Huh, hellettä!

Mitä mieltä helteestä?

Hyvä vaan. Lisää löylyä.
8
22%
25 hyvä, siitä yli menee överiksi.
14
38%
Ei oo hyvä, mut ei saa valittaa, kun kesä on vaan....
1
3%
Selviytymistaistelua.
14
38%

Ääniä yhteensä : 37

Re: Huh, hellettä!

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 15 Heinä 2010 19:40

Yabba kirjoitti:
Lyyra kirjoitti: :soosoo: Kyllä tarvitsee. Ei pilvet ole mitään UV-suojia, eikä ole rusketuskaan. Rusketus on merkki siitä, että vahinko on jo tapahtunut.

Köhöm, Rusketus ei ole merkki vahingosta, vaan siitä että iho on mukautunut olosuhteisiin, eli korottanut omaa suojakerrointa, se että rusketus muuttuu punaiseksi, eli palaa, on se kun vahinkoa alkaa tapahtua. Rusketus itsessään on terveellistä ainakin kohtuullisesti.

Nää on näitä tulkintaeroja. Mulle on iskostettu päähän että rusketus ei ole terveellistä millään tavalla, mutta ymmärrän sunkin selityksen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 15 Heinä 2010 21:24

Helle. :kieli: Päivä hellettä on ok, jos asteita on juuri ja juuri yli 25. Nää yli 30 asteen helteet ovat olleet yhtä tuskaa. Eikä asiaa auta se, että töissä on ollut tällä viikolla joka päivä yli 29 astetta lämmintä. Onneksi töitä ei ole ollut kovinkaan paljon, joten istuskelu tuulettimen edessä on ollut melko tavallista työajan kulutusta.

20 astetta (tai alle) on mulle sopiva lämpötila. Ja näillä keleillä kyllä kaipaan talven paukkupakkasia.

Oman ongelmansa tuo auringon välttely. Palan helposti, joten varjopaikat ovat kovassa huudossa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 16 Heinä 2010 02:14

Lyyra kirjoitti:
Yabba kirjoitti:
Lyyra kirjoitti: :soosoo: Kyllä tarvitsee. Ei pilvet ole mitään UV-suojia, eikä ole rusketuskaan. Rusketus on merkki siitä, että vahinko on jo tapahtunut.

Köhöm, Rusketus ei ole merkki vahingosta, vaan siitä että iho on mukautunut olosuhteisiin, eli korottanut omaa suojakerrointa, se että rusketus muuttuu punaiseksi, eli palaa, on se kun vahinkoa alkaa tapahtua. Rusketus itsessään on terveellistä ainakin kohtuullisesti.

Nää on näitä tulkintaeroja. Mulle on iskostettu päähän että rusketus ei ole terveellistä millään tavalla, mutta ymmärrän sunkin selityksen.

Ja pilvet on melko hyvä uv-filtteri.... Voi tarkistaa vaikka ilmatieteenlaitoksen sivujen mittarista. Pilvien mukaa sen arvot heiluu. Mutta siinä olet oikeassa, ettei pilvien varaan kannata aurinkosuojaa laskea. Ne voivat hävitä äkisti. Syöpäväki sanoo että toistuva syvä rusketus on syöpäriski. Kun iho punottaa, on aurinkoa tullut liikaa kerralla. Rasvoihin ei kannata luottaa. Varjo ja vaatteet on parempi suoja. Kauneuspuoli varoo päivetystä, koska uv-säteet hajottaa kollageeniä ja rypistää nahkaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 16 Heinä 2010 20:01

heartless kirjoitti:"En ymmärrä alkuunkaan noita hörhöjä, jotka kehottavat nauttimaan helteistä, koska joskus vielä sataa räntää vaakasuoraan. Aivan yhtä järkevää on, että neuvoisi nauttimaan infernaalisesta päänsärystä, koska joskus vielä tulee hemmetinmoinen ripuli."

Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. :peukku: Vaivoja ja nautintoja ei pysty siirtämään. Samalla päättelyketjullahan täällä pitää syödä lautanen aina puhtaaksi, kun Afrikassa ei ole ruokaa.

Junassa meinasi paniikki syntyä, kun ei ilmastointi lähtenyt päälle ihan välittömästi junan lähdettyä Helsingistä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja skray » Pe 16 Heinä 2010 20:14

Me ostettiin tuuletin! :superhymy: Oikeinpa iso tuuletin, joka on korkea jalallinen, eikä sellainen pieni pöytämalli.
Puhaltaa kuulkaas ykköstehollakin jo kovempaa kuin moni tuuletin täysillä. Mahtava laite!
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 31 Heinä 2010 12:50

Mä olen niitä, jotka ei kestä äärilämpötiloja. Ei kylmää, eikä kuumaa.
Mutta kieltämättä kuumuus on ollut pahempi kuin yksikään kylmä.
Olen ollut turvoksissa, kipeä ja kipeästi turvoksissa. Kotona nukkuessa varpaat on aamulla sellaisessa kunnossa, että niiden liikuttelun yrittäminenkin on tuskaista. Sormien kanssa sama juttu.

Helteiden alkaessa meillä alkoi rakennustalkoot teatterilla. Onneksi meillä oli siellä varjo ja kymmenen litran suolavesipönikkä (vettä, johon lisätty merisuolaa). Siellä oli kuuma, kostea ja välissä meinasi taju mennä, mutta! Kuitenkin siitä huolimatta siellä oli parempi, kuin kotona tekemättä mitään. Tai missään tekemättä mitään. Paikallaan istuminen on ollut kaikkein pahinta.

Välistä on ollut niin kuuma sisäisesti, että ei ole minkäänlainen ajatus kulkenut. Yritä siinä sitten keskittyä näyttelemiseen tai siihen, mitä meiltä puuttuu puffetista.

Me päätimme talkoiden aikaan tehdä rakennus-alueelle telttaleirin ja yövyimme siellä. Teltassa oli aivan ihana nukkua, eikä raajatkaan olleet niin turvoksissa aamulla. Kuin myös oli hieman helpompi olla kipujen kanssa, kun sai yöllä nukuttua. Kuumuuden ja tuskaisuuden keskellä on kivut olleet välissä sitä luokkaa, etten edes viitsi mainita. Vesi on ollut helpotus. Ystäväni kanssa olemme käyneet iltaisin uimassa, lähes joka ilta. Vesi on ollut meressä ja järvessä unelman tuntuista.

En mä nauti. Mutta ne jotka nauttivat, olkaa hyvä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 01 Elo 2010 17:40

Helle päättyi myrskyihin ja tuhoihin. (Luonto :sydän: )

Mulla oli eilen suorastaan kylmä! :O: Tänään on kroppa alkanut tottumaan taas vähän vilpoisempaan ilmaan.

Ulkona tuoksuu jo syksy!
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 01 Elo 2010 18:36

Eilen sai hetken pitää jo takkiakin päällä. Helteiden jälkeen se todella tuntui saamiselta. :virnu: Oli se pientä liioittelua vielä, mutta esim. pelkällä t-paidalla ei olisi tullut toimeen.

Nämä kovimmat helteet ovat ilmeisesti nyt ohi. Mikä on hyvä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 20 Elo 2010 23:57

Pascal Lemoix kirjoitti:Nämä kovimmat helteet ovat ilmeisesti nyt ohi. Mikä on hyvä.

No ihan hirveät helteet olikin...

HS: tiesi kertoa, että Helsinginniemellä tänä kesänä mittari nousi peräti 30.1 asteeseen - kuumimmillaan. Ne, joilla on ollut tukalaa, ovat ilmeisesti asuneet jossain muualla. Kehotan heitä muuttamaan Helsingin keskustaan. Helsinki on tunnetusti yksi viileimmistä kesäpaikkakunnista Suomessa.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 22 Elo 2010 21:28

Tää oli hyvä kesä. :) Mä tykkään helteestä ja vaikka sisätiloissa oli tukalaa ja joskus ulkonakin, niin meren rannalla käy kuitenkin aina jonkinlainen viima. Ja jos ei käy, niin hyvin tarkeni mennä uimaan. Harmitti vaan, kun meni suurin osa hellepäivistä töissä. :( Ymmärrän kyllä hyvin, ettei kaikki tykkää 30 asteesta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja skray » Ma 23 Elo 2010 08:22

Ei kesä ole vielä loppu. :)

Vielä ajattelin mennä ehkä uimaan ensi lauantaina, jos ei sada.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 23 Elo 2010 10:53

Eihän tuo loppu ole juu.
Nythän on sellainen normi kesäsää +17.
Tuntuu vain viileältä, kun ehti jo tottumaan siihen paikallaan hikoiluun.
Tosin yöllä pitää olla jo takki mukana, kun on alle 10 astetta.
Viimeksi muuten ollut se päällä 19.6. baarin kuittien mukaan :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

Edellinen

Paluu Uutiset ja Sä