Sikainfluenssa

Re: Sikainfluenssa

ViestiKirjoittaja Maija » La 25 Heinä 2009 11:17

Purple kirjoitti:Eli yksittäiselle ihmiselle ei ole paniikin paikka, mutta yhteiskuntaan tämä vaikuttaa. Jos suuri osa työpaikan henkilöstöstä on kerralla sairaana, tietyissä paikoissa sillä on isot seuraamukset. Varsinkin hoitoalalla tällä on hyvinkin selviä vaikutuksia. Muistaakseni tyyppi sanoi että vaikka tarkasti ei tietenkään voida arvioida koska suurin sairastumisaalto iskee, tällä hetkellä oletetaan sen tulevan loka-marraskuun paikkeilla, ja toinen aalto sitten joskus myöhemmin.

Tästä minäkin enemmän olen huolissani. En niinkään itsestäni, vaan siitä, miten se tulee yhteiskunnassa vaikuttamaan.

Eikös muuten ollut jotain puhetta siitä, että sairastunut henkilö ja hänen välittömät lähiomaisensa joutuvat olemaan pari viikkoa eristyksissä? Tästä tulikin mieleeni, että mitäs sitten, jos tämä lähiomainenkin sairastuu possunuhaan eristyksen aikana. Hänellä tietenkin aika eristyksissä venyy aika pitkäksi, mutta miten käy tämän jo aiemmin sikainfluenssan sairastaneen? Joutuuko hän olemaan edelleen karanteenissa, vaikka olisikin jo terve, mutta hänen lähiomaisensa on sairastunut? Saiko kukaan tästä selityksestä mitään selvää? :friikki:
Maija

ViestiKirjoittaja Walker » La 25 Heinä 2009 12:23

Pvi kirjoitti:Rokotteen tehosta sen hetkiseen influenssavirukseen parasta tietoa saanee thl:tä. Riski-
puolesta en osaa mennä sanomaan paljoakaan. Mutta toivon ettei äitien tarvitsisi stressata
turhaan ja vaavelit saisivat rauhassa kelliä masussa niin pitkään kun aikaa, tilaa ja tahtoa
riittää.

Paras tieto tosiaan thl:tä ja terveydenhoidon ammattilaisilta.
Tämän päivän maikkarin nettisivulla on yleisartikkeli aiheesta raskaus & sikainfluenssa
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/07/920650
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja skray » Su 26 Heinä 2009 14:01

Maija kirjoitti:Eikös muuten ollut jotain puhetta siitä, että sairastunut henkilö ja hänen välittömät lähiomaisensa joutuvat olemaan pari viikkoa eristyksissä? Tästä tulikin mieleeni, että mitäs sitten, jos tämä lähiomainenkin sairastuu possunuhaan eristyksen aikana. Hänellä tietenkin aika eristyksissä venyy aika pitkäksi, mutta miten käy tämän jo aiemmin sikainfluenssan sairastaneen? Joutuuko hän olemaan edelleen karanteenissa, vaikka olisikin jo terve, mutta hänen lähiomaisensa on sairastunut? Saiko kukaan tästä selityksestä mitään selvää? :friikki:

Ensin mä sairastun, miehekekin joutuu olemaan kotosalla esim. puoltoista viikkoa, sitte se sairastuu, kun mä jo oon tervehtynyt melkein kokonaan ja me joudutaan kummatkin olemaan vielä kotona puoltoista viikkoa lisää?

Taisin mä ainakin ymmärtää pointtisi. :tilt: Niin kai siitä on ollut puhetta, että pitäisi pysyä kotona jos joku samassa taloudessa on kipeänä. Kurjaahan se on, jos terveenäkin joutuu kotona lojumaan, mutta kaippa se on välttämätöntä, jos se estää tautia leviämästä edes vähän.

Itse en osaa pelätä sikainfluenssaa ollenkaan. Tulee jos on tullakseen. Uskon, että parhaiten pystyn suojelemaan itseäni samalla tavalla kuin ennenkin, mitä nyt asiakaspalvelutyössäni desinfioin käteni pari kertaa päivässä, kun ennen en oikeastaan ole desinfioinut käsiäni työpäivän aikana kertaakaan. Ja pesen käteni vähän tarkemmin ja useammin, kun menen syömään tai tulen kotiin, lähden töistä tai muuten vaihdan olinpaikkaani.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 26 Heinä 2009 16:47

Toi kuulostaa kotikaranteenilta, jos kukaan talouden jäsenistä ei saa liikkua
kodin ulkopuolella yhden ollessa sairas. Suomessa on jo todettu että ei tautia
saa enää estettyä leviämästä ja painopistettä on siirretty riskiryhmiin ja
vakavasti sairastuneiden hoitoon.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja L-S » Su 26 Heinä 2009 17:46

Eikös tällä hetkellä lähinnä suositella sairastunutta pysymään kotona, mutta ei kuitenkaan ihan määrätä karanteeniin. Niin ainakin muistelisin ymmärtäneeni jostain muutaman päivän takaisesta uutisesta.

Itse en ole jaksanut panikoida tästä aiheesta, ainakaan omasta puolestani. Hankalaa tietysti on, jos hyvin suuri osa ihmisistä äkkiä sairastaa flunssan. Medialle kohkaaminen on ilmeisesti vähän jäänyt päälle alkuaikojen epätietoisuuden jälkeen, siis kun näytti että usea ihminen yhtäkkiä kuolisi tähän.

Mutta jos en itse ole omasta puolestani huolestunut, eräs lähipiiriin kuuluva kyllä. :friikki:
Tilanne on nimittäin se, että joudun (pääsen) matkustamaan varsin kauas lokakuussa. Kovasti yritettiin sitten ylipuhua, että etkö nyt voisi jättää matkaa väliin, onhan se nyt hullua matkustaa juuri silloin. Kun flunssa ehkä on silloin pahimmillaan riehumassa ja saatan saada flunssan jo kotona ja joudun perumaan matkan tai sitten sairastun matkalla enkä saa hoitoa vieraalla maalla jne. jne.

En kuitenkaan pysty mitenkään järkevästi perustelemaan itselleni, miksi pitäisi jättää matka väliin. Olen jo suurin piirtein teini-ikäisenä luvannut kaverilleni, että tulen sitten joskus mahdollisiin häihin morsiusneidoksi. Ja kun tämä tilaisuus nyt sitten on, niin pitäisikö se jättää väliin pelkästään siksi, että pelkää jotain sairautta, minkä voinee saada kohta missä vaan? :huoh:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Deni » Ma 27 Heinä 2009 16:22

Mä olin perjantaina miehen seurana Pulssissa, kun se oli kuumeillut, yskinyt ja niistänyt pari päivää eikä ihan ollut viikonlopuksi työkunnossa. Lääkäri oli todennut samantien, että kyseessä on influenssa ja tilanne vakava, otatti verikokeet (joiden tuloksia se ei sitten soittanut vaikka kuulemma lupasi, niin että..) ja kirjoitti antibiootit. Sanoi, että olisi käytettävä hengityssuojaa koko ajan, ja että tauti on myös mulla, että pysytelkääpä kotona.

No, näin maanantaina mies on ihan kunnossa, kuumetta ei ole ollut perjantain jälkeen ja mä olen edelleen terve kuin pukki. Kuulostaa ihan himpun verran ylireagoinnilta, jos jumalattomat varotoimenpiteet isketään päälle jokaisen tavallisen flunssan kohdalla.

Voin kuvitella työnantajien riemun, jos jokainen niiskuttaja määrätään karanteeniin perheineen. Ja oman riemuni, mulle kun taas napsahtaa ravintolapäällikön pesti syyskuuksi pomon lomaillessa, mistä helkkarista mä tuuraajat kaivan...

Mä ymmärrän kyllä, ettei kenenkään terveydellä saa eikä pidä leikkiä, mutta jotain tolkkua nyt kuitenkin. Influenssahan tämäkin vaan on, ja ennenkin niistä on selvitty ilman hysteriaa.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 27 Heinä 2009 23:59

Tänään (ainakaan niitä ei vielä perjantaina mielestäni ollut) oli tullut uudet ohjeet Tamiflun toimittamisesta. Enää ei riitä se, että matkustaa riskialueelle ja kuuluu riskiryhmään. Nyt on oltava sairastunut JA kuulua riskiryhmään. Raaka peli. Kaikille ei siis lääkettä myydä, vaikka olisi kuinka sairastunut. Toisaalta hyvä. Ainakin resistenttejä kantoja ei muodostu niin nopeasti.

Mietittiin viikko sitten töissä, että jos kaikki flunssaoireiset lähetettäisiin kotiin. Ei meidän työpaikalle jäisi kuin pari noin kymmenestä. :virnu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 28 Heinä 2009 18:51

Keskiviikosta lähtien Helsingin sikainfluenssaosasto löytyy Laaksosta. Sinne siis yhteyttä, jos alkaa tuntua sikainfluenssaiselta. Ensin pitää soittaa. (0700-SIKA :p [ei sentään])
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 28 Heinä 2009 23:19

Deni kirjoitti:Mä ymmärrän kyllä, ettei kenenkään terveydellä saa eikä pidä leikkiä, mutta jotain tolkkua nyt kuitenkin. Influenssahan tämäkin vaan on, ja ennenkin niistä on selvitty ilman hysteriaa.

Exactamundo.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 29 Heinä 2009 11:10

Ehhehhee. Me saatiin just töissä sähköpostia, kuinka toimia ettei saa sikaflunssaa tai jos saa, mitä pitää tehdä.
"Muistakaa pestä kädet!" Oh really?! :p Mä en kauheasti jaksa ajatella koko tautia. Ei mulla ole koskaan ollut tavallista influenssaakaan, ni en osaa pelätä tätäkään. Lähinnä ärsyttää kaikki hössötys.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 29 Heinä 2009 11:44

Emilia kirjoitti:"Muistakaa pestä kädet!" Oh really?! :p

Meillä on/oli töissä nainen, joka ei pese vessassa käynnin jälkeen käsiään :friikki: Vaikken mikään bakteerikammoinen noin muuten ole, niin kyllä välillä otti koville koskea samaan ovenkahvaan hänen jälkeensä (esim. vessasta pois lähtiessä). No, hänellä on tänään viimeinen työpäivä, joten tuskin tuo ehtii mitään sikalenssua muihin tartuttaa.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 29 Heinä 2009 15:14

:friikki:

No siis tietäähän sen, että on olemassa ihmisä -jopa naisia- jotka ei pese käsiä edes vessakäynnin jälkeen. Mut hyi saatana. :umpfh:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Suvi » To 30 Heinä 2009 22:17

Emilia kirjoitti::friikki:

No siis tietäähän sen, että on olemassa ihmisä -jopa naisia- jotka ei pese käsiä edes vessakäynnin jälkeen. Mut hyi saatana. :umpfh:

Sama. :umpfh:

Eimullamuuta. :friikki:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja dena » Pe 31 Heinä 2009 13:26

Suvi kirjoitti:

Sama. :umpfh:

Eimullamuuta. :friikki:

Meillä on kans noita töissä vaikka kuinka. Se on todellä ärsyttävää ja niinkuin on todettu ja kaikki varmasti myös tietää, epähygieenistä.

Ja yks tyyppi jättää aina viel oven auki kun se käy vessassa.. Voi hyvänen aika..
Piece my häpiness Squirrels.
dena

ViestiKirjoittaja dotha » Pe 31 Heinä 2009 16:26

Opiskelen terveysalaa ja oon koulussa huomannu, että edes siellä kaikki ei pese käsiään tai jos "pesee" niin se on sellasta, että vähän näytetään
vettä niille käsille :jaaha: Luulis, että tällasella alalla tyypit kuiten tajuais, mut näköjään ei :friikki:
dotha

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 17 Elo 2009 00:21

HS: "Sikainfluenssan odotetaan pääkaupunkiseudulla kääntyvän epidemiaksi näinä viikkoina. Epidemian huipun lasketaan osuvan syyskuun toiselle viikolle."

Juuri tuolloin olisi tarkoitus matkustaa, saa nähdä kuinka paska tsäkä käy... :hämillään:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 31 Elo 2009 19:13

Hmm, enpä ole rutiinejani muuttanut nasunuhan pelossa. Perushygienia ja hyvä peruskunto, nuoren terveen ( :pönde: ) ihmisen immuniteetti, ei näillä eväillä pitäsi influenssaan sairastua ja jos vaikka sairastuukin, ei pitäisi mullan alle joutua.

Kävin sitä rasitusvammaani näyttämässä lekurissa, lekuri oli vihaisen oloinen koko sikainfluenssahulabaloosta - niin juttuhan kääntyi ko aiheeseen kun lekuri virkkoi, että olipas fiksua tulla pikkuisen murtuman takia tänne, kun jo sinä päivänä asioinut useita kymmenia potentiaalisia influenssaepäiltyjä tuossa terveydenhoidon toimipisteessä. Tuo karski lääkäritäti sanoi, että jos ihmisellä on perustasonen immuniteetti ja on perusterve, niin kuume ja nuha tulee, voivoi - samaan toki jatkoi, että esim. vanhukset ja heikot kyllä kuolo korjaa, esitti vielä pyyhkäisevän käsiliikkeen ilmassa. Karski täti, sanoinhan. Samaa mieltä tuon tätin kanssa olen nimestä, järkyttävä toi sikainfluenssa-nimi. :virne:

En siis elä pelossa minäkään omalta osaltani, mua monen muun tavoin jännittää lähinnä se, mihin jamaan ja juntturaan yhteiskunta menee pitkähköjen sairaslomien voimasta. Meillä ei ole töistä ollut kun vissiin kaksi tartuntaepäiltyä saikulla, ja luulen että jokunen selkärangaton näkee tässä hyvän sauman ylimääräiseen vapaaseenkin. :epäilevä:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 01 Syys 2009 11:30

No, sehän aika yleistä, että terveydenhoidollisissa asioissa kaikki riippuu siitä, keltä kysyy. Siksi ns. second opinion on tärkeä, jos jotain isompaa juttua aletaan valmistella.

Ja karskille tädille voisi vielä tiedottaa, että kyllä se kuolema täältä ihan jokaisen korjaa. :virnu: Myös darwinistit.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Purple » Ti 01 Syys 2009 12:05

Nyt uutisoitiin Ruotsissa ensimmäinen kuolintapaus. Nelikymppinen mies, joka ei ollut ollut sairaalahoidossa.

Osaako joku kertoa, mikä sikainfluessassa tappaa? Voiko tauti itsessään olla niin raju, esim. niin kova kuume, että kroppa ei kestä, vai onko kyse vakavista jälkitaudeista? Olettaisin että kyse ei ole jälkimmäisestä, sillä ei kai silloin voisi sanoa sikainfluessan tappavan.
Purple

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 01 Syys 2009 13:26

Eikös se ole se n.5> päivääkin pitkäaikainen kuume, jolloin elimistö ei vain enää jaksa?
Ja käsittääkseni suurimmalla osalla kuolleista oli jotain muutakin tauteja samalla.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 01 Syys 2009 13:38

Eihän HI-viruskaan tapa, vaan ne taudit, joita vastaan ei ole HI-viruksen takia vastustuskykyä.

Ymmärtääkseni sikainfluenssassa nuorten muuten terveiden ihmisten kuolemat ovat lopulta johtuneet varsinaisesti keuhkokuumeesta.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 10 Syys 2009 11:14

Pascal Lemoix kirjoitti:HS: "Sikainfluenssan odotetaan pääkaupunkiseudulla kääntyvän epidemiaksi näinä viikkoina. Epidemian huipun lasketaan osuvan syyskuun toiselle viikolle."

Aika hiljaiselta näyttää sen epidemian kanssa :o: Tosin taisivat tuossa juuri uutisoida, että lenssua on nyt löytynyt Helsingin kouluista, mutta yksittäistapauksina.

Musta on jännä, tai "jännä", seurata Dragsvikin sairastumisia. Jossain varuskunnassa, missä läjä varusmiehiä ja -naisia elää suurin piirtein limittäin, sairastumisprosentti on ollut vajaa 10 % (~80 sairastunutta, yli 900 varusmiestä). Sairastapaukset olivat jo vähenemään päin, kun oli 60 sairastunutta.

Mielenkiinnolla odotan, miten tuo etenee. Onneksi media on jo rauhoittunut noissa uutisoinneissaan.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 18 Syys 2009 01:41

Itsellä flunssan jälkeen jää aina päälle pitkittynyt yskä, joka tykkää tuonne keuhkoputkien suuntaan olla menossa. Mulla on rasitusastma ja hyväksi hoitokeinoksi voi ottaa tupla-annosta Flixotide Diskusta (lääkäri suositteli). Aloitin taas tuota ottamaan, kun ei meinaa lievä yskä taas millään loppua.
Samaa mieltä olen pöpöstä, eli tulee jos tulee ja saapahan immuniteettia tuleviin pöpöihin, jollei vallan heitä lusikkaa nurkkaan. On se kyllä hemmetinmoinen bisnes. (Mikähän lääkefirma lienee tätäkin pöpöä ollut jalostamassa ja sitten päästänyt irti.) :p
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 18 Syys 2009 13:52

Dnd kirjoitti: (Mikähän lääkefirma lienee tätäkin pöpöä ollut jalostamassa ja sitten päästänyt irti.) :p

Lääkefirmat on siitä hyvässä asemassa, että ei niitten tartte jalostaa superpöpöjä.
Kyllä muutaman miljardin ihmismassa on ihan riittävän "houkuttava" kasvualusta
jos jonkinlaisille pöpöille.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 22 Loka 2009 11:50

Nythän näyttää siltä, että sikaflunssa on muuttunut oikeaksi epidemiaksi, ainakin täällä pohjoisessa. Rokotuksetkin on ainakin Rovaniemellä jo aloitettu.

Mielenkiintoisesti nyt on noussut kovasti kohua rokotuksista, Rokotusinfo ry on päässyt oikein uutisiinkin. Valitettavasti se lafka ei kyllä ole varsinaisesti tunnettu luotettavuudestaan. Itse en kuulu mihinkään riskiryhmään enkä ole terveydenhuoltohenkilökuntaa, joten tuskinpa tuota rokotusta ensimmäisenä edes tullaan tarjoamaan.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä