(Jos onkin joskus ollut, niin joulun lähestyessä laitetaan muistutukseksi, että kaikilla ei mene aivan yhtä hyvin.)
Joulu Turussa
- Joulu on ilon ja valon juhla. Lahjoja annetaan, hyvin syödään, yhdessä ollaan. Mutta on joukko ihmisiä, jotka eivät voi tätä onnea kokea.
Suomessa on nimittäin yli 160 000 ihmistä, jotka syystä tai toisesta syystä joutuvat viettämään joulunsa Turussa. Pekka, 35, on eräs heistä.
- Olen Turkulainen.
- Pekka, sinä joudut viettämään joulusi Turussa. Miten jaksat sen henkisesti?
-Onhan se kova paikka. Kun joulupukki tulee ovelle ja kysyy: >>Onk tääll kiltei lapsei?>>, niin pala nousee kurkkuun ja tekee mieli mennä kellariin huutamaan.
Mä nauhoitinkin viime jouluna mun huutamistani tähän kasetille.
- Niin, hyvät kuulijat, nyt kuulette kuinka Pekka, 35, huutaa jouluna 97 turkulaisessa kellarissa Turussaolotuskaansa.
- Jouluna Turussa! Pettymysten pettymys! Jouluna Turussa! Joulu ja Turku!
- Irma, 27, on menestyvä uranainen kansainvälisessä suuryrityksessä. Hänellä menee hyvin. Mutta Irman onnen ylle lankeaa varjo.
- Joo, joudun viettämään koko joulun Turussa.
- Koko joulun?
- Koko joulun.
- Myötätuntoni on sinun puolellasi, Irma.
- Kun joulukirkossa rovasti sanoo saarnan jälkeen, että >> Veisataank virsei ja?>>, niin mua alkaa itkettää. Ja sitten kun koko kirkko laulaa: >>Enkeli taivaan laususi näin>>, niin elämä tuntuu aika raskaalta.
- Irma, minä ymmärrän sinua. Irma, mikä on sinun viestisi niille, jotka eivät joudu viettämään jouluaan Turussa?
- Monet teistä eivät varmaan ymmärrä, millaista on viettää joulu Turussa. Olkaa onnellisia ja nauttikaa noista hetkistänne! Mutta muistakaa rukouksissanne meitä, jotka joudumme viettämään joulun Turussa.
- Nämä Irman sanat olisivat sopineet erinomaisesti tämän pysähdyttävän hiljentymishetken päätössanoiksi, ellei meikäläinen olisi mennyt avaamaan empaattista leipäläpeänsä.
- Kansalainen! Muista vastuusi! Auta turkulaista heti!
- Lähetä Turkuun matkalipun hinta ja saat hyvän joulumielen!
- Anna turkulaiselle elämä!