En koe jääneeni paljosta paitsi, vaikkei äitin kanssa näistä ollakaan puhuttu paljoa. Ei me puhuta paljoa muutenkaan mistään. Ollaan vaan.

Lyyra kirjoitti:Maija kirjoitti:Tai no, onhan tätä äipän kanssa yhdessä pohdittu pitkäänkin, että hyvä se olisi.
Voiko tommosia muka pohtia äipän kanssa?

Sippura kirjoitti:Ei ollut tarkoitus vääntää veistä haavassa![]()
). Haavat on vaan olleet vähän pinnassa viime aikoina. Varsinkin näin tiistaisin..Lyyra kirjoitti:Epäreilua.
. Minä en ole ikinä pystynyt puhumaan äitille mistään, ei se edes tiedä milloin minulla alkoivat menkat. Eikä se ole edes tiennyt minun seurusteluhommistakaan, kun en minä sille osaa puhua. Ensimmäinen poikaystävä asui 300 km päässä ja jossain vaiheessa monen kuukauden seurustelun jälkeen äiti vasta kysyi miksi ravaan jokatoinen viikonloppu Tampereella. Kertoo jotain siitä kuinka vähän se minun elämästä tietää.
.damn kirjoitti:Lyyra kirjoitti:Epäreilua.
Niimpä. Minä en ole ikinä pystynyt puhumaan äitille mistään, ei se edes tiedä milloin minulla alkoivat menkat. Eikä se ole edes tiennyt minun seurusteluhommistakaan, kun en minä sille osaa puhua.

Lyyra kirjoitti: :vertaistuki:![]()

), ja sitten julisti autossa kotimatkalla (olin paikalla) molemmille vanhemmilleen. Muistan vaan miettineeni kuinka käsittämätön ja järjenvastainen se tilanne mielestäni oli. Eihän nyt äidille tuollaisia voi kertoa. Enkä edelleenkään pysty puhumaan äitini kanssa juuri muusta kuin säästä.

Shokki siis ei ollut, mutta vuosien epämukavuus ja viha kuukautisia kohtaan kyllä.
Kaveri aina pyöritteli silmiään äidilleen, mutta mun mielestä se oli kaikessa outoudessaankin ihan kivaa. Hän oli tärkeä osa mun aikuiseksi kasvamista.
Seuraavana päivänä ei ollukaan enää niin kivaa kun alko sattua...
Alkoivat siis seiskaluokan keväällä, ja ainakin muista tuntu et kaikilla muilla oli jo alkanu. Olin aika rimpula sillon joten ei ehkä ihan mahdotontakaan. Kyllä miä äitille kerroin, ja juteltiinhan siitä varmaan jotakin, yhtään en muista yksityiskohtia. Kertoi kyllä kauhutarinoita siitä kun itsellänsä alko, 60-luvulla oli siteet vähän eri kokoluokkaa ja mallia kun nykyään. Sittemmin oon hehkuttanu sille kuukuppiani. 

Aurora B. kirjoitti:Äiti tietenkin toi jotain halvimpia mahdollisia siteitä, jotka tuolloin olivat jotain sanoinkuvaamattoman epämukavaa.

).
. Silloin menin äidiltä kysymään mitkä on kuukautiset. Se keskustelu tuntui jotenkin vaivaannuttavalta ja sen jälkeen en kehdannut kysellä äitiltä oikeen mitään.
Koulussa kuitenkin oli aiheesta puhuttu jo hyvissä ajoin, että tiesin, mitä odottaa. Myös äiti oli kertonut jo aika aikaisessa vaiheessa, millaisia muutoksia kropassa alkaa tapahtua, kun kasvaa. Siitä olenkin kiitollinen, sillä muuten olisin voinut olla aika pyörälläni kaikesta. Kuukautiseni alkoivat tosin odotettua aiemmin, 11-vuotiaana, kun taas äidillä ja siskolla alkoi paljon myöhemmin. Äitiä on kuitenkin ollut tällaisten kysymysten kanssa kovin helppo aina lähestyä, sillä hänellä itsellään on hyvin tuoreessa muistissa se, kuinka hänen aikanaan näistä jutuista vaiettiin ja kuinka paljon hän itse olisi kaivannut neuvoa ja opastusta. Hän onkin halunnut olla varma, ettemme me tyttäret joutuisi samaa kokemaan, ja siksipä hän on meille kaikesta puhunut. Äiti. 

Mut nykyään on kiva, että on niin hyvät välit varsinkin äitiin ja tietää, että oli mikä tahansa, niin voi soittaa äidille ja se auttaa.Annis kirjoitti:Ainut seksuaalivalistus, minkä oon kotoa saanut, on tainnut olla se, kun porukoille selvis et seurustelen, äiti toi mulle jonkun lehtileikkeen "seksiä vasta avioliitossa"

Annis kirjoitti:Se auttoi aika paljon mun suhdetta porukoihin, kun muutti jo 16-vuotiaana pois kotoa. Yläasteella porukoiden kaa tuli kommunikoitua enimmäkseen huutamallaMut nykyään on kiva, että on niin hyvät välit varsinkin äitiin ja tietää, että oli mikä tahansa, niin voi soittaa äidille ja se auttaa.

Pituutta en kyllä enää kasvanut montaa senttiä sen jälkeen, tissit vähäsen sentään. En tosin tiedä, olisko elämä ollut yhtään sen huonompaa tai parempaa, vaikka olisi jäänyt aa-kuppiseksi.
Olin jotain kymmenen tai yksitoista. Mistään en ollut ikinä kuullutkaan sanaa kuukautiset, eikä äiteekään osannut niitä vielä odottaa.
Onneksi äiteekin oli samat kärsimykset kokenut ja yhdessä yritettiin keksiä jotain helpottavaa. Kun olin 13 niin äite passitti mut neuvolaan noiden kipujen kanssa, kun tiesi, ettei ne rukoilemalla mihinkään häviä. Äiti varasi ajan ja puhelimessa sanoi hoitsulle, että se on nyt e-pillerien paikka, ja hoitsut olivat että eihän nyt noin nuorelle... Äitee kuitenkin taas tiesi mistä puhui, lääkärin kanssa kokeiltiin ensin ties mitä kivunlievittäjiä, mutta e-pillerit ne vasta kipuihin auttoivat.
Sit äitee sanoi, että se nyt on sata varma, että kerran kuussa se iskee. Imuroitko samalla yläkerrankin? 
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa