Kierrätys: vinkit sekä kysymykset!

Re: Kierrätys: vinkit sekä kysymykset!

ViestiKirjoittaja Annis » Pe 27 Marras 2009 14:25

Meille tuli tuossa eilen joku kierrätyslehti ja siinä sanottiin, että kissanhiekka olis biojätettä, mutta onko oikeasti näin? Mulle on ainakin useampi taho sanonut, ettei sitä saisi laittaa ja googlaamallakin löysin miljoona eri kantaa asiaan ja oon nyt ihan sekaisin, että mitä sille sitten oikeasti kannattaisi tehdä?
Annis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 27 Marras 2009 14:49

En menisi heittämään niitä hiekkoja sinne biojätteeseen. Siitä voi saada taloyhtiön munmot kimppuunsa.
Mun mielestä noiden karvanaamojen jätökset luokitellaan samaan rahaan kuin meikäläistenkin, eli eritteisiin ja niitä ei saa biojäteastiaan laittaa, vaikka olisi miten bio.
En tiedä onko jollain muulla eri tietoa asiasta :sori:.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 27 Marras 2009 15:26

Luulen että voisi kompostoida sen omassa kompostissa, mutta ei laittaa tuollaiseen talonyhtiön biojätteisiin.
Mutta toisaalta sehän on hiekkaa tai hietaa/savea joka ei ole bioainetta.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 27 Marras 2009 17:50

En osaa ns. "perus" kissanhiekasta sanoa, mutta me käytetään puupellettejä, ja ne voi laittaa pieninä erinä vessanpöntöstä. Esim. kakat lapioidaan pönttöön ja pissasta kastuneet pelletit kun menee puruksi niin ne laitetaan kans vessasta alas. Välillä tietenkin tyhjennetään koko laatikko kun alkavat olla vähissä ja pientä purua on pohjalla enemmän. Ne ollaan kipattu ihan suoraan biojäteastiaan.
annastindeli

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 27 Marras 2009 20:21

Paitsi että sitä puruakaan ei mun mielestä saa pistää pönttöön, kun se saattaa tukkia viemärin. Nähty on. Meilläkin harrastetaan noita pellettejä, ja surutta ollaan heitetty purut biojäteastiaan. Annastindelille semmoinen vinkki, että käy hakemassa 20kg säkki lämmityspellettiä rautakaupasta. On meinaan sikapaljon halvempaa kuin kissanhiekkana myytävä markettipelletti.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 27 Marras 2009 20:26

Mä laitoin aina kaikki kanin purut ja jätökset biojätteeseen. En edes ajatellut asiaa sen tarkemmin. :nolo:

Meiän pihalla on semmonen oranssi lastia, johon voi laittaa muovia, puuta, styroksia, pahvia.. Kuuluukohan tohon muoviin ne kaikki shampoo-, pesuaine- jneputelitkin..? En oo jotenkin osannut saada tähän vastausta, vaikka oon netistä etsinyt. Vaikeus on siinä, ettei astiassa sanota esim. "energiajae", ni en oikein tiiä, mitä varten se on.. :nolo:

Muuten meillä on kyllä sikahyvät tsäänssit kierrättää, oma astia sekajätteelle, kartongille, biolle, metallille ja lasille ja sit toi oranssi, joka ehkä on energiajaetta varten, mut kun en vaan taas tajuuuuu...
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 27 Marras 2009 21:09

Ainakin siinä pussin kyljessä sanotaan että voi laittaa pienissä määrissä pöntöstä. Ja mielelläni kyllä hakisin ison säkin,
mutta rautakaupat on melko kaukana, vaan eipä ole autoa eikä sellasta säkkiä pyörällä kuleteta...
annastindeli

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 27 Marras 2009 21:21

Emilia kirjoitti:Mä laitoin aina kaikki kanin purut ja jätökset biojätteeseen.

Meillä menee purut, heinät ynnä muut surutta biojätteeseen. Paikallisen jätehuollon sivuilta olen asian tarkistanut ja täällä päin saa laittaa biojätteeseen pieneläinten kuivikkeet. Taloyhtiön ohjeistuksen mukaan kissanhiekkoja ei saa bioon pistää.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 27 Marras 2009 21:32

annastindeli kirjoitti:Ainakin siinä pussin kyljessä sanotaan että voi laittaa pienissä määrissä pöntöstä. Ja mielelläni kyllä hakisin ison säkin,
mutta rautakaupat on melko kaukana, vaan eipä ole autoa eikä sellasta säkkiä pyörällä kuleteta...

Voi harmi. :( Meilläkään ei oo omaa autoa, mutta kaverilta on lainailtu. Suosittelen kyllä kyselemään, jos vaikka jollakulla tutulla olisi autoa, koska ainakin täällä se muutaman kilon paketti maksaa saman verran marketissa kuin 20 kg lämmityspellettiä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 27 Marras 2009 21:48

Ja vielä halvemmaksi tulee tilata kerrallaan se 500 kg säkki pellettejä. :tilt: Ja johan riittää pitkäksi aikaa!

:keijo:

No meillä on pellettilämmitys muutenkin ja kätevähän sieltä varastosta on käydä hakemassa vateihin uudet pelletit. Näin maalla vatien tyhjennys tapahtuu visk-pihalle vain ja puskien alle. Pönttöön pellettejä menee gaagelssien mukana. Kerran onnistuin saamaan pöntön tukkoon tyhjentäessäni ruikuleita vadista. Siinä ei pellettejä ja ruikuleita eroteltu toisistaan. Vedin pöntön, mutta palatessani vessaan oli pönttö täynnä tiivistä purua. Säikähdin jo, että kaikki putket ovat täynnä sitä paksua mössöä, mutta onneksi niitä pellettejä ei niin paljon sinne pönttöön mennyt, etteikö tilanne olisi ollut vielä helposti pelastettavissa. Tukkeutumisvaara on kuitenkin olemassa.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 27 Marras 2009 22:25

Tuleeko Nugsu sitten meille kantoavuksi, kun me tuo 500-kiloinen säkki tilataan? :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » La 28 Marras 2009 00:08

Pönttöön ei kannattaisi laittaa mitään muuta kuin ulostetta ja vessapaperia.
Ihan on juuri menossa kmpanja asian puolesta:
http://www.pontto.fi/
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Nugat » La 28 Marras 2009 13:45

Lyyra kirjoitti:Tuleeko Nugsu sitten meille kantoavuksi, kun me tuo 500-kiloinen säkki tilataan? :tilt:

Tottakai. :tilt: Mihin huoneeseen vipataan? :keijo: Vai laitetaanko koko kasa suoraan vatiin? :pahis:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 09 Joulu 2009 11:39

Kai hiukset voi tuikata biojätteiden sekaan? Jos voi, niin voiko myös värjätyt hiukset laittaa sinne?
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 09 Joulu 2009 16:05

Triple H kirjoitti:Kai hiukset voi tuikata biojätteiden sekaan?
Mun mielestä ei kyllä voi. Lienevät kaatopaikkajätettä. Paremmin tietävä kertokoon varmaa tietoa. En löytänyt netistääkään kuin jonkun Autokorjaamoiden ja kuljetusalan jätehuolto-ohjeen Lahden kaupungin sivuilta ja siinä luokiteltiin hiukset kaatopaikkajätteeksi.

Hiukset voi ilmeisesti kompostiin laittaa, mutta biojätteeseen ei.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja skray » La 20 Helmi 2010 11:08

Pelastusarmeijan ja Finlaysonin yhteinen Tuuletus-kampanja. :superhymy:
Mua on pitkään kyllästyttänyt jotkin pussilakanani, mutta en ole viitsinyt niitä poiskaan heittää, kun ovat kuitenkin hyvässä kunnossa, väri/kuvio ei vain millytä enää tarpeeksi. Enkä ole saanut aikaiseksi niistä mitään muutakaan taiteilla, kuten esimerkiksi siivousrättejä tms, koska niitä rättejä olis sitte kaappitolkulla. Nyt voin käydä kippaamassa ne kaupan kierrätyspisteelle, josta ne sitten kulkeutuvat jollekin sellaiselle, jotka niitä tarvitsevat. Kivaa. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 06 Maalis 2012 05:47

Mä oon vuosikausia protestoinut, kun kaikki muovit pitää tunkea kaatopaikalle tai vaihtoehtoisesti itse polttaa roviolla. Vuodenvaihteessa kuitenkin tapahtui muutos ja vihdoinkin muoveistakin osa menee kierrätyslootaan. Ei mitään hajua mitä ne noista muoveista tekevät, mutta ompahan tämä ainakin hyvä alku, kun näkeevät että ihmiset kyllä lajittelee, kun siihen annetaan mahdollisuus.

http://yle.fi/alueet/savo/2012/01/talou ... 19197.html
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja tgr » Ti 06 Maalis 2012 12:05

Myös Pohjois-Suomessa aletaan tehdä jotain muovi(?)jätteelle: http://m.kaleva.fi/uutiset/oulu/suomen-pohjoisin-jatteenpolttolaitos-aloittaa-oulussa-2012/166604/

Tästä oli Lapin Kansassakin juttua, mutta en nyt sitä netistä löydä. Tuossa jutussa puhutaan ihan sekajätteen polttamisesta,
mutta kuuluuhan ne muovit sinne.
tgr

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 11 Huhti 2012 23:47

Neuvokaapas oivallinen keino taitella sanomalehdestä biojätepussi. Ei mielellään mitään pohjarullauksia, jotka hajoavat, kun pussin nostaa astiasta pois.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja tgr » Pe 13 Huhti 2012 11:31

Täsä yksi ohje: http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/vas ... jatepussi/

Mitä isompi lehti, sitä isompi pussi.

Mulla on oma biojäteloota, joten hivautan siihen vaan sanomalehden suunnilleen ja
käyn kippaamassa sen taloyhtiön jätelootaan. Ei tarvi taitella!

Viikon päästä tosin pitää alkaa vähän miettiä, kun muutetaan omakotitaloon...
Sillon täytyy biojätteet pieniä ja kaikkea..
tgr

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 13 Huhti 2012 11:41

Niin on mullakin bioastia erikseen, mutta ois se nyt silti kiva pussittaa ne jätteet. Mut kiitti vinkistä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Pe 13 Huhti 2012 13:44

Eilen mieltäni ilahdutti kovasti, että meidän roskakatokseen oli ilmestynyt pienmetallille oma kierrätysastia :superhymy:. Olen sitä kauan odottanut, samoin kuin lasin kierrätystä. Ehkä sekin ilmestyy vielä joku kaunis päivä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Triple H » Su 15 Huhti 2012 00:53

Sattuuko kukaan tietämään miten ne käyttää hyödyksi pienmetallilootaan tuodut metallit? Mietin vaan tässä, että oiskohan moraalisesti oikein polkea pantittomat tölkit läjään ja viedä sinne lootaan.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 15 Huhti 2012 10:01

Alumiiniset juomatölkit voi viedä kaupan tölkinpalautukseen. Pantittomat tai hajonneet tölkit voi laittaa ekopisteiden metallinkeräykseen sanoo Jätekukon nettisivut.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Su 15 Huhti 2012 10:57

Nykäänhän voi kaupan pullonpalautukseen viedä vaikka kaikki pullot, mehupullot jne, mutta niistä ei sitten vaan saa panttia. Kierrätykseen menevät kuitenkin sitä kautta oikeaoppisesti. :kyllä:

Mä tässä intoilen kompostin hankkimisesta sitten kun saadaan muutettua sinne omaan kotiimme. Ja lasi/metalli/lehti/paristo-kierrätyspistekään ei ollut kovin kaukana. Ehkä kilometri matkaa korkeintaan. Lehdet tosin tulee varmaan itse poltettua takassa ja saunassa sytykkeenä.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä