Lyyra kirjoitti:Jorssi kirjoitti:Lyyra kirjoitti:Jorssi kirjoitti:^Tuskin koskaan.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä.
Tottakai voi olla. Enhän mä mitään totuuksia täällä kirjottelekaan, omia mielipiteitäni vaan. Totuudet kirjottelen sitten linkkien kera. Omasta mielestäni vain kerran on kirja ollut huonompi kuin elokuva (Meren raivo), vaikka siinä tapauksessa kyllä kumpikaan ei ole mistään kotoisin.
Pakko saada jatkaa ot:ta vielä sen verran, että onko jommankumman aina pakko olla parempi? Ei ole pakko vastata, kysymys oli ehkä enemmänkin retorinen..
Minäkin puutun kirja vs. elokuva keskusteluun ja menen Jorssin puolelle

Nimittäin aika harvoin olen törmännyt kirjaan joka on elokuvaversiota huonompi (jätetään suoriltaan pois elokuvan pohjalta kirjoitetut teokset, niitäkin on, ikävä kyllä), sillä lähtökohtaisesti elokuvaan ei voi mitenkään mahduttaa kaikkea sitä, mitä kirjassa on, vaan kirja karsitaan aina käsikirjoittajan toimesta ja siihen otetaan vain hänen (ja tekijöiden) mielestään tärkeimmät ja helpoiten sovitettavat kohdat. Poikkeuksiakin tietenkin on, kuten Kubrickin Hohto (yksi parhaista King sovituksista), mutta siinäkin on pitkälti se, että Kubrick teki käytännössä lähes kokonaan oman sovituksensa ja karsi aivan himosti pois ja näin teki käytännössä itsenäisen elokuvan. King ei muuten tykännyt yhtään, mutta ei se Kingin itsensä käsikirjoittama minisarjakaan ollut huono, se ei vain ollut niin hyvä.
Eli se, mitä minä olen sanomassa on se, että kaikista kirjoista kyllä saadaan aikaiseksi elokuva, mutta mitä tarkemmin Kirjan tarinaa seurataan sitä pitempi elokuva on tai sitten elokuva tulee olemaan hyvin sekava. Esimerkiksi Taru sormusten herrasta, molemmat versiot ovat hyviä ja elokuvat on suht uskollisia kirjoille ja pitkiä, mutta ne voisivat olla vielä toisen mokoman verran pitempiä, jos oltaisiin haluttu tehdä vielä uskollisimpia. Tähän samaan syssyyn olisi myös henkilögalleria kasvanut parilla tärkeälläkin henkilöllä, mutta monet näistä olisi jääneet täysin kummallisiksi sivuhahmoiksi niille, jotka eivät kirjoja ole lukeneet, koska heitä ei olisi vain voitu avata tarpeeksi elokuvallisina hahmoina (esimerkiksi Tom Bombadil). Samaa kertoo myös se, että reilun 300-sivun Hobitti - eli sinne ja takaisin, on jaettu elokuvaversiona kahteen osaan (ei sinällään että siihen olisi oikeasti ollut tarvetta), näin tarina saadaan kerrottua katsojalle tarkemmin, ilman että perse puutuu monen tunnin istunnon aikana.
Mutta jälleen kerran, nyt ollaan puhumassa mielipiteiden pohjalta, joten yhtä ja oikeaa vastausta ei ole, ainoastaan jokaisen oma mieltymys jota voidaan mitata ainoastaan mielipidekyselyiden avulla. Oma mielipiteeni on, että kirjoista ei saa yhtä hyviä elokuvia, vika voidaan korjata tekemällä siitä minisarja tai elokuvasarja. Aina voidaan myös tehdä elokuva joka on itsenäinen, kirjaan pohjautuva teos, kuten esimerkiksi aivan loistava Käsikirja linnunradan liftareille, joka oli itsenäinen kirjaan (joka puolestaan oli itsenäinen kuunnelmaan perustuva laitos) perustuva elokuva, joka ikävä kyllä sai kirjafaneilta murskahaukut

hauskintahan koko puuhassa oli kuitenkin se, että Adams itse käsikirjoitti leffan, ja toisaaltaan käytti juuri päätöksensä tueksi pitkälti samoja sanoja kuin minä, mutta ikävä kyllä (toisaaltaan omaksi onneksi, kun ei saanut sitten haukkuja) poistui keskuudestamme ennen elokuvan julkaisua, eikä näin voinut puolustautua itse. Aaah, Laaksonenkin ehti käydä tässä välissä samasta asiasta

Miksi minä en osaa kirjoittaa lyhyesti

No kysymys tulee seuraavassa viestissä ja jos tätä keskustelua jatkettaisiin jossain toisessa ketjussa.