In Vino Veritas

In Vino Veritas

ViestiKirjoittaja Rulla » To 15 Touko 2008 17:20

Kuten Shakespearen näytelmähahmo jo tiedusteli, Have we no wine here? Kuva

Viini, tuo jumalten nektari ja elämän eliksiiri, on ansainnut oman ketjunsa tälläkin fordella.
Punaista, valkoista, roseta, porttia, kuohuvaa - jokaisella on varmasti oma suosikkilaatunsa ja -merkkinsä.
Toiset hifistelevät itse viinillä, toiset sen tarjoiluastioilla. Kierrekorkin ja luonnonkorkin eroista ja eduista
voidaan vääntää kättä loputtomiin, siinä missä aistittavista ominaisuuksistakin.

Suosittele muillekin fordelaisille hyvää viiniä, varoita etikasta! Kerro parhaista viinikarahveista, paljasta
parhaat viinitilat lomamatkalta! Viini ja nautinto kunniaan! Kuva
Pikahiivalla käytetyt litkut pyydän pitämään ihan omana tietona...

Walker ilmoitti järisyttävästä tutkimustuloksesta viinin maailmassa: Musiikki vaikuttaa viinin makuun!
Yleltä suomeksi
BBC:ltä englanniksi

Musiikin kuunteleminen aktivoi aivot vastaanottavaisemmiksi ja vahvistaa viinistä saatua makuelämystä.
Eri musiikin lajit aktivoivat eri osia aivoista, joten vaikutus viiniinkin on eri viineillä erilainen. Tässä listaa siitä, '
mikä viini ja musiikki sopivat yhteen parhaiten tutkimuksen mukaan:

- Cabernet Sauvignon: "All Along the Watchtower" by Jimi Hendrix; "Honky Tonk Woman" by The Rolling Stones; "Live and Let Die" by Paul Macartney; "Won't Get Fooled Again" by The Who.

- Chardonnay: "Atomic" by Blondie; "Rock DJ" by Robbie Williams; "What's Love Got to do With It" by Tina Turner; "Spinning Around" by Kylie Minogue.

- Syrah: Puccini's "Nessun Dorma" as sung by Luciano Pavarotti; "Orinoco Flow" by Enya; "Chariots of Fire" by Vangelis; "Canon" by Johann Pachelbel.

- Merlot: "Sitting On The Dock Of The Bay" by Otis Redding; "Easy" by Lionel Ritchie; "Over The Rainbow" by Eva Cassidy; "Heartbeats" by Jose Gonzalez.

Miten tämä sitten meneekään: aktivoiko musiikki todella aivoja/kieltä havaitsemaan viinin maut vahvemmin vai
luoko musiikki itsessään niin vahvoja tuntemuksia, että sen rinnalla kaikki muutkin tuntemukset vahvistuvat?
Toisaalta, jos 250 opiskelijaa on saanut lasin ilmaista viiniä, niin onko tulokset sitten niin luotettavia...
An attitude is a terrible thing to waste.
Rulla

Re: In Vino Veritas

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 16 Touko 2008 14:10

Emmä tiiä, punkku on hyvää. En tajuu viineist. paitsi et yleensä tykkään halvoista. Ei mulla muuta, moi.

Paitti että joo, oon löytänyt pitkäaikaisen kumppanin, ja hänen nimensä on Douce nature. Ihana, pehmyt luomupunkeroinen.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja DarkSide » Pe 16 Touko 2008 14:29

En ole asiantutija muuten kuin määrällisesti. Olen kaatanut sisääni varmaan enemmän viiniä kuin muut fordelaiset yhteensä.

Valkkari on vettä. Se sopii toki kalan kanssa, mutta muuten vain lipiteltäväksi ei niinkään. Viilentävänä kesäjuomana menee ennemmin rosé.

Jumalien juoma on punkku. Sitä voi nauttia sellaisenaan (mieluiten jotain Syrahia) tai ruoan kanssa, jolloin lajike valitaan ruoan mukaan. Jos syödään lanmasta, Alkosta haetaan pullo. jonka kohdalla hyllyssä on lanpaan kuva. Kuva

Mainio viinileffa Sideways antoi hieman oppia eri lajikkeista. Muistaakseni Merlottia piti vältellä, kun taas Syrah on herkkuva. [kuola][/kuola]

Hanapakkaukset ovat tällaiselle tenukepille kivoja. Voi ihan huomaamatta tissutella pari pullollista ja aina vain riittää. Kuva
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
- Papparaisen piinapenkki 16.10.2003 -
DarkSide
Tilastopappa

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 16 Touko 2008 14:43

Mun viinituntemus on siinä tilassa, että jossain vaiheessa opin noukkimaan vain italialaista viiniä. Olen sen kokenut, merkistä ja rypäleestä riippumatta, olevan pääsääntöisesti itselleni maistuvaa.

Darkkiksen linjoilla valkkarin suhteen. Vettä. Punkku maittaa, mutta sekin sopii paremmin talveen. Tai silloin sitä mieluummin juon. Voi tietysti riippua siitäkin, että punaviini ei ihan kylmänä maita ja koska olen kova poika tissuttelemaan, tissuttelen sitten mieluummin kylmää olutta, joka sopii paremmin kuumaan ilmaan.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 16 Touko 2008 15:00

DarkSide kirjoitti:Mainio viinileffa Sideways antoi hieman oppia eri lajikkeista. Muistaakseni Merlottia piti vältellä, kun taas Syrah on herkkuva.

Kun minä muistelisin just toisinpäin. Merlot sai hehkutusta, Syrahia oli syytä karttaa.

Se olikin ainoa vika sinänsä loistavassa viinielokuvassa - siinä ei ymmärrtty viineistä mitään.

Lisää epäymmärrystä.
En pysty sulattamaan Rulla musiikki&viini -viestistä tätä kohtaa:
- Syrah: Puccini's "Nessun Dorma" as sung by Luciano Pavarotti; "Orinoco Flow" by Enya; "Chariots of Fire" by Vangelis; "Canon" by Johann Pachelbel.

Syrah on voimakas, parhaimmillaan vahvan nahkainen ja sitten siihen tarjotaan jotain Vangelista tai Enyaa. En vaan tajua. Ne ovat yksinään hyviä joo, mutta ei niillä ole mitään tekemistä Syrahin kanssa.
Vai haetaanko siinä jotain jing/jang yhdistelmää, että löytyy ne vastapoolit täydentämään toisiaan?

Vielä Syrahiakin rakkaampi minulle on Shiraz. Sen kanssa ei voi epäonnistua.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja DarkSide » Pe 16 Touko 2008 15:24

Kati kirjoitti:Vielä Syrahiakin rakkaampi minulle on Shiraz. Sen kanssa ei voi epäonnistua.

Ja minä kun olen pitänyt niitä samana. Siis että Shiraz olisi uuden maailman Syrahia. Ovat ne ainakin lähellä toisiaan.
"Asiat eivät ole vielä niin pielessä, etteivätkö ne menisi vielä huonommiksi keskustelemalla."
DarkSide
Tilastopappa

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 16 Touko 2008 18:57

DarkSide kirjoitti:
Kati kirjoitti:Vielä Syrahiakin rakkaampi minulle on Shiraz. Sen kanssa ei voi epäonnistua.

Ja minä kun olen pitänyt niitä samana. Siis että Shiraz olisi uuden maailman Syrahia. Ovat ne ainakin lähellä toisiaan.

Olet oikeassa. Sama rypäle.
Mielikuvissa Shiraz pullon kyljessä tarjoaa muikeamman nautinnon, mutta lie tarjonnut muistamattomuuden.

Tästä lähtien juon vain vettä, hanavettä.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 17 Touko 2008 05:27

En ole ehtinyt vielä tilastoimaan viininkulutustani niin, että tietäisin mistä rypäleestä tykkään eniten. Lapsena juopotellessani tykkäsin Merlot'sta ja vihasin Cabernet Sauvignonia. Enkä kyllä nykyäänkään Cabernet'sta niin välitä, se on usein liian kitkerää minulle. Sekoitukset on ihan kivoja, kun onnistuvat. Punaiset miellyttävät enemmän, mutta ei minulla ole mitään hyvää valkkariakaan vastaan.

Mutta tosiaan, tilastointi on jäänyt juomisen varjoon, kun tulee maisteltua niin harvoin. Ostan viinit etiketin ja alkon opaskuvien ja makukuvausten perusteella. Haluan maistella hyvää viiniä, mutta harvemmin tulee enää pullon tyhjenemisen jälkeen muisteltua että mitäs tulikaan maisteltua ja oliko se hyvää.

Viini on minulle seurustelujuoma. Ruokaan en tykkää sitä sotkea, muuten kuin suoraan ruokaan kaatamalla. Tai sitten en vain ole kokenut miltä tuntuu/maistuu kun ruoka ja viini sopivat yhteen keskenään. Juustojen kanssa se on onnistunut muistaakseni kerran. Meh.

Täällä ollessani haluaisin kyllä sijoittaa viinitilakierrokseen, mutta ehkä sitten tuolla etelämmässä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 17 Touko 2008 10:52

Olen punaviinin ystävä, mutta hifistelypuolen olen jättänyt suosiolla muille. Riittää, että viini maistuu hyvälle ja koskapa ei olis maistunut? No ei koskaan. Alunperin join vain valkoviinejä ja punaiset jäi tyystin kokeilematta, mutta sitten kun tuli pari vuotta lisää, homma kääntyi toisinpäin ja nykyään juon vain punaisia. Yleensä ostan jotain turvallista Cabernet Sauvignonia ja luottomaat ovat Espanja, Chile ja Argentiina. Joskus mukaan tarttuu viinitötsäkin ja sitten lipitellään päivätolkulla ;) Tötsät on loistokeksintöjä! Muutama viinipullo löytyy aina varmuuden vuoksi hyllyn päältä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 19 Touko 2008 13:15

Poikkeavien puistosta päivää! Tykkään enemmän valkoviineistä. Punaviinejäkin tulee satunnaisesti ostettua, mutta en ole niihin viehtynyt yhtä paljon kuin valkkareihin. Viinit valitsen kuivuuden ja makukuvausten perusteella. Usein ostopäätökseen vaikuttaa myös korkki. Suosin kierrekorkkia, sillä se on helpompi esim. piknikreissulla. Rypäleistä en tiedä mitään.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 20 Touko 2008 15:54

Puolikarkean tapaan itsekin pidän enemmän valkoviineistä. Punaviiniä tulee maisteltua lähinnä ruuan kanssa, ja harvoin silloinkaan. En ole juurikaan viineihin perehtynyt, joten yleensä viini tulee valittua makeuden/kuivuuden ja etiketin perusteella. ;) Tykkään enemmän puolikuivista ja kuivista valkkareista kuin makeista. Aluksi pidin nimenomaan makeista viineistä, nykyään taas ne ovat makuuni vähän turhan äklöjä.

Kuohuviinistä tykkään myös kovasti. :) Nykyään pidän kuoharista jopa enemmän kuin tavan valkkarista. Kuoharia tulee siis ostettua muulloinkin kuin vappuna. ;)
lumikukka

ViestiKirjoittaja ceuro » Ti 20 Touko 2008 16:13

Iltalehdessä oli alle 7 euron kuohuviinien vertailu: http://static.iltalehti.fi/kuvat/liitte ... rtailu.pdf
Ehkä pakko testata tuota Chevaliers de Maltea, kun noin kehutaan.
Pitää vaan keksiä joku tilaisuus, jota juhlistaa kuplilla.

Muuten tosiaan mun makuun on punkut. Semmoiset pehmeät ja aromaattiset,
mutta toisaalta menee semmoiset helposti juotavat kevyetkin. En osaa suosikkia sanoa,
kun minäkin valkkaan yleensä hyllynreunalappusen kuvailujen mukaan mitä milloinkin.
Monet chileläiset on kyllä hyviä, mutta koetan suosia lähempää kuin valtamerten takaa roudattuja tuotteita
ja siksi käteen tarttuu useimmiten espanjalainen tai ranskalainen pullo.

Tai no... suht harvoin toisaalta nykyään tulee viiniä ostettua.
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
ceuro

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 20 Touko 2008 20:52

pampula kirjoitti:Emmä tiiä, punkku on hyvää. En tajuu viineist. paitsi et yleensä tykkään halvoista. Ei mulla muuta, moi.

Kuva

Toivoisin vihtiväni opetella juomaan viinejä, mutten oikein tiiä, mistä alottaisin.
Toistaiseksi oon tykänny enemmän valkoviineistä (ja vielä enemmän kaljasta Kuva ),
mutta punaviinikin menettelee nykyään (eikä ole saastaista myrkkyä niin kuin ennen).
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Gluu » La 24 Touko 2008 20:04

Kyllä viini maistuu. Enemmän menee punaista, mutta kyllä valkoinenkin sopii toisinaan suuhun.
Mä tuppaan olemaan tylsä ja ostamaan muutamia hyviksi havaittuja viinejä ja olen välillä vähän
huono kokeilemaan uusia. Tosin törmätessäni makoisaan viiniin, yritän painaa nimen mieleen ja
ostamaan sitä ja kokeilemaan, että maistuuko se toisellakin kerralla hyvältä. Punkuista ei ole mitään
selkeää rypälesuosikkia löytynyt, mutta aika usein olen huomannut Shirazin maistuvan. Ja aika usein
huomaan notkuvani viinihyllyllä Chilen kohdalla. Valkkareista suosin Rieslingiä.

Kai täällä sai suositella? tämän parissa olen viimeaikoina viettänyt mukavia hetkiä.

--------------------
Kuva
Gluu

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 24 Touko 2008 21:34

En ole mikään kovinkaan innokas viinin juoja, mutta silloin tällöin sitä tulee juotua. Pidän valkoviineistä enemmän kuin punaviineistä.

Pidän eniten makeista ja puolikuivista viineistä. Mitään selkeää suosikkia en ole löytänyt. Itse en ole tainnut ostaa ikinä viiniä,( :kauhistunut: ) kun en niistä yleensä pidä kovinkaan paljoa. Olen toki juonut todella hyvänmakuisiakin viinejä, mutta niiden nimiä en enää muista. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 19 Maalis 2009 14:04

Pikkukiville kerrottakoon. Olen päässyt eroon mielikuvasta, että kaikki kuoharit on pahoja. Käänteentekevä hetki oli viime vuonna, kun etsin jotain kivaa kuplivaa miekkosen merkkipäivähumuun. Olin ollut siinä uskossa, että kuoharin tulee olla ehdottomasti päätäsärkevän kuivaa ja makeat kuoharit on vain boolin rakentamista tai noloja amatöörejä varten. Olin nolo amatööri ja nappasin mukaan jonkun makean punaisen jutun, joka paljastui mainioksi valinnaksi. Taisipa muuten olla tämä.

Samalla polulla olen vieläkin. Mie en enää maljoja nostele otsassa napsahtavilla kuivuuksilla, vaan hommaan suosiolla imakampaa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Santalaceae » Pe 20 Maalis 2009 22:36

puolikarkea kirjoitti:Pikkukiville kerrottakoon. Olen päässyt eroon mielikuvasta, että kaikki kuoharit on pahoja. Käänteentekevä hetki oli viime vuonna, kun etsin jotain kivaa kuplivaa miekkosen merkkipäivähumuun. Olin ollut siinä uskossa, että kuoharin tulee olla ehdottomasti päätäsärkevän kuivaa ja makeat kuoharit on vain boolin rakentamista tai noloja amatöörejä varten. Olin nolo amatööri ja nappasin mukaan jonkun makean punaisen jutun, joka paljastui mainioksi valinnaksi. Taisipa muuten olla tämä.

Samalla polulla olen vieläkin. Mie en enää maljoja nostele otsassa napsahtavilla kuivuuksilla, vaan hommaan suosiolla imakampaa.

Kir Royalhan on klassinen drinkki, joka valmistetaan yleensä kuohuviinistä (tai shampanjasta) ja mustaherukkalikööristä. mutta kiva viinintuottaja on näköjään laittanut sitä pulloon valmiiksi. Mikäs sen kätevämpää! Muutenkin maailma on täynnä erilaisia kuohuviinidrinkkejä, joten et varmaan ole ainoa joka ei pidä kuohuviinistä sellaisenaan. :D Tai sitten on olemassa muitakin näpertelijöitä kuin minä, joiden mielestä alkoholin juominen kannattaa suorittaa pidemmän kaavan kautta mahdollisimman pitkillä alkuvalmisteluilla. :tilt:
Santalaceae

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 22 Maalis 2009 20:26

Santalaceae kirjoitti:Kir Royalhan on klassinen drinkki, joka valmistetaan yleensä kuohuviinistä (tai shampanjasta) ja mustaherukkalikööristä. mutta kiva viinintuottaja on näköjään laittanut sitä pulloon valmiiksi. Mikäs sen kätevämpää!

:lanppu:
Selventää, miksi nimeä googlaamalla löysin niin paljon drinkkiohjeita.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja damn » La 18 Huhti 2009 11:59

Joskus vuosia sitten lipitettiin isosiskon kanssa kesäisin puistossa jotain valkoviiniä. Ne olivat ensimmäiset kokemukseni viinistä ja se viini oli pahaa, mutta kuvittelin silloin, ettei sen kuulukkaan maistua hyvältä, vaan ilmeisesti tarkoitus oli vain päästä humalaan :keijo:. Sisko sitäpaitsi taisi sanoa, että punaviinit on pahoja, joten otin isosiskon sanat aika vakavasti, enkä missään vaiheessa oikein päässyt edes maistamaan punkkua, vaan juotiin aina valkkaria.
Pari-kolme vuotta sitten päädyin usein tilanteisiin, missä oli punaviiniä tarjolla. Myös entisessä työpaikassani sain usein viinipulloja, niin aloin totutella punaviinin makuun. Ja sehän olikin hyvää. Joten olen jonkun verran sen jälkeen juonut punaviiniä.

Tuntemukseni viineistä ovat kuitenkin ihan retuperällä. Siksi olikin hupaisaa kun viime viikolla meillä oli viininmaistajaiset ja tarjolla oli yhdeksää eri viiniä, joista yritimme sitten valita parhaimmat. Olemattomalla tietämykselläni yritin siinä sitten keksiä viineistä jotain järkevää sanottavaa. En nyt ala tässä päteä ja keksiä jokaisesta viinistä sanottavaa, vaan listaan maistelemamme viinit paremmuusjärjestykseen. Punaviinit olivat kaikki ihan juotavia, mutta maistellessa huomasin, etten tykkää ollenkaan valkoviinistä ja ne kaikki olivat melkoista kuraa.

Punaviinit:
1. Cono Sur Tocornal Cabernet Sauvignon
2. Luna Negra Merlot
3. Santa Helena Selección Gran Reserva Cabernet Sauvignon
4. Viña Maipo Cabernet Sauvignon
5. Pearly Bay Cape Red

Valkoviinit:
1. Black Tower Rivaner
2. Viña Maipo Chardonnay
3. Gato Negro Chardonnay
4. Obikwa Sauvignon Blanc
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja DarkSide » La 18 Huhti 2009 12:48

Cono Sur on ihan kelpo edullinen punkku.

Löysin muuten ihan hyvän kalifornialaisen punaviinin: Equinox Merlot Petite Sirah. Täyteläistä ja pehmeää.
DarkSide
Tilastopappa

ViestiKirjoittaja Galileo » La 18 Huhti 2009 16:43

Espíritu on hyvä. Viini-lehden löydöksi nimeämä.
Galileo

ViestiKirjoittaja Nugat » To 14 Touko 2009 20:36

Kuulkaas. Tutkiskelin kodin alkoholitarjontaa ja vastaan sattui vanha kuohari jonka pohjalla on sakkaa. Onko se pilalla vai pitääkö sitä ravistaa? :pepsodent:
Siinä mielessä vanha, että en muista mistä ja milloin olemme kyseisen pullon saaneet, mahdollisesti parin vuoden sisällä kuitenkin.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Galileo » To 14 Touko 2009 20:55

Mikä kuohari? Kuulostaa hassulta. Onko se joku maustettu? Sellaisesta voi väriaineet painua pohjaan, tai ainakin maustetuista viinoista painuu. Maista niin tietää, voiko juua.

Itse maistoin vappuna vähemmän mairittelevia arvioita saanutta muovipullopunkkua. Muovipullo on paljon kevyempi lasista ja kestää paremmin iskuja. Kiva kantaa ja kierrekorkki on hyvä. Maku ei maailmaa repinyt, mutta oli ihan ok ja toimi tarkoitukseensa hyvin, eli pullon suusta pusikossa. :viileä:

Kuva
Galileo

ViestiKirjoittaja Nugat » To 14 Touko 2009 21:06

Min en ymmarra. Pullon teksti on venäjäksi. Ehkä se selittää kaiken. :pepsodent: Se selittää ainakin sen, miksi en aikaisemminkaan ymmärtänyt lukemaani.

Siinä lukee suurinpiirtein näin: Cobemckoe Ulaunahckoe Sopoguho ja vuosi 1812, mitä sitten tarkoittaakaan. Kursivoidut h:t ovat niitä ihmeellisiä venäläisiä h-merkkejä. Kyseessä taitaa kuitenkin olla shampanja? Ja sitten havaitsin tällaisen leimatun päivämäärän 08.10.98. En tiedä onko se valmistus vai viimeinen käyttöpäivä. Mä vannon, että tämä tuote on ollut kaapissa vain pari vuotta. :keijo: Ehkä joku on halunut päästä siitä eroon ja lahjottanut meille?

Ehkä tämä asia selviää vain maistamalla? :riips:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 14 Touko 2009 22:37

Siis tätäkö se on? Mäkin ehdottaisin vaan maistamaan sitä. Ja ravistaa ei ehkä kannata ainakaan ennen avausta. :virne:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

Seuraava

Paluu Murkina