damn kirjoitti:Nokkahuilu

Sanoista "ala-asteen musiikkitunnit" tule minullekin ensimmäisenä mieleen tuo diabolinen pilli.
Sen soittoa treenattiin useampanakin vuotena, mutta kun ei siitä luokan yhteissoitosta tullut muuta kuin susilauman ulvontaa muistuttavaa ulinaa ja vinkua, opettaja taisi luovuttaa kun loppui se puhaltaminen lopulta.
En tiedä mikä siinä on, mutta itse en vaan ikinä oppinut miten nokkahuilusta saa normaalia ääntä ulos. Aina tuli vaan sitä korvia särkevää vinkunaa. Enkä ollut luokasta onneksi ainut. Muistaakseni huilut mitä koulussa oli ja mitä oppilaita neuvottiin hankkimaan kun oman suosittelivat jossain vaiheessa ostamaan (ei tainnut riittää koulun puolesta kaikille?), oli alttoja. Sitä ihmettelin jo silloin ala-asteiässä. Eikö bassompaan suuntaan kallistuvaa huilua olisi luullut olevan helpompi soittaa ilman että ääni särkyisi ulinaksi... Mutta kun sitä alttoa.
Meillä ei soitettu Ostakaa Makkaraa, vaan muistaakseni 500 Milesia. Sitä laulettiin kanssa, taisi olla suomi-käännöksenä ellen väärin muista (ainakin alkuun), mutta mikä ihme sen suomi-version nyt nimi olikaan...?)
Ja väärin laulettiin tottakai. Kestosuosikkeja oli Tiku ja Taku ("mä olen pikku tiku, mä olen pikku taku / on työnämme ja huvinamme pullojen vain haku"), ja tietenkin lasten liikennelaulu kanssa!

Muistan parikin tapausta kun porukalla vaadittiin että haluttiin laulaa joku vaikeampi kappale (toinen oli ainakin Lentävä Kalakukko). Opettaja toppuutteli että jos ei vielä, kun ei ole niin helppo vedettävä. Mutta kun vaadittiin moneen kertaan niin se antoi periksi että kokeillaan nyt sitten. Eihän siitä sitten tullut tietenkään oikein mitään, joten palattiin taas niihin tutumpiin helpompiin klassikoihin.

"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo