Äidistä, isästä ja persoonapronomineista. Mitään faktatietoa mulla ei oo mutta oletan, että ihan pieni lapsi ei edes heti tajua esim. sanaa minä, että jos äiti sanoo minä, niin se tarkoittaa äitiä, mutta jos itse sanon minä, niin tarkoitankin itseäni, vaikka sana on sama. Useinhan muksut käyttää itsestäänkin omaa nimeään. Kun on ensin sanottu että laita Lassi sukat jalkaan niin Lassi laittaessaan sukat jalkaan sanoo "Lassi laittaa sukat jalkaan", eikä "minä laitan sukat jalkaan". Eihän sana äitikään tarkoita pienelle yhtä yleistä sanaa kuin aikuiselle, sehän on oma äiti ja oman äidin nimi. Veljen muksua kun pienenä pyydettiin luettelemaan oma ja sisarusten yms. nimiä, vanhempiin tullessa vastaus oli Äiti Purplela ja Isä Purplela. Kun pyydettiin tarkennusta että niin mutta mitkä niitten etunimet on, lapsi katsoi ihmeissään. Niin, niitten nimethän tietysti on Äiti ja Isä kun niin on aina sanottu.
Tädittelystä ja sedättelystä, se on tavallaan hauskaa, miten moni tuntuu pikkuisen närkästyvän, jos täditellään/sedätellään. Että en kai mä nyt vielä niin vanha ole, että tuntemattoman tarvii lapselleen mua tädiksi kutsua. Ehkä kyse ei ookkaan minusta, vaan siitä muksusta. Kuten Kati sanoikin, ei vielä ole mitään hienosäätöjä. Aikuiset naiset on tätejä ja aikuiset miehet setiä. Mitäs muutakaan ne olisi? Vaikka 19-vuotias kassaneiti mielestään onkin tyttö eikä täti, sen kolmivuotiaan mielestä tytöt on yhtä pieniä kuin sekin, ja 19-vuotias on ihan sama kuin vaikka 49-vuotias. Täti on täti.
Fantsu kirjoitti:Parempi kuitenkin, että kotona ylipäätään käytetään niitä Isä/Äiti-sanoja. On mielestäni ihan outoa, jos ipana puhuu omista vanhemmistaan Raijaleenana ja Mattipetterinä...
Aamen. Mä en ikimaailmassa olisi pienenä osannut sanoa vanhempiani etunimillä, enkä osaisi vieläkään. Jotenkin se tuntuisi jopa loukkaavalta heitä kohtaan.
Pääsiäinen on kiva pyhä. Eilen oli perjantai, joka oli vähän kuin lauantai, joten tää päivä ois melkein kuin sunnuntai, mutta onkin lauantai, joka on tavallaan kuin perjantai, kun huomenna on sunnuntai, joka onkin kuin lauantai, koska maanantai on ihan kuin sunnuntai. Eilen hengailin äitin ja siskon ja veljen ja muksujen kanssa ja tänään mietin josko jaksaisin käväistä jossain ja seuraaville päiville ei olekaan muuta kuin olemista suunnitteilla. Trulleille varasin pussillisen suklaapatukoita, mutta ne ainoat, jotka kävi ovella, kävi niin varhain etten jaksanut mennä ovelle suoraan unesta. Nyt on ehkä ihan pakko syödä suklaata ite. Kamalaa.