Siivousurakka ARGH!

Re: Siivousurakka ARGH!

ViestiKirjoittaja elegia » To 26 Kesä 2008 19:43

Meillä siivotaan laiskasti. Itse kyllä viihtyisin ja tykkäisin katsella mieluummin siistiä kotia. Meillä on kuitenkin aika usein siivotonta. Tavaroita lojuu siellä täällä, villakoirat vipeltää ja tiskivuoret on melkoiset. Meillä pitäisi oikeastaan edes imuroida harva se päivä, koska kissat pöllyyttävät yllättävän lyhyessä ajassa kaikki paikat täyteen karvaa.

Minusta siivoaminen on loppujen lopuksi ihan mukavaa, kunhan siihen hommaan saa ryhdyttyä. Usein siihen ryhtymiseen menee kuitenkin aikaa niin kauan, kunnes alkaa kunnolla pänniä saastaisuus. Ja kovin usein se olen minä, jolla täällä ensimmäisenä siivottomuuteen käämit palaa eli myös tartun imuriin. :pepsodent: Toinen täällä siivoilee, kun tarpeeksi patistetaan, olisinko sen kerran täällä imuri kädessä nähnyt. :pepsodent: Minä pidän mielelläni jopa sellaisia supersiivouspäiviä, jolloin järjestellään, pyyhitään pölyjä, imuroidaan, pestään lattiaa, vaihdetaan lakanaa. Jotenkin se on vaan joskus kiva rääkätä itseään hulluna ja katsella sitten aikaansaannoksiaan rättiväsyneenä. :pahis:

Meillä on myös tiskivuorot. Taikka "vuorot ja vuorot". Eilen täällä oli sellainen kaaos keittiössä, kun suunnilleen koko astiavarasto oli likaisena pöydillä ja oli herran vuoro tiskata. Mutta kun sillä usein tuntuu melkein kaatuvan seinät päälle sen homman aloittamisesta, niin tiskasin sille avuksi noin puolet astioista. Joskus otan sen vuoronkin, että olisi puhdasta lautasta pöydässä. Mie en jaksais nalkuttaa siivoamisesta ja tiskaamisesta, mutta olisi kivaa jos edes joskus olisi vähän puhdasta. :sori:

Tuossa puolipäivää sitten pyysin, jos joku veisi biojätteet pihalle. Pöh, ei ole se säkki liikkunut senttiäkään. Pitääkö tässä kotinatsiksi ryhtyä? :rulla:
elegia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 27 Kesä 2008 12:37

Siivoaminen. Noh... On minut joskus sitäkin nähty tekemässä. :epäilevä:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 07 Tammi 2009 19:56

Ohoi, olen täällä lomilla ollessani ollut muutamana päivänä töissä - täällä keskuksessa kun ei vielä se kevään sairaalloinen hulina elis sesonki ole, on palveluntarjoajilla pulaa jos mimmoisesta työvoimasta. Meikäläinen on ollut siivoilemassa noita mökkejä sitten muutamanakin päivänä. :D

Nyt vähän enemmänkin siivonneena ( :p ) voin sanoa, että kunnon imuri on kyllä ihana asia maailmassa. Kiusallaanko jonkun mökin omistaja rakennuttaa miljoonamökin kolmeen tai neljään kerrokseen, ja sitten siivousvälineistöään kannattelee joku kahdenkympin mini-imuri! Karseata. :D No, kuitenkin, siivous pientä korvausta vastaan ei edes tunnu niin skeidalta, kun alkuun pelkäsin. Eilen mylläsin yhden iiiiiiison mökin yksin, ja omistaja kyseli kuis paljon mä täällä olen, että hän tarttis enempikin apuja. :juoni:

Ainoa harmillinen tapaus sattui erään tyhmän maton kanssa, kun ranskis-pikkukynteni taittui apaut puolesta välistä takerruttuaan mattoon. :friikki: Sattui muuten sen verta, että lensi matto hankeen ja huuto kajahti mettään. Vaan nou hätä, ei edes kynsi katkennut. :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 12 Tammi 2009 00:14

Siivous on kyllä pahuudesta. Sillon ko asuin kotikotona perjantai tai lauantai oli aina siivouspäivä, ja silloin se menikin ihan luonnostaan. Nyt se ryhtyminen on ihan liian vaikeaa, vaikka olen yrittänyt tässä viime aikoina opetella sen etten jätä kaikkia kamoja lojumaan ympäriinsä vaan korjaan paikoilleen. Keittiö on hyvä, siellä on tavaroille paikat ja nykyään jopa tykkään tiskaamisesta. Ongelmana muussa kämpässä on vaan onnettomat säilytystilat, kirjahylly on auttamatta liian pieni, eteiseen ei kengille ole mitään systeemiä vaan sekalainen tennari/lenkkarimeri peittää koko lattian, kaikki vaatteet ei sovi kaappeihin, eikä tänne muutenkaan mahdu mitään mihinkään. Mielellään hankkisin tänne kunnon systeemit, että tavarat olis helppo pitää oikeilla paikoilla, mut kämppä nyt on enempivähempi väliaikainen, niin eipä paljon nappaa investoida, jos kalusteet ei sovikaan seuraavaan. :sori:

Siivoaminen noin teknisenä suorituksena ei ole mitenkään haastavaa, mulla on kunnon välineet ja taito käyttää niitä, mutta se nyppii kun suunnilleen jokaista tavaraa pitää siirtää ko yrittää puleerata kämppää. :epäilevä: Vessan siivoaminen puolestaan on hauskaa, kuuraan sen yleensä vähintään parin viikon välein aivan kunnolla. Mikä sen hauskempaa ko läträtä vedellä ja purkaa aggressioita kaakeleiden jynssäämiseen. :virne: Sillon ko asuin solussa, siivoaminen oli paljon helpompaa. Omat sotkut siisti keititöstä saman tien, tiskit meni koneeseen heti, ja minä se taisin olla joka sen koneen yleensä tyhjensi ja käyntiin laittoi. Oman huoneen piti myös siistinä, koska ovi oli yleensä auki ilmanvaihdollisista syistä. Jokaisella oli siivousvuorot ja niistä pidettiin kiinni, mikä oli musta tosi mukavaa. Meitä oli kuitenkin viisi siinä asunnossa, että oma vuoro ei ollut kovin usein, mutta toisaalta vuoron väliin jättäminen olis aiheuttanut äkkiä kaaoksen.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Loka 2009 14:16

Hohoi, kummallisuuksia on tapahtunut. Noin kuukausi sitten mua vaivasi siivousvimma niminen tauti ja kodin ihmeelliset kolkat saivat huutia. Ihmeellisiksi kolkiksi lasketaan mm. roskiskaappi, vaatekaappien ovet, kenkätelineen alus sekä uuni. Kummallisesti tämä vimma vaivasi mua viikon verran ja joka päivä pesin ja putsasin jotakin. :friikki:
Helpotuksen huokaus, kun vimma on nyt ollut ohi jo monta viikkoa, toki tuntuu kivalta, kun on saanut tuollaisia ekstrajuttuja tehdyksi. Perussiivoukseen kun ei kuulu se, että tyhjään koko roskiskaapin ja pesen ne roskakopat sieltä.

Olisi muuten yksi kysymyskin siivoukseen liittyen.
Vaihdoin nimittäin tuossa lakanoita tänä aamuna ja huomasin, että sängyn päässä seinässä, ihan patjan ja seinän rajalla, on sellainen likarantu, joka on kertynyt siihen meidän tyynyjen kohdalle. Tiiättekö mitä tarkotan?
No eniveis, nyt iski into saada se rantu pois sieltä, koska se rumentaa seinää ja lisäksi sitten joskus kun muutetaan pois tästä olis kiva, kun sais sen lian pois sieltä piinaamasta seuraaviakin asukkaita. Ja itse kysymykseeni, miten sen lian saisi pois tapetoidusta seinästä? En uskaltais kauheesti mennä vedellä lotraamaan, kun se kuitenkin on tapettinen se seinä, eikä omassa, vaan vuokrakodissa. En haluaisi pilata seiniä. Onko siis jollakin joku konsti/vinkki, mitä voisi koittaa?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 26 Loka 2009 15:12

Se tahra on ihosta tulevaa rasvaa ynnä muuta myönää. Jos tapetti on paperitapetti, niin eipä sitä saa oikein muulla kuin vaihtamalla tapetin ja putsaamalla seinän kunnolla. Päälle tapetointi auttaa hetkeksi, mutta se rasva vain tuppaa imeytymään sieltä takapuoleltakin, ja vaikka olisi vaihtanut sängyn paikkaa, niin tahra ilmestyy uudellekin tapetille jonkin ajan kuluttua :tilt:

Jos tapetti on jotain muovipintaista tms., niin voisi kokeilla jollain rasvaa irroittavalla mömmöllä ja rätillä varovaisesti taputella pahimpia pois. Luultavasti ei lähde sellaisestakaan kokonaan.

Itse jättäisin tahran asunnon omistajan tai seuraavan vuokralaisen ongelmaksi.

Siivousinto ei ole pahemmin vaivannut hetkeen :p Just olin liiton järkkäämässä iltamassa, siellä kävi ilmi, että saadaan jotain alennusta siivouspalveluista sen kautta :isosilmä: Aloin ihan tosissani miettiä siivouspalvelun ostamista.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Loka 2009 20:43

Ok, kiitos Aukku. :)
Taidanpa jättää sen pläntin sitten seuraavan asukkaan huoleksi. Olenhan laiska ja saamaton ihminen.

Siivouspalvelu on ainakin viime vuosina ollut sellainen asia, jonka hommaamista olen ajatellut sitten kun tienaan tarpeeksi, jotta voin sellaisen palvelun itselleni palkata. Mutta taitaapi olla niin, että sellaista tienausta saa odotella kauemminkin..
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 28 Loka 2009 18:23

@gen.fi

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 07 Marras 2009 20:25

skray kirjoitti:Imuri ei koskaan osaa seurata perässäni, vaan törmäilee oven karmeihin ja muuta ärsyttävää. Moppaaminen on ihan ok, mutta en pidä siitä veden kanssa lotraamisesta. Onneksi nykyään on vain sellanen mikrokuitumoppi, niin ei tarvi niin kastella ja vettä käyttää.. Pölyjen pyyhkiminen on ok, jos ei ole paljon pikkutavaraa, joita pitää yksitellen siirrellä ja pyyhkiä.

Tässä oli kuvattu niitä ongelmia, joita minullakin on siivoamisen kanssa. Moppien kanssa on se ongelma, että kun lattialla on A) muruja yms. irtoroskaa, B) pölyä ja C) mahdollisesti jotain kiinteitä tahroja, niin pitää ensin otttaa ne murut harjalla tai imurilla, sitten pöly imurilla tai mikrokuitumopilla ja viimein kiinteät tahrat jynssätä vedellä ja pesuaineella kastellulla mopilla. Vaikeaksi asian tekee kuitenkin se, että omistan vain yhden mikrokuituliinan, jota voi käyttää sekä kasteltuna että kuivana. En sitten osaa päättää, kummalla tavalla aloitan ja siivous jää tekemättä kokonaan.

Pikkutavaroiden siirtely pölyjä pyyhkiessä on myös rasittavaa. Yritän pitää kotona mahdollisimman vähän pikkutavaroita, mutta valitettavasti läheiseni tuovat tänne minulle kaiken maailman tilpehööriä, mikä ei heidän omiin kaappeihinsa mahdu ja sitten minä olen pulassa sen tavaramäärän kanssa. Minua risoo myös kamalasti se, että joillain luennoitsijoilla on tapana jakaa kasapäin monisteita. Sitten kotona nakkaan ne monisteet vain johonkin ja muutaman viikon päästä on pöytä sotkuisia monistepinkkoja täynnä. Suurinta osaa niistä papereista ei tarvitse kurssin päätyttyä, joten olen nakellut niitä sitten vain kylmästi paperinkeräykseen.

Eli hirveästi päänvaivaa aiheutuu siivoamisesta täälläkin!

Edit. typoja.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 09 Marras 2009 15:28

päivänpolttaja kirjoitti:Tässä oli kuvattu niitä ongelmia, joita minullakin on siivoamisen kanssa. Moppien kanssa on se ongelma, että kun lattialla on A) muruja yms. irtoroskaa, B) pölyä ja C) mahdollisesti jotain kiinteitä tahroja, niin pitää ensin otttaa ne murut harjalla tai imurilla, sitten pöly imurilla tai mikrokuitumopilla ja viimein kiinteät tahrat jynssätä vedellä ja pesuaineella kastellulla mopilla. Vaikeaksi asian tekee kuitenkin se, että omistan vain yhden mikrokuituliinan, jota voi käyttää sekä kasteltuna että kuivana. En sitten osaa päättää, kummalla tavalla aloitan ja siivous jää tekemättä kokonaan.

Ollessani muutaman kuukauden siivoojana sain oppi, että mopilla pärjää yllättävän pitkälle, kunhan vaan on oikeanlainen moppi. Kapistuksen tulisi olla sellainen, josta saa aina vaihdettua lanka/rätti/pesuosan. Kun on aina puhdas siivousväline, niin sillä saa otettua kätevästi murut pölyt ja tahrat kaikki kerralla. Levymopilla tai sitten lastalla, jossa on pyyheliina nappaa pyyhkiessä mukaansa pölyt ja roskat. Jos sattuu olemaan tahra, sille suihkautetaan laimeaa pesuaineliuosta ja hinkataan kohtaa tarkemmin mopilla/pyyhkeellä. (jalalla saa melko hyvin painettua, jos on paljon pestävää, kotona voi vähän kyykkiäkin) Lopussa kääritään roskat mopin sisään ja tipahdelleet lakaistaan roskiin. Moppi imuroidaan ja pestään. Näin on saatu lika ja rapa huis pois.
Mulla on kotikäytössä mikrokuitulevymoppi, johon olen ostanut "kertakäyttöisiä" siivousliinoja. Imurointi on kamalaa, moppaaminen melkiistä mukavaa, jos ei ole liikaa tavaroita lattialla. Kun moppi on suojattu liinalla, ei sitä tarvitse olla kokoajan pesemässä. Köyhäilijänä puhdistan isoimmat pölyt liinasta roskiin ja viikkaan sen siivouskomeroon pussiin. Kun on imurointipäivä, niin sitten samalla imuroitsen liinat uusiokäyttöön.
Toiveissa oli saada kunnollinen lasta ja siihen pyyheliinoja siivousvälinekiksi. Sellainen olisi ihan paras.

Katselin eilen, että olisi mopille töitä.
Oliskohan sitä reipas?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 04 Heinä 2010 23:40

Minä ja kodinkoneet ollaan vaan niin match made in hell. Nyt pragasi pesukone, ei poista vesiä. :( Tosi kiva sunnuntai-iltana nukkumaanmenoaikaan alkaa käsin huuhdella pyykkejä ja koittaa vääntää niitä kuivaksi. Pari paitaa näytti ainakin ihan kulahtaneilta. Saa nähdä, kuinka käy kun ovat kuivia, voivatko olla enää käyttökunnossa.

En tiedä, onkohan pyykkitupakaan käytössä nyt kun on tuo putkiremppa talossa.

Ei vaan jaksaisi enää tämmösiä.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 05 Heinä 2010 15:59

Ettei olisi nukkasuodatin tukossa?
Poistovesi putken edessä on joissain sellainen. Jopa oma luukkukin voi sille olla.
Sen tukossa oleminen aiheuttaa sitä, että kaikki vesi ei pääse valumaan pois.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 05 Heinä 2010 19:58

No, ei ollut nukkasihti. Kaveri vaan oli asentanut poistoletkun kiinni viemäriputkeen ilman, että oli irrottanut jotain tulppaa siitä lavuaarin alla olevasta putkistohässäkästä. Friikkipeukku. Ens kerralla voinkin jo asentaa ite omat koneeni. Nyt se pesee miljoona vuotta kestävää yheksänkympin pesuohjelmaa (tyhjänä), katotaan. Ainakin vedet poistuvat ja kone linkoaa. :)
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Ke 07 Heinä 2010 22:53

Lauantaina on vapaapäivä ensimmäistä kertaa noin pariin viikkoon ja elo on sen mukaista. Pakko käyttää lauantaipäivästä osa siivoamiseen. :huoh:
Ei vaan yhtään kiinnosta. Mutta pakko on, kun sitten taas ei oo aikaa siivoskella myöhemminkään, kun töitä on niin paljon, eikä ennen/jälkeen töiden millään jaksais edes tiskata. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 08 Heinä 2010 08:35

Meikä siivos eilen koko kodin! :D
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » To 08 Heinä 2010 08:48

Lyyra kirjoitti:Meikä siivos eilen koko kodin! :D

:femmat:

Mulla tosin oli (...paljon) apua.

Nyt on muuttolaatikot poissa ja känppä siisti! Vielä kun saisi ostettua levyhyllyn (tai kaksi, oikeastaan) ja kirjahyllyn. ja ehkä vaatekaapin. Mutta siistiä on! :D :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 08 Heinä 2010 09:00

Täällei oo siistiä, mutta puhdasta on. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 08 Heinä 2010 12:06

Vedin maanantaina kuivalla harjalla (ja huonolla) vähän pahimpia pölyjä. Tänään on kai pakko vaihtaa lakanat ja kaikki ja siivota oikeasti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Maija » To 08 Heinä 2010 20:37

Huomenna asunnostani olisi näyttö.

Pitäisiköhän siivota? :raps:

Jotenkin vain imurointi näillä lämpöasteilla ei tunnu maailman kivoimmalta puuhalta.
Maija

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 09 Heinä 2010 02:27

Joo, kesäkeli ei oikein houkuta siivoamaan. Siksipä tiskasin järjestin pöydän, vein roskia ja latasin pesukoneen valmiiksi näin yön viileydessä. Ovi pihalle on selällään. Jospa sitä itsekin voisi pian kokeilla vaaka-asentoa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Su 11 Heinä 2010 20:46

Mun on pakko siivota huomenna.
En ole siivonnut noin kolmeen viikkoon ja jälki on todellakin sen mukaista. Pölyä on niin paljon joka paikassa, että hulluksi tulen. Mihinkään ei voi koskea ilman, että siihen jää puhtaat sormenjäljet. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 12 Heinä 2010 18:06

Mulla alkaa olla vähän sama tilanne kuin skraylla. :hullu:
Ehkä joku yö tällä viikolla... Kuitenkaan saa nukuttuakaan.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ma 12 Heinä 2010 18:09

Musat soimaan ja bisse seuraksi niin kyllä se siivous siitä. Ainakin näin mulla :virne:

Ilman bisseä en kyllä siivoomaan alkais :p
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja skray » Ti 13 Heinä 2010 21:19

Eilen oli niin kuuma, etten voinut kuin istua paikallani ja satunnaisesti laittaa pyykkikoneen käyntiin sekä vaihtaa lakanat. Kaksi koneellista lakanoita pesin (ihanat Optiset omenat käyttöön. :sydän: ) ja muuten jäi siivoamiset muille päiville.

Jospa vaikka joka päivä tekisi jotain pientä, niin ehkä sunnuntaihin mennessä on siivottu. Heh. :epäilevä:

On se niin saakelista, kun paikallaan istuminenkin tuottaa tuskanhikeä. :hiki:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Pe 16 Heinä 2010 19:45

Sain siivottua tänään! :superhymy: :woohoo: :superhymy:

Enää olis vessa pesemättä, mutta se nyt onneks on vaan muodollisuus. On imuroitu, kerätty kamat kaappeihin ja omille paikoilleen ja pyyhitty pölyt. Ihanaa!
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä