Olen iltavirkku, aamuisin jäisin mielelläni vielä tunniksi pariksi torkkumaan sängyn pohjalle. Kello voi torkuttaa tunninkin, ennen kuin pääsen ylös. Joskus olen testannut sitä (useamman kuukauden ajan), että nousen heti ensimmäisestä herätyksestä, niin tuntuu, etten herää koko päivänä. Väsyttää, kiukuttaa, mikään ei onnistu. Mielummin sitten torkuttelen ja heräilen pikkuhiljaa ja varovaisesti uuteen päivään.
Yleisesti ottaen nukun hyvin, nukahdan kohtuullisen helposti ja nukun syvää hyvää unta, mutta olen todella herkkä unirytmin muutoksille. Erityisen paha on kellon siirto keväisin. Tällä hetkellä rytmi on aika hyvin kohdillaan, menen tarpeeksi ajoissa nukkumaan ollakseni kohtuullisen pirteä aamulla noustessani. Olen opettanut itseni heräämään aikaisin myös viikonloppuisin, on helpottanut arkeakin melkoisesti. Ennen viikonloppuisin tuli noustua joskus puolen päivän aikaan, joskus myöhemminkin, jostain syystä yöllä ei sitten väsyttänyt ja viikon kierre oli valmis... Nyt olen siitäkin päässyt

Pahin painajaiseni olisi joutua kolmivuorotyöhön, tulisin luultavasti kuukauden sisään hulluksi unihäiriöiden vuoksi.
Valoisaan aikaan tarvitsen pari tuntia vähemmän unta kuin pimeään aikaan. Talvella tarvitsen noin 8-9 tuntia unta, kesällä voi riittää kuusikin. Sarastevalolamppu, joka muuten on jo mennyt aikapäivää sitten rikki, auttoi hieman talviaamujen väsymykseen, mutta kyllä enemmän on tehnyt se, että olen nähnyt vaivaa unirytmin vakiinnuttamikseksi. Pakotan itseni aiemmin illalla nukkumaan, ja pyrin pitämään samasta rytmistä kiinni myös viikonloppuisin.
Stressi on pahin univihulaiseni tällä hetkellä. Työasiat saattavat painaa niin, etten saa yöllä unta. Onneksi nämä ovat hyvin väliaikaisia, korkeintaan viikon kestäviä kausia. Siinä vaiheessa olen yleensä jo niin kettuuntunut hommiini, että stressin tilalle iskeytyy evvk, ja voin huoletta painua Nukku-Matin kanssa unten maille. Pieni työstressi ei siis vielä vaikuta, vaan pitää olla todella paha, ennen kuin se vaikuttaa mun unensaantiin.
Unet noin yleensäkin on mulla varsin viihdyttäviä

Sellaisia melko loogisia tarinoita, niin kuin elokuvaa katselisi. Juuri viime viikonloppuna ihmettelin, kun pitkästä aikaa näin unta (actiontyyppinen "leffa", jossa ripaus romantiikkaa

). Tajusin, että varmasti on johtunut tuosta viikonloppuheräämiskoulutuksesta, eli mulla on ollut herätyskello herättämässä myös viikonloppuisin. Useimmiten aamulla juuri ennen heräämistä ne unet näkee, mitkä herätessään muistaa. Niin kun on ollut herätyskello herättämässä, niin sellaista luonnollista heräilyä ei ole ollut, enkä muista nähneeni unia. Painajaisia näen äärimmäisen harvoin, viimeksi muistan nähneeni moisia joskus vuosia sitten katsottuani erityisen kammottavan elokuvan ennen nukkumaan menoa.
Nukkuminen