Keskustelua

Musta on ihan turha ottaa tällaisia keskusteluja henkilökohtaisesti. Parhaimmillaankin tällaiset tutkimuset antavat vain suuntaa antavia tuloksia siitä, kuinka yksi tietty muuttuja _keskimäärin_ vaikuttaa isommassa kokonaisuudessa. Kun puhutaan yksilöistä ja yksittäisistä perheistä, niin muuttujia on niin monta, ettei niitä pystyisi mitenkään käsittelemään saati tieteellisesti testaamaan.
Toisin sanoen, vaikka tutkimustulos osoittaisikin, että päivähoidossa olleet lapset menestyvät keskimäärin kotona kasvatettuja paremmin, ei tarkoita sitä, etteikö yksittäinen kotona kasvatettu lapsi voisi olla menestyvä tai päivähoitolaisesta voisi sukeutua sosiopaatti.
Mä löysin pikaisesti haettuna yhden Bengt-Erik Anderssonin
tutkimuksen. Ko. herra on tehnyt aika paljonkin tutkimuksia aiheesta, joten en osaa sanoa, onko Tontin viittaus tähän vai johonkin muuhun tutkimukseen. Joka tapauksessa, jopa tuosta etusivusta käy ilmi, että tutkimuksessa on huomioitu myös muita muuttujia ja niiden vaikutuksia. Myös Tontti on ainakin blogissaa yrittänyt selventää, että on lapsia, joille päiväkoti ei sovi, ja se tulee ottaa huomioon. No näinhän se on, ja siksi hänen ajatuksensa päiväkotivelvoitteesta kuulostaa oudolta. Tulisiko sellaisen myötä vanhemmille "todistustaakka" siitä, soveltuuko juuri hänen lapsensa päiväkotiin vai ei? Juuei.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tällaisistakin asioista pitää voida keskustella. Ärsytystä kuitenkin aiheuttaa kaikki vastakkainasettelu, syyllistäminen ja lokeroiminen. Jos teet "näin" [lisää ihan mikä tahansa toimintamalli], olet huono äiti ja lapsistasi tulee tyhmiä, isillä ei ole merkitystä perheessä, perinteisestä perhemallista poikkeavilla ei ole toivoakaan. Voin ehkä olla "liian" liberaali perhemallien ja hoitomuotojen suhteen, mutta mun mielestä paras edellytys hyvinvoivalle lapselle on, että lapsella on lähipiirissä ainakin yksi huoltava aikuinen, joka aidosti välittää ja sen lapselle osoittaa.
Ja joo, mun on tosi hyvä täältä huudella, kun ei omaa jälkikasvua ole ja tiedän kaiken paremmin kuin vanhemmat