Birk kirjoitti:Vuoden, puolistoista vuotta vanha koneeni ulvoo ja vinkuu välillä mahottomasti. Ääni on siis todella kova! Varsinkin silloin, kun käynnissä on usempi ohjelma (esim. samanaikaisesti virustorjunta, kun se etti viruksia ja pokeriohjelma). Muuten koneesta tulee semmonen tasanen ulina. Missä vika, mitä teen ja onko se kallista?
Voisin sanoa että siinä on pölyä sisällä, sillä vaikuttaisi siltä kuin kone prosessoritehojen noustessa lämpenisi enemmän kuin normaalisti => tuuletin(met) pyörivät nopeammin => voimakkaampi meteli.
Seuraava ohje on keino miten pölyt saadaan pois, mutta se voi kuitenkin väärin tehtynä rikkoa koko koneen, joten seuraava ohje on sitten toteutettava VAROVASTI enkä minä vastaa jos tulee ongelmia...
1. Avataan koneen laatikko (ohjeet manuaalissa)
1a. Jos koneen sivussa on aukastava paneli, niin aukaise se ensin (varovasti, ei voimaa) ja katso, onko sielä todellakin pölyä.
1b. Jos sivustossa ei ole avattavaa panelia niin kone irti piuhista, lattialle ja tutkitaan vähän koteloa, kyllä se jotenkin aukeaa ja sisälle näkee.
2. Nyt me tiedetään onko sielä pölyä
2a. Pölyä on, okei, siirry kohtaan 3.
2b. Pölyä ei ole, vika ei siis ole siinä, se on jossain muualla, laita kotelo paikalleen ja soita sille nör.. siis tietokoneista pitävälle kaverille tai sukulaiselle, josko se tulisi kattomaan sitä kahvipalkalla
3. Koneessa on pölyä, ok nyt on vähän kalliimpi, mutta turvallisempi keino a ja halvempi mutta turvattomampi keino b Näitä suoritettaessa kone täytyy sitten olla irti piuhoista ja mielellään jossain avoimella paikalla (keskellä huonetta, pöydällä) jossa pöly lentää jonnekkin muualle kuin takaisin koneeseen...
3a. Marssitaan atk-kauppaan ja ostetaan puteli paineilmaa, voi tieten toteuttaa jollain muullakin paineilmaa käyttävällä laitteella, omalla vastuulla ja SE täytyy olla KUIVAA ilmaa, siinä ei saa olla kosteutta => hiuslakka ei kelpaa, ei edes tyhjä jossa on vielä ponnekaasua. Suositeltavin ratkaisu kuiten olisi tuo paineilmapötikkä (ei ne paljoa pitäisi maksaa) Kun sinulla on paineilmapötilö, siirry kohtaan 4.
3b. Tämä on vähän turvattomampi (mutta toimii omalla vastuulla, itse käytän tätä):
- Haetaan imuri
- Asetetaan kone niin että sisällä oleva tyhjä alue näkyy sinulle selvästi
- Väännetään imurista tehot aluksi minimiin
- Viedään imuri lähelle koneen pölyisiä alueita (ne kyllä erottuu, eli ne jotka on sen valkoisen nöyhdän peitossa) MUTTA
EI KOSKETA SILLÄ IMURIN SUUTTIMELLA MIHINKÄÄN KONEEN SISÄLLÄ OLEVAAN ASIAAN EI MIELELLÄÄN EDES REUNOIHIN
- Jos pöly ei lähde irti, voidaan laittaa imuriin VÄHÄN tehoa lisää
- Toistetaan edellistä operaatiota kunnes pöly on lähtenyt.
- Pistä imuri pois ja siirry kohtaan 5
Edelleenkin turvallisinta olisi, jos tämä kohta hylättäisiin ja haettaisiin paineilmaputelo...
4. Töhöttele sillä paineilmalla pölyt huitsin nevadaan koneen sisuksista, potilon tehot pitäisi riittää siihen. Jos pullossa on suutin, voit tehdä sitä varovaisesti myös niihin pieniin pölyisiin kohtiin MUTTA VARO SUORAA KONTAKTIA KONEEN OSIIN, ettet kolhi niitä rikki (jos epäilyttää, älä tee sitä). Kun olet aikasi töhötellyt konetta paineilmalla sen pitäisi olla puhdas (ei siihen pitäisi mennä kuitenkaan koko puteloa, sellaista isoa ainakaan). Jos pöly ei kuitenkaan suostu lähtemään, palaa kohtaan 3b muuten siirry kohtaan 5.
5. Kokoa kone siten kuin puritkin sen (etupaneli/kotelo paikalleen, kuten ohjekirjassa sanotaan) kytke kone kaapeleihin. Käynnistä kone, sen pitäisi pyöriä hiljaisempana, mikäli näin ei kuitenkaan käy, niin palataan kohtaan 2b ja jos mahdollista niin nämä ylläkuvatut toiminnotkin voisi suorittaa sillä kaverilla, kyllä nörtille aina kahvi maistuu (minä tiedän, olen itsekkin sellainen nykyään).
6. Kone toimii ja on hiljainen, palaa tänne ja kiitä ja kumarra minua suurena Nörtti-epäjumalana... Ei vaineskaan kiitos riittää ja toivottavasti ohjeesta oli apua