Luomu

Luomu

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 20 Heinä 2009 16:08

Pienen pieni tiivistelmä aiheesta http://www.luomu.fi -sivustolta:

"Luomu on lyhenne sanasta luonnonmukainen. Luonnonmukainen maataloustuotano on useimmissa kehittyneissä maissa virallisesti valvottua ja sovittuihin tuotantomenetelmiin liittyvää kasvinviljelyä ja kotieläintuotantoa sekä elintarvikkeiden jatkojalostusta ja markkinointia. Luonnonmukaisten ruokajärjestelmien kehittämisessä lähtökohtana on luonnonmukainen alkutuotanto

Luonnonmukaisessa maataloustuotannossa keskeistä on, että siinä suositaan uusiutuvia raaka-aineita ja kierrätystä, palautetaan maahan eloperäisiä aineita ja niiden sisältämiä ravinteita. Kotieläintaloudessa kiinnitetään erityistä huomiota eläinten lajityypilliseen käyttäytymiseen ja hyvinvointiin sekä luonnollisten, lajinmukaisten rehujen käyttöön.

Luonnonmukaisessa maataloudessa arvostetaan ympäristön omien toimintojen roolia tuholaisten ja tautien hallinnassa sekä kasvien että kotieläinten terveydenhuollossa. Siinä pidättäydytään käyttämästä synteettisiä torjunta-aineita, väkilannoitteita, kasvuhormoneja, antibiootteja ja GMO-tekniikkaa. Niiden asemesta luomuviljelijät käyttävät monia menetelmiä, jotka vakauttavat ekosysteemejä ja vähentävät saastumista.

Luomuelintarvikkeiden tuotantoa koskevat säädökset koskevat käytettäviä raaka-aineita ja niiden tuotantotapaa, pakkausmerkintöjä, maahantuontia EU:n ulkopuolelta sekä valvontajärjestelmää. Em. säädöksistä johtuen Suomessa luomuelintarvikkeen valmistuksessa mm.
saa käyttää vain noin 10 %:a yleisen elintarvikelainsäädännön sallimista lisäaineista
ei keinotekoisia väriaineita
ei keinotekoisia makeutusaineita
ei keinotekoisia aromeja
saa käyttää säilöntäaineita erittäin rajoitetusti
ei geenimuunneltuja ainesosia
ei säteilytettyjä ainesosia
"

Luomu on siis iloinen asia ja harmillista onkin, että järjestelmällä on epäilijänsä. Asian kyllä ymmärtää ainakin täkäläisissä kaupoissa; kasvikset ei välttämättä ole oikein säilöttyjä ja poissa ja piilossa normikasvisten edestä. Ei ihme että nahistuneet porkkanat eivät innosta! Olisikin tärkeäa että kaikki kauppiaat ymmärtäisivät luomutuotteiden arvon, jolloin kuluttajatkin voisivat helpommin päästä luomuun käsiksi.
Hintakin usein mietityttää, mutta ehkä asiaa voisi ajatella niin, että ehkä välttyy lääkärikustannuksilta syödessään täysin luonnollisia myrkyttömiä tuotteita. Ruokahyllyjen lisäaineviidakosta on niin tavattoman hankalaa suodattaa niitä huonoja ja hyviä lisä-aineita. Mutta ostaessa luomua voi luottaa siihen, että kaikki mitä suuhun tunkee on puhdasta.

Tutustuin asiaan ihmetellessäni omia vatsavaivojani. Tarkoituksenani on pikku hiljaa siirtyä mahdollisimman puhtaaseen ravintoon ja päästä eroon huonoista lisä-aineista. Uskon, että ongelmani juontuvat juuri lisä-aineista. Vaikeuksia tuottaa perheenjäsen, joka kuullessaan sanan luomu nauraa räkäisesti ja mumisee ituhipeistä ja vihertontuista. Tosin näyttää luomuruuat maistuvan kovasti, jos vain ennen ruokailua ei mainitse sanaa luomu. :virne: Ennakkokäsityksiäkö? Mitä ne ovat? :raps: Ja näin tekee ihminen, joka tietämättään teki itselleen luomukasvimaan. :virne:

Ja näin kankeasti Nugat johdattaa meidät keskustelemaan luomusta: Pohdintoja luomusta olkaa hyvät!
Kuva Kuva Kuva
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Luomu

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 21 Heinä 2009 18:57

Olen löytänyt Valion Luomumehut. Joisin paljon mehua, mutta usein mehut ovat ällömakeita tai appelsiini- tai omenamehujen tapaan kitkeriä. Mutta luomu appelsiinimehu on jotain aivan muuta! Huomasin juodessani, että mehussa ei tosiaan ylimääräiset turhat höpsötykset maistuneet. Mehu ei kuitenkaan maistu tuorepuristetulta appelsiinimehulta, ehkä pakkauskartongista jotain makua pääsee, tiedähäntä, mutta pidän tätä kuitenkin parhaana appelsiinimehulta jollei itse puristamia laske.

Kuva

Tänään kokeilin vaihteeksi luomu omenatäysmehua. Heti väri kertoi sen, että tätä ei ainkaan ole turhia käsitelty. Tarkoitan, että omatekoinen omenamehu on usein harmahtavan sakeaa, sakasta johtuen, ja tässä mehussa oli juuri oikeanlainen väri. Tietenkin jotkut voivat tykätä enemmän siitä kirkkaan kusenkeltaisesta sokerihöpsötyksestä, mutta he eivät ole vain koskaan nähneet oikeaa kotitekoista omenamehua. ( :tilt: ) Mehu ei sisällä lisättyä sokeria. Ajattelin heti, että tästä puuttuu sokeri, verrattuna taas kotitekoiseen mehuun johon sitä sokeria saa uppoamaan jos huvittaa. :friikki: Silti juotavaa. Parempi kuitenkin näin, kuin kitalakeen tarttuva sokeriliemi!

Kuva

Ja päästäkseni mutkien kautta suklaaseen.... :tilt:
Kuva
Green & Black´s tumma suklaa on tavattoman hyvää, mutta vielä enemmän pidän samaan sarjaan kuuluvasta hasselpähkinä ja rusina sotkotuksesta. :tipahdus: Muita makuja en ole toistaiseksi maistanut. 70%:sta ostan useimmiten, sillä ajattelen sen kestävän kauemmin kuin vähemmän tummien. Mutta enpä nyt tiedä. :O:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 22 Heinä 2009 12:28

Valion luomuappelsiinimehu ei maistu tuorepuristetulta, koska se ei sitä ole :tilt: Samalla lailla tiivisteestä uudelleen laimennettu mehu kuin muutkin vastaavat. Erikseen myydään niitä tuorepuristettuja mehuja, joita löytää kauppojen kylmähyllyiltä (esim. Valion Tropicana). En muista nähneeni sellaista luomuna, joskaan en ole myöskään etsinyt. Tuorepuristetut on muutenkin kalliita, joten luomuna sellainen voisi olla liikaa meikäläisen kukkarolle.

Käytän luomua melko paljon. Vakioluomutavaraa ovat maito, kananmunat, tee, kahvi, jauhot, sokeri. Nämä siis aina luomuna. Lisäksi ostelen usein muitakin luomutuotteita, mutta niissä harrastan hintavertailua. En maksa nelinkertaista hintaa luomutomaateista tavallisiin kotimaisiin verrattuna, vaikka mikä olisi :epäilevä:

Luomumaito on siitä mielenkiintoinen, että siitä ei tule vatsaoireita niin kuin tavismaidosta. En luomumaitoakaan voi juomalla juoda, mutta silloin tällöin esim. muroissa luomumaito ei haittaa. Tavismaitoa en voi käyttää kuin kahvissa ja teessä, ja silloinkin alkaa herkästi pistää mahassa. Mä olen usein miettinyt, kuinka moni "diagnosoitu" laktoosi-intoleranssi onkin oikeasti vain vatsan vastalause homogenoituun maitoon.

Luomukananmunat vaahtoutuvat paremmin leipoessa, ainakin mun kokemuksen mukaan. Ja keltuainen on parempaa (esim. paistettaessa) kuin tavismunissa.

Tee ja kahvi ovat oikeastaan sattumalta luomua, ne vain ovat paremman makuisia kuin muut kokeilemani tuotteet tuosta kategoriasta. Tosin nyt joudun rajoittamaan molempia kofeiinin takia :( Onneksi löytyi jo korvaavaa Rooibos-luomuteetä, mikä on ihan hyvän makuista, joskaan ei vedä vertoja tuolle toiselle teelle. No, erityistapauksissa sitten nautiskellaan noista toisista.

Jauhot ja sokeri on tullut ostettua luomuna ihan niiden luomustatuksen vuoksi, ja koska hintaero ei ole kummoinen tavistuotteisiin nähden. En huomaa mitään makueroa noissa, mutta onpahan parempi mieli, kun saa koko kakun pyöräytettyä luomutuotteista :D
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 22 Heinä 2009 14:34

En ole saanut kasattua itselleni tarkkaa mielikuvaa luomusta ja sen
kokonaisvaikutuksista omaan elämään saatika sitten sen vaikutuksiin
yhteiskunnassa tai ympäristön kannalta. Ehkä olen ollut laiska, enkä
ole perehtynyt tarpeeksi.

Mutta ajattelin nyt tähän teille jakaa kahden tuntemani ihmisen
hivenen negatiiviset kommentit luomuviljelystä, jos se vaikka
puskisi keskustelua täällä...

Henkilö yksi tuumaa luomutuotannon olevan ihan ok. Kyllä sitä
voi parikymmentävuotta tehdä aivan huoletta, mutta sitten pitäisi
taas lannoittaa maa kuntoon ja korjata suomen maaperän puutteita
lisäämällä peltoon mineraaleja jotka sieltä uupuvat.
-vanhempi mies, maatalousalan professori, joka on uransa
aikana kehittänyt lannoittamista myös kansantervieydellisistä syistä

Henkilö kaksi ei pidä näkemästään kulkiessaan maaseudulla luomu-
peltojen keskellä. Hänen silmäänsä sattuu peltojen laikukkaisuus
ja rikkaruohojen määrä. Hänen kantansa on että luomupellosta
saatava tuote ei voi olla yhtä laadukasta kuin ns. tehotuotettu,
koska pellon ulkonäkö poikkeaa hänelle tutusta.
-parikymppinen nainen, kotoisin maalta mutta ei viljelijäperheestä,
joka on opiskellut karjan jalostusta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 23 Heinä 2009 10:43

Muhun vetoaa luomussa kemikaalien rajoittaminen ehkä eniten. Ei käytetä kemiallisia lannoitteita tai tuholaistorjuntaa, ja eläinten lääkitys pidetään minimissään. En tiedä, onko propagandaa vai voiko pitää paikkansa, että tehotuotannossa elukoille syötetään mm. antibiootteja "varmuuden vuoksi", eli ettei elikot sairastu. Luomussa lääkitään kyllä, mutta vain sairaita yksilöitä. Lääkityksellä olevan lemmun maitoa ei myöskään pistetä tuotantoon, ja lääkityksen jälkeenkin oli vielä joku varoaika.

Samoin mua viehättää ajatus, että luomuelikoille syötetään sellaista ruokaa, mitä ne muutenkin söisivät.

Mä olen elänyt käsityksessä, että luomuviljelyn yksi pääpointeista on kiertoviljely, eli pelloilla kasvatetaan välillä maaperää rikastuttavia kasveja. Luultavasti pitävät myös kesannolla. Eiköhän viljelijät tiedä, kuinka pitää pelloistaa huolta niin, että tuottavat vielä 20 vuoden päästäkin... Niin ja saahan niitä lannoittaakin, mutta ei kemiallisilla lannoitteilla.

Muistelisin kyllä joskus lukeneeni jotain juttua siitä, että "luonnollinen" lannoite, eli öh, paska ( :p ) rehevöittäisi enemmän vesistöjä. En ole varma tästä muistikuvasta.

Jos luomupelto on ruma, niin kohta varmaan luomurinnatkin on rumat, kun medioissa pyörii vain kirurgien kohentamia ryntäitä päivästä toiseen. Vai joko ne on? :isosilmä: :tissit:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja tiipetti » To 23 Heinä 2009 19:17

Nugat kirjoitti:Kotieläintaloudessa kiinnitetään erityistä huomiota eläinten lajityypilliseen käyttäytymiseen ja hyvinvointiin sekä luonnollisten, lajinmukaisten rehujen käyttöön.

Tuo tiivistää miun ajatusmaailmassani syyn suosia luomua. Kasvikset ja semmoiset ostan yleensä hinnan mukaan,
en karttaakseni kemikaaleja tahi muita ylimääräisiä myrkkyjä, mutta maitotuotteissa ja kananmunissa luomu
on ainoa vaihtoehtoni. Ovathan ne huomattavasti ns. tavallisia tuotteita kalliimpia, mutta maksan mieluusti enemmän,
jos se tukee onnellisten kanojen ja lehmien elämää. Tässä kohtaa voisinkin nostaa aurinkolippaani Pirkalle, jonka
kananmunavalikoimasta häkkikanaloiden munat poistuivat kokonaan.

Vielä jos kissanruoissa olisi tarjolla luomua, maailmani olisi täydellinen. Luomulihaa saisi kyllä Joensuustakin, mutta en
yksinkertaisesti pysty valmistamaan kissoille lihasta ruokaa. Paistuvan lihan haju on jotain aivan käsittämättömän kamalaa.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
John Ajvide Lindqvist - Kuinka kuolleita käsitellään
tiipetti

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 23 Heinä 2009 20:30

Aurora B. kirjoitti:Luomussa lääkitään kyllä, mutta vain sairaita yksilöitä. Lääkityksellä olevan lemmun maitoa ei myöskään pistetä tuotantoon, ja lääkityksen jälkeenkin oli vielä joku varoaika.

Myös tavallisilla tuotantoeläimillä on varoajat, jos niitä on lääkitty jollain. Lisäksi eläinlääkäri voi määrätä lääkkeen käytön jälkeen pidemmänkin varoajan kuin lääkkeen tiedoissa on sanottu. Jos lääkkeelle ei ole annettu varoaikaa, esimerkiksi maidon kohdalla varoaika on vähintään 7 vuorokautta. Mitä tahansa lääkettä annetaessa on tuotantoeläimillä varoajat. Näin siis Suomessa. Eri asia onkin, jos ostaa jotain Indokiinassa tuotettua lihaa. :tilt:

Mä en ole koskaan innostunut luomuruuan ostelusta. Jotenkin ei houkuttele ostaa italialaisia porkkanoita, vaikka ne olisivat kuinka luomua. Toki suomalaisiakin luomutuotteita löytyy jonkin verran, mutta en vain ole oikein luomusta innostunut. :sori:

Ystäväni ostaa aina ainakin luomumaitoa. Minä olen lähinnä talvisin huolestunut hänen D-vitamiinin saannistaan. :p Mielestäni "ylimääräisten" aineiden lisääminen ruokaan on toisinaan hyvästä. Tosin jos D-vitamiinia saa muutenkin tarpeeksi, ei tuon pitäisi olla ongelma, päin vastoin. Ei ole kuitenkaan hyvä saada hirveitä ylimääriä rasvaliukoisia vitamiineja (D- ja A-vitamiini).
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kati » To 23 Heinä 2009 23:20

marenkienkeli kirjoitti:Ystäväni ostaa aina ainakin luomumaitoa. Minä olen lähinnä talvisin huolestunut hänen D-vitamiinin saannistaan.
D-vitamiinin voi nauttia helposti tippoina.
Jos ei lääkkeen maku miellytä, suositukseni on Jekovit, joka maistuu fernet brancalta. Tytär ottaa joka-aamuisen viisi tippaansa maiskutellen.

Niitä italialaisia luomuporkkanoita en suosittele. Homehtuivat liki kotimatkalla. Myös omenoissa olen huomannut luomun säilyvyyden aika huonoksi, mutta olemme oppineet ostamaan pienempiä määriä.
Muutoin luomun parhaita puolia on se, että tuote maistuu ko. tuotteelta, ei aineilta. Esimerkiksi kananmunassa ero on huikea. Tavallinen maistuu kalarehulle. Tai ainakin maistui silloin joskus vuosia sitten.

Luomukahvi oli yllätyksekseni pahaa. Ei pyddy. Kahvin pitää maistua kahvilta, muuten ei hyvä heilu.

Nyt kun tyttärelle on aika antaa muutakin kuin äidinmaitoa (kasvavat mokomat mukulat vauhdilla), olen yrittänyt katsoa luomutarjontaa aiempaakin tarkemmin. Tämä aika on kyllä kaikin puolin kiva aika opetella syömistä ja makustella makuja, saa ne ei-luomutkin tuoreena.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 24 Heinä 2009 11:11

Aurora B. kirjoitti:Muistelisin kyllä joskus lukeneeni jotain juttua siitä, että "luonnollinen" lannoite, eli öh, paska ( :p ) rehevöittäisi enemmän vesistöjä. En ole varma tästä muistikuvasta.

Jos luomupelto on ruma, niin kohta varmaan luomurinnatkin on rumat, kun medioissa pyörii vain kirurgien kohentamia ryntäitä päivästä toiseen. Vai joko ne on? :isosilmä: :tissit:

Mulla on kanssa mielikuva että jossain lehdessä oli muinoin luomu- ja tavan ruisleivän
ympäristövaikutusten vertailua. Ihan kuin muistelisin, että luomupellolla sadot jäävät
viljelyalaa kohden pienemmiksi (mihin voidaan viitata ehkä myös peltojen nättiydellä)
ja siten leipäkiloa kohden luomuleipä rehevöittäsi enemmän.
Jos joku muistaa paremmin tai voi muuten osoittaa mielikuvani vääräksi, niin olisi
kovin mukava kuulla.

Pari päivää takaperin osui silmään leikattu rintapari, ja voin todeta, että kyllä siihen
silmä tarttui kiinni, kun näky oli niin erikoinen. Hämmentävän erikoinen. Yksi ääni
luomun puolesta. Lisäksi omasta kokemuksesta voin sanoa että ainakin laitapuolen
sediltä tulee ainakin pari ääntä lisää luomurinnoille...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 24 Heinä 2009 13:10

Kati kirjoitti:Luomukahvi oli yllätyksekseni pahaa.

Mitäs kahvia maistoit? Luomunahan saa jo useampaakin kaffia. Mun kaapista löytyy Alfred Nordquistin Classic Reko, tummapaahtoinen, pehmeä ja maukas kahvi.

Pvi kirjoitti:leipäkiloa kohden luomuleipä rehevöittäsi enemmän.

Näinhän se saattoi ollakin. Pitäisi varmaan tutkia joku päivä vähän tarkemmin, niin tietäisi itsekin, millaista aatetta ja tuotesortimenttia tässä oikein kannattaakaan :keijo:

Mä en juurikaan muuten ostele ulkomaista luomua. Suosin mielummin kotimaista tavallisesti kasvatettua. Toki jos kotimaista ei ole saatavilla, vaikka soijaa, niin sitten luomuna ulkomaista. Niin ja aiemmasta vakiluomulistasta jäi uupumaan rypsiöljy, joka on liki aina luomua. Kylmäpuristettu luomurypsiöljy on vain aika saakutan kallista :friikki:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Sade » Pe 24 Heinä 2009 15:55

Aurora B. kirjoitti:
Pvi kirjoitti:leipäkiloa kohden luomuleipä rehevöittäsi enemmän.

Näinhän se saattoi ollakin. Pitäisi varmaan tutkia joku päivä vähän tarkemmin, niin tietäisi itsekin, millaista aatetta ja tuotesortimenttia tässä oikein kannattaakaan :keijo::

Olen myös kuullut tuon luomun pienemmät sadot ja suurempi rehevöityminen -väitteen useampaankin kertaan, mutta olen myös kuullut sen kumottavan useaan kertaan.

En ole sellainen supergooglettaja kuin Aukku, mutta nopeasti etsimällä löysin esimerkiksi tämän jutun . Siinä käsitellään varsinaisesti karjankasvatusta, mutta sivutaan myös luomuviljelyä, ja todetaan että "Luomutuotannon selvästi suurempi pellon tarve ei kuitenkaan ole itsestään selvää, kuten eräät viljelymenetelmiä vertailevat pitkäaikaistutkimukset osoittavat." Ravinteiden määrästä sanotaan myös:

-"Tutkijoiden keskuudessa vallitsee käsittääkseni yksimielisyys siitä, että luomumaidon tuotanto aiheuttaa tavanomaista vähemmän ravinnehuuhtoutumia."

ja

-"Keinolannoitteiden valmistus, varsinkin typpilannoitteiden, kuluttaa runsaasti energiaa. Eli se mikä luomutuotannossa 'hävitään' pellon käyttönä, voitetaan energian ja muiden uusiutumattomien luonnonvarojen säästönä, joka on myös ympäristökysymys."

Jutussa viitataan myös tähän tutkimukseen. Siinä on vertailtu tavallista ja normaalia viljelyä 12 vuoden ajan, ja todetaan mm. että erot satojen suuruudessa eivät ole kovin suuria, ja että sato oli joskus luomussa jopa suurempi kuin tavanomaisessa viljelyssä. Erityisen mielenkiintoista oli, että "sadot lisääntyivät luonnonmukaisessa viljelyssä pitkällä tähtäimellä." Ravinneylijäämät olivat luomussa pienempiä, eivätkä rikkakasvit tuottaneet ongelmia.

Tulee mieleen myös se tapaus tältä keväältä, kun Hesari otsikoi isoin kirjaimin luomutomaatin hiilijalanjäljen olevan suurempi kuin muilla tomaateilla. Sitten parin päivän kuluttua tuli korjaus, että suurin osa suomalaisista luomutomaateista tuotetaan tiloilla, joilla käytetään ekosähköä ja bioenergiaa. Useimpien luomutomaattien hiilijalanjälki on lähellä nollaa. Hups. Kuinka moni muistaa vain tuon alkuperäisen jutun ja perustelee sillä luomuttomuuttaan?

Myös tämä Osmo Rauhalan haastattelu on mielenkiintoinen. (Osmo Rauhala :sydän:).

Tunnustaudun kyllä jonkinasteiseksi luomuintoilijaksi, vaikken läheskään kaikkea osta luomuna. Jatkan varmaan aiheesta myöhemmin, kun olen toipunut tämän viestin kirjoittamisesta. :keijo:
Sade

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 24 Heinä 2009 21:22

Aurora B. kirjoitti:Mitäs kahvia maistoit? Luomunahan saa jo useampaakin kaffia. Mun kaapista löytyy Alfred Nordquistin Classic Reko, tummapaahtoinen, pehmeä ja maukas kahvi.

Ma en muista. Tällaisena tyynenä henkilönä yhden huonon kupin jälkeen totesin, että ei enää ja koko luomukahvigenre sai tuomion.
Ei ollut kuitenkaan tuota suosittelemaasi, joten pistän testiin.
Kati

ViestiKirjoittaja Purple » La 25 Heinä 2009 03:36

tiipetti kirjoitti:Vielä jos kissanruoissa olisi tarjolla luomua, maailmani olisi täydellinen. Luomulihaa saisi kyllä Joensuustakin, mutta en yksinkertaisesti pysty valmistamaan kissoille lihasta ruokaa. Paistuvan lihan haju on jotain aivan käsittämättömän kamalaa.

Näitä on ainakin Citymarketissa.

Mä en ole mikään vannoutunut luomun ostaja, mutta eläinperäisissä tuotteissa kallistun mielelläni luomuun, esim. kananmunissa, maidossa ja viilissä. Eli enemmän kuin kemikaalit mua kiinnostaa eläinten kohtelu. Voin ostaa munia vapailta kanoiltakin jos luomut on myyty loppuun, mutta jos vapaatkin on lopussa niin jätän ostamatta. Luomuteetä juon kans vakituiseen, muuta sitten vähän sen mukaan mitä osuu silmään. Luomumerkintä en selvä plussa, mutta jos muuten jää kovin miinukselle, esim. vihannesten nahistunut ulkomuoto tai minkä tahansa tuotteen älyttömän korkea hinta, niin otan epäluomua.
Purple

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 25 Heinä 2009 19:17

Mä olen hiljalleen siirtynyt luomuun. Ja "pakottanut" muitakin katsomaan ja vertaamaan. Mulla on luomuna teetä, kananmunia, sokeria, usein vihanneksia. Hedelmiä en vieläkään oikein voi syödä, joten niitä en ole testannut. Parhaiten mulle toimii, jos luomuun on voitu ympätä reilun kaupan leima, kuten tavalliseen teehen.

Myös maidon kohdalla olen tehnyt saman havainnon kuin Aukku. Luomumaidosta ei mene maha sekaisin. Tavallisesta maidosta tulee maha todella kipeäksi, vaikka sitä käyttäisi vain tipan kahvissa. Kahvi mulla ei vielä ole luomua, kun en ole sitä itse ostanut (pöllin mutsilta, vähänkö epätoivosta), mutta kun tuo on juotu, niin testaan sitä Aukun mainostamaa :).

Muutoin luomuvalikoimani on aika pieni. Siskon tenava kuitenkin on ihan täysivaltainen luomulapsi. Sisko ei ole mikään keittiöihminen ja se vasta harjottelee ihan tavallisen ruuan laittamista, joten tyttö on pääosin purkkiruokalinjalla ollut. Mutta! Tyttöpä syö vain HIPP-merkkisiä luomuruokia. Kaiken muun sylkee pois ja suuttuu! Ei se oo koskaan tykännyt bonista tai pilteistä. Ei edes marjasose-puolella. Hippiä sen on oltava. Kun sain siskon vaihtamaan luomu-puurohiutaleisiin, ei se lapsi ole suostunut syömään tavallista elovenaa. Sisko on kironnut mut alimpaan helvettiin :virne:.

Itse mä haluaisin luomu-kanaa. En kuitenkaan voi lähteä hakemaan luomulihaa tai kanaa Helsingistä. Kukkaro ei kestä moisia kauppareissuja. Toivoa kuitenkin on, sillä meidän marketit ovat painostuksen jälkeen selkeyttäneet luomu-osioitaan ja nyt ne on ihan näkyviä, kunnollisia tuotteita, eikä vaan joku hylätty multakasa HeVi-osaston päässä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja tiipetti » Su 26 Heinä 2009 11:09

Purple kirjoitti:
tiipetti kirjoitti:Vielä jos kissanruoissa olisi tarjolla luomua, maailmani olisi täydellinen. Luomulihaa saisi kyllä Joensuustakin, mutta en yksinkertaisesti pysty valmistamaan kissoille lihasta ruokaa. Paistuvan lihan haju on jotain aivan käsittämättömän kamalaa.

Näitä on ainakin Citymarketissa.

Ei ole meillä, joten on taas aika laittaa asiakaspalautetta menemään. Toivottavasti tepsii paremmin kuin vuosi sitten
laittamani huomautus hedelmäosaston pussivaihtoehdoista, joka tarjoilee vain ja ainoastaan muovia. Biopusseihin
olen joensuulaisissa kaupoissa törmännyt lähinnä vahingossa, vaikka esimerkiksi Tampereellahan ne alkavat olla arkipäivää.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
John Ajvide Lindqvist - Kuinka kuolleita käsitellään
tiipetti

ViestiKirjoittaja Sade » Su 26 Heinä 2009 13:04

Ostin perjantaina luomumansikoita. Aivan järkyttävän hyviä. :kuola: Pieniä ne olivat, mutta kiinteitä, ja se maku. Makeita ja kirpeitä, kesän makuisia. Hintaa en katsonut, koska sellaista ei tehdä lomalle jäädessä, mutta luultavasti maksoivat mansikoita.

Ainakin täällä Helsingissä pienistä lähikaupoistakin saa nykyään tietyt peruselintarvikkeet aina luomuna, tyyliin maitotuotteet, kananmunat, jauhot ja porkkanat. Ne ostankin lähes aina luomuna. Isommissa marketeissa alkaakin sitten olla jo aika hyvät luomuvalikoimat, ja niistä ostelen sitten vihanneksia ja hedelmiä, hiutaleita, pähkinöitä ja muuta keittiökaapin vakivarustetta. Sitten ovat tietysti Ruohonjuuren ja Punnitse ja Säästän kaltaiset hippikaupat, joissa myös vierailen noin kerran kuussa ostamassa kaikkea vähän spesiaalimpaa, kuten kookosöljyä ja suklaata.

Mitenkään ehdoton en luomun suhteen todellakaan ole. Suuri osa kasviksista tulee ostettua ei-luomuna, koska luomukasvisten hinta huitelee usein jossain pilvissä. Ja suosin myös jossain määrin kotimaista ei-luomua ulkomaisen luomun kustannuksella. Ja esimerkiksi ulkomaisia luomuporkkanoita en ole ostanut koskaan, koska kotimaista luomua on tarjolla aina, paitsi sen lyhyen hetken alkukesästä kun kotimaisia porkkanoita ei yleensäkään saa. Silloin jätän italialaiset luomuporkkanat hyllyyn ja odottelen kesän uusia porkkanoita. Kausiajattelua. :virne:

Viineissä ostan aina toisinaan luomua, mutta luomuviinejä on kuitenkin sen verran vähän, ettei aina jaksa juoda niitä samoja. Viinien suhteen olen muuten kuullut kahta erilaista väittämää luomun suhteen. Toiset sanovat, että suuri osa viineistä olisi käytännössä luomua, mutta tilat eivät vain ole viitsineet maksaa luomumerkistä. Toiset väittävät, että viineissä jos missä kannattaisi suosia luomua, koska viinirypäleet ovat yksi eniten myrkytetyistä kasveista. Olen ehkä hiukan taipuvaisempi uskomaan tuota jälkimmäistä väittämää, koska viinirypäleissä todellakin maistaa eron luomun ja ei-luomun välillä: luomurypäleissä kuori ei ole sellainen kitkerä ja pahanmakuinen kuin normirypäleissä.

Kaikissa jutuissa en todellakaan maista mitään eroa luomun ja tavallisen välillä, mutta kyllä yksi syy luomun suosimiseeni on juurikin maku. Esimerkiksi kananmunat, porkkanat ja tomaatit ovat luomuna yksinkertaisesti paremman makuisia.
Sade

ViestiKirjoittaja damn » Su 26 Heinä 2009 13:45

Minä suosin luomua mahdollisimman paljon. Suurin syy siihen on se, että saan helposti ikäviä reaktioita kemikaaleilla käsitellyistä vihanneksista, marjoista ja hedelmistä. Maksan mielelläni hieman enemmän siitä, että luomun syöminen ei aiheuta haavoja ja kirvelyä suuhun.

Jauhot ja kananmunat tulee myös ostettuna luomuna. Lähikaupan tarjonta on aika huono ja en juurikaan pääse käymään isommissa kaupoissa, kun ovat niin kaukana. Käyn pari kertaa kuussa Ruohonjuuren tapaisessa kaupassa ostamassa jauhoja, teetä, muroja ja mitä nyt ikinä mukaan tarttuukaan.

En ole kauhean periaatteellinen luomun suhteen, kyse on tosiaan lähinnä siitä mikä maistuu paremmalta. Luomukahvia esimerkiksi olisi kiva kokeilla, mutta pahoin pelkään etten siitä pitäisi, olen aika nirso sen suhteen miltä kahvi maistuu. Luomuteet sen sijaan ovat oikein hyviä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kati » Su 26 Heinä 2009 23:16

Aurora B. kirjoitti:
Kati kirjoitti:Luomukahvi oli yllätyksekseni pahaa.

Mitäs kahvia maistoit? Luomunahan saa jo useampaakin kaffia. Mun kaapista löytyy Alfred Nordquistin Classic Reko, tummapaahtoinen, pehmeä ja maukas kahvi.

Tätä on nyt pari päivää testattu. On makusteltu ja haettu sitä oikeaa määrää per kuppi. Mietimme nyt, jos tähän siirrytään, pitääkö jatkossa aina kahdet sumpit keitellä, minä kun tykkään vahvempana, kanssanisäkäs laihempana versiona.

Me kyllä juodaan kahvimme muutenkin niin erilaisena, hän laittaa vain hitusen maitoa, minä taas kuumalla maidolla. Ja käytämme vielä eri maitoakin. Hän käyttää sokeria, minä en. Taitaa olla enemmänkin ihme, että saadaan samat kahvit nautittua.
Kati

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 28 Heinä 2009 10:08

Sainko mä nyt vinkilläni vielä yhden kahvidilemman aikaan teidän perheessä? :o: ...On aina ilo auttaa :keijo:

Mä tykkään ko. kahvista myös hieman vahvempana, joskaan laihempikaan ei tunnu pahalta suussa. Ja meillä juodaan suosiolla sellaista kahvia, mitä toinen keittää, tai sitten keitetään vastaisuudessa aina itse :p

Paitsi nythän yritän tuota kofeiinia rajoittaa... yritän... Nimim. "tänä aamuna vasta yksi kahvikupillinen ja yksi kofeiinipitoinen teekupillinen juotuna"

Ai niin, oli mulla ihan oikeaa asiaakin: Svenskitutkijat tyrmäävät luomutuotannon.

Jotenkin mä en millään pysty uskomaan 45 % huonompaan satoon. Nyt pitää oikeasti ruveta vähän tutkimaan aihetta :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 28 Heinä 2009 11:06

Aurora B. kirjoitti:Ja meillä juodaan suosiolla sellaista kahvia, mitä toinen keittää, tai sitten keitetään vastaisuudessa aina itse

Niin meilläkin. Aamulla siis laihempaa, illalla vahvempaa. Menee just niin fiksusti päin kuin vain suinkin.

Uusi huomio. Tämä kahvi muuttuu huoltoasemajankiksi paljon nopeammin kuin esim. JuhlaMokka. Meillä on ilmeisesti liikaa löysää aikaa kahvintuskassakin.
Kati

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 28 Heinä 2009 21:46

Aurora B. kirjoitti:Ai niin, oli mulla ihan oikeaa asiaakin: Svenskitutkijat tyrmäävät luomutuotannon.
Jotenkin mä en millään pysty uskomaan 45 % huonompaan satoon. Nyt pitää oikeasti ruveta vähän tutkimaan aihetta :tilt:

Illan Ajankohtainen kakkonen teki jo oman osansa. Jutun mukaan koko tutkimus on hitusen hämärä.
Lisäksi toinen ruotsalaistutkijoista, Kirchmann, on muutama vuosi sitten jonkun seminaarin päätteeksi todennut, että raamattukin kieltää luomun.
Kati

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 29 Heinä 2009 10:20

Kati kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:Ai niin, oli mulla ihan oikeaa asiaakin: Svenskitutkijat tyrmäävät luomutuotannon.

Illan Ajankohtainen kakkonen teki jo oman osansa. Jutun mukaan koko tutkimus on hitusen hämärä.
Lisäksi toinen ruotsalaistutkijoista, Kirchmann, on muutama vuosi sitten jonkun seminaarin päätteeksi todennut, että raamattukin kieltää luomun.

:virne: No jos se kerran _raamatussa_ kielletään, niin...

Mäkin harrastin vähän tutkimuksia eilen illalla, jumatsukka, luomuhan aiheuttaa hurjan kuumia tunteita vähän siellä sun täällä :o: Joku setä on pykännyt ihan nettisivutkin sen takia, kun on joutunut luomu-salaliiton uhriksi ja häntä panetellaan ja uhkaillaan, ja työnantajakin on vedetty mukaan luomu-painostukseen ja mitä kaikkea. Sitten toisaalla huudellaan, kun luomuvastustajat panettelevat ja levittävät väärää tietoa ja tutkimuksia manipuloidaan ja sitä ja tätä. Tutkimuksetkin näyttävät olevan tasoa "aspartaami" - tulos voi olla ihan mitä tahansa riippuen tutkijasta.

En olisi kyllä ikinä uskonut luomun herättävän näin kiihkeitä tunteita :keijo: Ihan jänskättää jatkaa omia tutkimuksia, että mitäs tuosta luomusta tänään löytyy :ahihi:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 29 Heinä 2009 10:37

Ihmettelin, että miksi tuo Alfred Nordqvistin Classic Reko on niin tutunnäköinen, mutta sitähän onkin työpaikan kaapissa avattu pussillinen. Harmi että sen parasta ennen -päivä on ollut puolitoista vuotta sitten, joten en viitsi maistaa. En sitten tiedä onko se jäänyt joltakulta maun vuoksi juomatta vai onko se muuten vaan unohtunut johonkin muualle muuttaessa. :keijo:

En oikeastaan ole uskaltanut kokeilla luomukahvia juuri siksi, että kovin moni on sanonut sen maistuvan pahalta. Monesti olen kahviostoksilla kyllä katsellut luomukahveja vähän sillä silmällä, että josko ostaisi.

Mun luomunkäyttö on valitettavan satunnaista. Kananmunien kohdalla valitsen usein luomua, muissa elintarvikkeissa silloin tällöin. Hinnat on kuitenkin kalliita ja mä olen vuosien aikana tottunut etsimään halvimpia vaihtoehtoja, kun sitä rahaa ei ole kovin paljoa ollut. Olen luvannut itselleni, että jos joskus palkkaa tulisi jonkin aikaa vähän säännöllisemmin, alkaisin valita enemmänkin luomua.

Joka tapauksessa haluan kyllä kaikenlaisista tutkimuksista huolimatta uskoa, että luomussa on jotain järkeä. Esimerkiksi nyt juuri eläinten kohtelu. Skeptisiä mielipiteitä kuulee valitettavasti usein. "Mistä sen tietää mitä toi on, samaa tavaraa kuin kaikki muu, on vaan lätkäisty kalliimpi hinta ja luomumerkki päälle".

Muoks: Alfred Nordqvist = Arvid Nordquist :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 30 Heinä 2009 00:31

Luomuruualla ei ole myönteisiä terveysvaikutuksia

:epäilevä:

Kiinnostais tietää ketkä tuon Food Standards Agencyn takapiruina oikein vaikuttavat..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » To 30 Heinä 2009 12:17

Aurora B. kirjoitti:...
Tutkimuksetkin näyttävät olevan tasoa "aspartaami" - tulos voi olla ihan mitä tahansa riippuen tutkijasta.

En olisi kyllä ikinä uskonut luomun herättävän näin kiihkeitä tunteita :keijo: Ihan jänskättää jatkaa omia tutkimuksia, että mitäs tuosta luomusta tänään löytyy :ahihi:

Tässä on syy miksi en ole pystynyt olemaan asiasta mieltä suuntaan tai toiseen.
Tottakai sanoina luonnonmukainen- ja tehotuotanto antavat hieman erilaiset
mielikuvat, mutta aina ei voi mennä mielikuvien mukaan.
Usein, kyllä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

Seuraava

Paluu Murkina