Helsingin opetusvirasto ei suo viikon syyslomaa kouluihin

Helsingin opetusvirasto ei suo viikon syyslomaa kouluihin

ViestiKirjoittaja Plei » La 22 Marras 2008 12:10

Törmäsin vähän hämmentävään uutiseen Hesarin sivuilla: Helsingin opetusvirasto: Ei viikon syyslomaa kouluihin

Ilmeisesti siis Helsingin alueella ei enää oikeita syyslomia järjestetäkään. Jos oikein ymmärsin. Opetusvirasto on tämän jostain syystä kieltänyt, ja ainakaan uutisessa ei minkäänlaisia perusteluja kerrota. Olen siis vähän ulapalla. Miksi ihmeessä syyslomaa ei järjestettäisi? Millä perusteella tuollaisen päätöksen voi tehdä? Mitähäh niinku? :friikki:

Jopa minulle näin yliopisto-opiskelijana syysloman puute kalvaa ja kovasti. Voin vain kuvitella, miten huonosti lapset ja nuoret jaksavat ilman kunnon lomaa. Samaan aikaan ihmetellään, miten nuoret ahdistuvat ja masentuvat niin helposti, ja sitten tehdään tuollaisia päätöksiä. En voi tajuta.

:hämillään:
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Plei

Re: Helsingin opetusvirasto ei suo viikon syyslomaa kouluihin

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 22 Marras 2008 13:57

Meillä ei ollut kovinkaan monena vuonna viikon syyslomaa ala-asteen, yläasteen ja lukion aikana. Oli esimerkiksi torstaista maanantaihin tai torstaista perjantaihin kestävä loma ja nuo "ylimääräiset päivät" laitettiin sitten juoluloman jatkoksi. Näin vältyttiin siltä, minkä viikon syysloma joskus aiheutti eli koulu alkoi jo esimerkiksi 3.1 tai loppiaista ennen oli esimerkiksi kaksi koulupäivää. Ei siinä ollut mitään järkeä, että pidettiin viikon syysloma ja jos loppiainen oli esimerkiksi perjantaina, kouluihin tultiin ennen loppiaista keskiviikoksi ja torstaiksi.

Joskus meiltä silloisilta yläastelaisilta kysyttiin, haluammeko mieluummin viikon syysloman vai kahden päivän syysloman ja nuo "käyttämättä jääneet" kolme lomapäivää joululoman jatkoksi. Tai esimerkiksi kaksi päivää laitettiin joululoman jatkoksi ja helatorstain jälkeinen perjantai saatiin myös vapaaksi. Minä ainakin kannatin parin päivän syyslomaa ja pidempää joululomaa ja kannattaisin edelleen, jos multa kysyttäisiin.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Plei » La 22 Marras 2008 14:43

No tuollaisessa käytännössä on järkeä joo, etenkin, jos oppilailtakin on kysytty. Itse tosin luultavasti äänestäisin sen pitkän syysloman puolesta, kunnon tauko lukukauden välissä on ainakin minulle tullut aina tarpeeseen. Paineet koulumaailmassa nousevat koko ajan, stressi lisääntyy ja masennuspotilaita löytyy joka luokalta nykyään. En sano, että syysloma ratkaisee kaikki pulmat, mutta kyllä olen sitä mieltä, että tuollainen tauko on tarpeellinen kasvavalle lapselle. Mie käytin lomani isän luona vierailuun toisella puolella Suomea, muutoin ei ollut oikein aikaa nähdä. Parin päivän syyslomavierailu olisi lähinnä v**uttanut ja olisi rentoutumiset jääneet tekemättä.

Miksikähän koulut eivät itse saa sitten päättää, miten lomansa järjestävät? Eikös sen nyt periaatteessa pitäisi olla jollekin virastolle ihan sama, jos sama määrä päiviä kuitenkin koulussa kyhjötetään? Ihmetyksen vallassa olen.
Plei

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 22 Marras 2008 15:26

Jos jokainen koulu saisi päättää itse omat lomansa, olisi hullunmylly valmis. Esimerkiksi perheen ala-asteikäisellä, yläasteikäisellä ja lukioikäisellä lapsella (,jotka kaikki kuitenkin kävisivät koulua samassa kaupungissa,) saattaisi olla kaikilla eri pituiset lomat. Mitä siitäkin sitten tulisi? Se vasta huono asia olisikin.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Sade » La 22 Marras 2008 15:34

Plei kirjoitti: Voin vain kuvitella, miten huonosti lapset ja nuoret jaksavat ilman kunnon lomaa. Samaan aikaan ihmetellään, miten nuoret ahdistuvat ja masentuvat niin helposti, ja sitten tehdään tuollaisia päätöksiä. En voi tajuta.

Samaa minäkin kummastelin, kun tämän uutisen viime viikolla jostakin luin. Siinäkään jutussa ei kauheasti perusteltu, miksi lomia ei järjestetä. Jotain siihen suuntaan jutussa sanottiin, että ei ole mitään syytä, miksi pitäisi olla syysloma. Miksi tosiaan? Miksi yleensäkään pitää mitään lomia? Palataan saman tien kuusipäiväiseen työ- ja kouluviikkoon. Kuka nyt mitään taukoa arkeensa kaipaa: pusketaan vain täysillä töitä niin kaikilla on hyvä olla. :bubbles:

Lomattomuutta perusteltiin myös sillä, että yhtäaikaisen loman järjestäminen olisi perheille liian vaikeaa. Onkohan tuotakaan sitten kysytty keneltäkään, vai onko jossakin vain päätetty noin.
Sade

ViestiKirjoittaja L-S » La 22 Marras 2008 17:44

Perusteenahan tässä pääkaupungin herrojen päätöksessä näyttäisi epämääräisesti olevan käytäntöjen yhtenäistäminen, ja se että kun päätös kahdesta päivästä on aiemmin tehty, sitä pitää nyt noudattaa (aina tosi päteviä perusteita jokaiseen muutokseen, jotka tehdään huonompaan suuntaan), eikä virastossa ilmeisesti ole tultu ajatelleeksi, että tämä näyttääkin siltä, että virasto on kieltämässä syysloman tarpeen kokonaan. Luulisin kuitenkin, että on kouluja, joissa ei tähänkään asti sitä viikon lomaa ole ollut (tai en tiedä Helsingistä, mutta yleensä). En muista, että omanakaan kouluaikana olisi ollut viikon syyslomaa kovin usein, yleensä oli pari-kolme päivää, sen kummempia oppilailta kyselemättä.

Toisaalta sitten ainakin Plein linkittämän jutun perusteella ne jotka pidempiä lomia ovat järjestäneet, ovat tehneet sen hyvästä syystä (että kauempaa tulevat pääsisivät kotiin lomalle jne.), ja on typerää mennä kieltämään tätä. Sinänsä kiinnostava tapaus, että ilmeisesti virasto on ajatellut tätä jonain rutiinijuttuna, ja nyt tästä nouseekin periaatekysymys, jossa ihmisten mielessä on päällimmäisenä huoli siitä, että oppilaat voivat huonosti ja täytyisi olla aikaa levätä. Tietenkin olen itsekin sitä mieltä, että kunnon lomia tarvitaan, lapsille eritoten. Toisaalta mun mielestä on vähän hassua, että tästä nousee kohu nyt, kun lyhyempiä syyslomia on ollut ennenkin. Hyvä jos asiasta herää keskustelua, en vaan tiedä onko pidemmän päälle Helsingin opetusvirasto se taho, jolle kaikki valitukset pitäisi kohdistaa (vaikka päätöksensä kiistatta onkin lyhytnäköinen). Ellei multa sitten mennyt jotain ohi.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Plei » La 22 Marras 2008 19:15

marenkienkeli kirjoitti:Jos jokainen koulu saisi päättää itse omat lomansa, olisi hullunmylly valmis. Esimerkiksi perheen ala-asteikäisellä, yläasteikäisellä ja lukioikäisellä lapsella (,jotka kaikki kuitenkin kävisivät koulua samassa kaupungissa,) saattaisi olla kaikilla eri pituiset lomat. Mitä siitäkin sitten tulisi? Se vasta huono asia olisikin.

Joo, epäilemättä säädösten löyhääminen johtaa välittömästi täydelliseen anarkiaan. Jokaikinen koulu pitää lomansa täysin eri aikaan. Juu.

Ymmärrän, että käytäntöjä halutaan yhdenmukaistaa. Sitä en ymmärrä, miten näin huono päätös niissä raameissa on voitu tehdä. Ketähän tätä päätöstä tehdessä on konsultoitu? Onko ketään? Olisiko ollut tarpeellista miettiä vähän pitemmälle?

Mulla oli koko koulutaipaleeni ajan viikon mittaiset syyslomat, jotka todella tulivat aina tarpeeseen. Mielestäni tulisivat tarpeeseen ihan kaikille.

Ja juu, varmastikin on ennenkin pidetty lyhkäisiä lomia (paitsi meillä päin). Ja ei varmaan voi viraston niskoille pistää lasten pahoinvointia jne. Joka tapauksessa tällaisen uutisen yhteydessä voisi olla ihan hyvä miettiä, mikä sille lapselle on parasta. Ja mie olen vakaasti sitä mieltä, että kunnon loma on juurikin sitä.
Plei

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 22 Marras 2008 22:23

Tulee auttamatta mieleen, että mitä ne lapset edes lomalla tekee, kun vanhemmat tai muut aikuiset ei kuitenkaan ehdi niiden kanssa viettää aikaa. Mutta ei siinä mitään; lapset on netissä viikon ja kunhan saadaan netti tiukkaan valvontaan, on meillä asiat taas oikeen hyvin ja kansa voi hyvin.

Joskus tuntuu, että tää maailma on menny korjaamattomasti vituiks.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja ssj » La 22 Marras 2008 22:38

Itselläni on ollut aina viikon syysloma ja siitä olen onnellinen. On viikko aikaa levätä ja olla tekemättä koulujuttuja, tänä vuonna se tuli lukiolaiselle tarpeeseen. En kyllä yhtään kadehdi niitä, joilla on vain muutaman päivän loma.
ssj

ViestiKirjoittaja Maija » Su 23 Marras 2008 00:25

Mulla on ollut ehkä kerran elämässäni viikon mittainen syysloma, mutta en ole sitä osannut oikein kaivatakaan. En silti koe sen olevan pois mistään muusta, sillä joululoma on sitten sitä vastoin ollut perinteisesti pitkä. Minulle syysloma tarkoittaa parilla päivällä pidennettyä viikonloppua, hetken hengähdystä siinä syys-lokakuun tienoilla.

Kyseinen loma on mielestäni aina ollut hieman turha, sillä aika koulun alkamisesta ensimmäiseen lomaan tuntuu menevän aina kovin nopeasti. Jos syysloma kestäisi viikon, tuntuisi varmasti koko syksy pelkältä elolta ja ololta lomasta toiseen. On hyvin ymmärrettävää, että syysloma on tärkeä niille, jotka haluavat matkata sukulaisten tai kavereiden luokse jonnekin kauemmas, jos kerran ei milloinkaan muulloin sovi. Kuitenkin suurin osa näistä koululaisista/opiskelijoista viettää syyslomaa Kuolon mainitsemalla tavalla, yksin kotona vanhempien ollessa töissä.

Itse en ole koskaan saanut päättää lomien pituuksista edes mielipidekyselyllä, mutta eipä tuo ole minua haitannut. Ala- ja yläasteella kun asenne oli luokkaa "ihasama, kunhan on paljon lomaa". :keijo:
Pitkä joululoma syyslukukauden päätteeksi on kuitenkin tuntunut aina kovin palkitsevalta hieman pidemmän aherruksen jälkeen. Tuskin tunne olisi sama, jos keskellä syksyä olisi viikko lomaa ja toinen samanmoinen sitten jouluna.
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 23 Marras 2008 02:39

Maija kirjoitti:Itse en ole koskaan saanut päättää lomien pituuksista edes mielipidekyselyllä, mutta eipä tuo ole minua haitannut.

En usko, että meidän mielipiteillämme oli juurikaan merkitystä. Kunhan näön vuoksi pidettiin äänestys yhden kerran. En usko, että mielipiteemme vaikuttivat yhtään mihinkään.

Ymmärrän toki pitkän loman tärkeyden niille, jotka matkustavat silloin johonkin kauemmas esimerkiksi toisen vanhempansa luokse. Pitkä syysloma oli toki mukava, mutta pidennetty joululoma tuli (ainakin mulle) paljon enemmän tarpeeseen. Mulle lyhyt joululoma oli se, mikä aiheutti joskus ongelmia. Oli vain käsittämättömän vaikea päästä unirytmiin sen jälkeen, kun (onneksi tätä tapahtui muistaakseni vain pari kertaa) uutena vuotena oli valvonut läpi yön ja koulu alkoikin jo 3. päivä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ti 25 Marras 2008 17:15

Minulla on aina ollut viikon lomat täällä savossa. Joskus lapsena hämmästelin pääkaupunkiseudun tuttaviani, jotka kyselivät joka syys-tai hiihtoloma, että onko minulla pidennetty viikonloppu vai viikon loma. En silloin osannut edes kuvitella, että loma olisi ollut lyhyempi.
Olen ollut todella tyytyväinen siihen viikon pituiseen lomaan, koska silloin on ihana ottaa vain rennosti, matkustella ja nähdä kavereita.
Fail, fail again, fail better.
damn

Paluu Uutiset ja Sä