Ameriikan presidentinvaalit

Re: Ameriikan presidentinvaalit

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 05 Marras 2008 10:47

Ensin täytyy antaa propsit häviäjälle, eli McCainille: myönsi rehellisesti tappion, toppuutteli Obaman buuajia, ja pyysi ihmisiä yhdistämään voimansa Yhdysvaltain puolesta.
Kunnian mies loppuun saakka.

Sitten onnittelut Obamalle, nyt jännätään miten mies pelastaa Yhdysvallat :virne:

Lopuksi vielä :friikkipeukku: & :täh: joillekin amerikkalaisille: Yle näytti aamulla pätkän jossa joku mummo sanoi McCainille että ei luota Obamaan koska tämä on arabi (McCain toki korjasi että, ei rouva, ei ole).
Hesarista taas luin 36-vuotiaasta insinörtin (vaimikäseoli) haastattelun, jossa tämä paitsi ilmoitti äänestävänsä Obamaa, myös toivoi että muu maailma antaisi anteeksi Yhdysvalloille, ja alkaisi taas luottamaan siihen, jotta Yhdysvallat voisi taas palata johtamaan maailmaa.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 05 Marras 2008 11:01

Mr. Smith kirjoitti:Lopuksi vielä :friikkipeukku: & :täh: joillekin amerikkalaisille: Yle näytti aamulla pätkän jossa joku mummo sanoi McCainille että ei luota Obamaan koska tämä on arabi (McCain toki korjasi että, ei rouva, ei ole).
Tuo arabi/muslimisyytös on ollut ihan toistuva asia, yksi isoimpia asioita, joilla Obamaa vastaan on hyökätty. Jopa McCainin kampanjassa viittailtiin siihen suuntaan. Barack Hussein Obama. Barackin isä ja isäpuoli ovat muslimeja, kumpikaan ei kuitenkaan uskonnollinen.

Jimmy Kimmelissä oli eilen rouva, jonka mielestä Obaman äänestäminen vie naisten asemaa sata vuotta taakse päin ja pakottaa naiset pukeutumaan mustaan.
Ei että se musta nyt sinänsä mulle epämiellyttävää olisi, mutta faktat ja prioriteetit tuntuisi olevan hallussa.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 05 Marras 2008 14:07

Itse en osannut tuloksesta yllättyä enkä kokenut mitään erityisen suuria tunteita muutenkaan. Teksti-TV:stä aamulla katsoin ja sitten teki mieli nukahtaa sohvalle. Toisella korvalle kuuntelin YLEn Aamu-TV:n kommentteja aiheesta. Jotenkin tätä valintaa vain piti itsestäänselvyytenä.

Muutoksen suuntaa tai nopeutta on vaikea arvioida, mutta se nyt ainakin on hyvä asia, että George W. ei enää montaa kuukautta maata johda. :peukku: Tätä mieltä uskallan olla ilman suurempia varauksia.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 05 Marras 2008 15:06

Pascal Lemoix kirjoitti:Jotenkin tätä valintaa vain piti itsestäänselvyytenä.

Mä en uskaltanut pitää Obaman valintaa itsestäänselvyytenä. Olin tähän aamuun asti
lähes varma, että Obaman suuresta kannatuksesta huolimatta jollain tapaa ääntenlas-
kua on saatu rukattua ja McCain sumplittu voittajaksi. Onneksi shalaliitto ei sentään
toteutunut (ainakaan ratkaisevasti) :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja DarkSide » Ke 05 Marras 2008 15:52

Sippura kirjoitti:Olin tähän aamuun asti
lähes varma, että Obaman suuresta kannatuksesta huolimatta jollain tapaa ääntenlas-
kua on saatu rukattua ja McCain sumplittu voittajaksi.

Ai näin vai? :virne:
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
DarkSide
Tilastopappa

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 05 Marras 2008 16:27

Muutostahan Obaman kampanjassa on huudeltu, ja muutosta Amerikka kaipaakin. Onneksi kävi näin. Onhan tämä merkittävä askel Yhdysvalloille - ensimmäinen musta presidentti - ottaen huomioon maan historian. Toivottavasti tämä kertoo myös siitä muutoksesta, joka on tapahtunut kansassa, ei pelkästään johdossa.

Olen varovaisen toiveikas tulevaisuuden suhteen. Obama herätti ihmisissä toivon, ja sen uskon olevan tällä hetkellä kaikkein tärkeintä: toivo paremmasta huomisesta.
Maija

ViestiKirjoittaja Walker » Ke 05 Marras 2008 18:30

Kati kirjoitti:Kuuntelin uuden presidentin ensimmäisen puheen. Loistava puhuja ja karismaattinen esiintyjä.
Loistavat ovat myös puheenkirjoittajansa. McCainia kiitettiin tyylikkään kohteliaasti. Puheessa erinomaisen koskettava lopetus 106-vuotiaasta äänestämässä käyneestä mustasta naisesta, jonka kautta käytiin maan historia läpi.
Ja mikä iloista - Malia ja Sadha saavat nyt koiranpennun! Senkin iskä muisti puheessaan mainita.
Varsinaista poliittista sisältöä puheessa ei ollut. Yes we can ja Amerikka on iso ja ainoa demokratia maailmassa -puhehan tuo oli.

Ja tässä tämä mainio puhe
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1610393
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 05 Marras 2008 22:03

Tänään lueskelin ekaa kertaa eilisen lehestä presidenttiehokkaista ja täytyy myöntää, ettei
McCain olisi ollut kaikkein surkein vaihtoehto. Mietityttää vaan, miten olisi maailman laita, jos
McCain olisi valittu presidenttiehokkaaksi ja presidentiksi George Bush tyhmemmän sijaan
aikoinaan.

On myös melko ihmeellistä, että kansa joka valitsi GB tyhmemmän valtaan kahdesti ja joka
on monin paikoin niin yltiökansallismielinen, valitsi valkoisen vietnaminveteraanin sijaan puoleksi
ulkomaalaisen havaijilaishäiskän, jonka toinen nimi on Hussein. :tilt:

Olen kuitenkin iloinen Obaman voitosta ja jään mielenkiinnolla seuraamaan muuttuuko mikään... :epäilevä:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 05 Marras 2008 22:07

Aivan oikea tulos. :D Katsoin aamulla herättyäni BBC:ltä pienen pätkän Obaman puheesta, ja pakko myöntää - melkein liikutuin minäkin. :o

Toivottavasti sitä muutosta tullaan sitten näkemään, tosiaan. Joukot kotiin sodista? Joo, olen idealisti.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 05 Marras 2008 23:30

Johan näistä mouhuttiin sen aikaa, että kiva kun valinta on tehty. Tuntui että uutioinnin alkaessa vaaleihin on valovuosia aikaa, mutta sitten ne olivatkin äkkiä jo ohi. Mihin tämä aika lentää. :epäilevä:

Enikeis valinta lienee oikeampi kuin toinen tarjolla olleista. Myönnän, etten ole täysin perehtynyt asioihin ja asenteisiinsa, mutta kyllä tuo Obama oli minusta suotuisampi vaihtoehto. Katsotaan nyt tapahtuuko mitään ja jos, niin mitä ja koska. :tilt:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 06 Marras 2008 11:01

Sippura kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:Jotenkin tätä valintaa vain piti itsestäänselvyytenä.

Mä en uskaltanut pitää Obaman valintaa itsestäänselvyytenä.

En mäkään, mutta nyt kun kävi niin kuin kävi, olen toooodella tyytyväinen! :superhymy:

Toivottavasti vaan Obamalle ei käy niin kuin kävi JFK:lle. Salamurhahaluisia varmasti löytyy pilvin pimein, ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Galileo » To 06 Marras 2008 11:23

Obama on Ylen dokkarin mukaan melkoisen suunnitelmallinen ja laskelmoiva, että jo ensimmäisenä senaattorivuonna oli suunniteltu miten ollaan, että päästään sitten seuraavaan tavoitteeseen presidenttiehdokkaaksi. Hiukan karsastan moista. Ei iltiksen puhesuomennoskaan saanut ilmaan riemusta hyppimään. Hyvinä puolina pidän kumminkin muutosta republikaanipresidentistä demokraattiin ja sitä, että maan johtaja on alle 70-vuotias ja ensimmäistä kertaa jotain muuta sävyä kuin klooratun valkoinen.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Kati » To 06 Marras 2008 11:38

Galileo kirjoitti:Obama on Ylen dokkarin mukaan melkoisen suunnitelmallinen ja laskelmoiva, että jo ensimmäisenä senaattorivuonna oli suunniteltu miten ollaan, että päästään sitten seuraavaan tavoitteeseen presidenttiehdokkaaksi. Hiukan karsastan moista.
Hän onkin ainoa? McCainin kampanjassa, esim. nyt vaikka Palinin valinnassa varapresidenttiehdokkaaksi, ei ollut piirun vertaa suunnitelmallisuutta/laskelmointia? Tapaus Clintoninkin kohdalla koneisto oli hyvin rasvattu jo hyvissä ajoin.

Kyllä se taitaa olla niin, että ei sitä muutoin Amerikan presidentiksi pääsisikään. Tuo peli on kaikkea muuta kuin sattumankauppaa. Nyt yhdeksi yllätystekijäksi on nostettu finanssikriisi, joka kääntyi McCainin tappioksi, mutta kampanjointi on tarkkaan suunniteltua, molemmilla osapuolilla ja poliitiikka on ura, ei hetken päähänpisto.
Mieluummin katson Yhdysvaltain presidenttinä ihmistä, joka tietää mihin on ollut suuntaamassa, kuin ihmistä, joka keksii, että hih mikä virka, tahtoo kanssa. Sen verran isosta työsarasta on kyse.

Se vielä, että liityn niihin, jotka eivät uskaltaneet pitää Obaman valintaa itsestäänselvyytenä. Nyt viimeisellä viikolla seurasin puolella korvalla paria keskusteluohjelmaa ja yleisön reaktiot ja kommentit sai pelkäämään pahinta.
Kati

ViestiKirjoittaja Galileo » To 06 Marras 2008 12:03

Kati kirjoitti:Hän onkin ainoa? McCainin kampanjassa, esim. nyt vaikka Palinin valinnassa varapresidenttiehdokkaaksi, ei ollut piirun vertaa suunnitelmallisuutta/laskelmointia? Tapaus Clintoninkin kohdalla koneisto oli hyvin rasvattu jo hyvissä ajoin.

Mä pyrinkin viittaamaan siihen, että todellisuudessa se muutos tuskin on mikään suuri, eli en lähtisi kyynel silmäkulmassa, sinipunavalkoruusuke rinnassa hurraamaan Obaman valintaa. Tämä ihan vain siksi kun varsinkin Suomessa on tunnuttu kannattavan Obamaa kuin seuraavaa Jeesusta.
Galileo

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 06 Marras 2008 12:19

Galileo kirjoitti:
Kati kirjoitti:Hän onkin ainoa? McCainin kampanjassa, esim. nyt vaikka Palinin valinnassa varapresidenttiehdokkaaksi, ei ollut piirun vertaa suunnitelmallisuutta/laskelmointia? Tapaus Clintoninkin kohdalla koneisto oli hyvin rasvattu jo hyvissä ajoin.

Mä pyrinkin viittaamaan siihen, että todellisuudessa se muutos tuskin on mikään suuri, eli en lähtisi kyynel silmäkulmassa, sinipunavalkoruusuke rinnassa hurraamaan Obaman valintaa. Tämä ihan vain siksi kun varsinkin Suomessa on tunnuttu kannattavan Obamaa kuin seuraavaa Jeesusta.

Kyllä mä luulen, että Suomen kannalta on iso muutos se, että valkoisessa talossa on henkilö, joka on oikeasti perehtynyt Pohjois-Euroopan asioihin. Toki USA:n politiikka ei voi täysin muuttuakaan jo aikaisempien hallintojen aikana hankittujen velvoitteiden takia, mutta oletan jonkinlaista positiivista muutosta USA:n ulkopolitiikkaan.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Galileo » To 06 Marras 2008 12:27

LazyBastard kirjoitti:Kyllä mä luulen, että Suomen kannalta on iso muutos se, että valkoisessa talossa on henkilö, joka on oikeasti perehtynyt Pohjois-Euroopan asioihin. Toki USA:n politiikka ei voi täysin muuttuakaan jo aikaisempien hallintojen aikana hankittujen velvoitteiden takia, mutta oletan jonkinlaista positiivista muutosta USA:n ulkopolitiikkaan.

Ulkopolitiikan muutos olisi kiva, mutta kampanjassa oli kyllä aika väkevä "me, omenapiirakka, suurvalta" -meininki. Kaupan puolelta uutisissakin vaalien alla asiantuntija tiesi kertoa, että McCain olisi ollut vapaan kaupan puolella liberaalimpi ja Obama voi sulkea maan rajoja sillä puolella. Se taas vaikuttaa Suomeen aika paljon viennin puolella.

En mää ole kyllä näihin niin paljon perehtynyt, että osaisin kommentoida kuin mutun pohjalta.
Galileo

ViestiKirjoittaja L-S » To 06 Marras 2008 12:35

Muutos ei tietysti välttämättä ole suuri eikä tapahdu yhdessä yössä. Taisi Obamakin voittopuheessaan (joka sai mut kaikessa syvässä vakuuttelussaan ja siirapissaan vähän kyllä irvistämään kaikesta huolimatta) myöntää, että tekemistä on paljon eikä yksi vaalikausi ehkä riitä kaiken toteuttamiseen. Ja mitä ne muutokset sitten oikeasti tulevat olemaan jne. Mutta tässä tärkeintä on symboliarvo: se, että valitsemalla Obaman amerikkalaiset osoittavat haluavansa muutosta siihen umpityperään linjaan, jota tässä on nyt kahdeksan vuotta katseltu. Sitä tässä liikuttuneena itkee puoli maailmaa (tai Eurooppaa). Obama antaa toivoa. :keijo:

En mäkään tätä uskaltanut pitää ollenkaan itsestäänselvyytenä, sen verran olen viime aikoina joutunut huomaamaan miten moni näennäisen järkeväkin amerikkalainen saattaa olla konservatiivi jolla on pelottavia mielipiteitä, mutta hieno juttu joka tapauksessa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 07 Marras 2008 10:43

Lieneekö tämä nyt kevennys.

Nyt vaalien jälkeen Fox uutisoi, mitä kaikkea Palin ei tiennyt.

:ei:
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 18 Joulu 2008 12:14

Ja muistellaanpa nyt vielä herra Bushiakin ennen vallanvaihtoa.

Kymmenen biljoonan dollarin mies
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Maija » To 18 Joulu 2008 21:45

:tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 19 Joulu 2008 13:35

Maija kirjoitti::tilt:

Ja minkä stand-up koomikon maailma menettikään... :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Tammi 2009 21:37

Noniin. Se ois nyt sitten ohi. Uus isäntä talossa ja Washingtonissa taitaa olla meiningit katossa.
Katoitko virkaanastujaiset ja mitä pidit puheesta ja Arethasta ja miltä nyt tuntuu?

Minä katoin. Puhetta seurasin puolittain. Tyypillistä ameriikkalaista uhoa ja jo totuttua Obaman taidokasta retoriikkaa. Aretha veti hyvin, mutta ääni vaan menee vuosi vuodelta pahemmaksi. Saa nähdä muuttuuko mikään.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 20 Tammi 2009 21:57

Lyyra kirjoitti:Aretha veti hyvin, mutta ääni vaan menee vuosi vuodelta pahemmaksi. Saa nähdä muuttuuko mikään.

No tuskin se ääni ainakaan paranee. Eikös Franklin ole jo pian 115 vuotias?

Obaman puheessa tuntui olevan vähän jokaiselle jotain. Itse kiinnitin huomion markkinoiden tarkempaan valvontaan ja siihen, ettei mies maininnut terroristeja suoraan, vaan höpötteli pahaa tahtovista tyypeistä ja vihollisista. Muutenkin "meitsit hyviä ja ulkomailla on pahoja, ette meitä lannista hei" -henkinen höpötys ja "maamme on valmis johtamaan maailmaa uuteen aikaan" on hiukan vaivaannuttavaa kuunneltavaa.
Galileo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Tammi 2009 22:07

Galileo kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Aretha veti hyvin, mutta ääni vaan menee vuosi vuodelta pahemmaksi. Saa nähdä muuttuuko mikään.

No tuskin se ääni ainakaan paranee. Eikös Franklin ole jo pian 115 vuotias?

:läps:
Vois joskus tieten oikolukeakin tekosensa ennen lähetä-napin painallusta. :keijo:

Tarkoitin, että saapa nähdä muuttuuko Yhdysvaltain politiikassa mikään. :virne:

Ikää rouvalla on 66, ei 115.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 20 Tammi 2009 22:51

Galileo kirjoitti:Itse kiinnitin huomion markkinoiden tarkempaan valvontaan ja siihen, ettei mies maininnut terroristeja suoraan, vaan höpötteli pahaa tahtovista tyypeistä ja vihollisista.

Tähänastisista sotaisin puhe Obamalta. Ainakin mitä itse olen seurannut. Silti valovuosien päässä Bushin retoriikasta.

Pidin merkittävänä ympäristön ja energiapolitiikan esille ottamista muutoin kuin öljyn näkökulmasta. Aika iso asia kun talous on kuitenkin sillä mallilla kuin on.

Olen tämän päivän kysellyt mahalta, josko sieltä meinataan tulla ulos. Jos, niin nimeksi olisi tullut Obama, isän ja mahdollisesti nimilautakunnankin vastustuksesta huolimatta! Ei taida ehtiä enää.
Kati

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä