Jorssi kirjoitti:Ööö, silloinhan siinä pitäisi lukea "Tupakointi voi vaikeuttaa MS-taudin saamista/edistymistä." Tollasenaan se nimenomaan ei mun mielestä kyllä voi tarkoittaa taudin edistymisen vaikeuttamista.Dnd kirjoitti:Tarkoitus on kyllä sama, mutta edistää olisi mielestäni silti kuvaavampi, sillä vaikeuttaa tarkoittaa samalla kyseisen taudin edistymisen vaikeuttamista k.o. lauseessa.
Itse sanoisin tähän vielä sen, että se ensimmäinen lause on ihan oikein. Tupakointi voi vaikuttaa oireisiin, mutta oireet eivät aina välttämättä tarkoita taudin etenemistä.
Ms-tauti ei aina välttämättä pahene, vaikka henkilöllä olisikin kovat/pahat oireet pahenemisvaiheen aikana. Taudin laadusta riippuen henkilö voi käydä läpi useitakin jaksoja, joiden aikana oireet ovat voimakkaat, mutta yleiskunnossa ei tapahdu heikkenemistä tai muutoksia huonompaan suuntaan. Silloin ei mun mielestä voi sanoa edes yleistyksenä typerissä lehdissä, että tupakointi edistäisi sairautta, jos sen on todettu vaikuttavan oireisiin pahentavasti.
OT:na tuli tässä samalla mieleen. Vielä 10 vuotta sitten luki MS-taudin kuvauksessa, ettei sairaus aiheuta kipuja (:friikki:) ja tänä päivänä jo puhutaan MS-kivuista. Eikä mun mielestä 10 vuotta ole mitenkään kamalan pitkä aika terveudenhuoltoalallakaan. Jos pääsisi tekemään tutkimusta, niin olisi mielenkiintoista tietää moniko lähipiirin ulkopuolella on saanut väärin perustein fibromyalgia-diagnoosin MS-taudin rinnalle kivuista johtuen. ((Lähipiiissä ja sen ulokkeissa näitä on jokunen...)) Mutta medialla ei ole sen kanssa mitään tekemistä

Just pari päivää sitten soitti lehtimyyjä ja huusin luuriin EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI! ja nyt mun postilaatikosta tuli Seiska 

Luulin, että siitä olisi jo päästy.