Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja skray » Ke 16 Syys 2009 13:41

Karviaisista pitäisi nyt vääntää kiisseliä.
Lueskelin tuossa vähän ohjeita netistä, mutta ei oikeen sytyttänyt.
Äiti puhui jotakin marjojen keittämisestä ja sitten siivilöintiä ja sitten siitä siivilöidystä marjajutusta tehtäis se kiisseli.. ööh, joo ymmärrän, mutta en ymmärrä miten ne marjat keitetään. :keijo:

Oon vähän avuton tällasissa jutuissa aina välillä. Siis jos pistän ne marjat kattilaan ja levyn päälle, niin mitä niille marjoille tapahtuu? Eikö ne kärvähdä? Pitääkö kattilaan laittaa vettäkin tms? Ja sokeria ehkä? Entä paljonko pitäisi laittaa sokeria tai vettä tai mehua tms?

Mulla on noin puoli litraa punasia ja puoli litraa vihreitä karviaisia odottamassa jääkaapissa. Voinko mä sekottaa ne keskenään kun teen kiisseliä? Onko joku kokeillut, tuleeko siitä hyvää vai pahaa? :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 16 Syys 2009 15:41

Jos meinaat marjoja keittää, niin kyllä se vesi on hyvä idea. Muuten tulee palanutta karviaista. :)
Karviaisia kannattanee kiisseliin keittää siksi, että niiden kuori on aika kovaa eikä välttämättä ole sellaisenaan kiisselissä hirveän mukavaa syötävää. Ja siivilöinti poistaa sitten ne irronneet kuoret, etteivät joudu sinne kiisseliin.
Sokeria siihen keittoveteen tuskin tarvii laittaa, kun sitä sokeria laitetaan kuitenkin sitten siitä marjasoseesta kiisseliä tehtäessä. Tuskin sokerista on haittaakaan, jos sitä haluaa laittaa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja skray » Pe 18 Syys 2009 09:59

Okei, kiitos neuvoista Lumikki. :)
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 22 Syys 2009 21:44

Plaah... Eilen kyllä kirjoittelin tämän jo, mutta ei sitten tullut sivulle. :epäilevä:

Eli tein kanakeiton.

1 grillattu kanantissi
1dl ruohosipulia
1dl persillia silppua
1/2 pussia pakaste purjoa
1/2 pussia pakaste vihannessuikaleita
1l kanalientä (2 kananliemikuutiota)
2rkl maizenaa
0,5l vettä
1dl kuivattuja torvisieniä
2,5 dl kermaa
Ripaus mustaapippuria

Kaikki muut kiehumaan hetkeksi kiehumaan paitsi kananpalat, persilia ja ruohosipuli.
Hetken kiehuttua lisätään maizena veteen sekoitettuna.
Annetaan hieman kiehahtaa ja saostua. Sitten kana, ruohosipuli ja persilia joukkoon.
Vielä vähäinen kiehautus ja ruoka on valmista.

On muuten hyvää :kuola:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 23 Syys 2009 10:52

Kerrankin mulla on jotain kerrottavaa tähän ketjuun :D Olen auttamattoman käsi
mitä tulee ruuanlaittoon, en osaa säveltää pätkääkään eri aineksilla vaan tarvitsen
tarkat ohjeet minkä tahansa ruuan tekemiseen :p En vaan uskalla/osaa ottaa sitä
riskiä että ruoka epäonnistuisi ja siksi pysyttelen niissä tietyissä tutuissa ruokala-
jeissa joita kokkailen.

Parina viime viikkona olen kuitenkin opetellut kahden uuden ruokalajin teon, riso-
ton ja nakkikeiton, ja voin ylpeänä sanoa että molemmista tuli aivan älyttömän hy-
viä :D Tein molemmat ihan perusresepteillä, ilman kikkailuja, mutta silti täytyy vä-
hän nostaa omaa häntää ja olla tyytyväinen omiin tuotoksiinsa.

Seuraavaksi harjoittelulistalla on nakkikastikkeen teko, pian mä haltsaan senkin :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 23 Syys 2009 13:41

Hyvä hyvä Sippura! :peukku:

Mä keitin karviaiset ja tein sitten kiisseliä. Oli pojat hyvää. Taidanpa käyttää osan pakkasessa lepäävistä marjoista kiisselien tekemiseen.. voisin kokeilla seuraavaksi mustaherukkaa nyt kun osaan keittää marjoja. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 23 Syys 2009 15:23

Mulla oli jääkaapissa vanhaksi menevä kermapurkki ja maitorahkapurkki, ja hitusen verran karpalososetta. Hain kaupasta kaakaojauhetta ja pyöräytin unelmatorttupohjan, jonka väliin lykkäsin karpalorahkaa. Ja oli kuulkaa herkkua. :kuola:

Onneksi sitä on vielä jäljellä. Unelmatortun pohjan ohje tuli Marttaliiton Penninvenyttäjän keittokirjasta, ja oli aivan loistava.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » To 24 Syys 2009 21:42

Minä en tiedä onko tämä täällä jo vanha juttu, mutta kokeiltiin velipojan vaimolta omalle eilen siirrettyä pitsaniksiä, juustoraasteen sijasta kun sulattaa sulatejuuston (esmes Olympia) maitoon kattilassa ja kaataa tämän "juustokastikkeen" pitsan päälle ja uuniin, Aivan jumalaisen makuista :kuola: :kuola:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 03 Loka 2009 20:43

Leikin lauantain kunniaksi kokeilevaa keittiötä ja kokkasin sitruunapestopastaa broilerilla.

Olen netissä pyörinyt erilaisilla pesto-reseptisivustoilla ja miettinyt, että mikä niistä sopisi mulle parhaiten. Olen aika noviisi peston suhteen ja odotan sitä hetkeä, että uskallan valmistaa sitä itse. Hieman se kyllä vielä vaatii kokkausmaailman valloittamista, mutta ehkä sitten 20 vuoden kuluttua :virne:.

Mutta hiphei, että onnistuinkaan. Sitruunainen pesto oli todella hyvää, vaikkakin pestopasta ilman sitruunaa olisi ollut mainio. Olen myös tyytyväinen siihen, että sain ruuasta koostumukseltaan ei niin öljyistä. Lähes kaikki netissä olleet reseptit olisivat lisänneet tuontyyppiseen ruokaan jotain öljyä - mieluiten oliiviöljyä. En kyllä ymmärrä tämän tarkoitusta, sillä ainakin valmispesto on ihan riittävän öljyistä. Ja broilerin paistaminen teflonpannulla ei mun maailmassa tarvitse öljyjä. Kai se on sitten joku makujuttu :sori:. Onneksi kokeellinen keittiöni toimii ilman reseptejä...
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 26 Loka 2009 21:07

Tein tänään porkkanapihvejä tällä ohjeella. Hyviä ovat, mutta pihvit eivät oikein meinaa pysyä koossa valmiina saati sitten kääntövaiheessa. Vinkkejä?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 27 Loka 2009 00:22

No vähemmän nestettä tulee ensimmäiseksi mieleen.
Jos vaikka juot porkkanaraasteen nesteen ja laitat öljyä puolet tuosta ohjeiden määrästä.
Ellei muuten niin lisäät vielä yhden kanamunan.
Ja osuutta voi olla asiaan sen pihvisi paksuudella. Eli olet ehkä tehnyt niistä liian paksuja jolloin hajoavat helpommin.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 27 Loka 2009 19:45

Kävinpä tässä tänään sateen hieman hellittyä metsässä käyskentelemässä, samalla tuli vähän sieniäkin vilkuiltua. Nythän alkaa maa olla jo sen verran täynnä pudonnut ja ruskeaa lehteä, että suppilovahveroita on melkoisen vaikea erottaa. Löysin kuin löysinkin kuitenkin tutusta paikasta kelpo saaliin sieniä. No, koska pakastin on meillä täynnä, ajattelin kokeilla sienten kuivaamista, mitä siis en ole tehnyt aiemmin. Eli sienet pelleille, kiertoilmauuniin 50 asteeseen ja luukku hitusen auki. No voi argh!!! Pilallehan se meni koko satsi sitten. :itku:
Täysin mustia ja näivettyneitä. Eikai niiden ihan tuollaisia kuitenkaan kuulu olla? Missähän sitä saisi parhaiten kuivattua suppikset?
Jos siis nyt enää viitsin metsään lähteä, kun harmittaa niin tuon ison saaliin pilaantuminen. :(
elegia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 28 Loka 2009 02:17

Mulle tuli mieleen, että marenkienkelin porkkanaletut ovat saattaneet hajota senkin takia, että taikinaa ei ole vaivattu tekovaiheessa tarpeeksi.
Ainakin tällaista kokemusta on lindströminpihvitaikinasta.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 28 Loka 2009 17:52

Sieniäkin voi kuivata uunissa, mutta vielä alhaisemmassa lämmössä kannattaa koittaa.
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sail ... n_kuivaus/

Ja tuota millähän lailla nuo sienet menivät pilalle? Taisivat kypsyä siis.
Itselläni on pari pussillista tuollaisia harmaan ruskean kuolleiden lehtien näköisiä suppilovahveroja kaapissa.
Vai torvisieniäkös olivatkin :raps:
Ollut toinen pussi jo toista vuotta joten pitäisi yhkä kuluttaa loppuun. Mutta tuoksuvat kyllä metsälle vielä.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 28 Loka 2009 18:11

Joo siis ne sienethän menivät aivan mustiksi ja pieniksi. En nyt ihan usko, että se on suppilovahveroiden kohdalla kuivaamisen ideaali lopputulos. :D
Tänään löytyi lisää sieniä ja nyt kokeillaan pariakin eri menetelmää: osa on menossa jälkilöylyihin saunan lauteille ja osa on pannuhuoneessa. Saas nähdä, tuleeko tällä kertaa parempaa tulosta!
elegia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 28 Loka 2009 18:15

Kuva

Ja taitaa olla mustiatorvisieniäkin joukossa
@gen.fi

ViestiKirjoittaja damn » Ke 28 Loka 2009 18:36

marenkienkeli kirjoitti:Tein tänään porkkanapihvejä tällä ohjeella.

Porkkanapihvejä :kuola:.
Olen tehnyt pihvejä tuolla samalla ohjeella joskus aikaisemminkin, mutta marenkienkelin viestin lukemisen jälkeen oli pakko tehdä niitä tänään, kun iski himo niihin. Minulla ainakin on tuon ohjeen mukaan onnistunut aina nuo pihvit, ei ongelmia koossapysymisen suhteen.

Minulla on jo pitkään ollut menossa kasvisruoka-vaihe, olen kokeillut hurjasti kaikkia eri ohjeita ja laajentanut osaamistani keittiössä. Kivaa :superhymy:.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 28 Loka 2009 18:58

No jos kerran noin mustat ja pienet ovat suppilovahveroita myös, niin sitten sietää varmaan noita mun eilisiäkin tuotoksia kokeilla vielä. Mä kyllä jo ajattelin, että ne ovat palaneet uunissa. Nämä tänään kuivatuksessa olleet ovat enemmänkin vain vaalentuneet, mutta muuten säilyttäneet värinsä ja kuivuneet. En sitten tiedä. Testaamallahan tuo selviää.
elegia

ViestiKirjoittaja Pvi » To 29 Loka 2009 00:54

Jonkun ystävättären olen nähnyt kuivaavaan suppilovahveroita langassa.
Ilmeisesti on ollut metsäreissulla lämmönlähteen puute ja sienet on kuitenkin
haluttu poimia mukaan. Langassa sienet pysyvät vähän ilmavammin kuin
muovipussin pohjalla. Tarvittaessa voi varmaan laittaa solmuja väleihin.
Ohuet suppikset neulalla lankaan ja roikkumaan jonnekin ilmavasti. Ehkä
ne siirrettiin kotiin päästyä vielä johonkin lämpimään paikkaan, kuten
uunin pankolle tai pannuhuoneeseen.

Kuulostaa ihan niinkuin oisin itse tehnyt moista...
...hullutusta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 29 Loka 2009 15:14

Juu voihan niitä niinkin kuivata.
Sitten vain juhliin sienet kaulakoruna mukaan :virne:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 30 Loka 2009 16:21

damn kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Tein tänään porkkanapihvejä tällä ohjeella.

Porkkanapihvejä :kuola:.
Olen tehnyt pihvejä tuolla samalla ohjeella joskus aikaisemminkin, mutta marenkienkelin viestin lukemisen jälkeen oli pakko tehdä niitä tänään, kun iski himo niihin. Minulla ainakin on tuon ohjeen mukaan onnistunut aina nuo pihvit, ei ongelmia koossapysymisen suhteen.

Minulla on jo pitkään ollut menossa kasvisruoka-vaihe, olen kokeillut hurjasti kaikkia eri ohjeita ja laajentanut osaamistani keittiössä. Kivaa :superhymy:.

Saattaa olla, että mulla oli myös jotain aineosaa vähemmän tai enemmän kuin ohjeessa. Kermaa oli 2 dl, koska sen verran pussissa on, ja kananmunia oli 2 kpl. Muuten laitoin aineet aika summissa. Huomasin myös, että kyse taisi olla eniten siitä, että olin liian aikaisessa vaiheessa yrittänyt katsoa, ettei toinen puoli paistu liikaa. Samassa rytäkässä pihvi on sitten haljennut/repeämä oli päässyt aluilleen. Loppupään pihvit osoittautuivat paremmin koossa pysyviksi ja Poika luuli mun tehneen uuden satsin pihvejä. :virne: (Olin siis aiemmin hänelle kertonut, etteivät ne oikein pysyneet koossa.)

Niin ja kiitos kaikille vinkeistä. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 30 Loka 2009 23:18

Miksi kerma oli pussissa? :riips:
annastindeli

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 31 Loka 2009 17:33

:rotflmao: Piti tietysti kirjoittaa purkissa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 01 Joulu 2009 11:14

Taannoin ostin valurautapannun lihan käristämistä varten. Viikonloppuna keksin, että sillähän voi tehdä pannupizzaakin. :lanppu:

Kuva

Spesiaalikikka on korventaa tuotosta ensin liedellä - että pohjaan tulee rapeutta - ja sitten vasta uuniin.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 01 Joulu 2009 11:22

Omnomnom, pannupizzaa :kuola:

Mulla on mietteissä, jos kutsuisi vaikka vanhukset meille aattona syömään. Homma on vain niin, että perinteiset jouluruuat pakkaavat olemaan meikäläisen mielestä tylsiä tai ei-niin-hyvän-makuisia. Olisi kiva tehdä jotain vähän poikkeavampaa. Kinkku tietty kinkkuna, mutta oheistuotteet olisi kiva päivittää. Olisiko forden ruokakriitikoilla hyviä vinkkejä?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina