Nugat kirjoitti:Canon EOS 400d kiinnostaisi. Onko kokemuksia vai onko se ihan turha peli? Jos ei se, niin haluaisin kameran kuitenkin Canonilta.
Yabba kirjoitti: Itse puolestaan olen kuolaillut tuon Canon EOS 40D:n perään, tosin ainakin vielä minun valokuvaustaidolla lähtee aikasta kirpaisten ~1500 euroa taskunpohjalta, joten taidan jäädä odottelemaan vielä joksikin aikaa :(
Nugat kirjoitti:Itsekkin halajan siirtyä digijärkkäreiden maailmaan.
Canon EOS 400d kiinnostaisi. Onko kokemuksia vai onko se ihan turha peli? Jos ei se, niin haluaisin kameran kuitenkin Canonilta.
Objektiiveistakaan en mitään tiedä. Kannattaako ostaa ruonko ja sen mukana tuleva objektiivi, vai pelkkä runko ja hommata erikseen objektiivi?
Millaiset objektiivit sopisivat?
Tuossa 450D:ssä on se live view ominaisuus jolloin ei tarvitse etsimen kautta tähdätä otosta.
ismo vaara kirjoitti:Tuossa 450D:ssä on se live view ominaisuus jolloin ei tarvitse etsimen kautta tähdätä otosta.
- Live view on roskaa! Poislukien tietenkin kamerat joiden näytön saa väännettyä eri asentoihin jolloin "hail mary" shotit helpottuvat huomattavasti. Samaan hengenvetoon huudettakoon että roskaa ovat myös pölynpoistojärjestelmät ja kuvanvakaimet! Ha!
450D on tosin itseänikin kiinnostanut mutta piru vieköön kun se ei käytä CF-kortteja.
Yabba kirjoitti:Nugat kirjoitti:Canon EOS 400d kiinnostaisi. Onko kokemuksia vai onko se ihan turha peli? Jos ei se, niin haluaisin kameran kuitenkin Canonilta.
Itse puolestaan olen kuolaillut tuon Canon EOS 40D:n perään, tosin ainakin vielä minun valokuvaustaidolla lähtee aikasta kirpaisten ~1500 euroa taskunpohjalta, joten taidan jäädä odottelemaan vielä joksikin aikaa :(
viima kirjoitti:Jos ostaa kameran pakettina, kannattaa musta valita sellainen, jonka mukana tulee vakaimella varustettu linssi.

Galileo kirjoitti:Hiukan aiheen vierestä, mutta mua on kummastuttanut, kuinka nykyään tuntuu joka toinen ihminen olevan puoliammattimainen valokuvaaja, eli omistavan jonkun digijärkkärin. Kustannukset on tulleet varmasti alas ainakin kuvien kehittämisen osalta ja kuvankäsittelyohjelmat lisäävät harrastukseen oman osansa. Silti mä koen jotenkin vieraaksi, että porukalla roikkuu kaulassa pienen henkilöauton hintainen vekotin jolla käy näpsimässä huvin vuoksi kuvia koppakuoriaisista, kirkoista ja katukivetyksistä. Mistä johtuu moinen järkkäri-innostus?

Yabba kirjoitti:Hienointahan tässä koko villityksessä muuten on se, että nykyaikaisilla huippupokkareilla alkaa olla lähes kaikki samat ominaisuudet kuin järkkäreilläkin, vain hieman kompaktimmassa muotissa
ismo vaara kirjoitti:Itse ostaisin pelkän rungon ja heti mukaan 50mm 1.8f II linssin. 50mm muovipurkki on valovoimainen tehotyökalu jonka voi saada alle satasella. Tuolla lasilla on hyvä opetella kameran käyttöä samalla kun etsii uutta objektiivia ja säästelee sitä varten senttejään. Kyseessä on kuitenkin linssi joka täytyy ostaa, sillä hinta/kuvanlaatu suhde on ilmiömäinen.

ismo vaara kirjoitti:Laajempana ilmiönä kysymyksessä on luultavasti jonkin sorttinen juppihenkinen pätemisvietti. "Jep, uusi malli. 14 megapikseliä ja 12 AF pistettä. Maksoi 2 tonnia!"
Galileon kysymykset voisi tosin esittää mistä tahansa (viihde)tuotteesta. Tarvitsetko todellakin uuden ja paremman hdtv:n, stereot tai tietokoneen?

ismo vaara kirjoitti:viima kirjoitti:Jos ostaa kameran pakettina, kannattaa musta valita sellainen, jonka mukana tulee vakaimella varustettu linssi.
Pätemistä:
Valovoima tosin AINA voittaa vakaimen.
Kissoja, koiria, ihmisiä ja muita karvaisia liikkuvia kohteita varten tarvitsee kuitenkin nopeaa suljinaikaa jolloin vakaimesta ei ole hyötyä. Kolmijalka (jos sitä vain jaksaa raahata mukana) korvaa vakaimen jos tarvitsee kuvata pitkillä suljinajoilla. Vakain on hyvä lisä mutta siitä joutuu maksamaan ja yleensä turhan paljon. [/köyhän tilitys]
Galileo kirjoitti:Stereot sun muut ei mun mielestä päde kameraan. Enemmänkin voisi verrata vaikka jotain musiikkiohjelmaa ja syntikkaa...
viima kirjoitti:Tietääkseni sitä valovoimaakaan ei kaupasta ilmaiseksi mukaan työnnetä, vaan varsinkin zoomillisena maksaa julmetusti.
tome_ kirjoitti:Montako objektiivia noin keskimäärin tarvitsee? Nuo mm-määrät viitannevat tuohon objektiiviin, mutta mitä ne sitten kertovat?
ismo vaara kirjoitti:F X kertoo objektin valovoimasta (ja syvyystarkkuudesta). Mitä pienempi luku, sitä enemmän valoa pääsee kameraan ja sitä pienempi syvyystarkkuus tulee mahdolliseksi (==hyvä asia).
F4.0 pimeämpää lasia en ostaisi suomen olosuhteisiin. F2.8 on monissa tilanteissa varsin riittävä. F1.8 riittää kesäiltojen hämärässä. F1.2 saa minut kuolaamaan.
F-luku saattaa riippua polttovälistä esim 18-200mm f3.6-5.6 tarkoittaa että zoomin ollessa 18mm kohdalla suurin mahdollinen aukko on 3.6 ja polttovälin kasvaessa valovoima tippuu aina f5.6 asti (200mm).
Galileo kirjoitti:Oikeesti siis voisi olla nastaa.
Ja mulla oli oikeasti niin kivaa, että sukat pyöri melkein jalassa.ceuro kirjoitti:
Epäilyttää, tulisiko sitä digikameraakaan pidettyä mukana, varsinkaan jos se olisi semmoinen iso.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa