Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 01 Joulu 2009 11:57

Kokeile bataattilaatikkoa? Punajuurilaatikkoa? Erilaisia laatikoita?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 01 Joulu 2009 13:10

Hitsi ton Galin pizzakuvan johdosta tipahti melkein kuolapisara rinnuksille. :kuola:

Vois kai sitä perinteisten laatikoiden sijaan tarjoilla jotain muuta lisuketta ja siihenhän nyt on vaihtoehtoja tuhansia. Mitä nyt vaan sattuu tekemään mieli. Vaikka pariisinperunoita? :D Eikai niiden just niin jouluisia tarvitse olla. Meilläkin äitee kyllästyi yhtenä jouluna perinteisiin jouluruokiin ja meillä olikin sitten tarjolla kinkun ja rosollin lisäksi hirvikeittoa. :D

Nälkä! Menenkin tästä valmistamaan lasagnea.
elegia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 01 Joulu 2009 13:18

Joillakin on kuulemma lihapullia joulupöydässä. Ja Australiassahan joulu on perintesesti grillibileitten aikaa. :virne:
Mietin vain, että miksikä se kinkku/kalkkuna ei voisi olla jotain muuta paistilihaa? Jos onnistuisi jostain saamaan vaikka hirvipaistin niin sehän olisi eri nannaa. :kuola:

Muakin vielä vähän jänskättää, että mitä sitä tulee jouluksi itelle kokkailtua. Jotain "hienompaa" ois tosi kiva kyllä syödä, mutta yksikseen se vaiva menee vähän harakoille.. Mutta ehkä sen ei anna häiritä. Mieluummin näkee vaivaa kuin ajautuu pakastepizzalinjalle.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 01 Joulu 2009 13:33

Mä käyn jouluna vieraisilla syömässä perinteiset jouluruoat, joten en viitsi ihan samoja itselleni väkertää. Kinkku on mun mielestä kuitenkin ehdoton, kun sitä harvemmin tulee muuten paistettua. Kinkun seurana mulla on ollut jotain vekkuleita pakastealtaasta kahmittuja perunoita (kroketteja tms.), keitettyä ruusukaalia ja punaviinikastiketta parina vuonna. En sano että tuollaisia kannattaa tarjota, mutta mulla on ollut se periaate, että vaikka jouluruoka ei olisi perinteistä jouluruokaa, niin se on kumminkin erilaista verrattuna siihen mitä normaalista pupeltaa, jolloin ateriasta tulee spesiaalimpi.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 01 Joulu 2009 15:34

elegia kirjoitti:Hitsi ton Galin pizzakuvan johdosta tipahti melkein kuolapisara rinnuksille. :kuola:

Joo. :kuola:

Vois pitkästä aikaa tehä ite pitsaa, kun en ole hirveän tyytyväinen pizzerioiden tekeleisiin, joissa ei vaan ole
tarpeeksi makua. Levitän mielelläni pohjan päälle tomaattisoseen lisäksi jotain grillikastiketta makua antamaan.
Kotipizzan pekoni-bbq:ssa on samaa ideaa, mutta itsehän tungen täytettä rutkasti enemmän. Pekonia, jauhelihaa
ja tomaattien lisäksi jotain rehua raikkautta antamaan. Lisäksi tuhottomasti juustoa päälle. :kuola:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 01 Joulu 2009 16:20

On hankala sanoa mitä oikein voisi laittaa joulupöytään lisää...
Tähän mennessä on suku kokoontunut syömään ja lähes jokainen tuo jotain pientä, niin ruoka pöydässä on valinnan varaa lajeissa useamman kymmentä.
Laatikoita- porkkana, lanttu, peruna ja maksaakin.
Perunoita keitettynä, karjalanpaistia, karjalanpiirakoita ja munavoita tottakai.
Silliä 5-8 laatua ja lohta ainakin 4:ssä eri muodossa.
Sienisalaattia :kuola:
Rosollia sillillä, ilman silliä, sillillä ilman sipulia ja ranskankermaa maustettuna ja ilman.
Lipeäkalaa ja valkeakastiketta.
Mahdollisesti lanttukukkoa.
Poulukka ja karpalo hyydykettä jälkkäriksi.
Valkosipuleita maustettuna muutamaa lajia.
Ja kinkkua 2-3 laatua. Sinappia 3-4 erillaista.
Herneitä ym...

Tuossa suunnilleen mitä itse tulee syötyä ja näin muistettua.
Ja suklaatakin juu.
Eikä tarvitse ihmetellä minkä takia vatsa keskustelee paripäivää tuon jälkeen.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 01 Joulu 2009 16:53

Niin tosiaan, vaihtoehtoja on tuhansia, siksi ajattelin kysyä vähän vinkkejä, kun uuvuttaa jo ajatuskin lähteä ihan alusta asti keksimään ja suunnittelemaan :tilt:

Kinkku on melko varma juttu, koska nomnom :kuola: Voisi kokeilla jotain pientä juhlarullaa tms., kun tarkoitus ei kuitenkaan ole ruokkia mitään pataljoonaa, tai syödä sitä kinkkua vielä pääsiäisenäkin. Kinkun kaveriksi tarvisin siis ideanpoikasia.

Kalapäivä meillä on erikseen, joten kalaruokia ei meikäläisen aattopöydässä näy. Bataattilaatikko kuulosti oikein muikealta, se on harkinnassa. Samoin löysin bataattilaatikon ohjetta etsiessäni kivalta kuulostavan Jouluiset juurekset -ohjeen (ensimmäisellä aukealla). Punaviinikastike voisi olla kiva kinkun kaveri :raps:

Muitakin ideoita vastaanotetaan :D
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 06 Joulu 2009 11:49

Mä teen itselleni jouluksi kasvispöperöä. En tykkää joulukinkusta ja kalaa syön muuten jo sen verran, että korkeintaa toisena joulupäivänä laitan kalaa leivänpäälle, jos mahdollista.

Tänä vuonna ajattelin aloittaa paprikakeitolla, joka on taitettu tilkalla kookosmaitoa. Kissoillekin herkkua kookosmaidon muodossa :)
Ja koska jouluaattona täytyy olla sukulaisten luona, niin kotiin ostan vain bataatteja, punajuuria, kukkakaalia ja salaattikamat. Bataatit ja punajuuret pilkon kuutioiksi, lyön pellille ja uuniin ja kukkakaalin höyrytän. Olen miettinyt, josko kokeilisi kukkakaalia uunissa, mutten ole saanut aikaiseksi.

Bataattikuutiot kypsyvät vähän nopeammin kuin punajuurikuutiot, joten napsaisen ne aiemmin pois. Haluan että kaikki jäävät vähän rapsakoiksi. Erityisesti olen heikkona niihin punajuuriin. :kuola:. Ja ei missään nimessä mitään etikassa lilluneita - yh. Ja sitten vain salaatti pohjalle ja näitä perään. Kastikkeen voi tehdä oman maun mukaan, jos haluaa. Ja hyvää on ja mun mielestä jopa jouluista.

Kun olen selaillut kaikkia kasvisohjeita huomasin, että monessa punajuuriohjeessa huomautettiin niiden sotkevasta puolesta. Mikä on mielenkiintoista, sillä ei punajuuri ole vielä onnistunut sotkemaan sen enempää kuin tomaatti. Tietysti, jos ei putsaa heti käsiä ja leikkuualustaa, niin voi olla että jää punertavaksi. Tai sitten niissä ohjeissa on käytetty jotain keitettyjä/etikoituja puniksia. :sori:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 06 Joulu 2009 19:40

Tein kaalipiirakoita. :kuola:

Kuva
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Pe 11 Joulu 2009 14:18

Kibaya kirjoitti:
Kun olen selaillut kaikkia kasvisohjeita huomasin, että monessa punajuuriohjeessa huomautettiin niiden sotkevasta puolesta. Mikä on mielenkiintoista, sillä ei punajuuri ole vielä onnistunut sotkemaan sen enempää kuin tomaatti. Tietysti, jos ei putsaa heti käsiä ja leikkuualustaa, niin voi olla että jää punertavaksi.

Ja voihan sitä esimerkiksi laittaa leivinpaperia leikkuulaudan päälle ja heittää se paperi sitten pois. Lautaan ei tartu väriä ja sotkunkin saa dumpattua roskikseen kätevästi. Samaa voi käyttää sipulin kanssa, jos ei halua sitä hajua siihen lautaan eikä ole sipulille omaa lautaa. Vinkki. ;)

Meillä joulupöydästä löytyy aina iskän tekemiä lihapullia. Olisikohan se niin, että lihapullat on ruotsalainen perinne ja niin ollen rantautunut tännekin puolelle rannikkoa ruotsinkielisten pöytiin.

Itse lupasin leipasta kotiin vietäväksi omenapiirakan ja juustokakun jouluksi. Ensin meinasin vain juustokakun, mutta iskä sanoi, että jouluna on monta päivää aikaa syödä eikä pelkkä juustokakku riitä ja täytyy saada omenapiirakkakin. :virne:
Joten saamansa pitää. Kiva osallistua joulun tekemiseen näin kauempaakin.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 11 Joulu 2009 15:44

Minäkin pohdin, pitäisikö osallistua jouluruokien valmistamiseen viemällä jotain omatekemää mukanaan vanhempien luokse. Mietin pitäisikö valmistaa seitankinkku. :D Se voisi olla meidän perheen miesten mielestä jokseenkin järkyttävä yllätys, kinkku kun on niille kunkku. Mutta äiti saattaisi jopa tykätä. :)
elegia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 11 Joulu 2009 17:10

Hyvä vinkki. Nyt voin ehkä siirtyä pilkkomaan sipulit tuolla isolla laudalla :D

Mä varmaan tekisin juustokakun, jos sitä meillä joku söisi :epäilevä:.

Meillähän on perinteikkäästi hyvin simppelimakuisia ihmisiä ja siksi meillä onkin näinä isoina perhejuhlina ruokaerimielisyyksiä. No, jotenkin mä ymmärrän ettei viiskymppistä miestä voi totuttaa niin helposti uusiin makuihin, mutta tommonen parikymppinen naishenkilö on varmasti kuitenkin pöydän pahin nirpistelijä. Musta on ihana, että veli on oppinut armeijassa laajentamaan maku- ja ruokapiiriään.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 11 Joulu 2009 21:51

Pesto-sipuli-paprika-vuohenjuusto-lämppärit taitaa tulla just uunista ulos. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 25 Joulu 2009 19:06

Oon keksinyt loistavan patenttiratkaisun lasagnelle. Se ei vaadi suurempia ajallisia uhrauksia, ja onnistuu oikeastaan jokaikinen kerta.

Valmiit pastakastikkeet!

Lyrtsin pikalasagne

Ruskista jauhelihaa tai jotain vegekorviketta ja sipulia n. 400-500g. Lisää joukkoon kaksi purkillista valmispastakastiketta. Tai, jos käytät kahta erilaista pastakastiketta, lisää vain toinen, ja käytä toista juustokastikkeen korvikkeena. Lado voideltuun vuokaan ensin jauhelihakastike, sitten tomaattiviipaleet (vapaaehtoista), sitten juustokastikkeen korvike tai juustoraastetta, sitten lasagnelevyjä. Kerrosta tässä järjestyksessä vuoka täyteen, kunnes päälimmäiseksi jää tomaattiviipaleet tai kastiketta. Kuorruta juustoraasteella. Lykkää 200-asteiseen uuniin 30-40 minuutiksi, anna vetäytyä, ja nakkele ääntä kohti. Nam! :kuola:

Eilen tein Barillan gorgonzola-kastikkeella ja Pastellan jollain tomaatti + 5 vihannesta -tyyppisellä kastikkeella. Kuorrutukseen lisäsin vielä hiukan Aura-juustoa, ja hittolainen että tulikin hyvää! Suosittelen.

:tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 25 Joulu 2009 23:10

Mä en tiedä vielä uskallanko käyttää noita.
Niissä on useimmissa natriumglutamaattia, jota vältän tällä hetkellä kaikin keinoin.
Toinen mitä niissä usein on, on soija. Sitä pirulaista on kaikkialla. Jos ei suoraan soijana, niin emulgointiaineena. Olenkin tavallaan ruokakriisissä, joutuessani laittamaan kaiken totaalisesti uusiksi. Aikaa siinä menee, että omaksuu täysin uudet tavat valmistaa ruokaa, mutta minusta tämä on vain jännittävää. Raaka-aineiden hankkiminen on vähän haasteellisempaa kyllä, mutta myös mielenkiintoisempaa :D

Äiti hommasi lohta jouluksi, joka ei ollut kasvatettua :hymyhali: Oli hyvää ja mielikin oli korkealla. :sydän:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 26 Joulu 2009 12:37

Ei noissa itse asiassa kyllä kovin usein oo natriumglutamaattia. Tai en muista oonko kertaakaan nähny pastakastikepurkin kyljessä sitä. Joku noista pastakastikemerkeistä jopa kehuskelee, ettei heidän tuotteissaan ole lainkaan lisäaineita.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 28 Joulu 2009 10:29

Siikatartar.

Tuli jouluaattona tuollainen väsättyä ja oli jopa yllättävän hyvää.

1 siikafile
1 omena
1 prk ranskankermaa
1 punasipuli / kevätsipuli jos löytyy tuoreena.
kourallinen tilliä
puolikas sitruuna
suolaa ja pippuria.

Ensin päivää ennen graavaa fileen suolalla ja pippurilla.

Seuraavana päivänä sitten kalafile pieneksi palaksi. Ei kuitenkaan aivan tahnaksi.
Sipuli ja omena paloitellaan pieneksi.
Tilli silputaan vielä pienemmäksi.
Kaikki ainekset yhdistetään ja sekoitetaan varovaisesti.

Omenan voi jättää pois, mutta toi mukavasti raikkautta ja kevensi tuota.
Sitten vaan tumman leivän kanssa tai lisukkeenakin käy.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 03 Tammi 2010 00:49

Tein tänään ekaa kertaa talvisalaattia.
Tähän aikaan tomaatit ja kurkut helposti ikävän makuisia joten
olin iloinen bongatessani joskus kaupan mainoslehtisestä vinkin,
jossa jäävuorisalaatin seuraksi ehdotetiin avokadoa, omenaa
ja paahdettuja pinjansiemeniä. Vähän oliviöljyä, sitruunamehua,
suolaa ja pippuria vielä seuraksi niin saa kovat lento-tomaatit
jäädä suosiolla kaupan hyllyyn.
Joskus mukaan eksyy viinirypäleitä tai jotain juustoa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 29 Tammi 2010 01:09

Kai kaikilla on se yksi ruoka mitä tehdään selkeästi enemmän kuin muita safkoja?
No mulla se on Triplen Kanaspecial. Nyt ajattelin kysästä löytyisköhän siihen mitään lisättävää.
Eli siis aika beisik, paistan broilerin fileesuikaleet, kippaan ne kattilaan vihannesten ja hedelmien kanssa.
Törkeen paljo curryä ja sopivasti chiliä ja mustapippuria perään ja lopuksi tuikkaan ruokakerman.
Mä nykyisellään laitan siihen vihannekset ja hedelmät osioon
* Porkkanaa
* Minimaissia
* Ananasta
* Paprikaa
* Valkosipulia

Tulisko kellään mitään hedelmää/vihannesta mitä tuohon vois lisätä?
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 29 Tammi 2010 10:32

Parsakaali? Kukkakaali? Sipuli? Maailma on pullollaan vihanneksia, siitä vain kokeilemaan. :tilt:
Kokeile lisätä kookosmaitoa joku kerta, voi tulla kiva thai-vivahde. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Purple » Pe 29 Tammi 2010 10:54

Mä tykkään heitellä kanan sekaan hedelmiä. Ehdoton suosikki on banaani, myös mango ja persikka toimii. Omenaa koitin joskus, en koita toisten, ei siitä mitään makua tullut. Kaveri kehui että päärynä osuu myös kohdilleen, ite en oo vielä testannut. Vihannespuolelta tuli mieleen kesäkurpitsa, mahtaiskohan se sopia tuonne sekaan.

Mullakin on suosikkiruoka, pastakastike eli kanasoossi. Paistetaan kanasuikaleet, marinointina vaikka hunaja, joka on lievästi tylsä mutta toimii tai mandariini (tai appelsiini tai mitä nyt kaupasta sattuu löytyä), josta saa lisää hedelmäisyyttä. Sekaan reilusti currytahnaa ja liemeksi kookos-limekerma. Hedelmää valinnan mukaan, banaanista tulee reilusti makeutta, kokonaista ei kannata suosista laittaa, mutta toisaalta curry tasoittaa tilannetta. Kaveriksi pastaa tai riisiä ja nam.
Purple

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 29 Tammi 2010 15:34

En tiedä minkä takia tuli mieleen, mutta varsiselleri.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 29 Tammi 2010 18:09

Itse asiassa mun originelly "resepti" piti sisällään kookosmaitoa, mutta se oli jotenkin liian imelää.
Thanks vaan vihjeistä, pitää testata pienillä annoksilla alkuun. Persikkaa mulle on suositeltukin kaverin sekä sukulaisen osalta.
Pitäsköhän rohjeta vihdoinkin sitäkin testaamaan.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 29 Tammi 2010 18:58

Eihän sitä kookosmaitoa tarvi laittaa niin paljoa kuin reseptissä käsketään. Kookos on parhaimmillaan hienona vihjauksena itsestään. En itsekään pidä ruuasta (tai muustakaan) pelkälle kookokselle maistuvasta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 29 Tammi 2010 19:50

Siis en mä mistään reseptistä oo kokkaillu, mut testasin vaan kookosmaitoa heti alkuun ja en tykänny.
Vastuu painaa.

Triple H

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina