Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Purple » Pe 29 Tammi 2010 20:03

Jos haluaa häivähdyksen kookoksen makua ja vielä keveämmin kuin varsinaisella kookosmaidolla, suosittelen testaamaan tätä:
Kuva
Purple

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 31 Tammi 2010 11:21

Mä olen "ihastunut" valkosipuliin :keijo:

En kuitenkaan ole (vielä) siinä kohtaa, että laittaisin sitä joka ruokaan. Pieni määrä valkosipalia saa kasvisruuassa nousemaan juuri ne maut, jotka pitääkin. Olen aika miedolla kädellä käyttänyt valkosipulia ja vielä toistaiseksi pysynyt kuivatuissa tuotteissa. Löysin valkosipulilastuja, jotka toimivat kuin unelma tämän hetkisessä keittiössäni.

Mun on tehnyt parin viikon ajan mieli perinteistä sipulikeittoa :kuola:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 01 Helmi 2010 14:41

Laiskemmalle valkkarin ystävälle voin suositella tällaista pönikkää.

Tuoretta valkkaria ilman kuorimisen, puristelun ja haisevien sormien vaivaa :D

Tein viikonloppuna taas satsin Texas Chiliä, meni yksi kokonainen tuore valkkari sinne :kuola: Om nom nom. Taisi mennä myös extrasatsi sambal oelekkia, kun tuli aika railakkaan tulista :keijo: Om nom nom.

Muokkis: Laitoinkin kuvan linkiksi, kun oli niin juuttaan iso.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ma 01 Helmi 2010 17:31

Aurora B. kirjoitti:Tuoretta valkkaria ilman kuorimisen, puristelun ja haisevien sormien vaivaa :D

Mietin hetken että mitähän ihmeen valkoviiniä se Aukku käyttää ja mitä se sille tekee
kun tuommoiset ongelmat on, ennenkuin tosiaan katsoin sen kuvan... :keijo:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 01 Helmi 2010 20:23

Jaahas, ja sitten kaivattaisiin halpoja ruokavinkkejä seuraaviksi kuukausiksi. Hirvenlihakeitolla elellään tämä viikko. Ens viikolla vois tehdä sitten jotain muuta. Hernekeitonkin kiehautan varmaan jossain vaiheessa, mutta mitä ensi viikolla? Ideoita otetaan vastaan. Ja mieluusti ruuan pitäisi olla HALPAA ja maittavaa ja terveellistä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 02 Helmi 2010 01:31

Mua houkuttaisi just nyt edukkaasta ruoasta uunijuurekset, paputahna ja pahdettu ruisleipä oliiviöljyllä.
Mutta todennäköisesti päädyn huomenna isoista kaurahiutaleista (ihan toista kun jokut eloveenat) keitettyyn puuroon, jonka joukkoon lataan paahdettuja cashewpähkinöitä, mustikoita, soijajugurttia ja ehkä ripauksen vehnänalkiopurkista. Sitten voikin olla loppupäivän vähemmän terveellinen, kun on kerran tsempannut.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Maija » Ke 03 Helmi 2010 14:04

Tuo viimeinen ehto (terveellistä) rajoittaa aika paljon minun kykyäni auttaa. :aukku:

Tässä kuitenkin pari reseptiä.

Pastanjauhantaa-blogin linssimuhennos on testattu ja hyväksi havaittu.

Myös sosekeitot ovat kovasti minun mieleeni. Heitetäänpä nyt vaikka porkkanasosekeiton perusohje tännekin:

1 iso sipuli
1 rkl öljyä
400 g (7-8) porkkanoita
2 perunaa
1/2 l vettä
1 kasvisliemikuutio
1 tl rakuunaa
1/4 tl mustapippuria
1/2 dl kermaa

1. Kuori sipuli, porkkanat ja perunat. Hienonna sipuli pieniksi kuutioiksi ja kiehauta kuutiotöljyssä paksupohjaisen kattilan pohjalla. Lisää vesi, liemikuutio sekä porkkanat ja perunat paloiteltuina. Keitä noin 20 minuuttia eli kunnes kasvikset ovat pehmeitä.

2. Kaada keitinvesi talteen toiseen astiaan. Kasvikset soseutat kätevimmin sauvasekoittimella tai sähkövatkaimella kattilassa. Lisää keitinlientä joukkoon niin paljon, että keitosta tulee sopivan sakeaa.

3. Mausta keitto rakuunalla ja mustapippurilla. Lisää halutessasi kermaa.

Kotiruoka-kirjasta bongattu paella-ohje on aika herkkua. Lisäksi sitä tulee paljon, joten riittää hyvin useammallekin syöjälle.

Paella

1 sipuli tai puolikas purjo
2-4 valkosipulinkynttä
½ dl öljyä
2½ dl riisiä
1 tl kurkumaa
200-300 g broilerisuikaleita
(200 g suikaloitua sianlihaa)
1 l liha-, kana- tai kasvislientä
½ tl mustapippuria
2 tomaattia
1 paprika
1 dl pakasteherneitä
1 dl pakastemaissia
1 tlk (185 g) simpukoita
1-2 dl katkarapuja
(1 dl valkoviiniä)
1 sitruuna

Hienonna sipulit. Kuumenna öljy vokkipannussa tai suuressa paistinpannussa. Lisää sipulit, riisi sekä kurkuma ja kuullota. Lisää broilerisuikaleet (ja sianliha) ja ruskista hiukan. Lisää liemi, pippuri ja paloitellut tomaatit. Anna hautua, kunnes riisit ovat kypsiä (20-30 min). Sekoita joukkoon tarvittaessa vettä. Lisää loput aineet, kuumenna ja tarkista maku.

Aika paljonhan eri aineksia tuohon paellaan tulee, mutta toisaalta iso osa on ihan perustarvikkeita, joita monesta keittiöstä jo valmiiksi löytyy. Lisäksi ruoka on melko muunneltavissa oman maun mukaan ja hintavertailuhan auttaa pienentämään menoja rutkasti. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 03 Helmi 2010 21:08

Ei ole tullut hetkeen tutkittua ruoka-aineiden hintoja, joten halpuus menee perstuntumalla. Eikös peruskasvikset ole kohtuullisen huokeita? Porkkana ja peruna näin äkkiseltään tulee mieleen. Niistä sipulin kera jotain kasvispihvejä? Röstiperunoita (om nom nom)? Paistettuja perunoita? Keitetyistä potuista perunasalaattia? Uuniin voi myös tuupata juurespaloja, lanttua, punajuurta, bataattia, plus mausteita ja vähän hunajaa.

Kananmunista saisi varmasti kans kohtuuhintaisia ruokia, ja proteiinia. Munakkaita, suolaisia pannareita, miksei makeitakin pannareita, munalaatikko.

Ja miten olis kaali, kaalista saa kaikkea hyvää halvalla. Kaalilaatikko, kaalikeitto, kaalikääryleet, etc. Joihin voi välillä laittaa vähän vaikka jauhelihaa joukkoon, että saa lihaakin.

Keitot on aina pop, rok ja nom nom, itse tehdyt ainakin. Mun yleisimpiä sähellyksiä on riisikeitto ja minestronekeitto. Reseptejä ei ole, kun ne tulee tehtyä aina sen mukaan, mitä kaapissa on :tilt: Riisikeitossa taitaa olla yleisimmin riisiä, tomaattia ja sipulia, suolalla, sokerilla (tulee vähän karvaan makuista, jos ei laita sokeria) ja chilillä maustettuna. Minestronekeitto on modifoitu yhdestä keittokirjan ohjeesta, jota en muista ulkoa. Useimmiten on kuitenkin kasvisversio.

Pääsisköhän tuolla jo alkuun?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » To 04 Helmi 2010 00:01

Makaronilaatikko on aina hyvä perusruoka, eikä ole kallis ja kestää monta päivää. Ja sitä voi aina muokata ja lisätä vaikka joitakin kasviksia pakastealtaasta, keittojuureksia tms. ja namskista tulee varmasti.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja elegia » Pe 05 Helmi 2010 13:10

Makaroonilaatikko on tosiaan varsin muunneltava ja kelpo opiskelijaruoka.
Itse olen tykästynyt myös tähän linssilaatikkoon, toki hieman muunneltuna, esim. sherryn olen jättänyt pois. :virne: Tuota kun tekee sellaisen lasangevuoallisen, niin mun yhden hengen taloudessa siitä syö viikon.
Toinen suosikkini on Lettupannun linssikeitto. Riittää myös pitkäksi aikaa.
Yleensäkin uuniruuat on sellaisia, että ne kestävät pidemmän aikaa. Erilaiset kiusaukset: peruna-sipulisekoitusta ja soijarouhetta tai tonnikalaa tai kinkkua tai jotain muuta? Ja laatikot. Tai lasagne, mutta se taitaakin sitten jo vähän vaatia kalliimpia ruoka-aineita, kun tulee se juustokastike..
elegia

ViestiKirjoittaja hippo » Su 07 Helmi 2010 14:15

Aivan pakko oli tulla tänne nyt avautumaan thaikkuruoista. Luin ennen reissuunlähtöä keskustelufoorumeilta, että paikalliset ruuat ovat todella nam ja maiskis, ja erityisesti katukeittiöistä saa törkyhalvalla törkyhyvää.

Kaikki paikallinen, mitä olen maistanut, on ollut kermaperseelleni aina liian jotain. Liian makeaa, liian suolaista, liian rasvaista, liian jänteistä, liian mausteista. Kana nyt on aina kanaa, mutta esimerkiksi peruspihvi on tähän mennessä joka kerta ollut puoliksi jotain muuta kuin lihaa. Normaalia leipää ei tahdo löytää mistään, kaikki tavalliset leivätkin näyttävät siltä että ne on leivottu lumivalkoisista jauhoista. Kadulta ostettu appelsiinimehu on melko suurella todennäköisyydellä maustettu suolalla (?!). Vaikka ravintolassa yrittäisi tilata mahdollisimman perusruokaa, esimerkiksi riisiä ja porsasta, minun mäihälläni ruoka on aina kuorrutettu jollain chili-jokupahayrtti-hillosipulikastikkeella. Harmittavan usein siis tulee käytyä länsimaisemmissa paikoissa, joita kylläkin (onneksi?) löytyy joka huudeilta. En tiedä, olenko nyt suvaitsematon moukka, mutta makuaistini on ilmeisesti turrutettu sietämään pelkästään makaronilaatikkoa ja pippuripihviä.

Parit erikoisuudet, joita olen maistanut:
- Meduusa. Maistuu vähän seesamilta ja mustekalalta. Älyttömän sitkeä koostumus.
- Heinäsirkka. Maistuu juuri siltä kuin voisi kuvitellakin.
- Ankka. Maistuu kalkkunan ja punaisen lihan välimuodolta.

Positiivisena puolena täytyy kuitenkin sanoa, että paikalliset hedelmät ovat aivan mah-ta-vi-a. Uusi rakkauteni on pomelo, jota käsittääkseni saa Suomestakin. Vähän kuin greippiä, muttei yhtä kitkerää. Ananas on älyttömän hyvää, ja sitä onkin tullut popsittua oikeastaan joka päivä. Ja jäälatte on todella hyvää, sitä todennäköisesti tulee ikävä, kun pääsen takaisin Suomeen.
hippo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Helmi 2010 16:59

Ei se tee susta suvaitsematonta moukkaa (vai mitenkäs sinä sen nyt muotoilitkaan), jos et pidä thai-ruuhasta. Ei siitä ole kenenkään pakko pitää, jokainen syököön mitä haluaa, jos kerran tarjolla on. :tilt:

Ja minusta ankka ei ole mikään erikoisuus, jos saan vähän pilkkua viilata. Syödäänhän sitä Suomessakin. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja hippo » Su 07 Helmi 2010 18:23

Lyyra kirjoitti:Ja minusta ankka ei ole mikään erikoisuus, jos saan vähän pilkkua viilata. Syödäänhän sitä Suomessakin. :tilt:

Emmää oo kokkeillu, mutta oonki Lapista :keijo:
hippo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 08 Helmi 2010 00:17

Tehtiin tänään Pojan kanssa banaani-hunajavohveleita ja syötiin niitä vaniljajäätelön kanssa. :kuola: Päivällä tein jauheliha-papumuhennosta Pojan ohjeella ja onnistuin kyseisessä ruuassa hyvin. :D

Eilen taas leivottiin leipää. Hyvä ruokaviikonloppu. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 08 Helmi 2010 13:22

Hippo :paijaus: Ei kaikesta tosiaan tarvitse tykätä.

Mä olen niitä outoja, joiden mielestä suomalainen perusruoka on... vähemmän maittavaa. Kaikki thai-, kinkki- ynnä muu itämainen sapuska taasen saa suussa ilotulituksen aikaan :kuola: Mä haikailen vieläkin yli 10 vuoden takaisen Singaporen reissun ruokia, vaikka muut muistot alkaa jo himmetä :virne: Ja Thaimaassa lomaillessa tuli käytyä syömässä vähän väliä ihan vaan syömisen ilosta :pepsodent:

Ikävä on sellaista ruokaa. Joo, onhan noita ruokapaikkoja jopa Vaasassa, mutta kun ruokia on muokattu pitkälti "suomalaiseen makuun", niin ei ne enää niin hyviä ole. Toki maittavia, mutta ei autenttisen veroisia.

Mä olen kyllä huippuiloinen, että nykyään on tarjolla niin paljon vaihtoehtoja. Jokaiselle jotakin :D
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 02 Maalis 2010 00:15

Muistin taasen sauvasekottimen olemassaolon!
Pakkasessa oli vielä sopivasti keitettyjä härkäpapuja,
jotka päätyivät tahinin, rypsiöljyn, valkosipulin ja mausteiden
kanssa leivänpäällystahnaksi. Mansikoista, jugurtista ja nokareesta
jäätelöä sotkin jälkkäriä. Loppuviikosta taidan tehdä sosekeittoa.
Nami nam.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 05 Maalis 2010 12:51

Mulla tuli yksi päivä ihan älytön hinku artisokkaan :o: Joskus söin Rossossa oikein herkullista pastaa, missä moisia oli, joten lähdin soveltamaan aineksia ja reseptiä. Aijukuvoijee kun tuli herkullista pastaa :kuola: Ja aivan älyttömän helppoakin vielä.

Keitin kourallisen täysjyväspagettia normaaliin tapaan. Spagetin kiehuessa pilkoin purkillisen artisokan sydämiä pienemmiksi chunkseiksi, pilppusin jokusen aurinkokuivatun tomaatin ja halkaisin melkein laatikollisen kirsikkatomaatteja. Kun pasta oli al dente :gay: , valutin vedet pois. Kattila takaisin hellalle, hellaa säädin pienemmälle. Pastan sekaan hulautin reilusti artisokkapurkissa ollutta öljyä, nakkasin sekaan artisokat, aurinkokuivatut tomaatit ja kirsikkatomaatit. Lisäksi löysin kaappien perukoilta kaprispurkin ja salaattisiemensekoituspussin, niistä ripottelin pastan sekaan herkkusattumia. Maustoin pastan valkosipulimurskapurkista onkimallani valkkarimehulla ja Santa Marian Chili Explosion -mausteella. Suolaa en laittanut kuin pastan keitinveteen. Avot! Tuli kuulkaa hyvää :kuola:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Pe 05 Maalis 2010 23:10

Miltä artisokka maistuu?
En oo koskaan maistanu.
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 13 Maalis 2010 15:51

Mie en tiedä, kuin miltä maistuu tuore maa-artisokka. Vähän kuin raakaa perunaa, mutta maultaan makeampaa. Monena syksynä lapsuudessa tuli kaivettua syksyisin artisokkapenkistä mukuloita ja syötyä niitä ulkona. Taisin pahimmillaan kehittää jonkinasteisen addiktion niihin. :keijo: Kypsennettynä en maa-artisokkaa ole syönyt ja latva-artisokasta miulla ei ole mitään hajua.

Se, mitä miun piti tulla hehkuttamaan, on tomaatin ja mozzarellan liitto. Että osaa olla hyvää. :kuola:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 15 Maalis 2010 13:49

skray kirjoitti:Miltä artisokka maistuu?
En oo koskaan maistanu.

Sit täytyy varmaan maistaa :keijo: En mä ainakaan osaa selittää artisokan makua... Itse käytin siis latva-artisokan sydämiä tuohon pastaan. Ne on sellaisia meheviä, hieman suolaisia öh... kasviksen makuisia ( :keijo: ) möykkyjä. Tuntuu suussa hieman purjomaiselta, ei siis maistu, mutta tuntuma on vähän saman tyylinen. Sydänosa on kyllä vähän pehmeämpi, mutta ne "lehdet". Oikein herkullista :kuola:

Mozzarella, tomaatti ja tuore basilika :kuola: Ja kaveriksi grillissä paahdettua chiliä ja suolaa ja pippuria ja öljyä salaattipedillä :kuola: Kesän grilliruokien salaattibravuuri :gay:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Maalis 2010 18:28

Mielenkiintoista. :raps:

Asiasta kypärään, olikos se muuten niin, että maa-artisokka on vähän kuin peruna ja sitä voi käyttää perunan lailla? Että esim. jos tekis muusia niin vois osan perunoista korvata niillä artisokilla ja saada vähä eri makua? Vai sekotanko mä nyt tän johonki toiseen lajiin, joka on perunan kaltainen ja voi käyttää sen tilalla/lisäksi/tavoin?
Bataattihan on vähän samankaltanen ku peruna, mutta oranssi ja ehkä vähä isompi. :keijo:

Saan varmaan kummalliset ilmeet aikaan, kun kerron, että mun mielestä tomaatti ja mozarella sekotettuna, varsinkin jos on jotaki öljyjuttua tai basilikaa mukana, on ihan hyh! :*:
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 22 Huhti 2010 12:39

Mikäs on keijojen simatilanne?

Tänä vuonna aattelin tehdä simaa, kun oon sitä jo monena vuonna kaavaillut. Viime vuonna pääsin touhussa jo niin pitkälle, että ostin rusinat ja fariinisokerin valmiiksi. Vuosikertasokeri pääsee viimein käyttöön, mutta uudet rusinat joudun ostamaan. :virne:
Tänään jos tekisi sen siman ja huomenna pullottaisi, niin pitäisi olla viikon jääkaappimuhittelun jälkeen valmista sopivasti vapuksi.

Munkkeja en jaksa alkaa paistamaan, mutta pari kappaletta voisi käydä valmiina ostamassa leipomosta.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » To 22 Huhti 2010 21:09

Mun simatilanne on se, että olen tässä taloudessa ainut joka simaa juo. Ja rusinoiden kanssa kiitos.
En itse viitsi alkaa tekemään simaa, koska sitä ei kuitenkaan tarvitsisi kovin isoa satsia tehdä, mutta ostan yleensä yliopiston kahvilasta litran pullon, joka riittää mun tarpeisiin vallan mainiosti. Niiden sima on aina itse tehtyä, eikä mitään tehdasjuttua. Pullossa taitaa jopa lukeakin, että on valmistettu siellä yliopiston keittiössä. :virne:

Munkkeja en myöskään ala itse vääntämään, mutta ehkäpä käyn pari hakemassa jostain.. tai sitten tippaleipiä. No, jompia kumpia kuitenkin.
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 23 Huhti 2010 10:19

Tippaleivistä on se mielikuva, että ne on ällöttävää syötävää varsinkin kunnolla jäähdyttyään. Sellaisia älyttömän rasvaisia ja murentuvia. Samaan syssyyn miellän myös rosetit.

Kuva

Tänään vielä pitää kipaista ostamaan rusinat, kun eilen en muistanut. Liha- ja leipähyllyjen lisäksi sitruunat olivat kelvanneet hamstraajille, joten sitruunoiden sijaan ostin limejä ja satsumoita. Toiveena olisi saada reippaasti kuplivaa, mutta kiljua muistuttamatonta juomaa enkä myöskään tahtoisi pullopommeja keittiööni. Vahdin varmaan neuroottisesti pullojen paineen määrää monta kertaa päivässä, kunnes vappu koittaa. :keijo:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Pvi » La 24 Huhti 2010 11:11

Minun keittiötouhut ovat olleet minimissään viimeisen viikon aikana. Niin on kyllä kaikki muukin puuha
Kun ei ole jaksanut kokkailla ihan vaan itselleen, on tullut syötyä mitä sattuu.
Leipä ja juusto on ollut mitäsattuun terveellisestä päästä. Lisäksi kiitän Lidliä
ja viljelijää suomaliaisen kurkun edukkaasta hinnasta. Kurkkua on voinut leikata
reilun palan evääksi tai muutenvaan nakerrettavaksi.
Lapamato voisi kadota jo.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina