Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

Re: Läppäri läpändeeriä (eli jutustelua kannettavista)

ViestiKirjoittaja damn » Ma 02 Helmi 2009 23:48

Muutama viikko sitten läppärini emolevy päätti sanoa sopimuksensa irti. HP:n kone kyseessä ja laitteessa itsessään vuoden takuu ja kone on ollut minulla vajaa kaksi vuotta. Lähdin sitten soittelemaan ja selvittelemään kuka koneeni korjauksen maksaa(olin ottanut tähän jonkin muun vakuutuksen ostohetkellä). HP:lla sanoivat että kyseisessä konemallissa on ollut niin paljon vikoja että olivat jatkaneet takuuta kahteen vuoteen, joten korjaus menee huoltotakuun piikkiin. Jösses. Hyvin ne sen korjauksen hoiti, lähetin koneen Vantaalle ja se tuli neljän päivän päästä takas kotiin entistä ehompana. Mutta silti... Mitähän muitakin vikoja tästä alkaa kohta löytyä kun ihan rehellisesti siellä myönsivät, että näillä koneilla on ollut tapana hajoilla ja siksi ovat takuutakin suosiolla jatkaneet siihen kahteen vuoteen. :epäilevä:
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 03 Helmi 2009 01:01

damn kirjoitti:Muutama viikko sitten läppärini emolevy päätti sanoa sopimuksensa irti. ...HP:lla sanoivat että kyseisessä konemallissa on ollut niin paljon vikoja että olivat jatkaneet takuuta kahteen vuoteen, joten korjaus menee huoltotakuun piikkiin. ... Mutta silti... Mitähän muitakin vikoja tästä alkaa kohta löytyä kun ihan rehellisesti siellä myönsivät, että näillä koneilla on ollut tapana hajoilla ja siksi ovat takuutakin suosiolla jatkaneet siihen kahteen vuoteen. :epäilevä:

HP Pavillion dv6000-sarjan kone? Ei siinä oikeastaan sen kummempaa ole kuin vain se NVIDIAN "rikkinäinen" näytönohjain, joka kuumenee liikaa ja sitten jossain vaiheessa käräyttää tuon emolevyn, itselleni teki sen tosin vuoden sisällä ostosta, mutta kiva että ovat jatkaneet takuuta, joten sinun ei tarvinut maksaa liikoja (koska kun emolevy vaihtuu läppärissä, tulee kohtsillään halvemmaksi ostaa uusi kone, kuin lähteä korjaamaan sitä).

[nörttiprassailua]Tosin tuo "jatkettu takuu" on peräisin NVIDIA:lta, ei HP:ltä :p Siinäkin mielessä olet onnellinen, minun korjauksen aikaan tuota vikaa ei oltu vielä tunnustettu, joten pelkään että tässä koneessa on vain uusi samanlainen emo, josson samanlainen näytönohjain => kärähtää jossain vaiheessa, sinulla puolestaan pitäisi jo olla ehjällä piirillä varustettu emo siinä (vannomaan en kuitenkaan mene)[/nörttiprassailua]
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 03 Helmi 2009 11:47

Forden viisaat, tarvitsisin vähän apua. Pitäisi ostaa kannettava äiskälle, mutta oon vähän ulalla että mikä olis hyvä.. Jos marssitaan suoraan kauppaan niin nehän myy meille ihan mitä vaan, mikä näyttää nätiltä. (Kun käytiin äiskän kanssa autokaupassa, ostettiin nätin näköinen auto ilman koeajoo.. :D)

Käyttönä on pääasiassa laskujen maksaminen netissä ja vapaakentän pelaaminen ja hinta ei sais olla mikään päätähuimaava. Ideoita?
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 03 Helmi 2009 13:13

heartless kirjoitti:Käyttönä on pääasiassa laskujen maksaminen netissä ja vapaakentän pelaaminen ja hinta ei sais olla mikään päätähuimaava. Ideoita?

Asus Aspire One WinXp:llä, tai jokin muu "miniläppäri" Xp:llä, net eivät ole hinnalla pilattuja (paitti jotkut :p ) ja tekevät tuon kaiken. Myös tietenkin Asuksen koneet muutenkin, myös Acerin koneita on joku minulle kehunut. HP:n ja Compaqin (sama yritys, tosin Compaqit toimivat kuulemma paremmin) konetta en suosittele omien kokemusten pohjalta.

Kyllä sielä kaupassakin pitäisi osaavan myyjän osata neuvoa oikeanlainen kone jos vain sanoo tuon vaatimuksen ja hintahaarukaksi sellaisen 400-600 euroa, ne tuon ylittävät koneet ovat jo "tehomyllyjä/pelikoneita" eli eivät niinkään tuota tarkoitusta varten suunniteltuja. Fujitsun koneet on kans halpoja, mutta en tiedä sitten läppäreiden toiminnasta, mutta meidän pöytäkone kyllä puksuttelee edelleen Xp:n ensiasennuksella...

Hintavertailua kannattaa myös suorittaa kauppojen välillä, ja voi jopa yrittää taktiikkana "tuolla antoivat kyllä samasta koneesta paremman tarjouksen" jolloin saattaa hinta pudota :virne:

Teknistä infoa, vaikka yrittävätkin niin koneessa ei tarvitse olla 64-bittistä prosessoria (kun mukana tulee kuiten 32 bittinen käyttis, jolloin prossu on tyhjäkäynnillä), eli jos se tuo lisää hintaa niin ei konetta jossa lukee AMD64. Myöskin tuplaydin on ihan riittävä vistan kanssa, jolloin prosessoriksi riittää intel core 2 / dual core tai AMD jotain x2. Jos koneessa on xp, niin silloin riittää ihan yksiytiminen eli siinä ei lue missään kohtaan intel core 2, - core 2 duo, - quad-core tahi AMD jotain x2, - x4, - x*. Muistin määrä peruskäytössä on seuraava Xp 1-2gb (1024-2048mb) Vista 2-3gb (2048-3072mb) ja kovalevykapasiteettia ~120-250gb.
Yabba

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 03 Helmi 2009 13:41

Valkkasin työkäyttöön Lenovo X200s, pistin raksia optio ruutuun, eli tähän tuli lisämuistia ja muita herkkuja. Vuona 2004 saamani Thinkpadin T sarjalainen olikin jo ajastaan jäljessä,siihen taidettiin tosin muistia lisäillä, mutta oli se etana tähän verrattuna. Tää X200s on huippu vehjes.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja damn » Ti 03 Helmi 2009 18:28

Yabba kirjoitti:HP Pavillion dv6000-sarjan kone?

Juu, sitä sarjaa tämä on.

Iski muuten kamala paniikki silloin kun se emolevy hajosi. En tiedä koneista yhtään mitään, joten minulla ei ollut aavistustakaan mikä on vialla. Olen myös ollut hieman ajattelematon ja siirrellyt kamerasta kuvia koneelle melkein pari vuotta ilman, että olen tallentanut niitä mihinkään muualle. Meinasi siinä itku tulla kun luulin että nyt on monet tuhannet kuvat hävinneet jonnekkin bittiavaruuteen. Onneksi olivat kuitenkin tallella ja vahingosta viisastuneena tallentelin niitä muuallekin heti kun kone tuli takaisin kotiin. Kuvat :hymyhali:.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 25 Kesä 2009 08:54

https://www4.sonera.fi/verkkokauppa/tuo ... va%20Amilo

Mulle tarjottiin tänään tommosta. Tekeekö sillä mitään?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » La 27 Kesä 2009 15:02

Lyyra kirjoitti:https://www4.sonera.fi/verkkokauppa/tuotetiedot?_productdetails_WAR_eshop_productId=Peruskannettava%20Amilo

Mulle tarjottiin tänään tommosta. Tekeekö sillä mitään?

No riippuu varmaan ihan käytöstä, tosin tuo 3 vuoden takuu (jos on vain täystakuu alusta loppuun, eli korvaa käytännössä lähes kaiken) on fujitsukoneelle aika yllättävä, mutta kyllä se siis ainakin tuon ajan ehjänä pysyy, sitä en kyllä sitten tiedä miten sen jälkeen. (Huonoja kokemuksia Fujitsun koneesta, mutta siinä oliki vain vuoden takuu)
Yabba

ViestiKirjoittaja melissa » To 05 Marras 2009 15:18

Nyt on suunnitteilla uuden kannettavan hankinta, ja ajattelin kääntyä tässä forden puoleen. Gigantissa ois tarjouksessa pari konetta: Acer ja Packard Bell. Hinnoissa ja ominaisuuksissa tietysti reilusti eroa, mutta osuivat silmään ja rupesin miettimään, että millaisia tehoja koneellani pitäisi olla. Päivittäin käytän kannettavaa netissä surffailuun, musiikin kuunteluun ja videoiden katseluun. Joku edullinen n. 15"-kannettava olis löydettävä. Ja mikäs se tuplaydinprossu on ja tarvitaanko sitä Vistan tai Windows 7:n pyörittämiseen?

Nykyinen kannettavani on Fujitsu-Siemensin (kuten myös tätä edeltävä, ja molemmat hajoamassa samalla tavalla), tällä hetkellä esim. videoiden katselu netissä tapaa kaataa koneen. Eli ainakin olen kiinnostunut merkkiä vaihtamaan. :p Uuden käyttöjärjestelmän opetteleminen ei innosta, mutta pakko kai se vaan on.
melissa

ViestiKirjoittaja Galileo » To 05 Marras 2009 15:46

melissa kirjoitti:Nyt on suunnitteilla uuden kannettavan hankinta, ja ajattelin kääntyä tässä forden puoleen. Gigantissa ois tarjouksessa pari konetta: Acer ja Packard Bell. Hinnoissa ja ominaisuuksissa tietysti reilusti eroa, mutta osuivat silmään ja rupesin miettimään, että millaisia tehoja koneellani pitäisi olla. Päivittäin käytän kannettavaa netissä surffailuun, musiikin kuunteluun ja videoiden katseluun. Joku edullinen n. 15"-kannettava olis löydettävä. Ja mikäs se tuplaydinprossu on ja tarvitaanko sitä Vistan tai Windows 7:n pyörittämiseen?

Tuohon käyttöön ei tarvitse tehoja vertailla. Käyttöjärjestelmä on koneessa valmiina, joten ei sinun tarvitse tehoja sitäkään varten pohtia. Osta se, joka on kivoimman värinen. :gay:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Yabba » To 05 Marras 2009 20:15

Tuplaydinprossu = prosessori jossa on useampi kuin yksi ydin (eli se piikiekko joka pyörittää käytännössä kaikkea muuta siinä koneessa). Tarkoittaa siis sitä, että mitä enemmän ytimiä, niin sitä tehokkaampi kone, ainua vain, että moniajoohjelmia ei vielä sinällään markkioilla ole (vista, seiska, Linux ja OSX tokin antavat siihen tuen) ja näin ollen tuo prossu toimii parhaiten virtualisoinnissa ja muussa (nördepuuhassa). Tokin nykyään oletuksena on melkein joka paketissa vähintään kaksiytiminen prossu ja se sinällään tehostaa koneen toimintaa. Prossuilla nyt ei sinällään kuitenkaan ole väliä (useimmiten ne jo jokatapauksessa ovat pakettikoneissa tehokkaampia kuin väylät joihin non liitetty).

(Tän kohan voi tieten hypätä yli huolella jos tahtoo :virne: ) Ainoa jolla periaatteessa on merkitystä, on se onko kyseessä 32- vai 64-bittinen. Vistan kanssa tuo 32-bittinen on hyvä, koska vista tulee aikavarppina 32-bittisenä mukana, jos ei vaadi erikseen ($$$). Sen sijaan seiska pitäisi tulla viimetietojeni mukaan vaihtoehdoilla, jolloin käyttäjä saa itse päättää kumman version asentaa (32- vai 64-bittinen), tosin sekin nyt on peruskäyttäjälle ihan makuasia (64-bittinen tukee suurempaa muistia, mutta ei välttämättä kaikkia ohjelmia, varsinkaan vanhempia).(/kohta :virne: )

SE mistä kannattaa huolehtia on työmuistin määrä, Vista vaatii sitä vähintään 2gigaa mutta mitä enempi sitä parempi :virne: (vähemmällä muistilla käyttis pätkii ja vinkuroi ja on muutenkin hidas, koska se on raskas pyörittää). Ja jotta katsoo oikeaa kohtaa niin se on se, missä mainitaan termi ddr2 tahi ddr3 (tai muuta vastaavaa). Lisäksi muistin määrä annetaan (esteettisistä syistä) luultavasti megoina, eli ei mitään romurautaa jossa on vähemmän kuin 2048 mb muistia. Se mikä pätee Vistaan, voipi päteä myös seiskaan (tosin se ei kuulemma ole niin muistisyöppö kuin mitä Vista on).

Acer Vs. Packard Bell, mun valinta olisi Acer, mutta kysehän on vain mielipiteistä. Omakohtaisesta kokemuksesta, tokin oma kone on HP, mutta mitä isällä ja anopilla oon noita käyttäny/huoltanu on päässy suht helpolla ja ilman suurempia ongelmia. (Tosin Gigantillahan on nykyään myös Dellin koneita myynnissä, joka olisi minun ehdoton ykkössuosikki, mutta en tiedä sitten sen tarkemmin mitä Dellejä sielä nyt sitten myydäänkään, eli ovatko kannattavia vai pelkästään halvimpia tusinaromuja.)

Ja lopuksi, jos toisessa koneessa on Vista ja toisessa Win7 OTA ehdottomasti tuo Seiska. Se on käytännössä ehjä Vista (eli kaikki ne ominaisuudet mitä vistassa on + ne ominaisuudet jotka kiireessä vistasta jätettiin pois). Onhan siinä paljon uutta opiskeltavaa, mutta ainakin Betan ja arvosteluiden perusteella toteaisin että se taitaa olla vihdoinkin se uusi Xp eli pirun hyvä käyttis :) Nm. Aikoo itsekkin vaihtaa kannettavan kuhan pystyy uuteen ja minimivaatimuksena on juurikin tuo Win7 (plus paljon paljon muuta nördekamaa, mutta se ei kuulu tähän viestiin ollenkaan :) ).
Yabba

ViestiKirjoittaja pampula » To 05 Marras 2009 20:52

Mulla nyt tää läppärin hankinta ei oo ihan ajankohtainen ennen kuin saan joko lottovoiton tai töitä, mutta siis siltä varalta, että niin kävisi, niin minkälainenkohan mulle sopis? Tai siis osaisiko joku vinkata, että mitä vähimmäisvaatimuksia pitäis koneessani teknisesti olla?

Kone tulisi opiskelu- ja työtarkoituksiin. Ohjelmat joita pääasiallisesti käyttäisin ovat Photoshop, ehkä joku vektorigrafiikkaohjema ja mikäli mikään läppäri jaksais pyörittää, niin jonkilainen 3D-tilanmallinnusohjelma sisustussuunnittelutarkoituksiin. Mutta siis pääasiallisesti kuvankäsittelyä, tekstinkäsittelyä ja nettiä.

Aion säästää rahaa niin kauan, että minulla on kerralla varaa ostaa Hyvä Kone. Mielessä on tietty siinnellyt MacBook Pro, koska kaikki alan ihmiset sitä hehkuttavat, vaan onko se oikeesti hintansa väärti? Saisiko PC-puolelta yhtä varman ja tehokkaan pelin halvemmalla?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja melissa » Pe 06 Marras 2009 00:13

Kiitos, Yabba!
Noista biteistä mitään tajua, mutta tuon muistin määrää olen jo jonkin verran koettanut kytätä. :virne:
Noihin molempiin ois 15 eurolla mahdollista hankkia Win7-päivitys. Tuo Acer olis tosi edullinen vaihtoehto, ja siinä ois kumminkin se 2 gigaa muistia. Tossa Packardissa ois tietty sitä muistia enemmän ja näytönohjaimessa oma muisti. Ja se ois kais sitten se typlaytiminen. :D Mutta ehkei mun käytössä ole tarvetta noihin tehoihin, kun en esimerkiksi mitään pelailua harrasta. Ja kyllä mä varmaan saan joka koneen kuitenkin parissa vuodessa loppuun kulutettua. :p
melissa

ViestiKirjoittaja melissa » Pe 06 Marras 2009 14:07

Vastaanpa vielä itselleni, kun tuota viestiäni en saa enää muokattua.
Ilm. noi Acerin eMachine-kannettavat ei kuulukaan tuon Win7-päivityksen piiriin. Niissä tökkii myös se, että USB-paikkoja on vain 2 ja, että ne ovat samalla puolella kannettavaa.
Tuo Packard Bell taas on kummallinen merkki, kun siitä ei tunnu paljonkaan mitään käyttäjäkokemuksia netistä löytyvän. Verkkokauppa.comillakaan ei ole sitä valikoimissa.

Ehkä vielä pitää miettiä tätä asiaa ja jättää nuo tarjoukset väliin.
Tässä oli taas tätä kiviäkin kiinnostaa -asiaa. :p
melissa

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 06 Marras 2009 14:37

pampula kirjoitti:Saisiko PC-puolelta yhtä varman ja tehokkaan pelin halvemmalla?

Ilman suurempaa käyttökokemusta mäkkipuolelta sanoisin kyllä.
Nuo koneethan ovat suurinpiirtein samanlaisia sisältään, kun applekin käyttää x86 pohjautuvaa rautaa nykyään.
Sitten kuinka eroa tulisi mahdollisesti ohjelmien käytössä onkin toinen kysymys.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 06 Marras 2009 21:02

melissa kirjoitti:Vastaanpa vielä itselleni, kun tuota viestiäni en saa enää muokattua.
Ilm. noi Acerin eMachine-kannettavat ei kuulukaan tuon Win7-päivityksen piiriin. Niissä tökkii myös se, että USB-paikkoja on vain 2 ja, että ne ovat samalla puolella kannettavaa.
Tuo Packard Bell taas on kummallinen merkki, kun siitä ei tunnu paljonkaan mitään käyttäjäkokemuksia netistä löytyvän. Verkkokauppa.comillakaan ei ole sitä valikoimissa.

Ehkä vielä pitää miettiä tätä asiaa ja jättää nuo tarjoukset väliin.
Tässä oli taas tätä kiviäkin kiinnostaa -asiaa. :p

Asiasta sen tarkemmin mitään tarkistamatta, tuo Packard Bell on käsittääkseni ns. halppismerkki joltain suuremmalta valmistajalta (kuten HP:lla tuo Compaq). Lyhyt wikitys kertoi että kyseessä on näemmän Acerin oma "halppis", näin ollen voisin suositella myös sitä, mutta tiedä sitten. Ainakin HP/Compaq on peruja siitä, kun HP osti kyseisen merkin ja jotta ns. merkkiuskovaiset on helpompi pitää itsellään, eli käytännössä siis koneet on HP:n vastaavia (yrityskannettavia yleensä), mutta eri nimellä :virne: Tuon wikiartikkelin silmäilyn pohjalta taas vaikuttaisi siltä, että kyseessä on samankaltainen tilanne, aasialaisen yrityksen on helpompi toimia jenkkilässä ns. tutun nimen turvin (joka myös muistuttaa kahta suurta amerikkalaista HP ja Bell Systems) :virne:

Eli jos et ole vielä sitä mietinnän jatkamista lopullisesti lyönyt lukkoon, niin kyllähän tuo PB:kin voi olla hyvä kone ja nuot tehot (varsinkin näyttiksessä) viittaisi tosin siihen suuntaan että kyseessä on ns. halpa peliläppäri/työkone raskaampaankin toimintaan.

@gen.fi kirjoitti:
pampula kirjoitti:Saisiko PC-puolelta yhtä varman ja tehokkaan pelin halvemmalla?

Ilman suurempaa käyttökokemusta mäkkipuolelta sanoisin kyllä.
Nuo koneethan ovat suurinpiirtein samanlaisia sisältään, kun applekin käyttää x86 pohjautuvaa rautaa nykyään.
Sitten kuinka eroa tulisi mahdollisesti ohjelmien käytössä onkin toinen kysymys.

Jep, juurikin noin. Samalla on myös se, että samat ohjelmat maksavat Applelle monasti enemmän kuin PC:lle, samoin PC:lle löytyy enemmän ohjelmia/valinnanmahdollisuutta, mutta mikäli tietää mitä tarvii ja mihin, sekä mistä niitä saa, niin sitten se on oman valinnan takana. PC puolella hyvien työkannettavien hinta lähtee liikkeelle jostain 600-700 euron hujakoilta aina useampaan tonniin.

Sinun vaatimusten perusteella tarvit koneelta lähinnä prosessoritehoja, työmuistia ja tehokkaan näytönohjaimen (ja mahdollisimman ison/suuriresoisen näytön). Koneet ovat siis luokkaa 900 euroa ja siitä ylöspäin, kun taas nopealla verkkokaupan selauksella taas vastaavat MacBook Prot on sitten 1500 ja ylöspäin, eli kyllä veikkaisin että samalla rahalla saanee PC puolelta täysin samaa suorituskykyä ja myös halvemmalla. Se onkin sitten kokonaan eriasia, saako siinä sitä samaa toiminnallisuutta, mitä OSX tuo muassaan (henk.koht. en kyllä ymmärrä mistä siinä oikein veuhkataan, windowsin ja linuxin jälkeen oli pirun hämärä käyttää sitä kun kokeilin syksyn aikana, mutta jokainen taplaa tavallaan ja mie nyt käytän lähinnä komentokehotetta nykysin niin...)

Niin, rautakysymykseen en edes puutu, koska hintava PC on samaa kuin hintava Mäkki, eli jos valmistaja on yleisesti tunnustettu ja luotettu, on myös koneessa varmasti luotettavaa rautaa (ja jos ostaa koneen jossa on Intelin piirit, NVIDIAN-näyttis ja BroadComin verkkopiirit on se käytännössä pitkälti samaa rautaa kuin mäkkikin, ainoastaan alumiinikuori ja omena uupuu, mutta ne nyt vain ovat esteettisiä seikkoja).
Yabba

ViestiKirjoittaja pampula » Ma 09 Marras 2009 00:56

Kiitos paljon vastauksista :sydän:

Itse kattelin jossain vaiheessa Lenovon jotain Thinkpad-mallia, en muista numeroita. Mutta siitä oli monessa paikassa hyvät arvostelut koskien etenkin kuvankäsittelyjutskia. Hinta tais olla jotain vähän päälle tonnin luokkaa.

Ärsyttää vaan kun ihan turha täällä päin mennä kaupoille ja ruveta kyselemään, kun ne yrittää myydä ihan mitä tahansa roskaa, mitä nyt sattuu hyllyssä olemaan. Pitäisi itse tietää ihan hirveästi.
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » Su 15 Marras 2009 13:22

Kannettava tilattu tuolta http://www.mysn.de/start.asp?userid=dm1 ... er=010;010 saas nähä kaunako kestää toimitus.
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Emperor Pälpätipää

ViestiKirjoittaja L-S » La 09 Huhti 2011 11:45

Mulla olisi lähiaikoina uuden koneen hankinta edessä. Olisiko ideoita, minkämerkkinen kone olisi nykyään luotettava ja toimiva, eli mistäpäin alkaisin katsella? Käytän koneella siis lähinnä tekstinkäsittelyä ja nettiä ja kuuntelen musiikkia, joten mitään kovin ihmeellisiä ominaisuuksia en kaipaa.

Mulla on aiemmin ollut Fujitsu-Siemens, siitä en oikein tykännyt, ja nykyinen on Asus, tämäkin tuntui alkavan hajoilla vähän turhan aikaisin (kone on ollut mulla syksystä 2008 ja tuuletin on huutanut tuskaansa jo pitkään, eikä cd-aseman poltto-ominaisuus toimi enää, jne.)

Seuraavalta koneelta kaipaisin ennen kaikkea keveyttä, koska luultavasti syksyllä joudun paljonkin kanniskelemaan konetta paikasta toiseen. Toisaalta kuitenkin kannettava on ainoa kotikoneeni, jolla pitäisi pystyä tekemään mukavasti töitäkin. Miltään ihan mininäytöltä en viitsisi tekstejäni katsella. Nykyisten koneiden näytön korkeus tuntuu usein olevan matalampi kuin tämän nykyiseni, en ole ihan varma tykkäänkö sellaisesta, mutta toisaalta ehkä se vaikuttaa koneen painoonkin. Vanhemmilla on käytössä Sony Vaio, jossa on juuri tuollainen matalampi näyttö ja lisäksi äärettömän kiiltävä ruutu, jolta on vaikea saada mistään tekstistä selvää varsinkin jos vähänkin paistaa ikkunasta aurinko. Toivottavasti kaikissa nykykoneissa ei ole sellaista. :epäilevä:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 09 Huhti 2011 23:59

Eli mattapintainen näyttö olisi se mitä haluat.

Tosin vanhalle koneellesi voit saada käyttöikää ja parempaa toimivuutta ihan täydellä uudelleen asennuksella.
Ja sitä ennen kannattaa ottaa kaikesta mitä et netistä saa varmuuskopiot.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja L-S » Su 10 Huhti 2011 10:27

Joo, kai se uudelleenasennus saattaisi auttaa, mutta en tiedä uskallanko ryhtyä moiseen. Sitä paitsi varmuuskopiointi on hitusen vaikeaa nyt, kun ei saa poltettua edes dvd:lle tai vastaavalle kuvatiedostoja. :keijo: En ymmärrä mikä tohon levyasemaankin on tullut, se soittaa kyllä pääsääntöisesti normaalit cd-levyt ja dvd:t, mutta ei suostu tunnistamaan tyhjiä levyjä vaikka laittaisi minkälaisen levyn eikä siten suostu myöskään aloittamaan levyn polttoa.

Ja toiseksi mä jo vähän haluaisin uuden koneen :keijo: Varsinkin koska se keveys tuntuu kovin houkuttelevalta ominaisuudelta (nyt kun vastikään kanniskelin tätä riippakiveä työmatkalla...)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 10 Huhti 2011 10:38

@gen.fi kirjoitti:Tosin vanhalle koneellesi voit saada käyttöikää ja parempaa toimivuutta ihan täydellä uudelleen asennuksella.
Ja sitä ennen kannattaa ottaa kaikesta mitä et netistä saa varmuuskopiot.

Myös paineilma/imurihoito voi auttaa tuulettimeen, eli aluksi koetat kädellä mistä reiästä puhallin pukkaa ilmaa ulos, sitten kone pois sähköverkosta ja akku irti, tämän jälkeen imuri pienelle teholle ja käydään kaikki koneen reiät lävitte. Myös näppäimistöä kannattaa vähän imuroida, mutta sen verta kauempaa ettei napit hankaudu (irtoamisriski) suuttimeen. Lopuksi imurin suutin kiinni (ilman)poistoreikään ja tehoja suuremmalle. (Paineilmaa, esmes kompuraa, jos käyttää niin silloin vain tohotusta joka reikään ja reiän viereen, lähtee pölyt paremmin kuin imurilla.)
Yabba

ViestiKirjoittaja L-S » Su 10 Huhti 2011 11:12

Tuota tuuletusaukkojen puhdistusta olen kokeillut jo moneen kertaan, sekä paineilmalla että imurilla. Kerran jopa avasin koneen takakannen ja yritin varovasti putsata tuulettimesta pahimpia pölykerroksia. Ei ole tuntunut auttavan tuskanhuutoon, joten päättelen, että tuuletin on sitten menossa vaan rikki. :(

Kiitos kuitenkin vinkeistä @genille ja Yabballe. :D
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » La 18 Kesä 2011 18:57

Haluaisiko joku asiantuntevampi ottaa kantaa, että vaikuttaisiko tämä HP:n kone kelvolliselta? Ainakin alkuperäinen hinta on melko kallis, joten ei kai se ihan huonoimmasta päästäkään ole? En oikein saa selvää, että onko tämä jokin poistumassa oleva / vanhentunut malli, kun sitä myydään alennuksella. Enkä oikein ymmärrä noista numeroista, että mitenkä paljon mitäkin muistia sun muuta kannattaisi olla. :pönde:

No, tietystikään perusnetti- ja tekstinkäsittelykäyttöön ei paljoa tarvitse muutenkaan, mutta kun uuden koneen kerran ostaa, mielellään saisi olla kyllä hyvä suorituskyky kuitenkin. Ja saatanhan mä joskus jotain videoitakin katsella netistä ja DVD:ltäkin. Joka tapauksessa olisi pakko saada nykyistä kevyempi ja pienempi kone. Nykyinen kone on muutenkin hajalla, heittää sinistä ruutuakin vähän väliä kun yrittää laittaa Windowsin horrostilaan.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Yabba » La 18 Kesä 2011 19:24

Itellä tässä alla HP:n dv6000 sarjan kone, vanha on ku mikä, vikoja on tiedossa, mutta pääsääntöisesti kyseessä on iän ja raskaan käytön tuomia tuskia. Kuitenkin käytön ja iän ja kaiken sen tiedon pohjalta, mikä minulla tästä koneesta on (ja verrattuna muihin kannettaviin) niin pirun kestäviä ovat. Eli, kun muilla on koneet hajonneet, tämä on edelleenkin mennä porskuttanut (nyt jo neljättä vuotta, tosin nyt alkaa vedellä viimeisiä ja vaihtokonetta olen ettinyt) eteenpäin, vaikka erään valmistusvian (rikkinäinen näyttis) vuoksi sudeksi onkin välillä väitetty. Taitaa tällä hetkellä olla lähipiirin vanhin kannettava ja parilla on mennyt useampikin (hyväksi väitetty) hajalle ja uusiksi. Joten, kyllä tuo varmaan hintansa arvoinen on.

(Ja tämä neljä vuotta on kannettavalle hyvä ikä, koska nykyään tuntuu että kannettavan tietokoneen oletettu ikä on 1,5-2 vuotta, joten tämä alkaa olla jo tuplaten tuon ikäinen ja jos ei olisi tuota näyttistä, menisi vielä ainakin vuoden kaksi. Ja, ennen kuin tullaan nillittämään että mistä tämän tiedän niin siitä, että tuo näyttis on vian vuoksi ehkä hieman ylikellotettu, joten se kuumentaa konetta ihan kivasti => lämmöstä seuraa aina ongelmia.)
Yabba

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia