Hiukset oi hiukset

Hiukset oi hiukset

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 14 Maalis 2010 15:15

Meinasin tehdä oman ketjun hiusten värjäämiselle, mutta en sitten viitsinytkään. :keijo: Kuitenkin sain aikaiseksi niin pitkä raportti Naisten-ketjuun ja ajattelin myöskin, että kai ne miehetkin voi hiuksia värjätä ja kaikkihan hiuksia jotenkin käsittelee ja ja ja .... No, höpinää hiuksista! Omia kokemuksia, pohdintoja ja suunnitelmia.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Seuraavaksi seuraa pulinani värjäyksestä, josta aioin vain mainita. :keijo:

Hiukseni ovat olleet mustaksi tai tummanruskeaksi värjättynä vuosikausia, paitsi tässä välissä oli vuoden kokeilujakso omalla vaalean maantienharmaalla kuontalolla. Ja jälleen totesin, että oma hiusväri ei istu tai en tunnista itseäni peiliin katsoessa. Joten taas värjäysrumba alkoi. Ohuet hiukseni näyttävät niin paljon paksummalta ja paremmalta värjättynä. Toisinaan olen virkistänyt näköä vaaleilla tai punertavilla raidoilla.

Kerran olen kaupan hiusväreistä saanut aikaan sellaisen reaktion, että hiukset muuttuivat kuolleeksi rahisevaksi pelliksi ja päänahasta irtosi kuivaa nahkaa levyinä pitkän aikaa. Sen jälkeen päätin värjätä hiukseni vain kampaamoissa, vaikka kalliimmaksi se luonnollisesti tulee. Ajattelin että kampaamoissa olisi laadukkaampia ja turvallisempia hiusvärejä.

Nyt kuitenkin huolestuttuani kaikista myrkyistä ympärilläni aloin pohtimaan vaihtoehtoja hiusväreille. Elämä kai olisi helpompaa, jos antaisin oman värini kasvaa takaisin ja elää sen kanssa, mutta eihän se nyt käy. :keijo: Sattumalta törmäsin hennaukseen. Hennaamiseen en aikaisemmin ollut kiinnittänyt huomiota, enhän minä punaisia hiuksia kaipaa, mutta kun ilmeni, että hennan ja muiden eri kasvien avulla pystyy värjäämään hiukset punaisen lisäksi eri ruskean sävyihin ja jopa mustaksi innostuin valtavasti. Luonnollista värjäystä luonnollisin menetelmin! :D Hennasta en sen enempää jaksa esitelmöidä, googlatkaa. :tilt:

Tilasin omat hennani ja indigoni Henna Boysta. Hennaa saa suomestakin suht helposti, mutta indoga kuulemma sitten vaikeammin. Valmisvärejäkin on kaupan, mutta halusin itse sotkea omat sörssöni. Tilasin myös amlaa sävyn kylmentämiseksi. Mainittakoon vielä, että kyseessä ei ole mustan hennan kanssa läträämistä, sehän on myrkylliseksi osoitettu.

Tätä viikonloppua on siis siivittänyt operaatio nimeltä hennaus. Monissa ohjeissa suositeltiin lyhyihin hiuksiin yhtensä 100g hennaa ja indigoa. Hennaa laitoin 25g ja indigoa 75g. Olin jo tässä vaiheessa valmistautunut siihen, että joudun värjäämään vielä toisen kerran, sillä juurikasvuni oli aivan blondi ja latvat mustat. Tiesin, että ensimmäinen kerros voi olla ihan mitä tahansa harmaasta vihreään. Sekoitin hennan sitruunamehuun jo edellisenä päivänä muhimaan. Juuri ennen värjäyksen aloittamista taas sekoitin indigon ja ripauksen suolaa veteen ja lopulta yhdistin henna ja indigoseoksen. Sörssö haisi aivan kamalalta. Kuin navetasta olisi käynyt lattialta kaapimassa möhnää. :keijo: Siltä se näyttikin.
Levitin sörssön tasaisesti päähäni, käärin hiukset tuorekelmuun ja pistin pipon päähän ja odotin muutaman tunnin vaikutusta. Se 100g oli kyllä aivan liikaa, mutta jotenkin ihmeen kaupalla sain kaiken pysymään päässäni. Hennaa suositellaan käyttämään reippaasti, mutta rajansa kaikella. :virne:

Huuhdeltuani ja kuivattuani hiusten juurissa oli sellainen epämääräinen väri kuin odotin. Ensin en juuri huomannut eroa omaan väriini. Tarkemmin tarkastellessa tulos oli jotenkin kellertävä, mutta kuitenkin harmaa, ripaus kuparia ja jotain vihreää. Mustat latvat hohtivat jossain valossa kivan punaiselta. Parissa tunnissa väri alkoi kuitenkin syvenemään ja seuraavana päivänä ei juurikasvua enää erottanut, vaikka sävy ei todellakaan ollut musta tai edes tumman. Semmoinen jännä punertava. Mutta voi luoja hiukset haisi!

Aamulla laitoin heti 5g hennaa muhimaan, tällä kertaa appelsiinimehuun. Päätin tehdä 50g:n satsin kun tiesin sen riittävän hyvin. En jaksanut odottaa hennan muhimista koko päivää, joten jo neljän tunnin jälkeen tutkin mössä ja totesin sen jo päästävän väriä, joten eikun takaisin vessaan sotkemaan! Sekoitin 45g indigoa ja suolaa veteen, jonka jälkeen yhdistin taas nämä sörssöt. Nyt lisäsin ripauksen amlaa liian punaisuuden poistamiseksi. Yritin keksiä keinoa myös lannanhajun hävittämiseen. Kaapista ei löytynyt kuin rosmariinitippoja jota muutaman tipan laitoin. Hetken mietittyäni suihkasin valkoista myskiä reippaasti sörssöön. :keijo: Nyt elämä oli siedettävämpää. Mömmöt, tuorekelmu ja pipo taas päähän ja nyt annoin mömmön vaikuttaa 3 tuntia. Vaikutusajan jälkeen pesin liiat mömmöt pois ja huuhtelin hiukset etikkavedellä paremman pysyvyyden toivossa. Ja tadaa! Mustat hiukset! Mikä mäihä! :superhymy: Kaikille ei indigo nimittäin tartu! Eikä väri edes viherrä tai sinerrä. :D Nyt yön yli nukuttua väri on vielä syventynyt ja kiilto on mahtava. Tykkään. :hymyhali: 40g taitaa kyllä riittää aivan hyvin tähän päähän.

Nyt aion seurata tarkasti värin pysyvyyttä. En tiedä onko siinä mitään järkeä parin viikon välein suorittaa moinen operaatio, jos väri ei kunnolla pysykkään. Toisaalta pidän itse tällaisesta puuhastelusta, mutta aikaa se vie ja tuloksesta ei ole varmuutta. Vaikka käyttäisi samoja määriä aineita niin tulos vaihtelee valtavasti hiuslaadusta riippuen. Koesuortuvat siis kehiin! Itse tein kokeen, mutta jostain syystä juureen ei jäänyt lainkaan väriä. En ehkä osannut vielä levittää tasaisesti. Mutta olin (tyhmän?)rohkea ja värjäsin koko pään kuitenkin.

Tulevaisuudessa voi olla vaikeaa saada normi kampaamonvärejä tarttumaan hennattuihin hiuksiin, mutta en jaksa välittää asiasta juuri nyt. Nää on niin kivat. :hymyhali:

Tulipas tekstiä. :O: Ja yritin vielä tiivistää. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Hiukset oi hiukset

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 14 Maalis 2010 18:55

Kuulostipa työläältä tuo hennailu. :hullu: Mä värjään ihan kaupan väreillä. Ei ole koskaan tullut iho-oireita tai epäonnistuneita värjäyksiä.
Enpä tosin hirveän radikaaleja muutoksia ole tehnytkään. Kerran vaalensin tukan ensin värinpoistolla ja siihen päälle joku luonnolliset
sävyt -keskivaalea. Ihan hyvä tuli vaaleanruskean jälkeen, vaikka vähän jännitti. Joskus joku kampaaja tuhahti niistä kaupan väreistä,
mutta sehän on niien työtäkin motkottaa moisista myrkyistä. Enpä mä nyt kovin paljoa kampaamopalveluita käytä muutenkaan.

Neljä kuukautta on nyt ollut lyhyt tukka (leukaan asti). Sitä ennen oli olkapäiden yli. Muutos oli radikaali mutta tarpeellinen, koska en
enää jaksanut sitä pitkää liuhua. Latvatkin oli kauheassa kunnossa. Lyhyttä joutuu kyllä väkertämään enemmän, mutta on se sen arvoista.
Kerran on tässä välissä tasoitettu, kohta pitää taas mennä leikkuuttaa, ettei muutu beatlesiksi..

Nyt on kiva tukka. Ennen en jaksanut välittää, hiukset oli aina hätäponnarilla. :p
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 15 Maalis 2010 14:45

Hennavärejä saa valmiinakin värisävyinä kaupasta niin kuin muitakin hiusvärejä, Nuggis vaan teki asiat vähän pidemmän kaavan kautta :tilt:

Mulla ei ole tarvetta eikä oikein haluakaan värjäillä hiuksia. No joskus olisi kiva kokeilla jotain muutakin, mutta en jaksa puljailla sen juurikasvun kanssa. Eikä tähän päähän meinaa tarttua mikään väri ainakaan ekalla värjäyskerralla. Ja sitten siitä väristä on niin vaikea päästä eroon muuten kuin leikkaamalla hiukset lyhyiksi. Pääosin kuitenkin tykkään omasta vaaleasta väristäni, joten en koe mitään hirvittävää tarvetta värjäillä. Varsinkin kesällä tää on kiva, kun aurinko vielä vaalentaa väriä ja tekee kivat raidat etuhiuksiin ihan ilmatteeks :gay:

Nyt olen pitkän lyhythiuskauden jälkeen antanut hiusten kasvaa vähän pidemmiksi. Tai kai se on mennyt ihan vahingossa, kun ei ole paljoa jaksanut kiinnostaa tuo ulkonäkö uupumisen takia juurikaan :p Nyt alkaa taas pikkuhiljaa heräillä, ja kävinkin just kampaajalla viime viikon lomani aikana. Viimeksi kävin elokuussa, edellisen loman aikaan, heh. Vähän se klipsi latvoja pois, ja muotoili paremmin pidemmille hiuksille sopivaan tyyliin. Tai siis olkapäillehän nämä juuri ja juuri ulottuvat. Kivasti herätti edellisen kampaamokerran pehmennys/permanentti/emmämuistamikäkikkara -hiustaipuisuuden henkiin :tilt: Ei siitä paljon ole enää jäljellä, ja pohdinkin, josko ensi kerralla ottaisi uuden. Sellainen kun tuo kivasti kuohkeutta mun muuten kovin ohkaiseen kuontalooni.

Yleisesti ottaen olen toooooodella laiska laittamaan hiuksiani mitenkään. Lähinnä ravistan kuivaksi ja saatan lakalla hipsauttaa etuhiuksia pois silmiltä. En kyllä muista, että olisin lyhyiden hiusten kautena ainakaan kovin pahasti pistänyt sitä joka-aamuista laittoa pahakseni. Pitäisköhän sittenkin nykäistä taas lyhyeksi? :raps:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Maalis 2010 18:21

Yritän kirjottaa lyhyesti, mutta en ehkä pysty.

Mulla on ihan älyttömän paksut hiukset. Mun päässä kasvaa paljon hiuksia ja ne on vielä yksittäinkin paksuja, joten se on iiihana yhdistelmä. :friikki:
Mä olen laiska hiusten laittaja, ja huonokin vielä, kun aina on ollut helpot hiukset (helppo leikkaus/kampaus), jotka aina riittää ponnarille. Haluan pitää hiukseni niin pitkinä, että ne saa tarvittaessa (=aina) ponnarille. En enää osaa edes pitää hiuksia auki, kun mulla tulee niin kuuma heti, koska hiukset on niin pitkät ja paksut. Lisäksi mua ärsyttää suunntattomasti, jos hiukset roikkuu silmillä. En tajua ihmisiä, jotka voi pitää pitkää otsista, joka roikkuu osin toisen/molempien silmien päällä. :friikki: Töissä mä en voisi kuvitellakaan olevani hiukset auki, koska paahtuisin ja ärsyyntyisin kuoliaaksi.

Alusta asti, noin 14-vuotiaasta, olen aina värjännyt hiukseni ite - yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Kerran olen kampaajalla värjäyttänyt hiukseni ja tulos oli samanlainen kuin itse värjätessä, joten päätin säästää rahani värjäämällä ite.
Toisaalta nyt harmittaa, kun yleensäkään olen hiuksiani värjännyt, koska omakin värini olisi suht tumma ruskea, nyt on vaan vielä tummempi. :keijo:
Mä en oo kovin tarkka mun juurikasvuista ja aika harvoin värjään kuontaloa, ehkä noin kolmesti tai neljästi vuodessa, yleensä värjään hiukseni kampaajalla käynnin jälkeen, kun vain yksi purkki väriä riittää, kun on hiuksia aina niin vähänlaisesti leikkauksen jälkeen. Ja sitten ehkä kerran värjään välissä, kun sitten taas hiukset on niin paksut ja pitkät, että hermohan siinä vain menisi jos värjäämään pitäisi ruveta.

Yleensäkin kampaajalla käyn vain kaksi kertaa vuodessa. Keväällä pitää saada kesätukka ja syksyllä siistiä koulunalkua varten. Muutenkin varaan kampaajalle ajan vasta sitten, kun vanhat hiukset ärsyttää ja häiritsee mua niin paljon, etten enää voi elää niiden kanssa.

Olen muuten koko ajan siirtynyt asteittain tummempien värien käyttöön. Aluksi värjäsin aina jollakin keskiruskealla, ehkä punehtavallakin. Sitten siirryin tummempaan ja tummaan liilaan (ihanat oli teinarin hiukset, kun ne olivat liilat! :sydän: ). Sitten siirryin tähän väriin, jota mustanruskeaksi jossain paketissa kehuttiin ja tässä on pysytty joitakin kertoja lukuun ottamatta. Toissa ja viime vuonna ostin muutaman kerran vähän vaaleampaa ruskeaa ja nyt kun taas ennen joulua värjäsin hiukseni tällä todella tummalla ruskealla, tajusin kuinka olinkaan kaivannut tätä väriä. :sydän:

Mustaksi huvittaisi ehkä joskus myös hiukset värjätä, mutta en ole vielä uskaltanut. :tilt: Jostain syystä uskomukseni on, että mustaa väriä en saa ilman värinpoistoa pois. :keijo: Mä en nimittäin ole koskaan laittanut päähäni värinpoistoainetta, vaan aina suoraan värjännyt hiukseni, vaikka olisin siirtynyt edellistä vaaleampaan väriin. Mua ei jaksa tarpeeksi kiinnostaa, tuleeko väristä tasainen vai ei. Kunhan juurikasvu (aina joku 4-5cm ainakin) peittyy ja tulee kiiltoa hiuksiin. ja kun värjään niin harvoin, on se vanha värikin jo ehtinyt niin hyvin kulua, että uudelle onkin jo tarvetta. Väristä viis.
Muutenkin kaikki värit on aina tarttunu mun hiuksiin kertaheitolla. Helppoa!

Ootteko te muut muuten shampoiden/hoitoaineiden kannalta kampaamotuotteiden vai markettituotteiden linjalla? Vai ehkä nyt marketeista saatavien kampaamotasoisten tuotteiden linjalla?

Ite en koskaan osta mitään kampaamosta, koska ne on niin kalliita. Laatu ehkä olisi hyvä, mutta varaa ei ole. Niinpä olen pysytellyt markettituotteissa ja viime viikolla ostin Syossin shampoon ja hoitoaineen värjätyille hiuksille. Sehän on yksi näistä "kampaamotuotteet marketista" osastolta ja ihan tyytyväinen olen ostoksiini. Enemmän maksoivat kuin jotku norni lorealit, mutta onhan ne pullotki isommat ja sopii ihan hyvin mun hiuksille.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 15 Maalis 2010 18:45

Mä oon siirtynyt kampaamotuotteiden käyttäjäksi, ainakin omasta mielestä hiukset voivat nyt paremmin kuin markettituotteita käyttämällä. Tuotteet olen tilannut netistä ja hintakin on ollut ihan kukkaroystävällinen, toisin kuin kampaamossa.

Mun hiukset ovat pitkähköt ja punaiset, kampaajalla käyn leikkauttamassa muutaman kuukauden välein, tai milloin nyt sattuu rahaa olemaan. Otsatukkaa leikkelen sitten omin pikku kätösin (ja siltä se vähän näyttääkin :virne: ) Juurikasvun värjään kestoväreillä pois ja kuten kaikki punatukkaiset varmaan tietävät, punainen haalistuu hirmu nopsasti. Oon löytänyt onneksi siihenkin hyvän ratkaisun, jota voin suositella todella lämpimästi kaikille punapäille! Kampaamoista (ja Prisman kampaamotuote-hyllystä) löytyvä KC Colormask- hoitoaine on ihan mahtavaa tavaraa, itsellä on käytössä sävy Pepper ja sen käytön myötä kulahtanut väri on ollut vain muisto.. tai no, nyt se on lähinnä omasta viitseliäisyydestä kiinni miltä tukka näyttää. :D
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 15 Maalis 2010 21:14

skray kirjoitti:
Ootteko te muut muuten shampoiden/hoitoaineiden kannalta kampaamotuotteiden vai markettituotteiden linjalla? Vai ehkä nyt marketeista saatavien kampaamotasoisten tuotteiden linjalla?

Löysin Paul Mitchellin kosteuttavan shampoon ja hoitoaineen (instant moisture tai jotain.. valkovihreä purkki) pari vuotta sitten enkä pois ihan heti vaihda. Shampoo (300ml) taitaa maksaa jotain 28 ja hoitoaine (200ml) muutaman euron vähemmän, mutta riittää melkein vuoden käyttöön, vaikka pesen hiukset suunnilleen joka toinen päivä. Niin kauan kuin hius tuntuu ja näyttää näin hyväkuntoiselta, en shampoota vaihda. PM:n käyttöönoton jälkeen oon pari kertaa kokeillu markettishampoita, kun on jäänyt kylppäriin pyörimään, mutta roskiin menivät. Hiukset läsähti täysin siitä silikonin määrästä. Paul Mitchelliä saa Sokoksilta ja Stockmannilta, joten ei tarvii mennä senkään takia kampaajalle asti. :virne:

Muita jokapäiväisiä mömmöjä ovat kampausneste (Wella), hiuslakka (Wella) ja toisinaan käytössä myös Osiksen muotovaahto. Satunnaisemmassa käytössä joku Tigin hiusvaha ja hätätilanteisiin Tigin dirty secret -kuivashampoo, joka yllättävää kyllä toimii juuri niin hyvin kuin suosittelijat kertoivatkin. :D

Tuskin pystyn enää koskaan palaamaan markettikamaan shampoissa varsinkaan. Tai edes niihin "kampaamolaatua markettihinnoin"-tuotteisiinkaan. Ne vasta huijaukselta tuntuvatkin. :hullu: (Mussa on se "vika", etten käsitä ajatusta siitä, että halvalla voisi saada hyvää.)
Emilia

ViestiKirjoittaja kmaria » Ti 16 Maalis 2010 11:36

heartless kirjoitti: Oon löytänyt onneksi siihenkin hyvän ratkaisun, jota voin suositella todella lämpimästi kaikille punapäille! Kampaamoista (ja Prisman kampaamotuote-hyllystä) löytyvä KC Colormask- hoitoaine on ihan mahtavaa tavaraa, itsellä on käytössä sävy Pepper ja sen käytön myötä kulahtanut väri on ollut vain muisto.. tai no, nyt se on lähinnä omasta viitseliäisyydestä kiinni miltä tukka näyttää. :D

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla! Itse siirryin joku aika sitten käyttämään punapigmenttiä sisältävää sampoota ( Wellan Lifetex Color Reflex),
joka myös on auttanut haalistumiseen, mutta välillä voisi kokeilla jotain muutakin.

Olen värjännyt hiuksiani punaisen eri sävyillä jo viimeiset viisitoista vuotta. Välillä koitin ruskeampaakin, mutta se tuntui tylsältä, kun oli tottunut punaiseen. Joskus lukioaikoina käytin hennaa, mutta se oli sen verran työlästä, että siirryin kaupan väreihin. Kävin pitkään kerran pari vuodessa
kampaajalla, ja muuten värjäsin parin kuukauden välein itse. Nykyään käyn kampaajalla sen parin kuukauden välein, joten ei ole enää
tarvetta värjätä kotona. Kampaajakäyntien välillä ehtii kyllä tulla jo jonkin verran tyvikasvua, mutta ton punapigmenttisampoon käyttö
on auttanut siihenkin, sillä se värjää tyvikasvuakin vähän punaiseen vivahtavaksi, joten se ei erotu niin selkeästi muusta tukasta.
kmaria

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 16 Maalis 2010 21:38

Miten henna on työläämpää kuin markettiväri? Mömmö vaan levitetään päähän, annetaan vaikuttaa, ja huuhdellaan pois. Vai onko se se vaihe, kun se jauhe pitää sekoittaa veteen itse? :riips:

Mää oon kai aika luomuhius. Vesipesu muutaman kerran viikossa, ja hennakäsittely noin kerran kuukaudessa (yleensä ihan neutraalia hennaa, joskus punaista). Silloin tällöin huuhtelen jollain teellä tai omenaviinietikkaliuoksella (jälkimmäinen selvittää takut), mutta nykyään enää tosi harvoin. Saksetkin viuhuvat sujuvasti ihan omissa käsissä. Hoitoainepesuja yritän aina silloin tällöin, mutta ei tuo mun hoitoaine sovi mun hiuksille yhtään. Liian rasvaista. Pitäis saada testereitä noista hippihoitoaineista, mutta aika huonosti niitä on saatavilla. Yhden sain, mutta sekään ei sopinut mulle.

Normaaleilla markettiväreilä en oo värjänny koskaan, mutta pari kertaa kampaajalla. Molemmilla kerroilla päänahka kirveli ja haju pisti nenään, joten onneksi olen aina tykännyt omasta sävystäni, ja silleen.

Hiusten laittajana olen todella laiska, lähinnä sen vaikeuden takia. En saa hiuksia koskaan asettumaan sillain ku haluan, vaikka olisi kuvitetut ohjeet. Haaveilen sellaisesta luomukampaamovisiitistä, jossa osaisivat leikata juuri sellaisen muodon, joka sopii mun kasvoille, ja jota ei tarvitse laittaa, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Pitäis kai johki Helsinkiin muka. :viha:

Etsilleen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja kmaria » Ke 17 Maalis 2010 10:26

Lyyra kirjoitti:Miten henna on työläämpää kuin markettiväri? Mömmö vaan levitetään päähän, annetaan vaikuttaa, ja huuhdellaan pois. Vai onko se se vaihe, kun se jauhe pitää sekoittaa veteen itse? :riips:

Täytyy myöntää, että en muista niin tarkkaan, miksi koin hennan käytön työläämmäksi kuin kaupan värien, sillä värjäsin viimeksi hennalla
reippaasti yli 10 vuotta sitten. Muistaakseni sain siihen aikaan apua värjäämiseen äidiltäni (kun oli niin pitkät hiukset), joten voi olla, että
se olikin äidin mielestä työlästä... Mössö ei ainakaan tainnut levittyä hiuksiin kovin hyvin, mutta vika saattoi hyvinkin olla käyttäjissä. :virne:
En sitten tiedä, miten tarjonta on noista ajoista muuttunut, silloin ei ainakaan ollut kovin montaa laatua tarjolla kaupan hyllyllä.
kmaria

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 17 Maalis 2010 11:11

Mullakin on vuosia siitä kun lopetin hennan käytön, mutta muistan vielä miksi se oli niin työlästä. Suurin ongelma oli se itse mömmö, kun eihän se jauhe liukene veteen. Sama kun yrittäisi kourallista märkää hiekkaa levittää tasaisesti hiuksiin. Ei levity eikä pysy, rapisee lattialle sitä mukaan kun kamaa saa levitettyä päähän. Homma alkoikin aina sillä, että vuorasi vessan lattian sanomalehdillä, henna kun näppärästi värjää lattiankin jos kökköjä ei heti huomaa siivota pois. Eikä niitä voi siivota heti kun ei voi esim. kumartua tai tavaraa tippuu vielä enemmän päästä. Sitten kun mössön viimeinkin sai tukkaan asti, sai viettää viisi tuntia kelmut päässä ja kammottavan löyhkän keskellä.

Että jos vertaa puolen päivän operaatiota siihen, että huitaisee kaupan nesteet päähän vartissa ja puolen tunnin päästä pesee pois, niin kyllä joo, on eroa vaivassa. Yksi asia, mikä kannattaa hennan kanssa myös ottaa huomioon, on se, että niin kauan kun tukassa on hennaa, ei pakosta muut käsittelyt onnistu. Näin ainakin parturi silloin varoitteli, että jos tahtoisi vaikka permanenttia, niin ei välttämättä tartu. Ei tosin itellä ollut ongelma, kun viimeisestä permanentista on vielä kauemman kuin hennaamisesta.

Nykyään siis vedän markettivärit päähän. Ikinä en ole parturissa värjännyt, oon pihi ja on onnistunut hyvin itsekin. Shampoot ja muut ostan yleensä parturista, merkeistä ei paljonkaan hajua kun en niihin kiinnitä huomiota, mutta tuttu parturi tuntee tukan ja tietää suositella sopivia aineita.
Purple

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Maalis 2010 12:23

5 tuntia?! Hiekkaa?! :kauhistunut:
On tainnu ajat muuttua sitten sun hennapäivien. Mun hennajauhe liukenee ihan hyvin veteen tahnaksi ja viettää päässä 30-90 minuuttia.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 17 Maalis 2010 13:09

Aa, nyt ymmärrän miksi sanoit ettei oo enempää vaivaa. Tosiaan on sitten muuttunut, omista hennauksista on tosiaan varmaan kymmenisen vuotta, taitaa olla enemmänkin. Henna, jota käytin, oli Body Shopin hennaa, muistaakseni tuoteseloste sanoi vaan 'henna', eli mukana ei ollut mitään sidos/sekoite/tms -aineita. Sekoitettiin keitettyyn veteen ja tulos oli tosiaan puuroa, kuin märkää hiekkaa, tosin vihertävää ja lemuavaa.

Body Shopin sivuilta ei enää löydy hiusvärejä, joten ehkä ne oli juurikin noita myrkyllisiä hennoja. Varma en ole, koska olin jo lopettanut värjäämisen siinä vaiheessa kun myrkyllisyydestä paljon puhuttiin ja osa väreistä kiellettiin, eikä tullut niin tarkasti seurattua.
Purple

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Maalis 2010 13:53

Hiustrendeissä kuuminta hottia just nyt: juurikasvu!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 17 Maalis 2010 14:10

No niin tässähän on tullu oltua edelläkävijä, kun tuppaa juurikasvua aina olemaan värjäyskertojen välissä! Myös laittamattoman näköiset hiukset onnistuu leikiten! :virne:

Heartlessille kiitos Colormask-vinkistä, jotain tuollaista olen kaavaillut hankkivani, mutta en oo kampaamoihin kehdannu asioikseni lähteä.

Väriä tuli taas laitettua päähän tuossa äskettäin, mutta jossain välissä tekis mieli näyttää oma värinsä. Mitä hottiksesta juurikasvusta voi päätellä, hiusten luontainen väri on tummunut siitä, kun viimeksi on au naturel kutrit päätä koristaneet. Se vaan vaatis hyvin lyhyeksi leikkaamista tai pitkää, pitkää värinvaihto/haalistusoperaatiota. Ois se kyllä hiton paljon helpompaa, kun ei tarttis miettiä värjäämistä, mutta mitä jos se oma väri onkin sitten tylsä. :riips:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 17 Maalis 2010 14:26

Jep, mäkin olen selkeästi ollut edelläkävijä, kun hiukset aina värjäyskertojen välissä kärsivät juurikasvusta ja ovat latteat ja kiillottomat. Kumma miten värjäyksen jälkeen huikset tuntuvat tuuheammiltakin. Juuri perjantaina värjäsin pitkästä aikaa pään, ei näköjään olisi kannattanut, jos olisi halunnut pysyä muodin kelkassa :keijo:

Mä värjään ihan markettituotteilla, kampaajalla mulla ei ole varaa värjäyttää hiuksiani. Sävy on useimmiten punaruskeaa tai tummanruskeaa. Leikkauttamassakin käyn vain pari kolme kertaa vuodessa, vaikka se nyt ei niin kallista ole, niin en yleensä saa aikaiseksi tai edes koe tarpeelliseksi mennä useammin. Hiustyyli on kuitenkin ollut vuosikaudet suhteellisen samanlainen, enkä uskalla vaihtaa sitä.

Markettiväreistä L'Oreall Excell 10 on uusi suosikki, saa kestovärin 10 minuutissa. Hiukan tietysti epäilyttää, että mitä kaikkia vaarallisia kemikaaleja siinä onkaan, kun se niin tehokkaasti toimii, mutta en ole uskaltanut perehtyä asiaan. Hennan kanssa en ole uskaltanut lähteä pelaamaan, ja tuskin ne muutkaan kaupan kestovärit sen turvallisempia ovat.

Shampoista en sen sijaan ihan perusmarkettikamaa osaa enää käyttää, luottoshampoo on L'oreal Professionelin värjätyille hiuksille tarkoitettu shampoo, jota saa sopivan isossa pullossakin ettei heti lopu. SItä löytyy onneksi aika hyvin tarjouksista, joten ei tarvitse täysiä hintoja yleensä maksaa.

Tunnen kieltämättä lievää syyllisyyttä, että lotraan hiuksiini näin paljon kemikaaleja, mutta olen liian laiska ja turhamainen niistä luopumaankaan. :hullu:

Permanenttikysymys! Millaisia lopputuloksia sillä nykyään saadaan ja ottaako permanentteja muutkin kuin nuoret? :keijo: Olen tässä asiassa hyvin tietämätön, muistan vain kun äitillä oli permanentti joskus silloin parikymmentä vuotta sitten kun sellaiset tietyntyyppiset olivat muotia. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 17 Maalis 2010 14:28

Mitenniin "ottaako permanentteja muutkin kuin nuoret?" :riips: Mulla on permanenteista ollu aina semmonen mummomielikuva, kun äiti harrasti niitä aikoinaan jatkuvasti. :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 17 Maalis 2010 14:52

:läps:
No mun piti tietenkin kirjoittaa, että ottaako permanentteja nuoretkin eikä pelkästään mummot. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 17 Maalis 2010 15:16

Oi kun permiksellä saiskin semmoset pysyvät isohkot korkkiruuvit, ne ois kivat. Miulla menee luonnostaan latvat korkkiruuveille, jos on pidemmät hiukset, mut tahtoisin että niitä olis ylempänäkin. Mutta mitä oon lukenut, niin ne isot kiharat ei kestä. :(

Permiksestä tulee ensimmäisenä mieleen ihana kasaripöheikkö.

Kuva
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 17 Maalis 2010 16:53

Aurora B. kirjoitti:Kivasti herätti edellisen kampaamokerran pehmennys/permanentti/emmämuistamikäkikkara -hiustaipuisuuden henkiin :tilt: Ei siitä paljon ole enää jäljellä, ja pohdinkin, josko ensi kerralla ottaisi uuden.

L-S kirjoitti:ottaako permanentteja nuoretkin eikä pelkästään mummot. :keijo:

...Mitä sä yrität vihjailla? :salaliitto:

:huoh: :munmo:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 17 Maalis 2010 17:21

Hups, sori. :keijo: :paijaus:

Kaikesta tästä sekoilusta huolimatta alkuperäinen tarkoitus oli siis vain ihmetellä, että millaisia permanentit nykyään ovat, jos niiden lopputulokset eivät ole tuollaisia kuin tuossa puoliksen laittamassa kuvassa ja oletettavasti eivät, jos joku niitä nykyään ottaa, muutkin kuin mummot kuten vaikka Aukun kaltaiset naiset. :tilt: Ilmeisesti kuitenkin permanentti on kasarikampauksia monikäyttöisempi, mulla on vaan vanhentuneet käsitykset, joita haluaisin päivittää.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 17 Maalis 2010 17:41

:p

Mä en oikeasti muista, mikä se kikkara oli, mikä mulle viime kesänä laitettiin, kun se ei ollut pehmennys eikä permanentti. Lopputulos oli kuitenkin jotakuinkin tällainen.

Tietenkin muutenkin näytän ihan tuolta :gay:

:epäilevä:

Olen kuitenkin käsittänyt, että noita on jos jonkin näköisiä, eri kokoisilla rullilla ja eri mömmöillä saadaan erilaiset kähärät aikaiseksi. Arastelin itsekin kiharoiden ottamista, koska mielessä välkkyi juurikin joskus nuorna flikkana otettu permanentti, joka sai mut näyttämään ihan lanpaalta :epäilevä: Kampaajatäti kuitenkin vakuutteli, ettei siitä semmosta tule, ja oikeassa olikin.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ke 17 Maalis 2010 20:04

Mä tuossa muutama vuosi sitten otin permanentin.
Aika isot korkkiruuvimaiset kiharat sain. Mun hiukset on tosin painavat ja paksut, niin ne kiharat ei näkyny, jos en erikseen föönannut ja laittanut kiharoita näytille. Eli sain kiharat hiukset aina kun halusin ja suorat sitten muuten. ;)

Miksihän se muuten onkaan niin, että ne joilla on kiharat hiukset luonnostaan, aina haluaisivat suorat hiukset ja ne joilla on suorat hiukset, haluaisivat kiharat. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 17 Maalis 2010 21:45

Tässä juuri kaupan mömmöllä koitan saada epämuodikkaasti juurikasvua piiloon.
Viimeksi joskus syys-lokakuussa värjännyt hiusta ja aisaa*ana, kirvelee silmää ja päätä kutittaa. Onneks ei tarvii vaikuttaa kuin 20 minsaa. Olin jo unohtanut, miten ikävälle tää voi tuntua. Kai sitä oikeastaan voisi kampaajallakin käydä värjäyttämässä, jos kerran vain pari kertaa vuodessa muutenkin värjää. :hullu:
Onneksi työkaveri on kampaaja, se saattaisi tehdä jotain pikkurahalla. Joo, muttei ainakaan tätä luonnollista sävyä enää mun päähän. :hullu:
Emilia

ViestiKirjoittaja seiklus » Pe 19 Maalis 2010 17:34

ite tuossa talvella lähemmäs puol metriä hiuksista humalaspäissäni napsasin pois. kivathan niistä
tuli! oli pitkään ollu TOSI pitkät hiukset ja leikkauksen jälkeen hitusen yli olkapäitten. nyt ehtiny
taas lisää kasvaa, mut kivat nää on. paljon enemmän näihin saa kaikkea kivaa tehtyä (kiharoita ym)
kuin ihan ylipitkiin hiuksiin mitkä vaan roikkuu tiellä.
on siitä humalassa olemisesta joskus näköjään hyötyäki :friikki:
(en varmaan ikinä olis selvinpäin uskaltanu leikata noin paljon hiuksista pois ja
otsatukkaaki kaupan päälle.)
seiklus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 21 Maalis 2010 13:52

Purple kirjoitti: Suurin ongelma oli se itse mömmö, kun eihän se jauhe liukene veteen. Sama kun yrittäisi kourallista märkää hiekkaa levittää tasaisesti hiuksiin. Ei levity eikä pysy, rapisee lattialle sitä mukaan kun kamaa saa levitettyä päähän.

:friikki:
Mun mömmöstä tuli tasaista löysää tahnaa. Se oli ihan helppo levittääkkin. Hennalaaduissa taitaa kyllä olla suurempiakin eroja, mitä nettikeskusteluja asiasta olen seurannut.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Seuraava

Paluu Känpillä