Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 05 Joulu 2008 13:12

@gen.fi kirjoitti:
Mr. Smith kirjoitti:Nyt pitäisi vaan löytää hyvä karkkilaatikko, mutta se ei taida enää kuulua tänne ;)

Jos löytäisit jostain tuohta, niin taittelisit tuokkosen makeisille :lanppu:

Ei vaan koska minulla on tuohta, voin ostaa laatikon valmiina :keijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja urakka » Pe 05 Joulu 2008 16:19

Eikö ne karkit voi laittaa siihen lasipurkkiin, mihin aioit sen luumujutskan laittaa? Olettaen siis, että purkki on jo valmiina... Tai jos haluaa oikein hurjaksi heittäytyä, pakkaa ne sellaiseen peltilootaan, missä voi sitten pitää esim. kahvia. Ite laittaisin lasipurkkiin, ja maalaisin huurremaalilla jotain epäjoulukuvioita kylkeen, että sitä voi sitten hyödyntää myöhemminkin. Ja ei, koskaan en tee asioita vaikeimman kautta. :virne:

Ja jottei leipomuksista jouduta liian kauas: mulla on ihan hillitön hinku päästä tekemään bostonkakkua, ainoa ongelma on vaan se, että en osaa paistaa sellaista. En tiiä mikä siinä on, muut kakut ja systeemit onnistuu, mutta tämä pirulainen onnistuu aina menemään jotenkin pieleen. Ei siinä muuten mitään, mutta itetehty bostonkakku on ehkä parasta maailmassa, varsinkin oikeaoppisin kaneli-vaniljasokeri-maustein. :kuola:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 05 Joulu 2008 23:18

Pitäis väsätä suklaatorttu Rokkikokin ohjein. Vaikutti ihan hyvältä...

Edit: Torttu on valmis ja jääkaapissa tekeytymässä. Hieman koostumus epäilyttää, kun en ole tuollaisia aiemmin tehnyt. Huomenna näemme onnistuiko ohjeella vai ei.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 15 Joulu 2008 01:45

Mmmm... Tuli tuossa iltapuhteiksi leivottua pari vuokaleipää amerikanserkun reseptillä. Tuli oikein namia, ja kakkuketjuun perustelen vaikka sillä että tosson enemmän sokeria kuin suolaa :p

Kuva

Minkähänlainen perhe mekin ollaan, vaimo on riippuvainen orkideoista ja ukko leipoo leipää :epäilevä: :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja ceuro » Ma 15 Joulu 2008 21:10

Imelyyksiä!
Urakoin tässä kolmenlaisia karkkeja: toffeeta, appelsiini-vaahterasiirappifudgea ja joulutryffeleitä. :superhymy:
No, oikeastaan fudge ei ole vielä jähmettynyt, että siitä voisi leikellä paloja, eikä tryffelimassakaan ole vielä jähmettynyt niin, että sen voisi pyöritellä palloiksi, mutta kuitenkin. Saavat nyt luvan jämäköityä...
Toffeista tuli vähän outoja, sokeri jotenkin muuttui takaisin kiteiksi ja toffeet on siis sellaisia murenevia. Lisäksi pienet karkkivuoat loppui kesken ja osa toffeesta jähmettyy nyt kattilassa. Kai se on vedettävä itse iltapalaksi. Joulytryffeleistä unohtui piparkakkumauste, joka vähän niinkuin on se juttu noissa ja jonka ihan noita karkkeja varten ostin. Fudgea varten piti mikrossa sulattaa vaahtokarkkeja ja... en suosittele vaahtokarkkien sulatukseen täyttä tehoa.
Niin että saapas nähdä tuleeko noista lahjaksi kelpaavia. :keijo:
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
ceuro

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 16 Joulu 2008 15:41

:kuola:

Pitäisiköhän munkin etsiä joulutunnelmaa joulukarkkeja väsäämällä? :raps:

Toffeesta voi tulla rakeista, jos sen on liian ööö... tymäkkää ( :keijo: ), eli sitä on keitellyt liian kauan ja liikaa nestettä on haihtunut seoksesta pois. Näin mulle joskus ohjeistettiin, kun sain kiteistä/rakeista tohveeta aikaiseksi :tilt: Toki varmasti muitakin mahdollisuuksia on, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Itse olen jättänyt karkkivuokahienostelut pois ja hulauttanut toffeet pellille leivinpaperin päälle ja viipaloinut voidellulla veitsellä sopiviksi suupaloiksi. Voisin herkästi kuvitella, että ainakaan sitkeämpi toffee ei niin vain kattilan pohjalta lähdekään sinne kerran jämähdettyä :pepsodent:

Joop, taidanpa viikonloppuna heittäytyä hurjaksi ja keitellä joulutoffeet :ahihi: ...Silti, jos ei cerpan möyssyistä tule salonkikelpoisia, niin tänne saa lähettää :superhymy:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja ceuro » Ti 16 Joulu 2008 16:46

Oisinkohan sitten keitellyt toffeeta liikaa, jos muruisuus johtuukin siitä. Resepti tosin käski keittämään 40 minuuttia ja tein työtä käskettyä. Ja joo, on se niin muruista, ettei tosiaankaan ole kattilassa kiinni. Sitä imelyyttä voi kattilasta lusikoida kyllä.
Sen appelsiini-vaahterasiirappifudgen mä kippasin voidellulle leivinpaperille vuokaan, mutta ei ollut aamullakaan jähmettynyt (vietti yön parvekkeella). Tosi hyvää se kyllä on, vaikka senkin nyt joutuu lusikoimaan itse. Resepti löytyy tuolta: http://www.pullahiiri.vuodatus.net/blog/category/Makeiset.
Tryffelit sentään onnistuivat niinkuin pitikin, vaikka melkoista sotkemista se pallojen pyörittely olikin. Resepti noihin palloihin löytyi tuolta: http://ruokala.iltasanomat.fi/Public/Re ... ti&id=6897 ja hyviä tuli, jos tykkää TUMMASTA suklaasta (käytin 70% suklaata).
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
ceuro

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 16 Joulu 2008 17:03

Toffee ei kiinteydy, jos sitä keittelee liian vähän aikaa :p Fudgea en ole koskaan tehnyt, mutta keitettävät ainesosat on kuitenkin pitkälti samat, joten se voisi olla löysän fudgen syy.

Toffeetahan kannattaa testata tiputtamalla siitä tippa vesilasiin ennen kuin niitä jakelee annoksiin. Jos tippa osittain (tai kokonaan) sulaa veteen, niin ei ole vielä tarpeeksi kiehunut. Maistamalla selviää myös, jos on rakeista, silloin kannattaa lisätä liraus reseptissä käytettyä nestettä laimentamaan ja kokeilla vähän ajan päästä uudestaan. Se rakeisuus siis johtuu (voi johtua) liiasta sokerin suhteesta nesteeseen. Keittolämpötiloista riippuen nestettä haihtuu eri määrä samassa keittoajassa, joten kaikki on suhteellista (ainakin aika, Einsteinkin sen jo tiesi, liekö yrittänyt myös keitellä toffeeta). IMO leipominen on sellaista salatiedettä, että järki meinaa lähteä :keijo:

Kaikki yllä mainittu on siis "viisaammilta" kuultua, enkä ota vastuuta vinkkien oikeellisuudesta :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 22 Joulu 2008 09:56

Kokeilin eilen erään kauppaketjun ilmaisjakelu-lehdessä ollutta luumukierre-ohjetta (yllättäen sitä ei löydy netistä, häpeävät varmaan niin paljon).

Kyseessä siis ovat perustason luumutortut, mutta erikoisuutena kahden torttulevyn välissä on konjakilla ja mantelijauholla terästettyä luumuhilloa. Levyistä sitten leikataan suikaleet ja ne pyöräytetään kierteeksi ja uunissa 225 astetta 18 min. keskitasolla.

Meillä on tapahtuneeseen kaksi vaihtoehtoa:

1. vaihtoehto on se, että resepti oli jonkin amatööritunnin lopputulos tai työharjoittelija oli laitettu keksimään jotain.
Jos sanotaan että "leikkaa levyn pitkältä puolelta", niin uskon sen tarkoittavan sitä sivua, joka on pitempi kuin toinen. Tällöin syntyy pikku nauhoja, joista ei millään ilveellä saa kunnollisia kierteitä. Varmaan haluttiin sanoa "leikkaa levyn lyhyemmästä päästä", jolloin syntyy pitkiä nauhoja, joista saa jo kunnon kierrokset.

Lisäksi voin sanoa katkeran kokemuksen ja nöyryytyksen tummalla whisky-bassolla että luumutortut PITÄÄ voidella jollain, vaikka kananmunalla. Tätä faktaa ei viitsitty mainita reseptissä, ja en kehdannut oikein riskeerata.

Lopputuloksena puolet voisi mennä Vituixmän-ketjuun ja lopuistakin aika moni :huoh:

2. vaihtoehto: evo (et vaan osaa) :keijo:
Reseptissä ei ollut mitään vikaa, en vaan kykene avaruudelliseen ajatteluun eli kierteisiin.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 23 Joulu 2008 21:51

Mä olen löytänyt juustokakkujen ihmeellisen maailman. Tekeminen on helppoa ja muutaman epäonnistumisen kautta olen saanut aikaan näyttäviäkin teoksia. Syöjät vain puuttuu :raps:. Nämä muutamat lähipiirin ihmiset, jotka sitä suostuvat syömään juustokakkuja ovat jo ihan kypsiä. Itse en todellakaan jaksa syödä kokonaista "juustista" yksinäni.

Jouluksi olen tehnyt kaksi erilaista versiota. Sen ns. perinteisen ja sitten tuplat. :kuola:. Täytyy varmaan kanniskella niitä naapureihinkin, että eivät päädy roskiin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 21 Tammi 2009 10:06

Viime aikoina olen syönyt lähinnä bretonin pannaria :fast show:

6 dl vehnäjauhoja
2 1/4 dl sokeria
4 kananmunaa
7 1/2 dl maitoa
voita
1 rkl rommia
luumuja silputtuna tai 50 gr rusinoita

"Luumut tai rusinat laitetaan muhimaan mielellään edellisenä päivänä rommiin.
Vehnäjauhot ja sokeri sekoitetaan, ja mukaan lisätään kananmunat yksitellen.
Maito lämmitetään ja lisätään taikinaseokseen.
Pelti voidellaan voilla ja itse taikinaan lisätään hiukan voisulaa.

Pannaria paistetaan 160 asteessa 45 minuuttia ja sitten vielä 15 minuuttia alemmalla lämmöllä."

Tuo on siis virallinen ohje.

Kokeilin ensimmäisen kerran paistoaikoja kuten neuvottiin, mutta uuni ei joko ole tarpeeksi tehokas tai :gasp: resepti ja todellisuus eivät taaskaan kohtaa :kauhistunut:

Nykyisin olen laiskana ottanut puoli purkkia luumuhilloa (n. 150 g) ja lätkäissyt rommin siihen. Enkä myöskään ole lämmittänyt maitoa, ja voisulan sijaan laitan auringonkukkaöljyä lorauksen ja pellillä on voipaperi. Lisäksi paistoaika on (uunillani) n. 30 minuuttia 175 asteessa.
Toimii siltikin, vaikka ei ehkä ole aito bretonin bannari :virne:

Kuulostaahan tuo vain glorifioidulta pannarilta, mutta täytyy antaa pisteet kotiin reseptille siitä, että toisin kuin normi-pannarit, tässä mukana oleva luumu/rusina antaa sille makua pitkäksi aikaa, eikä pannariin tarvita hilloa.

EDIT: Hyvä minä :läps: En siis käytä VOIpaperia, vaan LEIVINpaperia. Aikuisiän dementia rulez... :friikkipeukku:
Kiitos Lyyralle huomiosta :peukku:
Viimeksi muokannut Mr. Smith päivämäärä Ke 21 Tammi 2009 14:39, muokattu yhteensä 2 kertaa
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 21 Tammi 2009 11:05

Mutta eihän voipaperia saa laittaa uuniin? Saako? :riips:

Edit: Tarkistus. Saa, muttei kannata.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 21 Tammi 2009 12:08

Olen nähnyt parhaaksi piilottaa voipaperin eri hyllyyn kuin leivinpaperin. Muutamaan otteeseen on tullut napattua kaapista väärä rulla. Mm. pizzan syöminen on himppusen hitaampaa, kun joka pala pitää ensin kääntää paperin pois repimiseksi. Lähes aina sitä paperia löytyy silti jostakin suupalasta. Namnam. :p
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja damn » Ti 03 Helmi 2009 18:47

Huomasin yksi päivä, että en ole kertaakaan leiponut tässä kämpässä asumiseni aikana. Huomio oli aika hämmästyttävä, sillä laitan paljon ruokaa, viihdyn keittiössä ja ennen myös leivoin paljon. Tykkään ilmeisesti leipoa lähinnä muiden iloksi, itse en oikeastaan syö mitään leivonnaisia :sori:.
Päätin kuitenkin leipoa ihan vaan tekemisen ilosta ja tein mokkapaloja. Niistä tuli hurjan hyviä, mutta en edelleenkään osaa syödä muuta makeaa kuin karkkeja, leivokset ei uppoa.
Taidan vast edeskin jättää leipomisen vain niihin harvoihin hetkiin kun on muita ihmisiä kahvittelemassa tai olen kotikotona käymässä. Myös leipomisen aikana ilmaantunut tiskivuori oli masentava ja tajusin että kotikotona tuli leivottua paljon helppouden takia, siellä kun on astianpesukone...
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 05 Helmi 2009 12:58

Haluan kertoa, että olen täydellisen ihastunut Hellapoliisin resepteihin. Sieltä löytyy aina jotain kivaa testattavaa. Ainut vika sivustoissa on yletön mainosbannerien määrä ja niiden välkyntä. Reseptejä vain on sen verran paljon, ja ne ovat olleet poikkeuksetta hyviä, että siellä jaksaa hetken selaillakin silloin, kun tekee jotain hyvää mieli :tilt: Pitäisi kyllä noita ruokaohjeitakin kokeilla, itse olen painottunut lähinnä tuonne leivontapuolelle...

Tällä kertaa testissä oli kuorrutetut banaanimuffinit. Ai hitto :kuola: Ihanan meheviä. Namsmums! Näitä tehdään toistekin.

Tein tupla-annoksen, kun tuntui, ettei 12 muffaria riitä mihinkään :keijo: Olin oikeassa, 24 muffinssista on jäljellä 2, kun lauantaina nuo pyöräytin :p Ollaan kyllä hirveitä pullahiiriä, ei siitä pääse yli eikä ympäri.

Ai niin, piti kysymäni kieliopillinen leivontakyskä: onko se muffinssi vai muffini? :o:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja heartless » To 05 Helmi 2009 13:15

Toinen Hellapoliisin ystävä täällä hei! :hehei: Tosin omat kokeiluni ovat painottuneet enemmän tuonne ruokapuolelle, mutta tätä nykyä jos haluan kokeilla jotain uutta ruokaa tai leipomusta suuntaan suoraan sinne.

Leipomisjutuista sen verran, että tein tuossa jokunen päivä sitten vanhenemiseni kunniaksi porkkanakakun. Siitä tuli sit loppujen lopuksi oikein maistuva.

Olen käyttänyt useasti aiemminkin samaa ohjetta, mutta niin vaan taas menin vanhanaikaiseen.. Päätin jättää sokerin ja munien vispaamisen myöhemmäksi, joten siirryin ohjeen seuravaan kohtaan eli sekoita kuivat aineet. Sitten tavasin että mitäs kaikkia kuivia aineita siihen tulee ja kippasin sitten ne sokeritkin sinne ja vasta sen jälkeen tajusin että heeetkonen, eihän nää tänne tulekaan. Eikä ollut ees eka kerta kun kävi noin. :töktök:
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 05 Helmi 2009 14:54

Mie olen tykästynyt seuraamaan Pastanjauhantaa. Olen löytänyt sieltä useita reseptejä testattavaksi. Osaa ohjeista tosin olen muutellut oman maun mukaiseksi. Asultaan selkeä ja kuvien taso on hyvä. Oon huomannut, että miulle on tärkeetä nähdä millaista ruokaa tai leipomuksia reseptillä syntyy. Kotoa löytyy eräs paksu keittokirja, jossa varmasti on paljon hyviä reseptejä, mutta ei sitä tule selailtua kuvien puuttuessa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Vanilla » To 05 Helmi 2009 21:10

Aurora B. kirjoitti:Ai niin, piti kysymäni kieliopillinen leivontakyskä: onko se muffinssi vai muffini? :o:

Ja kielipoliisi on tietysti täällä kärppänä paikalla :keijohei: Mieluummin muffini. Se johtuu siitä, että lontooksi esim. resepteissä sanotaan yleensä muffins, joka siis on monikkomuoto. Eli jos suomeksi puhuttaisiin muffinssien leipomisesta, siinä olisi tavallaan sekä suomen että englannin monikko. Jotenkin noin selitys meni muistaakseni, en nyt oikein jaksanut kaivella täsmällisempää tietoa.

Mun mielestä tää on vähän harmillista, koska muffinssi on niin paljon kivampi sanoa. :p

Kiitoksia tuosta Hellapoliisi-vinkistä! Mulla on ollut tässä jo jonkin aikaa ajatuksena, että pitäisi kokkailla vähän uusia ruokia. Ruokablogeja sun muita olen selaillut jo hurjasti. Nyt pitäisi vain oikeasti ruveta tekemäänkin niitä herkullisen näköisiä ruokia. :o:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 06 Helmi 2009 01:21

Miun viime aikojen leipomiskokemukset ei oo ollu mitenkään mahtavia. Pari viikkoa sitten kokeilin jonkun tänne laittamaa reseptiä jostain mahdottoman helposta marjapiirakasta. Sovelsin vähän ohjetta kaapissa olevien raaka-aineitten mukaan ja tein täytettäkin kaksinkertaisen määrän kun näytti niin vajaalta vuoka. Uunissa sitten pohjaan käytetty voi alkoi kuohumaan ja valui uunin pohjalle. Käry oli kamala kun se rasva palo kiinni. Kärähtänyttä rasvaa valu myös täytteen sekaan joten osa siitä meni aika ällöks. Kyllä sitä syödä kuitenkin saatto, jos otti vain keskiosasta paloja. Olin pyytäny kaverin poikaystävänsä kanssa pelailemaan siks illaks, ni enhän miä sitä kehdannu tarjota kun se näytti niin kamalalta... Sulatin pakkasesta pullaa ja tarjosin sit niitä.

Ja tänään toisen kerran. Samat tyypit tuli käymään kun lupasin leipoa runebergintorttuja. Muuten oli makoisia mutta paistu hieman liikaa, reunat vähän kärähti. Näitten välissä olin kuitenkin saanut onnistumaan satsin omenamuffinsseja, yks meni Pleille synttärilahjaks. :tilt: Kai se oli tyhjää parempi. Ja tänään tein kyllä porkkanasämpylöitäkin, ne sentään onnistu. Ja tein marjakiisseliä, kiisseli ja leipä kay jotenkin kivasti yhteen. :tilt:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 06 Helmi 2009 01:49

Tein tänään runebergin torttuja ja onnistuivat oikein kivasti. Punssia ei vaan ollut, mistä miinus... Pitkä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 06 Helmi 2009 11:14

Aurora B. kirjoitti:Haluan kertoa, että olen täydellisen ihastunut Hellapoliisin resepteihin.

Kiitos loistavasta vinkistä! Tosi vähän tulee leivottua mitään herkkuja, mutta tuolta tun-
tuu löytyvän ohjeita vaikka mihin. Lisäksi esim. pastaruuat näyttävät hyviltä ja kohtuulli-
sen helppovalmisteisilta :D

puolikarkea kirjoitti:Mie olen tykästynyt seuraamaan Pastanjauhantaa.

Tämä lähti myös kirjanmerkkeihin :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 08 Helmi 2009 19:35

Pikkuleipien ystäville. :superhymy: Olen kovin ihastunut Taina Jääskeläisen Opiskelijan keittokirjaan. Siinä on mukavan helppoja ohjeita, joita minun kaltaiseni ei-niin-taitava ruuanlaittaja tai leipuri osaa tehdä. Seuraava ohje taitaa olla useimmin käyttämäni.

Englantilaiset pikkuleivät

100 g voita
1 dl öljyä
1 dl sokeria
1 dl tomusokeria
1 kananmuna
6 dl vehnäjauhoja
1/2 tl ruokasoodaa
ripaus suolaa

1 dl sokeria
1 rkl kanelia

Vatkaa voi, öljy, sokeri ja tomusokeri vaahdoksi. Vatkaa joukkoon muna. Sekoita keskenään vehnäjauhot, sooda ja suola. Lisää jauhoseos voi-sokeriseokseen. Sekoita hyvin.

Sekoita sokeri ja kaneli keskenään. Pyörittele taikinasta pieniä palloja ja kieritä ne sokeri-kaneliseoksessa. Asettele taikinapallot pellille leivinpaperin päälle (ei liian lähekkäin). Litistä palloja juomalasin pohjalla, joka on kastettu sokeri-kaneliseoksessa.

Paista 175 asteessa 15 minuuttia tai kunnes pikkuleivät ovat kauniin kullankeltaisia.

Itse olen käyttänyt muutaman kerran voin ja öljyn sijasta margariinia, kun muutakaan ei ole kaapissa ollut. Tällöin margariinin määräksi pitäisi tulla n. 190 grammaa. Tuo 15 minuuttia uunissa tuntuu joskus vähän lyhyeltä, mutta en ole koskaan onnistunut noita polttamaankaan, vaikka olenkin paistanut vähän pidempään.

Tässä juuri mussutan näitä :kuola:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 11 Helmi 2009 11:04

Ennen lomalle lähtöäni päätin kokeilla jotain uutta, eli tein lomapullaksi työpaikalle omenatortun, jonka resepti on seuraavanlainen:

Omenatorttu

2 kananmunaa
1 1/2 dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
100 g voita tai margariinia

Pinnalle:
2-3 kirpeää omenaa
1-2 rkl sokeria tai fariinisokeria
1 rkl kanelia

1. Voitele ja jauhota piirasvuoka.
2. Kuori omenat ja poista siemenkota. Leikkaa omenat pieniksi neliöiksi.
3. Sulata rasva kattilassa ja sekoita leivinjauhe jauhoihin.
4. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää jauhot ja jäähtynyt rasva.
Sekoita metallilusikalla.
5. Levitä taikina vuokaan ja laita omenanpalaset tasaisesti taikinan
päälle. Ripottele pinnalle kanelia ja sokeria.
6. Paista torttua uunin keskitasossa noin 30 minuuttia.

Taikinasta tulee...mikä olisi hyvä termi...nestemäistä, eli sitä ei
kannata pelästyä; taikina turpoaa itse asiassa hyvin uunissa.

Rottatouille-leffasta (se ON hyvä leffa) innostuneena päätin "kokeilla", eli alkuperäisessä reseptissä käskettiin viipaloida omenat siivuiksi, mutta minä pilkoin ne mini-nopiksi :virne: Mielestäni tuolloin piirakkaa on helpompi leikata, ei tarvitse niin montaa omenaa ja omenaa tulee "enemmän" per torttusiivu.
Samoin sokeria ja kanelia laitoin ihan silmämitalla, tässä mitään kanelia ryhdytä tortun päälle mittamaan :nirppa:

Ilmeisesti oli mennyt hyvin kaupaksi (työskentelen eri paikassa kuin missä suurin osa porukasta. Siksi vien lomapullat sinne, enkä tänne parin tyypin iloksi) koska kysyttiin jopa reseptin perään :)
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja melissa » La 14 Helmi 2009 14:02

Suunnittelin tässä laskiaista varten leipovani pullia. Ohjeita selatessani huomasin, että osassa taikinaan tuli kananmunaa ja osassa ei. Päätinpä sitten kysellä, että mikä on fordelaisten käsitys... onko tuo välttämätön ainesosa? Olin pitänyt sitä itsestäänselvyytenä, mutta sitten muutama ohje hämmensi. :riips:
melissa

ViestiKirjoittaja Santalaceae » La 14 Helmi 2009 14:32

Pullataikinan pystyy tekemään loistavasti ilman kananmunaa. Muistaa vaan vaivata taikinaan kunnon sitkon, niin ei ole mitään ongelmia. Tosiasiassa ilman kananmunaa onnistuu lähes kaikki taikinat mitä ihminen saattaa kotikeittiössä tarvita. Kyse on vaan siitä miten asiat tottuu tekemään.
Santalaceae

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina