten niin moni voi kuitenkin osoittaa tuollaista välinpitämättömyyttä sitä kohtaan? Eikö olisi hienoa voida tuoda ajatuksiaan esille niin, että lukija ymmärtäisi ne eikä joutuisi arvaamaan kirjoittajan tarkoitusta? :friikki: Pelkällä suullisella kielitaidolla ei oikein pärjää, ainakaan jos tahtoo mukaan politiikkaan.

Tämä rockmisu oli myös keksinyt aivan uuden, hienon termin: joukkioliikenne. :virne:

Mr. Smith kirjoitti:Ai niin, nerokkaat tutkijat ovat laskeneet Suomalaisten sanomalehtien yleisimmät sanat.
- Mitä sä teet?
- Mä lasken sanoja lehdistä.
- ...ooooookei.....:veivi:

Onhan noita sanoja laskettu ennenkin, ihan kaikenlaisista teksteistä. Onhan se nyt mielenkiintoista vertailla esimerkiksi kaunokirjallisten tekstien ja sanomalehtiuutisten sanastoa keskenään. Eikä pelkästään sanastoa, vaan esimerkiksi rakenteita ja sitä, minkälaisia verbejä tai adjektiiveja niissä esiintyy :D Meillä oli juuri parisen viikkoa sitten tähän liittyvä harjoitustehtäväkin.
Vanilla

ViestiKirjoittaja DarkSide » Pe 24 Loka 2008 23:50

Vanilla kirjoitti:Pelkällä suullisella kielitaidolla ei oikein pärjää, ainakaan jos tahtoo mukaan politiikkaan.

Voi olla, että politiikassa ei pärjää ilman kirjoittamisen taitoa, mutta muuten työelämässä kyllä. Sen verran kamalia tuotoksia olen kohdannut korkeassakin esimiesasemassa olevilta henkilöiltä, että ihmetellä täytyy.

Itselleni tökerö, paljon virheitä (varsinkin yhdys sana-) sisältävä teksti antaa kirjoittajastaan tyhmän mielikuvan. Mutta uralla etenemiseen se ei tosiaankaan vaikuta. Riittää, kun osaa puhua vakuuttavasti.

No, omasta mielestäni aika monet pomot ovat muutenkin toistaitoisia ääliöitä, jotka osaavat peittää osaamattomuutensa itsevarman puheensa alle. Arvostamani asiantuntijat ja osaajat sen sijaan usein ovat suullisilta taidoltaan kömpelömpiä.
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
DarkSide
Tilastopappa

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa